علیرغم اینکه سیتروئن تاریخچهای غنی از بابت خودروهای نمادین و مشهور دارد اما ظاهراً علاقهای به دنبال کردن راه سایر خودروسازان همچون فیات، فولکسواگن و هوندا در تولید محصولات الکتریکی محبوب و رترو همچون ID. Buzz، ۵۰۰ و e را ندارد. البته این امر باعث نمیشود طراحان مستقلی همچون دژان ریستف دست به تجسم نسخه مدرن از سیتروئن ۲CV مشهور یا همان ژیان خودمان نزند. این خودرو میتواند به عنوان یک کراس اوور الکتریکی و با طراحی مینیمالیستی بازگردد.
این طراح اذعان میکند طراحان زیادی روی ۲CV مدرن کار کردهاند اما اکثر این طراحان از وفادار بودن به نسخه اصلی و قدیمی واهمه داشتهاند. همین موضوع درباره استودیو طراحی خود سیتروئن نیز صدق میکند زیرا از عناصر مشهور ۲CV در نسل اول C3، C3 Pluriel، REVOLTe کانسپت و آمی چهار چرخ استفاده کرد اما هرگز به دنبال احیای کامل آن خودرو نبود.
ریستف بجای اختراع دوباره چرخ همان طرح و روح کلی ۲CV اصلی (تولید از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰) را حفظ کرد که شامل شکل گرد خط سقف، گلگیرهای برجسته و کاپوتی نمادین است. چراغهای جلوی LED تیره، جلوپنجره مینی مالیستی، سطوح زیبا روی بدنه عضلانی، دوربینهای جایگزین آینهبغلها و چراغهای عقب کشیده شده در پهنا باعث شدهاند ۲CV محصولی مدرن با شاخصههای جالب باشد. بجای استفاده از طرح هاچبک مرسوم، این طراح ظاهر کراس اوور با ارتفاع بیشتر از سطح زمین را انتخاب کرده است.
این ارتفاع بیشتر از سطح زمین به لطف رینگهای توربین مانند و کمکفنرهای متفاوت به دست آمده است. پوشش پلاستیکی محافظ بدنه نیز فقط در بخش پایینی سپرها و رکابهای جانبی بکار رفتهاند تا ظاهری شیک به ۲CV مدرن ببخشند. بخش اعظم سقف نیز بهمانند ژیان قدیمی تا میشود تا لذت رانندگی در هوای آزاد ایجاد شود. اما آنچه با دوران ۲CV قدیمی فرق میکند تجهیزات خودرو است چراکه خریداران کنونی نمیتوانند با برفپاککنهای دستی و نبود کولر کنار بیایند. به همین خاطر کابین ۵ نفره ۲CV موردبحث از تجهیزات موردنیاز شامل نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی و سیستم صوتی کامل سود میبرد.
از نظر ابعاد نیز باید گفت این خودروی الکتریکی رشد ۳۸۱ میلیمتری نسبت به ژیان اصلی دارد و طول آن به ۴۲۴۱ میلیمتر میرسد. به این ترتیب ۲CV مدرن در دسته شاسی بلندهای کلاس B همچون پژو ۲۰۰۸ با طول ۴۳۰۰ میلیمتری قرار میگیرد. اگرچه چنین خودرویی فقط زاییده ذهن خلاق طراح مستقل است اما در صورت واقعی بودن میتوان آن را بر اساس پلتفرم کوچک STLA استلانتیس تولید کرد. همانگونه که گفته شد این اولین باری نیست که طراحیهای مستقل بر اساس محصولات کلاسیک سیتروئن را میبینیم اما باید اذعان کرد ۲CV موردبحث در صورت تولید میتواند کلاس کراس اوورهای شهری را تکان دهد چراکه طراحی همیشگی آن بسیار جذاب است و نظر هر فردی را به خود جلب میکند.
احمدرضا
۲ خرداد ۱۴۰۱زمان خودش ماشین بسیار جالبی بود
اما توی این دور و زمونه
فوق العاده زشته چه برسه کراس اورو هم بشه
Avan
۲ خرداد ۱۴۰۱باحاله،اتفاقا قشنگ هم هست.البته این هنوز طرح هست و تولید نمیشه.
علی
۲ خرداد ۱۴۰۱من قبلا طرحهای زیباتر و مدرنتری از فیس لیفت و بروز رسانی این ماشین تو اینترنت دیدم که بسیار زیباتر از این مدلی هست که تو این مطلب گفته شد عکساشم تو اینترنت هست میتونید برید ببینید بعد خودتون با این طرحها مقایسه و قضاوت کنید
TML BN
۲ خرداد ۱۴۰۱چقدر گوگولی😂😂😂😂
Alan.r
۲ خرداد ۱۴۰۱بامزه شده
امیرشایان فرازی
۲ خرداد ۱۴۰۱اگه تولید بشه من مشتری پایشم
علی جردن
۲ خرداد ۱۴۰۱وقتی می گم صنعت خودرو سازی فراسنه به هیچ وجح موفق نیست یعنی نیست دیگه آقا چرا بامن بحث می کنی. فولکس واگن همین بیتل رو از زمان هیتلر اونقدر تولید کرد تا به دیروز که بیتل یه استوره واقعی بشه بعد به عنوان اثر هنری وارد موزه شد اما ژیان پریروز بود دیروز نبود امروز می خواد بیاد نمی تونه
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۱اگر صنعت خودروسازی فرانسه موفق نبود همین سیتروئن 2cv نزدیک به ۱۳ میلیون فروش نداشت تو دنیا اگه ملاک پر فروش بودنشو ارزون بودن قرار بدیم ، خوب فولکس بیتل هم جزو خودروهای ارزون به حساب میامد در ضمن فولکس بیتل اگه تا همین دیروز حضور داشت بخاطر نسل جدید و فیس لیفتش بر اساس مدل قدیمیش بود ولی همین سیتروئن 2cv در همین سال ۲۰۲۲ با همون نسل قدیم ۷۰ سال پیش هنوزم در کل اروپا و دنیا از این ماشین به نیکی یاد میکنن و بازسازی گوناگونی رو این ماشین اعمال میکنن و تقریبا همانند فولکس بیتل تو کل دنیا خودروی شناخته شده ایه به غیر از اون سایر محصولات فرانسوی مثل پژو ۲۰۵ ، رنو ۵ با فروش نزدیک به ۶ میلیون تو دنیا که با احتساب رنو ۷ که مدل صندوقدار رنو ۵ برای بازار اسپانیا و یکی دو تا کشور دیگه بود میشه ۷/۵ میلیون دستگاه تو کل دنیا ، رنو کلیو از نسل اول ۱۹۹۲ تا امروز همیشه بالاهای جدول جزو اول تا سوم فروش خودروهای هاچ بک اروپا بوده ، پژو ۴۰۵ از موفق ترینها در زمان خودش و خودروی سال اروپا
علی جردن
۲ خرداد ۱۴۰۱اسطوره های آلمانی یا آمریکایی بی شماره که اینجا جا نمی شه بگم (۹۱۱ M3 وایپر کامارو) اما فرانسه یه بوگاتی داره که اگه فولکس واگن مهندساشو برگردونه آلمان فرانسه باز ۲۰۶ تولید می کنه
احسان
۳ خرداد ۱۴۰۱خب ما از این ماشین های کوچولو و کراس اور از کجا پیدا کنیم .توی ایران هست؟