تبدیل سیتروئن 2CV (ژیان) به یک کراس اوور مدرن!

دوشنبه 2 خرداد 1401 - 03:31
مطالعه 3 دقیقه
Citroen-2CV-EV-by-Dejan-Hristov-8
علیرغم اینکه سیتروئن تاریخچه‌ای غنی از بابت خودروهای نمادین و مشهور دارد اما ظاهراً علاقه‌ای به دنبال کردن راه سایر خودروسازان همچون فیات،...
تبلیغات

علیرغم اینکه سیتروئن تاریخچه‌ای غنی از بابت خودروهای نمادین و مشهور دارد اما ظاهراً علاقه‌ای به دنبال کردن راه سایر خودروسازان همچون فیات، فولکس‌واگن و هوندا در تولید محصولات الکتریکی محبوب و رترو همچون ID. Buzz، 500 و e را ندارد. البته این امر باعث نمی‌شود طراحان مستقلی همچون دژان ریستف دست به تجسم نسخه مدرن از سیتروئن 2CV مشهور یا همان ژیان خودمان نزند. این خودرو می‌تواند به عنوان یک کراس اوور الکتریکی و با طراحی مینیمالیستی بازگردد.

این طراح اذعان می‌کند طراحان زیادی روی 2CV مدرن کار کرده‌اند اما اکثر این طراحان از وفادار بودن به نسخه اصلی و قدیمی واهمه داشته‌اند. همین موضوع درباره استودیو طراحی خود سیتروئن نیز صدق می‌کند زیرا از عناصر مشهور 2CV در نسل اول C3، C3 Pluriel، REVOLTe کانسپت و آمی چهار چرخ استفاده کرد اما هرگز به دنبال احیای کامل آن خودرو نبود.

ریستف بجای اختراع دوباره چرخ همان طرح و روح کلی 2CV اصلی (تولید از سال 1948 تا 1990) را حفظ کرد که شامل شکل گرد خط سقف، گلگیرهای برجسته و کاپوتی نمادین است. چراغ‌های جلوی LED تیره، جلوپنجره مینی مالیستی، سطوح زیبا روی بدنه عضلانی، دوربین‌های جایگزین آینه‌بغل‌ها و چراغ‌های عقب کشیده شده در پهنا باعث شده‌اند 2CV محصولی مدرن با شاخصه‌های جالب باشد. بجای استفاده از طرح هاچبک مرسوم، این طراح ظاهر کراس اوور با ارتفاع بیشتر از سطح زمین را انتخاب کرده است.

این ارتفاع بیشتر از سطح زمین به لطف رینگ‌های توربین مانند و کمک‌فنرهای متفاوت به دست آمده است. پوشش پلاستیکی محافظ بدنه نیز فقط در بخش پایینی سپرها و رکاب‌های جانبی بکار رفته‌اند تا ظاهری شیک به 2CV مدرن ببخشند. بخش اعظم سقف نیز به‌مانند ژیان قدیمی تا می‌شود تا لذت رانندگی در هوای آزاد ایجاد شود. اما آنچه با دوران 2CV قدیمی فرق می‌کند تجهیزات خودرو است چراکه خریداران کنونی نمی‌توانند با برف‌پاک‌کن‌های دستی و نبود کولر کنار بیایند. به همین خاطر کابین 5 نفره 2CV موردبحث از تجهیزات موردنیاز شامل نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و سیستم صوتی کامل سود می‌برد.

از نظر ابعاد نیز باید گفت این خودروی الکتریکی رشد 381 میلی‌متری نسبت به ژیان اصلی دارد و طول آن به 4241 میلی‌متر می‌رسد. به این ترتیب 2CV مدرن در دسته شاسی بلندهای کلاس B همچون پژو 2008 با طول 4300 میلی‌متری قرار می‌گیرد. اگرچه چنین خودرویی فقط زاییده ذهن خلاق طراح مستقل است اما در صورت واقعی بودن می‌توان آن را بر اساس پلتفرم کوچک STLA استلانتیس تولید کرد. همان‌گونه که گفته شد این اولین باری نیست که طراحی‌های مستقل بر اساس محصولات کلاسیک سیتروئن را می‌بینیم اما باید اذعان کرد 2CV موردبحث در صورت تولید می‌تواند کلاس کراس اوورهای شهری را تکان دهد چراکه طراحی همیشگی آن بسیار جذاب است و نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.