اولین تجربهٔ رانندگی با سیتروئن C5 X جدید، سدانی که تغییر جنسیت داد!

دوشنبه 23 اسفند 1400 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Citroen C5 X 130PS 2022
با محبوبیت عجیب کراس‌اوورها، سدان‌ها در حال انقراض هستند اما برخی شرکت‌ها هم تصمیم گرفته‌اند با تغییر شکل و فرم سدان‌های خود، آن‌ها را برای...
تبلیغات

با محبوبیت عجیب کراس‌اوورها، سدان‌ها در حال انقراض هستند اما برخی شرکت‌ها هم تصمیم گرفته‌اند با تغییر شکل و فرم سدان‌های خود، آن‌ها را برای خریداران جذاب‌تر کنند. یکی از این خودروها نسل جدید سیتروئن C5 که حالا کاملاً از آن فرم سنتی قبلی فاصله گرفته و نام C5 X روی آن گذاشته شده است. این خودرو که پرچم‌دار سیتروئن محسوب می‌شود، با ارتفاع کمی بیشتر از زمین، خط سقف کوپه مانند، اوورهنگ‌های نسبتاً کشیده، روکش‌های پلاستیکی کراس‌اوور مانند در دهانهٔ گلگیرها و فرم هاچ‌بک فست‌بک مانند بجای سدان معمولی، پیشنهاد جذابی محسوب می‌شود.

سیتروئن معتقد است که این خودرو می‌تواند تفسیر مدرنی از مدل‌های کلاسیک قدیم این شرکت را ارائه کند ولی حرف X در نام آن همان‌قدر که به مدل‌های قدیمی CX و XM اشاره دارد، بازتابی از فرم کراس‌اوور مانند آن‌هم هست. C5 X با طولی بیش از 4.8 متر و فاصلهٔ محوری 2,785 میلی‌متر، خودروی بزرگی است ولی نمی‌توان سگمنت دقیق آن را تشخیص داد زیرا این ساختهٔ جدید فرانسوی‌ها را نه می‌توان سدان دانست، نه یک کراس‌اوور واقعی محسوب می‌شود و نه در بین هاچ‌بک‌ها قرار می‌گیرد.

C5 X خانوادهٔ ساده‌ای دارد زیرا فقط با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که شامل دو مدل بنزینی در کنار یک نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی خواهد بود. پیشرانهٔ پایهٔ این هاچ‌بک کراس‌اوور بزرگ یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر است که تنها 130 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ بنزینی بعدی هم یک نمونهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 180 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی موتورها هم فقط یک انتخاب وجود دارد که هشت سرعتهٔ اتوماتیک است و قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

این اعداد اما برای خودروی بزرگی که رقبایی مثل اشکودا ساپرب را در مقابل خود دارد چندان کافی به نظر نمی‌رسند و به همین دلیل، مطمئناً ارقام پرفورمنس آن نیز هرگز چشمگیر نیستند به‌گونه‌ای که 8.1 ثانیه طول می‌کشد تا C5 X با پیشرانهٔ 1.2 لیتری (نمونهٔ مورد آزمایش) از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز تنها 210 کیلومتر بر ساعت است. همچنین نسخه‌های بنزینی این خودرو از سیستم تعلیق فعال هم بی‌بهره هستند و صرفاً با کمک‌فنرهای بالشتکی هیدرولیکی پیشرفتهٔ سیتروئن ارائه می‌شوند که البته همین سیستم هم سواری آرامی را فراهم می‌کند.

نحوهٔ گردش C5 X در پیچ‌ها خوب است و کنترل بدنهٔ کاملاً قابل‌احترامی دارد هرچند که متأسفانه فرمان احساس کمی را انتقال می‌دهد. هرچند نسخهٔ بنزینی این خودرو به دلیل فقدان باطری‌های سنگین، وزن کمتری دارد اما باید توجه داشت که زیر کاپوت این هاچ‌بک خانوادگی بزرگ صرفاً یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر کم‌توان قرار گرفته است. به همین دلیل، اگر فشار به موتور را تا جایی افزایش دهید که گیربکس مجبور به معکوس دادن شود، قطعاً صدای سه سیلندر رنجور که به‌سختی تلاش می‌کنند را خواهید شنید اما زمانی که عجله نداشته باشید، عملکرد موتور خوب است و گیربکس هم به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند.

C5 X در تیپ‌های بالایی از شیشه‌های آکوستیک بهره می‌برد اما فقدان این شیشه‌ها در نمونهٔ مورد آزمایش موجب شده بود بیشتر از صدای موتور از زیر کاپوت، صدای عبور باد از اطراف ستون‌های A را بشنویم. این خودروی خانوادگی فرانسوی در سه تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ میانی Shine است. این تیپ از همان تجهیزات تیپ پایهٔ Sense شامل رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی، چراغ‌های جلوی LED، سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب بهره می‌برد اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر 12 اینچی بجای 10 اینچی، گرم‌کن غربیلک فرمان، طراحی متفاوت رینگ‌های آلیاژی و هدآپ دیسپلی را هم به آن‌ها اضافه می‌کند.

کابین C5 X با برخورداری از پارچه‌های درجه‌یک و استفاده از متریال ارزان‌قیمت فقط در قسمت‌های پایینی، مطمئناً از بسیاری از سیتروئن‌های اخیر لوکس‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا پلاستیک‌های براق به رنگ مشکی پیانو هم دیده می‌شود که هرچند نمای جذابی دارند اما تجربه نشان داده است که در برابر خط و خش خیلی مقاوم نیستند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید سیتروئن با نمایشگر واضح و پاسخگویی سریع هم یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل‌توجه این برند فرانسوی را نشان می‌دهد. بااین‌حال، ناوبری داخلی این سیستم در مقایسه با چیزی که از طریق اتصال گوشی‌های اندروید یا iOS در اختیار خواهید داشت رقت‌انگیز است. البته خوشبختانه اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو به‌طور استاندارد در همهٔ تیپ‌های C5 X ارائه می‌شوند.

وقتی به قیمت C5 X نگاه می‌کنیم، بیشتر می‌توان آن را تحسین و از معدود نقاط ضعف آن چشم‌پوشی کرد زیرا قیمت این ماشین فرانسوی بزرگ با پیشرانهٔ پایه در تیپ میانی از تنها 28 هزار پوند آغاز می‌شود. سیتروئن همچنین در بخش اجاره نیز بسیار منصفانه عمل کرده است تا بتواند خریداران خصوصی را جذب کند به‌گونه‌ای که می‌توان با پرداخت تنها 4,500 پوند، این خودرو را به مدت چهار سال و برای پیمایش 6,500 کیلومتر اجاره کرد. حتی اجازهٔ نمونهٔ مورد آزمایش که از تیپ میانی است هم ماهانه تنها 329 پوند هزینه دارد. برای مقایسه، برای اجارهٔ اشکودا ساپرب تیپ SE L با پیشرانهٔ 150 اسب بخاری باید ماهانه 70 پوند بیشتر پرداخت کرد که مجموع آن طی یک دورهٔ چهارساله بیش از 3,300 پوند بیشتر از C5 X خواهد بود.

کپی لینک

جمع‌بندی

شاید این روزها در بازار برای یک سدان یا هاچ‌بک بزرگ خریدار چندانی وجود نداشته باشد اما برای کسانی که هنوز هم خواهان چنین خودروهایی هستند، سیتروئن C5 X قطعاً ارزش توجه را خواهد داشت. این خودرویی راحت، جادار و کاربردی است که هرچند شاید طراحی و فرم کلی آن برای همه جذاب نباشد ولی به‌احتمال‌زیاد، همان‌طور که سیتروئن گفته است، خواهد توانست تعدادی از خریداران شاسی‌بلندهای خانوادگی را به سمت خود جذب کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Citroen C5 X

پیشرانه

1.2 لیتری I3 توربو

قدرت

130 اسب بخار

گشتاور

230 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

8.1 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

6.2 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

136 گرم/کیلومتر

قیمت

27,990 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.