تجربه و آزمایشسیتروئن

اولین تجربهٔ رانندگی با سیتروئن C5 X جدید، سدانی که تغییر جنسیت داد!

با محبوبیت عجیب کراس‌اوورها، سدان‌ها در حال انقراض هستند اما برخی شرکت‌ها هم تصمیم گرفته‌اند با تغییر شکل و فرم سدان‌های خود، آن‌ها را برای خریداران جذاب‌تر کنند. یکی از این خودروها نسل جدید سیتروئن C5 که حالا کاملاً از آن فرم سنتی قبلی فاصله گرفته و نام C5 X روی آن گذاشته شده است. این خودرو که پرچم‌دار سیتروئن محسوب می‌شود، با ارتفاع کمی بیشتر از زمین، خط سقف کوپه مانند، اوورهنگ‌های نسبتاً کشیده، روکش‌های پلاستیکی کراس‌اوور مانند در دهانهٔ گلگیرها و فرم هاچ‌بک فست‌بک مانند بجای سدان معمولی، پیشنهاد جذابی محسوب می‌شود.

سیتروئن معتقد است که این خودرو می‌تواند تفسیر مدرنی از مدل‌های کلاسیک قدیم این شرکت را ارائه کند ولی حرف X در نام آن همان‌قدر که به مدل‌های قدیمی CX و XM اشاره دارد، بازتابی از فرم کراس‌اوور مانند آن‌هم هست. C5 X با طولی بیش از ۴.۸ متر و فاصلهٔ محوری ۲,۷۸۵ میلی‌متر، خودروی بزرگی است ولی نمی‌توان سگمنت دقیق آن را تشخیص داد زیرا این ساختهٔ جدید فرانسوی‌ها را نه می‌توان سدان دانست، نه یک کراس‌اوور واقعی محسوب می‌شود و نه در بین هاچ‌بک‌ها قرار می‌گیرد.

C5 X خانوادهٔ ساده‌ای دارد زیرا فقط با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که شامل دو مدل بنزینی در کنار یک نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی خواهد بود. پیشرانهٔ پایهٔ این هاچ‌بک کراس‌اوور بزرگ یک واحد ۱.۲ لیتری سه سیلندر است که تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ بنزینی بعدی هم یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی موتورها هم فقط یک انتخاب وجود دارد که هشت سرعتهٔ اتوماتیک است و قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

این اعداد اما برای خودروی بزرگی که رقبایی مثل اشکودا ساپرب را در مقابل خود دارد چندان کافی به نظر نمی‌رسند و به همین دلیل، مطمئناً ارقام پرفورمنس آن نیز هرگز چشمگیر نیستند به‌گونه‌ای که ۸.۱ ثانیه طول می‌کشد تا C5 X با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری (نمونهٔ مورد آزمایش) از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز تنها ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین نسخه‌های بنزینی این خودرو از سیستم تعلیق فعال هم بی‌بهره هستند و صرفاً با کمک‌فنرهای بالشتکی هیدرولیکی پیشرفتهٔ سیتروئن ارائه می‌شوند که البته همین سیستم هم سواری آرامی را فراهم می‌کند.

نحوهٔ گردش C5 X در پیچ‌ها خوب است و کنترل بدنهٔ کاملاً قابل‌احترامی دارد هرچند که متأسفانه فرمان احساس کمی را انتقال می‌دهد. هرچند نسخهٔ بنزینی این خودرو به دلیل فقدان باطری‌های سنگین، وزن کمتری دارد اما باید توجه داشت که زیر کاپوت این هاچ‌بک خانوادگی بزرگ صرفاً یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر کم‌توان قرار گرفته است. به همین دلیل، اگر فشار به موتور را تا جایی افزایش دهید که گیربکس مجبور به معکوس دادن شود، قطعاً صدای سه سیلندر رنجور که به‌سختی تلاش می‌کنند را خواهید شنید اما زمانی که عجله نداشته باشید، عملکرد موتور خوب است و گیربکس هم به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند.

C5 X در تیپ‌های بالایی از شیشه‌های آکوستیک بهره می‌برد اما فقدان این شیشه‌ها در نمونهٔ مورد آزمایش موجب شده بود بیشتر از صدای موتور از زیر کاپوت، صدای عبور باد از اطراف ستون‌های A را بشنویم. این خودروی خانوادگی فرانسوی در سه تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ میانی Shine است. این تیپ از همان تجهیزات تیپ پایهٔ Sense شامل رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، چراغ‌های جلوی LED، سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب بهره می‌برد اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر ۱۲ اینچی بجای ۱۰ اینچی، گرم‌کن غربیلک فرمان، طراحی متفاوت رینگ‌های آلیاژی و هدآپ دیسپلی را هم به آن‌ها اضافه می‌کند.

کابین C5 X با برخورداری از پارچه‌های درجه‌یک و استفاده از متریال ارزان‌قیمت فقط در قسمت‌های پایینی، مطمئناً از بسیاری از سیتروئن‌های اخیر لوکس‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا پلاستیک‌های براق به رنگ مشکی پیانو هم دیده می‌شود که هرچند نمای جذابی دارند اما تجربه نشان داده است که در برابر خط و خش خیلی مقاوم نیستند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید سیتروئن با نمایشگر واضح و پاسخگویی سریع هم یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل‌توجه این برند فرانسوی را نشان می‌دهد. بااین‌حال، ناوبری داخلی این سیستم در مقایسه با چیزی که از طریق اتصال گوشی‌های اندروید یا iOS در اختیار خواهید داشت رقت‌انگیز است. البته خوشبختانه اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو به‌طور استاندارد در همهٔ تیپ‌های C5 X ارائه می‌شوند.

وقتی به قیمت C5 X نگاه می‌کنیم، بیشتر می‌توان آن را تحسین و از معدود نقاط ضعف آن چشم‌پوشی کرد زیرا قیمت این ماشین فرانسوی بزرگ با پیشرانهٔ پایه در تیپ میانی از تنها ۲۸ هزار پوند آغاز می‌شود. سیتروئن همچنین در بخش اجاره نیز بسیار منصفانه عمل کرده است تا بتواند خریداران خصوصی را جذب کند به‌گونه‌ای که می‌توان با پرداخت تنها ۴,۵۰۰ پوند، این خودرو را به مدت چهار سال و برای پیمایش ۶,۵۰۰ کیلومتر اجاره کرد. حتی اجازهٔ نمونهٔ مورد آزمایش که از تیپ میانی است هم ماهانه تنها ۳۲۹ پوند هزینه دارد. برای مقایسه، برای اجارهٔ اشکودا ساپرب تیپ SE L با پیشرانهٔ ۱۵۰ اسب بخاری باید ماهانه ۷۰ پوند بیشتر پرداخت کرد که مجموع آن طی یک دورهٔ چهارساله بیش از ۳,۳۰۰ پوند بیشتر از C5 X خواهد بود.

جمع‌بندی

شاید این روزها در بازار برای یک سدان یا هاچ‌بک بزرگ خریدار چندانی وجود نداشته باشد اما برای کسانی که هنوز هم خواهان چنین خودروهایی هستند، سیتروئن C5 X قطعاً ارزش توجه را خواهد داشت. این خودرویی راحت، جادار و کاربردی است که هرچند شاید طراحی و فرم کلی آن برای همه جذاب نباشد ولی به‌احتمال‌زیاد، همان‌طور که سیتروئن گفته است، خواهد توانست تعدادی از خریداران شاسی‌بلندهای خانوادگی را به سمت خود جذب کند.

مشخصات فنی

Citroen C5 X

پیشرانه ۱.۲ لیتری I3 توربو
قدرت ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۸.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۳۶ گرم/کیلومتر
قیمت ۲۷,۹۹۰ پوند

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. پدرام

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (797 ديدگاه)

    واقعا طراحی خوبی داره در مقایسه با برخی سیتروئن ها که خیلی دیگه فانتزی شدن

    موافقم 12
    مخالفم 31
  2. مردیم از خوشی

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1386 ديدگاه)

    کراس اوور هست یا هاچ بک به نظرم به استیشن هم شبیه

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      این ماشین سیتروئن بر پایه یه سبک جدید با ترکیب استیشن،سدان و کراس اوور ساخته شده برای همین کمی عجیب به نظر میاد…

      موافقم 23
      مخالفم 1
  3. کامران

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بازار کسل کننده اروپا 🤏
    تو آمریکا بین فورد . شورولت . گروه موپار ماشین انتخاب میکنن
    تو اروپا بین سیتخوعن . رنو . اوشکودا
    خیلیم بخان لاکچری باشن بین فولوکس گلف و بنز A کلاس پایه انتخاب میکنن

    موافقم 13
    مخالفم 68
    1. King Godzilla

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (750 ديدگاه)

      سیختوعن و غونو و اوشکودا

      مثلث برمودا😂😂

      موافقم 13
      مخالفم 21
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      شما نگران وضعیت انتخاب اونا نباش دوست من، تو بازار اروپا ب‌ام‌و رو دارن، بنز رو دارن، پورشه رو دارن، آئودی رو دارن، همین فرانسه بوگاتی رو داره،اسکاندیناوی ولوو داره،برای انتخابای لاکچری هم بنتلی و رولزرویس انتخاب اولشونه، که تو آمریکا مشابه شون رو ندارن…
      فقط دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک بدون سانروف رو بچسب…

      موافقم 52
      مخالفم 1
    3. Vandel

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (566 ديدگاه)

      مگه فولکس لاکچریه ما نمیدونستیم !!!!!!!!!!!!!! که لاکچریهاشون برن فولکس بخرن !!!!!!!!!!!!! پس ائودی ، بنز ، بی ام و ، بنتلی چین ؟

      موافقم 22
      مخالفم 0
    4. رضا محمدی

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگر یکبار سوار ماشین‌های سیتروئن شوید دیگر هیچ ماشینی را قبول ندارید . سیتروئن بهترین سیستم تعلیق را دارد و هیچ ماشینی به نرمی و راحتی این ماشین نیست . در آمریکا افراد عادی از ماشین های آمریکایی استفاده میکنند و لاکچری باز ها از ماشین های اروپایی استفاده میکنند

      موافقم 21
      مخالفم 2
  4. زیزیگولو

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4781 ديدگاه)

    مدل قدیمی تر سیتروئن C5 یه مدت تو سایپا تولید شد ولی به خاطر یه سری مشکلات نتونست موفقیتی بدست بیاره

    موافقم 8
    مخالفم 8
  5. ARMAN

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    واقعا خیلی مسخرس که یه سدانو بیای چند تا فلپ بچسبونی روش و یکم ارتفاشو ببری بالا

    موافقم 14
    مخالفم 8
  6. Jdm باز

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    در حد همون نام سیتروئنه
    نه بیشتر نه کمتر

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. datsun

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      سیتروئن واقعا گذشته پرافتخاری داشت شرکت بسیار نوآور وخلاق خودرو سازی ولی زمانی که به پژو پیوست تبدیل به یک خودرو ساز معمولی شد.

      موافقم 10
      مخالفم 2
  7. کوبیده

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    سیتروئن و دی اس فکر میکنن با این موتور های ضعیف ب جایی میرسن؟

    موافقم 6
    مخالفم 13
  8. رامتین

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    طراحیش جالب نیست. یعنی از نظر ابعادی و حجم، آن زیبایی بصری را القا نمیکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. اوسا

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (51 ديدگاه)

    پژو سیتروئن غیر از این دو تا موتور چیز دیگه ای نداره
    حالا هی اتاق جدید بسازه اینارو بندازه روش

    موافقم 5
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا