هزینه و اجرت تعمیرات دنا، دنا پلاس و دنا اتومات – 1404
خودروی دنا، بهویژه در مدلهای اتومات و پلاس، برای حفظ عملکرد بهینه نیازمند تعمیرات دورهای در بخشهایی مانند گیربکس، دینام، و واتر پمپ است. بررسی دقیق هزینهها و اجرت تعمیرات، از جمله هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک و تعویض تسمه تایم دنا پلاس، به شما کمک میکند تا برای نگهداری خودرو برنامهریزی بهتری داشته باشید و از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کنید.
در این راهنما به بررسی هزینه تعمیرات کلیدی دنا، از تعمیر اکسل عقب و تعویض دیسک و صفحه گرفته تا تعویض لنت عقب، پرداخته شده است. همچنین نرخهای جدید سال 1404 برای تعویض لاستیک و دیگر قطعات ارائه شده است. با اطلاع از این نرخها و نکات مهم، میتوانید از خدمات باکیفیت استفاده کرده و هزینههای نگهداری خودرو دنا را بهینه کنید.
هزینه و اجرت تعمیرات دنا و دنا پلاس سال 1404
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال 1404، هزینه و اجرت تعمیرات دنا و دنا پلاس تنفس طبیعی به شرح زیر است:
ردیف | شرح خدمات | نرخ مصوب (ریال) |
1 | تعمیر کامل موتور | 189,800,000 |
2 | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل | 120,900,000 |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 93,600,000 |
4 | باز و بست و تعمیر کامل سر سیلندر | 54,600,000 |
5 | باز و بست منیفولد هوا | 11,600,000 |
6 | باز و بست منیفولد دود | 16,400,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 9,400,000 |
8 | تعویض دنده میل سوپاپ CVVT | 23,300,000 |
9 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | 48,400,000 |
10 | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | 19,400,000 |
11 | تعویض فشنگی روغن | 4,200,000 |
12 | تعویض واشر درب سوپاپ | 11,600,000 |
13 | باز و بست اویل ماژول | 19,400,000 |
14 | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه دینام | 11,200,000 |
15 | تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ | 18,000,000 |
16 | تعویض تسمه دینام | 4,700,000 |
17 | تعویض فولی سر میل لنگ و باز و بست تسمه دینام | 9,400,000 |
18 | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | 11,600,000 |
19 | تعویض کاتالیست | 10,100,000 |
20 | تعویض شمع | 4,700,000 |
21 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 15,600,000 |
22 | تعویض هوزینگ ترموستات | 10,100,000 |
23 | تعویض ترموستات | 5,900,000 |
24 | تعویض رادیاتور آب | 6,500,000 |
25 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 3,000,000 |
26 | تعویض شلنگ بالای رادیاتور | 4,200,000 |
27 | تعویض شلنگ پایین رادیاتور | 11,600,000 |
28 | تعویض شلنگ بخاری کوتاه | 4,200,000 |
29 | تعویض شلنگ بخاری بلند | 5,500,000 |
30 | تعویض فشنگی آب | 3,000,000 |
31 | تعویض پایه دسته موتور راست | 18,000,000 |
32 | تعویض دسته موتور راست | 5,900,000 |
33 | تعویض دسته موتور چپ زیر باتری | 5,500,000 |
34 | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | 12,900,000 |
35 | تعویض پمپ بنزین | 8,200,000 |
36 | تعویض فیلتر بنزین | 2,400,000 |
37 | تعویض شلنگ رفت بنزین | 11,200,000 |
38 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 12,900,000 |
39 | تعویض منبع کنیستر | 9,400,000 |
40 | تعمیر کامل گیربکس دنده ای | 44,800,000 |
41 | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | 30,500,000 |
42 | تعویض سیم کلاچ | 4,700,000 |
43 | تعویض قیفی گیربکس | 3,000,000 |
44 | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | 8,200,000 |
45 | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | 2,400,000 |
46 | تعویض لیور دنده داخل اتاق | 8,200,000 |
47 | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 11,600,000 |
48 | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | 5,500,000 |
49 | تعویض ماهک دنده هر کدام | 2,400,000 |
50 | تعویض سنسور کیلومتر | 5,500,000 |
51 | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 3,000,000 |
52 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 9,800,000 |
53 | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | 10,400,000 |
54 | باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 6,500,000 |
55 | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 9,800,000 |
56 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 9,800,000 |
57 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 6,500,000 |
58 | تعویض رام زیر موتور | 30,900,000 |
59 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 8,200,000 |
60 | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | 6,500,000 |
61 | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | 3,000,000 |
62 | تعویض قرقری فرمان هر طرف | 3,600,000 |
63 | تعویض سیبک فرمان هر طرف | 2,600,000 |
64 | تعویض سیبک زیر کمک هر طرف | 5,000,000 |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات دنا میتوانند با شماره تلفن 124 سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای 85543200 و 85543201 اتاق اصناف تهران و 77531723 اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
بیشتر بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو دنده دستی 6 سرعته
مشخصات فنی دنا
در جدول زیر مشخصات فنی مدلهای مختلف دنا ذکر شده است:
دنا معمولی | دنا پلاس دندهای ساده | دنا پلاس دندهای توربو | دنا پلاس اتوماتیک توربو | |
نوع موتور | 4 سیلندر EF7 | 4 سیلندر EF7 | 4 سیلندر EF7 TC | 4 سیلندر EF7 TC |
حجم موتور (سیسی) | 1645 | 1645 | 1645 | 1645 |
قدرت (اسب بخار) | 113 | 113 | 150 | 150 |
گشتاور (نیوتون متر) | 155 | 155 | 215 | 215 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 189 | 189 | 205 | 205 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.03 | 12.03 | 10 | 10.5 |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 6 دنده دستی | 6 دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 5.9/7.43 | 5.9/7.43 | 6.1/7.82 | 6.39/8.12 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4559/1944/1460 | 4559/1944/1460 | 4559/1933/1460 | 4559/1933/1460 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2671 | 2671 | 2671 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | 1258 | 1258 | 1334 | 1400 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 500 | 500 | 500 | 500 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 60 | 60 | 60 | 60 |
قیمت دنا
قیمت دنا و دنا پلاس در بازار به دلایل شرایط ارزی و نوسانات بازار همواره متغیر است لذا برای مشاهده و اطلاع از آخرین قیمت دنا پلاس صفر دنده ای این صفحه و قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر این صفحه از پدال را دنبال کنید.
مزایا و معایب دنا
دنا بر پایه سمند تولید شده است و بنابراین خودرویی با تکنولوژی قدیمی به شمار میرود. از جمله مزایای این خودرو میتوان به طراحی نسبتاً بهتر در مقایسه با سایر رقبای بازار، پیشرانه نرم و با قدرت مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و بازار خریدوفروش خوب اشاره کرد. دنا البته معایبی هم دارد که شامل استهلاک و هزینههای نگهداری بالا، قیمت زیاد قطعات یدکی، فضای کم کابین و کیفیت نه چندان بالای قطعات خواهد بود.