اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال 1403
مجموعه کلاچ خودروهای مجهز به گیربکس دستی نقش مهمی در انتقال قدرت از پیشرانه به گیربکس بازی میکند. همچنین کلاچ خودرو تعویض نرم و دقیق دندهها را میسر میسازد و بنابراین اهمیت زیادی در کارکرد وسایل نقلیه بر عهده دارد. در این نوشتار میخواهیم نکاتی در رابطه با زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ و همچنین اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه خودروهای پرفروش بازار در سال 1403 را ارائه نماییم پس همراه ما باشید.
هزینه تعویض دیسک و صفحه در سال 1403
در جدول زیر اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال 1403 بر اساس نرخهای رسمی اعلامی توسط اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درج شده است.
نام خودرو | اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه |
9,900,000 | |
9,900,000 | |
10,900,000 | |
10,900,000 | |
10,900,000 | |
11,000,000 | |
11,000,000 | |
20,500,000 | |
16,900,000 | |
23,800,000 | |
11,000,000 | |
11,900,000 | |
11,900,000 | |
13,000,000 | |
13,000,000 | |
13,900,000 | |
13,000,000 | |
13,000,000 | |
15,600,000 | |
12,500,000 | |
16,500,000 | |
16,500,000 | |
20,500,000 | |
9,900,000 | |
8,100,000 |
قیمت دیسک و صفحه خودرو در 1403
در ادامه به قیمت مجموعه کلاچ برخی خودروهای پرفروش در سال 1403 اشاره میکنیم. شایان ذکر است قیمتهای ذکر شده بهصورت حدودی و بر اساس جستوجو بین فروشگاههای گوناگون اعلام شدهاند.
نام خودرو | قیمت دیسک و صفحه |
پراید | 1.5 تا 3 میلیون تومان |
تیبا | 2.5 تا 4 میلیون تومان |
ساینا | 3 تا 4.5 میلیون تومان |
کوییک | 3 تا 4.5 میلیون تومان |
تندر 90 | 5 تا 8 میلیون تومان |
ساندرو | 5 تا 8 میلیون تومان |
مگان دندهای | 5 تا 11 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 2 و 5 | 3 تا 7 میلیون تومان |
پژو 207 دندهای | 3 تا 7 میلیون تومان |
پژو پارس | 3 تا 7 میلیون تومان |
سمند | 3 تا 7 میلیون تومان |
رانا | 3 تا 7 میلیون تومان |
دنا | 3 تا 7 میلیون تومان |
آریسان | 2 تا 4 میلیون تومان |
زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ خودرو جزو لوازم مصرفی آن محسوب میشود و بنابراین پس از مدتی میبایست آن را تعویض کرد. درصورتیکه نشانههای زیر را مشاهده کنید زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ وسیله نقلیه فرا رسیده است:
- سفتی پدال کلاچ
از جمله نشانههای واضح تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو میتوان به سفت شدن پدال کلاچ اشاره کرد.
- حرکت فنری و خشک پدال کلاچ
درصورتیکه دیسک و صفحه به پایان عمر خود نزدیک شده باشد پدال حالتی فنری و پرتابی پیدا خواهد کرد و نرم نخواهد بود.
- کاهش توان و قدرت پیشرانه
یکی دیگر از نشانههای تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو کاهش قدرت و توان پیشرانه است. در این زمان حس تحتفشار بودن پیشرانه وجود خواهد داشت و خودرو به اندازهای که انتظار میرود شتاب نمیگیرد.
- لرزش قابلتوجه در شروع حرکت
با تمام شدن دیسک و صفحه شاهد لرزش قابلتوجه خودرو در شروع به حرکت خواهید بود و هرچقدر در تعویض این قطعه تعلل کنید لرزشها نیز شدیدتر خواهد شد.
- خاموش نشدن خودرو در دنده دو
از جمله نشانههای تمام شدن دیسک این است که اگر خودرو را در دنده دو قرار داده و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش نخواهد شد.
- جا نرفتن مناسب دندهها
از جمله علل جا نرفتن دندههای ماشین را میتوان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت دندهها نرمی اولیه خود را از دست دادهاند و بهزحمت میتوان دنده را تعویض کرد.
عوامل استهلاک و خرابی صفحه کلاچ خودرو
از جمله مهمترین عواملی که باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو میشوند میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- رانندگی پرفشار و ناهنجار
وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو باعث کاهش عمر تمامی قطعات از جمله مجموعه دیسک و صفحه خواهد شد. بهتر است در مسیرهای سربالایی با شیب زیاد از دنده مناسب استفاده کرده و دور موتور را خیلی بالا نبرید.
- قرار داشتن دائمی پا روی پدال کلاچ
برخی رانندگان به اشتباه پای خود را حتی بهصورت جزئی روی پدال کلاچ قرار میدهند که این امر باعث درگیر بودن دائمی مجموعه کلاچ خواهد شد و از عمر آن خواهد کاست.
- حمل بار و سرنشین زیاد
با افزایش بار و سرنشین در خودرو، قوای محرکه تحتفشار مضاعف قرار میگیرند و این امر استهلاک بیشتر قطعات از جمله دیسک و صفحه را در پی خواهد داشت.
- تعویض نامناسب دندهها
گاها مشاهده میشود برخی رانندگان بدون استفاده از کلاچ یا بدون درگیر کردن کامل آن نسبت به تعویض دنده اقدام میکنند که این امر تأثیر منفی روی گیربکس و مجموعه کلاچ خواهد داشت.