اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال 1403

سه‌شنبه 29 آبان 1403 - 07:30
مطالعه 4 دقیقه
sx-pc-clutch-kit-m-1625_w960
در این مقاله اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه برخی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار در سال 1403 را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.
تبلیغات

مجموعه کلاچ خودروهای مجهز به گیربکس دستی نقش مهمی در انتقال قدرت از پیشرانه به گیربکس بازی می‌کند. همچنین کلاچ خودرو تعویض نرم و دقیق دنده‌ها را میسر می‌سازد و بنابراین اهمیت زیادی در کارکرد وسایل نقلیه بر عهده دارد. در این نوشتار می‌خواهیم نکاتی در رابطه با زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ و همچنین اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه خودروهای پرفروش بازار در سال 1403 را ارائه نماییم پس همراه ما باشید.

کپی لینک

هزینه تعویض دیسک و صفحه در سال 1403

در جدول زیر اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه انواع خودرو در سال 1403 بر اساس نرخ‌های رسمی اعلامی توسط اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درج شده است.

نام خودرو

اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه

پراید

9,900,000

پراید دوگانه

9,900,000

پراید یورو 4

10,900,000

تیبا بنزینی

10,900,000

تیبا دوگانه‌سوز

10,900,000

ساینا دنده‌ای

11,000,000

کوییک دنده‌ای

11,000,000

تندر 90

20,500,000

ساندرو دنده‌ای

16,900,000

مگان دنده‌ای

23,800,000

پژو 206 تیپ 1 و 2 و 3

11,000,000

پژو 206 تیپ 5

11,900,000

پژو 207 دنده‌ای

11,900,000

پژو پارس ساده

13,000,000

پژو پارس دوگانه‌سوز

13,000,000

پژو پارس ELX

13,900,000

سمند

13,000,000

سمند دوگانه

13,000,000

سمند EF7

15,600,000

رانا

12,500,000

دنا

16,500,000

دنا پلاس دنده‌ای توربو

16,500,000

تندر وانت

20,500,000

وانت آریسان

9,900,000

پیکان وانت

8,100,000

کپی لینک

قیمت دیسک و صفحه خودرو در 1403

در ادامه به قیمت مجموعه کلاچ برخی خودروهای پرفروش در سال 1403 اشاره می‌کنیم. شایان ذکر است قیمت‌های ذکر شده به‌صورت حدودی و بر اساس جست‌وجو بین فروشگاه‌های گوناگون اعلام شده‌اند.

نام خودرو

قیمت دیسک و صفحه

پراید

1.5 تا 3 میلیون تومان

تیبا

2.5 تا 4 میلیون تومان

ساینا

3 تا 4.5 میلیون تومان

کوییک

3 تا 4.5 میلیون تومان

تندر 90

5 تا 8 میلیون تومان

ساندرو

5 تا 8 میلیون تومان

مگان دنده‌ای

5 تا 11 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 2 و 5

3 تا 7 میلیون تومان

پژو 207 دنده‌ای

3 تا 7 میلیون تومان

پژو پارس

3 تا 7 میلیون تومان

سمند

3 تا 7 میلیون تومان

رانا

3 تا 7 میلیون تومان

دنا

3 تا 7 میلیون تومان

آریسان

2 تا 4 میلیون تومان

کپی لینک

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ خودرو جزو لوازم مصرفی آن محسوب می‌شود و بنابراین پس از مدتی می‌بایست آن را تعویض کرد. درصورتی‌که نشانه‌های زیر را مشاهده کنید زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ وسیله نقلیه فرا رسیده است:

  • سفتی پدال کلاچ

از جمله نشانه‌های واضح تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو می‌توان به سفت شدن پدال کلاچ اشاره کرد.

  • حرکت فنری و خشک پدال کلاچ

درصورتی‌که دیسک و صفحه به پایان عمر خود نزدیک شده باشد پدال حالتی فنری و پرتابی پیدا خواهد کرد و نرم نخواهد بود.

  • کاهش توان و قدرت پیشرانه

یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو کاهش قدرت و توان پیشرانه است. در این زمان حس تحت‌فشار بودن پیشرانه وجود خواهد داشت و خودرو به اندازه‌ای که انتظار می‌رود شتاب نمی‌گیرد.

  • لرزش قابل‌توجه در شروع حرکت

با تمام شدن دیسک و صفحه شاهد لرزش قابل‌توجه خودرو در شروع به حرکت خواهید بود و هرچقدر در تعویض این قطعه تعلل کنید لرزش‌ها نیز شدیدتر خواهد شد.

  • خاموش نشدن خودرو در دنده دو

از جمله نشانه‌های تمام شدن دیسک این است که اگر خودرو را در دنده دو قرار داده و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش نخواهد شد.

  • جا نرفتن مناسب دنده‌ها

از جمله علل جا نرفتن دنده‌های ماشین را می‌توان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت دنده‌ها نرمی اولیه خود را از دست داده‌اند و به‌زحمت می‌توان دنده را تعویض کرد.

کپی لینک

عوامل استهلاک و خرابی صفحه کلاچ خودرو

از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رانندگی پرفشار و ناهنجار

وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو باعث کاهش عمر تمامی قطعات از جمله مجموعه دیسک و صفحه خواهد شد. بهتر است در مسیرهای سربالایی با شیب زیاد از دنده مناسب استفاده کرده و دور موتور را خیلی بالا نبرید.

  • قرار داشتن دائمی پا روی پدال کلاچ

برخی رانندگان به اشتباه پای خود را حتی به‌صورت جزئی روی پدال کلاچ قرار می‌دهند که این امر باعث درگیر بودن دائمی مجموعه کلاچ خواهد شد و از عمر آن خواهد کاست.

  • حمل بار و سرنشین زیاد

با افزایش بار و سرنشین در خودرو، قوای محرکه تحت‌فشار مضاعف قرار می‌گیرند و این امر استهلاک بیشتر قطعات از جمله دیسک و صفحه را در پی خواهد داشت.

  • تعویض نامناسب دنده‌ها

گاها مشاهده می‌شود برخی رانندگان بدون استفاده از کلاچ یا بدون درگیر کردن کامل آن نسبت به تعویض دنده اقدام می‌کنند که این امر تأثیر منفی روی گیربکس و مجموعه کلاچ خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.