بررسی پیکاپ رم 2500HD رِبل، آفرود با پیشرانه 6/4 لیتر همی
برای بیش از یک دهه، نسخهٔ پاور واگن عضو آفرودی خانوادهٔ پیکاپهای رم بود اما به گفتهٔ این برند، خریداران پیکاپ آفرودی توانمندتری از این میخواستند. به همین دلیل، رم با معرفی مدل 2500HD ربل به این تقاضا پاسخ داد. البته سالها است که نسخهٔ ربل برای رم 1500 ارائه میشود اما کسانی که یک رم سنگین آفرودی میخواستند تنها انتخابی که داشتند پاور واگن بود. حال اما این مدل جدید که به اختصار HD ربل نامیده میشود به بازار آمده تا تواناییهای آفرود نسخهٔ سنگین رم را ارتقاء دهد.
2500HD ربل اشتراکات زیادی مثل اکسل صلب سه اتصالی جلو، تعلیق پنج اتصالی عقب با فنرهای پیچشی، دیفرانسیل لغزش محدود عقب با قفل الکترونیکی، صفحات محافظ و لاستیکهای آفرودی 33 اینچی با پاور واگن دارد ولی از برخی موارد مثل آنتیرول بار قطع شوندهٔ جلو و قفل دیفرانسیل جلو که در پاور واگن ارائه میشود بیبهره است. ربل همچنین با فنرهای سفتتر و سیستم تعلیق بادی سفارشی عقب ارائه میشود. هرچند این موارد مقداری از تراول چرخهای جلو را قربانی کردهاند اما در عوض به توانایی حمل بار ربل افزودهاند.
درحالیکه حداکثر ظرفیت بار پاور واگن 740 کیلوگرم و حداکثر ظرفیت یدک کشی آن 4800 کیلوگرم است، این اعداد در ربل به ترتیب به 1425 کیلوگرم و 7650 کیلوگرم افزایش پیدا کردهاند. این یعنی HD ربل برای انجام کارهای یدک کشی و باربری که وظیفهٔ اصلی پیکاپهای سنگین است مناسبتر خواهد بود. مثل پاور واگن، پیشرانهٔ استاندارد این نسخهٔ جدید هم همان 6.4 لیتری V8 همی آشنا با 410 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و یک گیربکس کمکی دو سرعته به هر چهارچرخ تحویل میدهد.
اما برخلاف پاور واگن، برای ربل پیشرانهٔ 6.7 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل افسانهای کامینز هم قابل سفارش خواهد بود که 370 اسب بخار قدرت و 1152 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. این برای اولین بار است که پیشرانهٔ دیزلی برای پیکاپ سنگین آفرودی رم ارائه میشود. ما شانس رانندگی با هردو نسخهٔ بنزینی و دیزلی این پیکاپ آفرودی را داشتیم. تنظیم شاسی ربل فوقالعاده است. در هنگام آزمایش، با موانع نسبتاً بزرگی برخورد کردیم و هردو پیکاپ با کمترین تلاش از روی آنها عبور کردند. فقدان قفل دیفرانسیل جلوی پاور واگن نیز تأثیر منفی روی تواناییهای ربل نگذاشته است زیرا در طول آزمایش حتی به قفل کردن دیفرانسیل عقب هم بهندرت نیاز پیدا کردیم.
در ابتدا فکر میکردیم ربل دیزلی به دلیل برخورداری از گشتاور دور پایین فراوان، در آفرود برتری داشته باشد اما در اینجا موتور بنزینی انتخاب بهتری بود زیرا استفاده از نیروی نرم موتور همی نسبت به کامینز آسانتر است. با درگیر کردن حالت سنگین، پیکاپ دیزلی حتی با کوچکترین لمس پدال گاز به جلو جهش میکرد. علاوه بر این، ترمز موتور نسخهٔ بنزینی هم بود و در سراشیبیهای تند خیلی خوب خودرو را کنترل میکرد. البته نسخهٔ دیزلی هم ترمز اگزوز دارد اما در سرعتهای پایین کار چندانی انجام نمیدهد. به همین دلیل، هرچند ربل بهصورت استاندارد به سیستم کنترل الکترونیکی پایین رفتن از شیبها مجهز است اما نسخهٔ دیزلی بیشتر به این سیستم نیاز دارد.
البته اکثر خریداران این پیکاپها به همان اندازهای که رانندگیهای آفرودی دارند، روی جاده هم رانندگی میکنند و در اینجا موتور دیزلی برتری واضح خود یعنی مصرف سوخت بسیار کمتر را نشان میدهد. بااینوجود، نسخهٔ دیزلی HD ربل 9,595 دلار گرانتر از قیمت پایهٔ 68,940 دلاری آن است که این میتواند هزینهٔ سوخت بیشتر نسخهٔ بنزینی را جبران کند. رم 2500HD ربل در ظاهر تا حد زیادی با پاور واگن یکسان است و بزرگترین تفاوت آن، برخورداری از کاپوت منحصربهفرد برآمدهٔ موپار است؛ بنابراین، مثل پاور واگن در ربل هم خبری از پله رکابهای جانبی نیست (که البته موجب بهبود زاویهٔ شکست مشود) که این ورود و خروج افرادی با قد کوتاهتر از حد متوسط به داخل کابین را بسیار دشوار میکند.
بااینحال، تلاش برای ورود به داخل ربل ارزشش را دارد زیرا این نسخه هم مثل دیگر مدلهای رم، از کابینی دوستداشتنی برخوردار است. ربل در سه تیپ مختلف ارائه میشود که دو تیپ بالایی از صندلیهای چرمی و نمایشگر لمسی بزرگتر تبلت مانند بهره میبرند. همچنین برای مدل 2023، تمام تیپها و نسخههای رم HD با صفحه آمپر دیجیتالی جدیدی ارائه میشوند که قابلیت نمایش نقشهٔ متحرک را دارد.
در آزمایشهای ما، HD ربل با پیشرانهٔ بنزینی ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 15.8 ثانیه طی کرد. این اعداد عالی نیستند اما وقتی وزن 3400 کیلوگرمی خودرو را در نظر میگیریم، قانعکننده به نظر میرسند. هنگام رانندگی روی جاده نیز نباید از چین خودرویی انتظار حس و حالی مشابه خودروهای سواری را داشت زیرا با توجه به اینکه فنرهای پیکاپهای سنگین برای حمل 1.5 تن بار یا یدک کشیدن 8 تن تریلر طراحی میشوند، سواری خیلی راحتی ندارند اما فنرهای پیچشی رم سواری آن را بسیار بهتر از پیکاپهایی کرده که از فنرهای شمش استفاده میکنند و در صورت سفارش فنرهای بادی نیز سواری HD ربل قابلتحمل خواهد شد.
فرمان این پیکاپ هم چندان دقیق نیست که البته به خاطر استفاده از لاستیکهای بزرگ و نرم آفرودی نمیتوان به آن خرده گرفت. با همهٔ اینها، رم 2500HD بهعنوان یک پیکاپ آفرودی، پکیج قانعکنندهای است. این پیکاپ سنگین از پس اکثر کارهایی که پاور واگن انجام میدهد برمیآید و در کنار آن، توانایی حمل بار و یدک کشی بالایی که پاور واگن از دست داده است را هم حفظ کرده است. همچنین ازآنجاییکه این یک رم است، نسبت به اکثر پیکاپهای سنگین بازار سواری بهتری دارد؛ بنابراین، 2500HD ربل دلیل دیگری برای دوست داشتن پیکاپهای رم خواهد بود.
نقاط قوت
تواناییهای آفرود فوقالعاده
حفظ تواناییهای حمل بار و یدک کشی پیکاپهای سنگین
رانندگی نسبتاً مطلوب و راحت
نقاط ضعف
ورود و خروج دشوار
ظرفیت بار و یدک کشی کمتر نسخهٔ دیزلی
مصرف سوخت بشدت بالا
مشخصات فنی
Ram 2500HD Rebel 2023 | |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 |
قدرت | 410 اسب بخار |
گشتاور | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 7.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.8 ثانیه |
پیست Figure-8 | 30.5 ثانیه |
توقف از 96 | 43.9 متر |
شتاب جانبی | 0.66 جی |
وزن | 3400 کیلوگرم |
طول | 6,068 میلیمتر |
عرض | 2,118 میلیمتر |
ارتفاع | 2,055 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,792 میلیمتر |
مصرف سوخت | 19.6 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت بار | 1425 کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | 7650 کیلوگرم |
قیمت پایه | 71,240 دلار |
قیمت تستشده | 85,350 دلار |