پشت فرمان دوج چلنجر هلکت جیلبریک، 807 اسب بخار قدرت افسارگسیخته!
در دنیای خودرو مدلهایی وجود دارند که تسلیم کنوانسیونهای مدرن نمیشوند و پرچم سنت را به اهتزاز درمیآورند. دوج چلنجر هلکت جیلبریک یکی از این خودروها است. در دنیایی که اکثر خودروها سعی میکنند همهچیز را برای همهکس ارائه کنند، جیلبریک همچنان مأموریت منحصربهفردی دارد: تبدیل حجم عظیمی از بنزین به اسب بخار. شاید روزهای عمر چلنجر به شماره افتاده باشد اما جیلبریک هنوز هم آماده است تا با آن V8 قدرتمند خود ابری از دود لاستیک ایجاد کند. البته چلنجر خانوادهٔ بسیار متنوعی با پیشرانههای مختلف دارد اما کسانی که خواهان بهترین ویژگیهای این ماشین هستند نباید به چیزی کمتر از جیلبریک رضایت دهند.
نام کامل این خودرو دوج چلنجر هلکت ردآی وایدبادی جیلبریک است و همانطور که این نام نشان میدهد، بر اساس همان هلکت ردآی وایدبادی ساخته شده است. ویژگی اصلی جیلبریک اما قرض گرفتن پیشرانهٔ چلنجر سوپر استوک است. در این نسخه، قدرت موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ از 797 اسب بخار به 807 اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان 960 نیوتن متر است. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود و خبری از گیربکس دستی نیست.
روی جاده
اما رانندگی با یک ماسل کار مدرن با بیش از 800 اسب بخار قدرت چگونه است؟ هیجانانگیز، انرژیبخش و ترسناک. البته مورد آخر ممکن است به دلیل آبوهوای زمان آزمایش ما باشد که معمولاً بارانی و با دمای زیر 10 درجهٔ سانتیگراد بود. در این شرایط، تمرین برای استفاده از تمام نیروی موتور در سرعتهای پایین کاملاً بیهوده خواهد بود زیرا حتی با ضریب بلندتر و کمتر تهاجمی 2.62 محور عقب، فشردن فقط نصف پدال گاز باعث هرزگردی چرخها میشود که میتواند دود عظیمی از لاستیکهای پیرلی به هوا بفرستد؛ اما در سرعتهای بالاتر کشش خودرو هنگام تختهگاز رفتن در بزرگراه دیوانه کننده است.
تنها گشتاور فوری خودروهای الکتریکی پرقدرت میتواند با این نیرویی که جیلبریک تولید میکند مطابقت داشته باشد. همچنین با فشردن پدال گاز، نالهٔ سوپرشارژر بلند میشود که این برای هرکسی که بجای خون در رگهایش بنزین جریان دارد یک سمفونی بینظیر خواهد بود. حالا که صحبت از بنزین شد باید بگوییم که جیلبریک خودروی تشنهای است و فقط بنزین سوپر نوش جان میکند. این خودرو در هر صد کیلومتر در شهر 18.6 لیتر و در بزرگراه 11.3 لیتر بنزین میسوزاند که البته این اعداد برای خودرویی با 807 اسب بخار قدرت و 2 تن وزن چندان وحشتناک نیستند. همچنین حتی با این وزن و آئرودینامیک در حد آجر، هیچچیزی بهجز مأمور پلیس نمیتواند مانع رسیدن جیلبریک به حداکثر سرعت اعلامی 320 کیلومتر بر ساعت شود.
هندلینگ
اولویت اصلی جیلبریک پرفورمنس در خط مستقیم است اما مهندسان دوج تمام تلاش خود را کردهاند تا این ماشین در پیچها هم عملکرد قابلقبولی داشته باشد. به همین دلیل، برای این چلنجر قدرتمند نسبت فرمان 14.4 به یک و سیستم تعلیقی با کمکفنرهای تطبیقی بلستاین در نظر گرفته شده است. البته وجود یک موتور V8 سوپرشارژ بزرگ در جلو توزیع وزن خودرو را برهم میزند و باعث میشود 57 درصد از وزن روی محور جلو قرار گیرد. بااینحال، لاستیکهای پهن 305 پیرلی P Zero و ترمزهای بزرگ تمام تلاش خود را میکنند تا وزن خودرو را پنهان کنند. جیلبریک در پیچها چسبندگی چشمگیری دارد و بهتر از یک خودروی 2 تنی پاسخ میدهد اما با یک خودروی اسپرت مثل تویوتا سوپرا یا حتی یک ماسل کار چابک مثل کامارو 1LE اشتباه گرفته نمیشود.
جیلبریک به چهار حالت رانندگی شامل اتو، کاستوم، اسپرت و پیست مجهز است که هرکدام قسمتهایی مثل قدرت موتور، تنظیمات گیربکس، کنترل کشش، کمکفنرهای تطبیقی و... را تنظیم میکنند. حالت پیشفرض حالت اتو است که قدرت موتور را کاهش میدهد و رامترین تجربهٔ رانندگی را فراهم میکند. در این حالت در ترافیک وحشتناک شهر با راحتی کاملی رانندگی کردم که برای خودرویی با بیش از 800 اسب بخار قدرت باورنکردنی است. البته در این حالت حتی هنگام تختهگاز هم تمام 807 اسب بخار قدرت ارائه نمیشود و برای رها کردن آن هیولای سوپرشارژ باید از حالت ویژهٔ SRT استفاده کرد.
داخل
طبیعی است که خودرویی به این بزرگی در داخل هم از کابین جاداری برخوردار است. در اینجا برای یک کوپه فضای زیادی برای پنج نفر وجود دارد. البته صندلیهای عقب هنوز هم بیشتر برای کودکان مناسب هستند اما از صندلیهای کامارو یا موستانگ جادارترند. در پشت خودرو هم صندوق بار بزرگی با 460 لیتر حجم وجود دارد که میتواند اشیاء زیادی را در آن جای داد.
قیمت
جیلبریک قابل سفارشیسازی بالایی دارد که شامل مواردی مثل رنگهای متنوع بدنه، کاپوت و سقف مشکی مات، شش رنگ مختلف برای کالیپرهای ترمز، پنج رنگ داخلی، چهار رنگ برای کمربندهای ایمنی و... میشود؛ اما سفارشیسازی میتواند قیمت پایهٔ خودرو را بسیار افزایش دهد. قیمت جیلبریک از 86,235 دلار شروع میشود اما با لیستی از آپشنها، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما به 100,571 دلار رسیده است.
جمعبندی
چلنجر هلکت جیلبریک همهجا توجهات را جلب میکند و واکنش مردم را به دنبال دارد. این خودرو بیش از هر مدل دیگری در بازار به ماسل کارهای دههٔ 60 نزدیک است اما از لحاظ ایمنی، راحتی و آسایش مطابق با استانداردهای سال 2022 ساخته شده است. البته این ماشین بینقصی نیست ولی همین هم بخشی از جذابیت آن محسوب میشود. این کوپهٔ بزرگ و قدرتمندی است که با پیمودن هر کیلومتر، لبخند بیپایانی را روی لبان راننده مینشاند.
مشخصات فنی دوج چلنجر هلکت جیلبریک
Dodge Challenger Hellcat Jailbreak | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 807 اسب بخار |
گشتاور | 960 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
طول | 5,017 میلیمتر |
عرض | 1,990 میلیمتر |
وزن | 2032 کیلوگرم |
توزیع وزن | 57 به 43 جلو/عقب |
مصرف سوخت | 15.7 لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | 320 کیلومتر/ساعت |
حجم صندوق بار | 460 لیتر |
قیمت پایه | 86,235 دلار |
قیمت تستشده | 100,571 دلار |