نگاهی به تفاوتهای دوج چلنجر دیمن 170 با دیمن قبلی و هلکت ردآی
سرانجام دوج از آخرین نسخهٔ چلنجر با نام دیمن 170 پردهبرداری کرد. خروجی موتور این خودرو هنگام استفاده از سوخت E85 به 1025 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور میرسد و میتوانند ظرف 1.66 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه برای پیمودن 400 متر به تنها 8.91 ثانیه زمان نیاز دارد. بدون شک اینها اعداد قابلتوجهی هستند اما وقتی ببینیم دوج چه تغییراتی در قوای محرکهٔ خودرو انجام داده تا به چنین اعدادی دست پیدا کند، خارقالعادهتر به نظر خواهند رسید؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه دیمن 170 را با دیمن قبلی و هلکت ردآی جیلبریک مقایسه کنیم.
مثل اکثر نسخههای قبلی چلنجر، این دیمن 170 هم از همان موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ استفاده میکند اما این موتور تغییراتی اساسی را تجربه کرده تا جایی که میل بادامک تنها قطعهٔ مهمی است که بدون تغییر از نسخههای قبلی گرفته شده است. تغییرات موتور با استفاده از پیچ و مهرههای فولادی با استحکام بالا آغاز میشود که باعث افزایش 44 درصدی چفتوبست موتور میشود. انجام این کار ضروری بوده است زیرا فشار داخل سیلندرهای این پیشرانه به 2,500 psi رسیده که 32 درصد بیشتر از ردآی است. علاوه بر این، در سوپاپها و شمعها هم بهسازیهایی صورت گرفته تا امکان استفاده از سوخت E85 فراهم شود.
سیستم مدیریت موتور دیمن 170 با انواع مختلف سوخت سازگاری دارد. با استفاده از بنزین معمولی این موتور 900 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک آمپر روی صفحه آمپر خودرو درصد اتانول موجود در بنزین را به راننده نشان میدهد و 1025 اسب بخار قدرت کامل موتور زمانی ارائه میشود که میزان اتانول 65 درصد یا بیشتر باشد. دیمن 170 بجای سوپرشارژر 2.7 لیتری دیمن قبلی به یک سوپرشارژر 3 لیتری مجهز شده است. این سوپرشارژر نسخه اصلاحشدهای از نمونهٔ مورداستفاده در موتور هلفانت است. بدنهٔ دریچهٔ گاز نیز از نمونهٔ 92 میلیمتر در مدلهای قبلی هلکت به 105 میلیمتر افزایش پیدا کرده است.
برای کنترل این نیروی عظیم، دوج کل قوای محرکهٔ چلنجر را تقویت کرده است. میلگاردان 30 درصد قویتر از دیمن قبلی است و استحکام محفظهٔ اکسل عقب هم 53 درصد افزایش یافته است. همچنین در دیمن 170 نسخهٔ جدیدی از ترمز گیربکس دوج ارائه شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهای از نمونهٔ مورداستفاده در دیمن قبلی است. در سیستم تعلیق دیمن 170 از کمکفنرهای نرمتری نسبت به قبل استفاده شده و بازنگری در زاویهٔ کمبر چرخهای عقب میزان سطح تماس با زمین را نسبت به هلکت ردآی افزایش داده است.
خریداران میتوانند برای این چلنجر جدید رینگهای فیبر کربنی را سفارش دهند که 9 کیلوگرم در جلو و 5.4 کیلوگرم در عقب از وزن کم میکند. علاوه بر این، امکان سفارش کابین خودرو بدون صندلیهای عقب و صندلی سرنشین جلو، موکت صندوق عقب و عایقهای صدا وجود دارد و میتوان برای کاهش وزن بیشتر، تودوزی پارچهای و سیستم صوتی فقط با دو بلندگو را هم سفارش داد. با سفارش تمام این موارد، وزن این دیمن جدید 71 کیلوگرم از هلکت ردآی وایدبادی کمتر میشود. تولید دیمن 170 از تابستان آینده با قیمت 96,666 دلار آغاز میشود و تنها 3,300 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
دیمن 170 | هلکت ردآی جیلبریک | دیمن | |
قدرت | 1025 اسب بخار | 807 اسب بخار | 840 اسب بخار |
گشتاور | 1280 نیوتن متر | 960 نیوتن متر | 1045 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 1.66 ثانیه | 3.4 ثانیه | 2.3 ثانیه |
400 متر | 8.91 ثانیه | 10.8 ثانیه | 9.65 ثانیه |
قیمت | 96,666 دلار | 88,730 دلار | 84,995 دلار |