دوج

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر جدید هوریکین قدرت و گشتاور بیشتری دارد اما هرگز نخواهند توانست حس و حال پیشرانه‌های V8 همی را ارائه کند.

رم چندی پیش نسخهٔ بروز شدهٔ پیکاپ ۱۵۰۰ را برای مدل ۲۰۲۵ معرفی کرد. این پیکاپ طیف گسترده‌ای از به‌روزرسانی‌ها از تیپ لوکس جدید تنگستن گرفته تا برخورداری از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر را تجربه کرده است اما مهم‌ترین تغییر زیر کاپوت صورت گرفته یعنی جایی تمام پیشرانه‌های V8 همی قابل‌احترام با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین جایگزین شده‌اند.

برای سنت‌گرایانی که عاشق قدرت و صدای موتور V8 هستند، خداحافظی با همی کار آسانی نیست. البته پیشرانهٔ هوریکین در دو نسخه ارائه می‌شود که هردو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور ۵.۷ لیتری V8 همی قبلی دارند. همچنین با دو توربوشارژر کوچکی که هرکدام سه سیلندر را تغذیه می‌کند، پاسخ پدال گاز هوریکین باید در حد V8 تنفس طبیعی باشد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. بااین‌حال، اگر از همان سنت‌گرایان بپرسید چرا V8 همی را دوست دارند، خواهند گفت که این علاقه به خاطر چیزی بیش از قدرت و گشتاور است.

V8 یک سنت آمریکایی است که پیشینهٔ آن به بیش از صد سال پیش و موتور L-Head کادیلاک بازمی‌گردد. این سنت در آمریکا با پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 شورلت در سال ۱۹۵۵ آغاز شد و نهایتاً با بلوک کوچک ۵.۷ لیتری که در همه‌جا دیده می‌شد به محبوبیت رسید. طی ۷۰ سال بعد، موتور V8 به خودروهای لوکس، ماسل کارها، خودروهای اسپرت و پیکاپ‌های آمریکایی نیرو بخشید؛ اما امروزه هرچند پیشرانه‌های V8 برای تولید قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر تکامل پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌تواند با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ دولت‌ها مطابقت پیدا کند.

درنتیجه، ناقوس مرگ موتورهای هشت سیلندر آهسته اما پیوسته به صدا درآمده است همهٔ خودروها از دوج چارجر گرفته تا سوپرکارهای گران‌قیمتی از مک‌لارن و فراری به توربوشارژر و سیلندرهای کمتری روی آورده‌اند. دو خودرویی که در اینجا می‌بینید اما مسلماً نشان‌دهندهٔ اوج تکامل موتورهای V8 هستند. رم TRX و چلنجر دیمن ۱۷۰ هردو از یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ همی استفاده می‌کنند که زیر کاپوت هزاران دستگاه چلنجر، چارجر، دورانگو هلکت و جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک قرار گرفته است. بیشتر این خودروها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم در چلنجر دیمن سال ۲۰۱۸ به ۸۴۰ اسب بخار و در نسخهٔ پایانی دیمن ۱۷۰ به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید.

با نشستن پشت فرمان دیمن ۱۷۰ می‌توان فهمید که چرا اکثر علاقه‌مندان به خودرو عاشق V8 هستند. وسعت گشتاور همراه با صدای سوپرشارژر در جلو و غرش اگزوز در عقب، چیزی است که هیچ موتور دیگری ارائه نمی‌کند. رم TRX با ۷۰۲ اسب بخار قدرت هم علاوه بر این سه ویژگی، با راحتی، توانایی بالا و کشش بی‌نظیر ما را تحت تأثیر قرار داد.

آیندهٔ پرفورمنس خودرو بدون شک بر پایهٔ پیشرانه‌های کوچک‌تر با سیلندرهای کمتر و آلایندگی پایین‌تر شکل خواهد گرفت و با تکنولوژی‌های مدرن می‌توان مطمئن بود که این موتورها قدرت زیادی خواهند داشت اما صرف‌نظر از اعداد روی کاغذ، آن‌ها هیچ‌گاه حس و حال موتور V8 را نخواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    به قول علی
    آفرین به جی ام که هنوزم v8
    رو نگهداری کرده
    سلطان سیلورادو و سیرا v8

    موافقم 54
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      خداحافظ ای داغ بر دل نشسته ، خداحااافظ!!!

      موافقم 60
      مخالفم 4
    2. Taha Malek

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (914 ديدگاه)

      کامارو چی:(

      موافقم 29
      مخالفم 4
      1. parhamiof

        ۶ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (683 ديدگاه)

        همیشه برام سوال بود چرا تبعیض قائل میشن واسه داج این همه عزاداری کردن کامارو توقف تولید شد هیچس هیچی نگفت.

        موافقم 38
        مخالفم 7
        1. Ghost

          ۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          شما وقتی اسم ماسل کار های آمریکایی رو میاری اولین چیزی که به ذهنت خطور میکنه برند داج و کلا چلنجر و چارجر و امسالهوم هست….درسته که هم موستانگ یا کامارو همیشه با داج یه چلنج همیشگی داشتن ولی همیشه ماسل کار ها با داج معرفی میشودند

          موافقم 28
          مخالفم 7
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          داج … دوج !

          دوستان ، به نظر من اصلاً سخت نگیرید در تلفظ خودروهایی که هر کدومشون برای یک کشور هست و مردم هر کشوری هم مدل تلفظ خودش را داره و مسخره‌ کردن دیگران را حواله بدید به لوله پولیکا ساخت بروجرد بروجن بیرجند !!!

          تلفظ صحیح داج هست ، درسته !
          اما فکر کنید تو خیابون یهو یه مدل از این برند رو میبینید ، شرط میندم پشت سر هم میگید :
          اوه ، دوجُ دوجُ دوجُ ، پسر چه خفنه و….!

          اینو گفتم چون بلاگرا دیگه محتوا ندارن زدن تو کار اینکه تلفظ چی غلطه چی درست بخصوص اونایی که فرنگ اقامت دارند میخوان 💩کلاس بذارند !

          البته بحث تلفظ برای همه‌ی شرکت‌ها صادق هست بخصوص آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها !

          یه همساده داشتیم خداشاهده طرف به دلایلی چند سال پیش زد تو کار بساز بفروشی و خداروشکر وضع مالی توپی به هم زد ( پژو ۴۰۵ داشت تا قبل بسازبفروشی ) و یه سوناتا باس خودش و یکی هم باس خانومش گرفت ، اما هر دفعه ما این زن همساده رو تو آسانسور و راه‌پله و … دیدیدم یه چیز از تلفظ نامِ هیوندای میگفت ، اولش که خریده بودن میگفتن هوندای بعد به مرور فهمید به ایرانی میشه هیوندای اما حالا جدیداً به سبب گستردگی فضای مجازی و چرخیدن توش میگه هاندای 😢🤦‍♂️خدا منو بکش ، بدبختی من اینجاست نمیتونم حرفیم بزنم بهش فقط هر دفعه که همو میبینیم اون حرف میزنه منم گوش میدم و تو خونه میشینم به این فکر میکنم بد به حال شوهرش با این دسته‌گلی که گرفته بدبخت چطور تحملش میکنه و مطمئنم بد رو مخِ ( آخه دیوار به دیواریم ) و خوش به حال من که مجردم و حداقل از این حاشیه‌ها و مسخره‌بازیا به دورم!!!

          آقا ، دوستان ، عشقام ، هرچی عشقتون میکشه تلفظ کنید ، هر کسی هم مسخره کرد ، حوالش بدید به لوله پولیکا …. آره ، است !!!

          موافقم 21
          مخالفم 2
  2. Drifter

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    نه ، نههههههه
    موتورهای V8 رو دور نندازید
    این ماشینای خفن رو کنار نزارید 🥲
    من هنوز سوار هیچکدومشون نشدم
    خدایا عمری بده تا برا یبار هم که شده بتونم لذت سواری با این هیولا رو تجربه کنم 😔😞

    موافقم 69
    مخالفم 7
    1. 8Dark8Night8

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      حقیقتا منم همچنین حسی رو دارم 💔

      موافقم 39
      مخالفم 4
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (957 ديدگاه)

    چه ابهتی دارن

    موافقم 19
    مخالفم 3
  4. Undercover

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    صداگذاری روی ماشین های الکتریکی که دوج گفته بود رو اگه بقیه شرکت ها هم انجامش بدن عالی میشه. بقول بعضی کاربرا ای کاش قیافه رو تغییر ندن. میدونم خلاف روند کلی هستش ولی بازم میگم: ای کاش!

    بشر خودش اقدام چندانی واسه جلوگیری از آلودگی هوا نکرد با اینکه چندین سال وقت داشتن. عوضش برند ها رو مجبور به این کار کردن و هنوزم ماشین های الکتریکی اونطور که باید آماده نیستن.

    دقت کن چی نوشتم. برند مورد علاقتو اسم نبردم. نوشتم همه ماشین های برقی!

    موافقم 22
    مخالفم 8
  5. جرمی کلارکسون

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (281 ديدگاه)

    فکر کنید نسل آینده باید با ماشین هایی که شبیه جارو برقی هستن رانندگی کنن هعی

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. آرین

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (234 ديدگاه)

      از این به بعد نسل خودمون هم همین طور

      موافقم 11
      مخالفم 5
    2. Undercover

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      جدی می فرمایید؟ ولی ما یه سری ماشین برقی خوشگل هم داریما. مخالف برقی بودن نیستم ولی باید حسابی روش کار کنن.

      موافقم 3
      مخالفم 24
  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    خدا وکیلی ندیدم رو دست وی۸ همی.راستی. میوم آلوگی تایم ۹.۱ رو با دیمون ۱۷۰ ثبت کرد و اینجور که از حرفهاش و عملکردش مشخصه میشه تایم رو اپینتر از تایم اعلامی کارخونه هم آورد.به نظر من هر چی از بلند شدن چرخها جلوگیری بکنی تایمت کمتر میشه.بهترین تایمها تا اینجا یه ۸.۹ با دیمون سبز زده شده.دو تا تایم ۹.۲ و ۹.۳ هم زده شده.حالا وقتشه پدال ثابت کنه که اونقدر هم زد آمریکایی نیست و درگهای مورد نظر رو کار کنه

    موافقم 17
    مخالفم 8
    1. حسن

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      اینا را کار نمیکنه اگه مش واتسون تایم 21 زد اونا حتما میذارن

      موافقم 9
      مخالفم 2
  7. Farhan

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    حیف شد که این اسطوره ها هم دارن کنار میرن و اکثر ما هم هنوز فرصت نکردیم حداقل یبار باهاش رانندگی کنیم بچه که بودیم آرزوشو داشتیم که تو آینده بخریم اما حالا💔………..

    موافقم 17
    مخالفم 3
  8. آرش آمریکایی

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (620 ديدگاه)

    من نمیدونم خب دوج تا جایی که یادمه سیستم خاموش کردن سیلندرهای اضافی رو داشت یعنی برا رانندگی روزمره شما میتونی به 4 سیلندر ماشین کار کنی دیگه این توربو سازی و برقی سازی چی بود
    خودرو توربو فقط استهلاک و خرابیه و مصرف سوختش هم بیشتر از عدد اعلامی هست که البته به مرور زمان بیشتر هم میشه در کل توربو آشغاله

    قسمت بد ماجرا برقی هم اینه که خودروهای برقی هم باعث آلوده شدن محیط زیست میشن اگر برید درموردش بخونید هم تولید برقشون از سوخت فسیلی استفاده میشه و هم ضایعاتش باعث آلودگی محیط زیست میشه هم معدن کاویش الان می‌بینید دریاچه ارومیه رو خشک کردن برا لیتیوم و دارن با دریای مازندران هم همینکار رو میکنن و چه خسارتی میزنه به محیط زیست که 100 سال سوزوندن نفت و بنزین نزده دریای مازندران دیگه شوخی نیست اون وسعت خشک بشه کل جهان رو تحت تاثیر قرار میده که دریای آرال و ارومیه هم تحت تاثیر قرار داده
    منابع لیتیوم هم محدوده
    هم اینکه چیزای به صرفه ای نیستن برا خریداران بیشتر سر تجارت لیتیوم و غارت منابعش هست که انقد دولت‌ها و… رو خودروهای برقی اصرار دارن

    کاش حداقل خودروهای درونسوز هیدروژنی بیان و برقی‌ها رو برا همیشه کنار بزنن

    حالا با توروبو شدن V8 ها یه جوری میسازیم

    موافقم 23
    مخالفم 2
  9. sinasvj

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (235 ديدگاه)

    دیالوگ آشنا چرا ماشینی قوی مثل تو، تو روزای اوجش کنار میکشه؟
    اونا به من گفتن تو قدیمی شدی و بعدش رفتن سراغ یکی دیگه😢🫡

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (102 ديدگاه)

      🤕🥲

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. عاشق ماشین خارجی درست درمون

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شت ده گیم انیمیشن ماشین ها 1 دیالوگ مکووین و داک

      موافقم 6
      مخالفم 1
  10. ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    فاتحه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    ناراحت رفتنشون هستیم
    ولی اینجور خوبا اگه تموم هم بشن خاطره ی خوبی میشن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. BMW

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    تف به این زندگی🥲😂

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. Amir

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یه جوری میگیم خدافظی و وای نه موتور V8 خدافظ
    اخه لامصب نه سوارش شدیم حسشو بدونیم نه اخه از نزدیک هم ندیدیم همش فیلمشو میبینیم
    فرقی نمیکنه حتی برقی هم کنن باز نمیبینیم همین پرشیا رو اینا واسمون برقی میکنن داداش اره حاجی بیشتر برای جوونای آمریکایی دردناکه اینا💔🕳

    موافقم 4
    مخالفم 6
  14. عرفان

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ماشین های عضلانی رو دور نندازید من هنوز سوار نشدم خدایا ما رو آرزو به دل نکن بزار یه بارم شده حس سواری با ماشین عضلانی رو بچشیم ک.. ننه تسلا و تمام ماشین برقی ها اسباب بازی شهر بازی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. Taha Ayoobi

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    هعی
    آینده ماشین ها داره مسخره میشه
    ولی شرکت هایی که الان هم دوسشون دارم، برقی هاشون رو هم دوست دارم.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا