خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

یک‌شنبه 6 اسفند 1402 - 05:51
مطالعه 3 دقیقه
Dodge-V8-Hemi-1
هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر جدید هوریکین قدرت و گشتاور بیشتری دارد اما هرگز نخواهند توانست حس و حال پیشرانه‌های V8 همی را ارائه کند.
تبلیغات

رم چندی پیش نسخهٔ بروز شدهٔ پیکاپ 1500 را برای مدل 2025 معرفی کرد. این پیکاپ طیف گسترده‌ای از به‌روزرسانی‌ها از تیپ لوکس جدید تنگستن گرفته تا برخورداری از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر را تجربه کرده است اما مهم‌ترین تغییر زیر کاپوت صورت گرفته یعنی جایی تمام پیشرانه‌های V8 همی قابل‌احترام با موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین جایگزین شده‌اند.

برای سنت‌گرایانی که عاشق قدرت و صدای موتور V8 هستند، خداحافظی با همی کار آسانی نیست. البته پیشرانهٔ هوریکین در دو نسخه ارائه می‌شود که هردو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور 5.7 لیتری V8 همی قبلی دارند. همچنین با دو توربوشارژر کوچکی که هرکدام سه سیلندر را تغذیه می‌کند، پاسخ پدال گاز هوریکین باید در حد V8 تنفس طبیعی باشد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. بااین‌حال، اگر از همان سنت‌گرایان بپرسید چرا V8 همی را دوست دارند، خواهند گفت که این علاقه به خاطر چیزی بیش از قدرت و گشتاور است.

V8 یک سنت آمریکایی است که پیشینهٔ آن به بیش از صد سال پیش و موتور L-Head کادیلاک بازمی‌گردد. این سنت در آمریکا با پیشرانهٔ 4.3 لیتری V8 شورلت در سال 1955 آغاز شد و نهایتاً با بلوک کوچک 5.7 لیتری که در همه‌جا دیده می‌شد به محبوبیت رسید. طی 70 سال بعد، موتور V8 به خودروهای لوکس، ماسل کارها، خودروهای اسپرت و پیکاپ‌های آمریکایی نیرو بخشید؛ اما امروزه هرچند پیشرانه‌های V8 برای تولید قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر تکامل پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌تواند با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ دولت‌ها مطابقت پیدا کند.

درنتیجه، ناقوس مرگ موتورهای هشت سیلندر آهسته اما پیوسته به صدا درآمده است همهٔ خودروها از دوج چارجر گرفته تا سوپرکارهای گران‌قیمتی از مک‌لارن و فراری به توربوشارژر و سیلندرهای کمتری روی آورده‌اند. دو خودرویی که در اینجا می‌بینید اما مسلماً نشان‌دهندهٔ اوج تکامل موتورهای V8 هستند. رم TRX و چلنجر دیمن 170 هردو از یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ همی استفاده می‌کنند که زیر کاپوت هزاران دستگاه چلنجر، چارجر، دورانگو هلکت و جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک قرار گرفته است. بیشتر این خودروها بین 700 تا 800 اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم در چلنجر دیمن سال 2018 به 840 اسب بخار و در نسخهٔ پایانی دیمن 170 به 1025 اسب بخار رسید.

با نشستن پشت فرمان دیمن 170 می‌توان فهمید که چرا اکثر علاقه‌مندان به خودرو عاشق V8 هستند. وسعت گشتاور همراه با صدای سوپرشارژر در جلو و غرش اگزوز در عقب، چیزی است که هیچ موتور دیگری ارائه نمی‌کند. رم TRX با 702 اسب بخار قدرت هم علاوه بر این سه ویژگی، با راحتی، توانایی بالا و کشش بی‌نظیر ما را تحت تأثیر قرار داد.

آیندهٔ پرفورمنس خودرو بدون شک بر پایهٔ پیشرانه‌های کوچک‌تر با سیلندرهای کمتر و آلایندگی پایین‌تر شکل خواهد گرفت و با تکنولوژی‌های مدرن می‌توان مطمئن بود که این موتورها قدرت زیادی خواهند داشت اما صرف‌نظر از اعداد روی کاغذ، آن‌ها هیچ‌گاه حس و حال موتور V8 را نخواهند داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.