مقایسه هورنت و توناله به بهانه استقبال فوق‌العاده از کراس‌اوور جدید دوج

دوشنبه 31 مرداد 1401 - 15:30
مطالعه 4 دقیقه
Alfa-Dodge-1
طی این هفته دوج با معرفی کراس‌اوور جدید هورنت، چارجر دیتونا کانسپت الکتریکی و نسخهٔ کانورتیبل چلنجر در صدر اخبار قرار داشت. دراین‌بین، هورنت با...
تبلیغات

طی این هفته دوج با معرفی کراس‌اوور جدید هورنت، چارجر دیتونا کانسپت الکتریکی و نسخهٔ کانورتیبل چلنجر در صدر اخبار قرار داشت. دراین‌بین، هورنت با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شده است زیرا به گفتهٔ دوج، فقط در 24 ساعت 14 هزار نفر این خودرو را سفارش داده‌اند. با توجه به اینکه در حال حاضر فقط امکان سفارش نسخهٔ پایهٔ هورنت GT وجود دارد، این استقبال واقعاً چشمگیر است. کسانی که خواهان نسخهٔ قوی‌تر و هیبریدی RT هستند باید تا بهار سال 2023 صبر کنند.

ممکن است تصور شود که استقبال از هورنت برای آلفارومئوی آمریکای شمالی هم خبر خوبی خواهد بود زیرا هورنت و توناله به‌جز برخی جزئیات، در اصل یک خودرو هستند؛ بنابراین، اگر دوج برای این کراس‌اوور جدید سفارشات زیادی دریافت کرده چرا همین اتفاق برای آلفارومئو رخ ندهد خصوصاً با توجه به اینکه توناله از چهرهٔ متمایز و برند لوکسی هم بهره می‌برد؟ امیدواریم توناله بتواند شرایط خوبی را برای این برند کم‌فروش ایتالیایی رقم بزند اما به چند دلیل ممکن است کراس‌اوور جدید آلفارومئو به‌اندازهٔ همتای آمریکایی خود با استقبال مواجه نشود. دلیل اول اینکه در ایالات‌متحده و خصوصاً در بین علاقه‌مندان به خودرو، دوج برند بسیار قوی‌تری نسبت به آلفارومئو محسوب می‌شود. به همین دلیل، علیرغم اینکه هردوی این کراس‌اوورها در کنار هم در کارخانه‌ای در ایتالیا با قطعات یکسان تولید می‌شوند، ممکن است برخی خریدارانِ ناآگاه، به کیفیت فنی و قابلیت اطمینان هورنت اعتماد بیشتری نسبت به توناله داشته باشند.

دلیل بعدی قیمت و قدرت است. نسخهٔ پایهٔ هورنت که 29,995 دلار قیمت دارد، با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌شود که 265 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ می‌فرستد. توناله هم اواخر امسال با همین پیشرانه در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد اما عجیب اینکه ایتالیایی‌ها خروجی این موتور را 256 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور اعلام کرده‌اند. هورنت با این پیشرانه ظرف 6.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و احتمالاً توناله هم با وجود 9 اسب بخار قدرت کمتر، احتمالاً پرفورمنسی مشابه همتای آمریکایی خود خواهد داشت اما ازآنجایی‌که کراس‌اوور آلفارومئو بخش لوکس بازار را هدف قرار داده است احتمالاً قیمتی بسیار بیشتر از دوج خواهد داشت.

البته هنوز قیمت توناله برای بازار آمریکا اعلام نشده اما با نگاهی به رقبا می‌توان به قیمت حدودی آن پی برد. در حال حاضر قیمت ب‌ام‌و X1 xDrive28i چهارچرخ محرک با پیشرانهٔ 2 لیتری توربو که 241 اسب بخار قدرت دارد در آمریکا از 38,600 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که آئودی Q3 45 TFSI با تنها 228 اسب بخار قدرت، در ارزان‌ترین نسخه 38,700 دلار قیمت دارد؛ بنابراین، می‌توان برای توناله قیمت پایه‌ای در حدود 38 هزار دلار را پیش‌بینی کرد. حتی اگر آلفارومئو تصمیم بگیرد از برتری قدرت توناله نسبت به رقبای آلمانی استفاده نکند و قیمت کمتری را آن در نظر بگیرد تا از این طریق ضعف برند خود را جبران کند، بازهم به میزان قابل‌توجهی گران‌تر از هورنت خواهد بود زیرا از تجهیزات بیشتری برخوردار است.

به‌عنوان‌مثال، رینگ‌های پایهٔ 18 اینچی توناله یک اینچ از همتای آمریکایی بزرگ‌تر هستند و به‌صورت استاندارد از کروز کنترل تطبیقی بهره می‌برد درحالی‌که این سیستم در هورنت سفارشی است. البته هورنت پایه با برخورداری از مواردی مثل صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، نمایشگر 10.25 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم و مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی، هنوز هم خودروی نسبتاً مجهزی است. علاوه بر این، تمام تجهیزات مطلوب توناله از ترمزهای برمبو گرفته تا سیستم صوتی هارمن کاردون هم برای دوج قابل سفارش خواهند بود.

به‌طورکلی، هونت و توناله هردو خودروهای قابل‌توجهی محسوب می‌شوند و استقبالی که از دوج شده نشان می‌دهد خریداران هم همین‌طور فکر می‌کنند. استلانتیس امیدوار است بازهٔ قیمتی و برندهای متفاوت باعث شود که این دو خودرو روی فروش یکدیگر تأثیر منفی نگذارند اما اگر بتوانید هورنت را با همان ویژگی‌ها و تجهیزات توناله با قیمتی کمتری خریداری کنید، آیا حاضرید صرفاً برای ظاهر زیباتر و برند لوکس آلفارومئو هزینهٔ بیشتری بپردازید؟ یا اینکه ظاهر هورنت را ترجیح می‌دهید؟ در طراحی داخلی کدام خودرو را بهتر میدانید؟

https://poll.fm/11182863

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.