سوپرکار گوردون مورای T.50s را میتوان بهصورت برعکس راند؟!
سوپرکار گوردون مورای T.50s نسخهای مختص پیست از مدل جادهای آن بوده و سازنده این خودرو میگوید از داون فورس کافی برای راندن بهصورت برعکس برخوردار است.
اینکه سازندگان خودروهایی با داون فورس ادعا کنند راندن برعکس آنها میسر است کار غیرمعمولی نیست. همانگونه که در ویدئوی پیش رو خواهید دید T.50s واقعاً میتواند این کار را انجام دهد. به طور خلاصه و به صورت تئوری، اگر میزان داون فورس یک خودرو در سرعتی خاص بیشتر از جرم آن باشد، می تون آن را به صورت سروته مثلا روی سقف تونل هم راند بدون اینکه نگران افتادن آن باشید.
یکی از ویژگیهای کلیدی آئرودینامیک این خودرو، پرهی توربین الهام گرفته از فرمول 1 است که در عقب نصب شده و کمی هم شبیه توربین بکار رفته در برابم BT46B است خودرویی که طراحیاش را مورای انجام داده است. این تکنولوژی به حدی موفق بود که سریعاً استفاده از آن توسط فیا ممنوع شد...
در ویدئو گفته میشود که پره توربین بکار رفته در این سوپرکار بهمنظور تولید داون فورس 7 هزار دور در دقیقه دوران کرده و با دیگر قطعات آئرودینامیکی همچون بالهی روی محفظه پیشرانه، اسپلیتر جلوی گیرا و بال عقب بزرگ همکاری میکند. در کل این خودرو داون فورسی فراتر از 1500 کیلوگرم دارد.
وقتی بحث داون فورس T.50s مطرح میشود مجری برنامه این محصول را با داج وایپر ACR و مک لارن سنا GTR مقایسه میکند. وایپر با لاستیکهای استاندارد شتاب 1.5 جی را در پیچها ثبت کرده و در صورت استفاده از لاستیکهای خاص پیست این شتاب به 1.8 جی میرسد. در مقابل باید گفت سنا GTR با لاستیکهای خیابانی شتاب 1.84 جی را ثبت کرده و با لاستیکهای مخصوص به شتاب 2.2 جی میرسد؛ اما وضعیت T.50s چطور است؟ این خودرو میتواند با استفاده از لاستیکهای خیابانی و پیست شتاب 2.69 و 3.2 جی را در تئوری بر جای بگذارد.
تنها داون فورس تولیدی نیست که باعث میشود محصول مورای خاص باشد. همانند مدل جادهای، T.50s دارای پیشرانه 12 سیلندر 3.9 لیتری تنفس طبیعی بوده اما بهبودهایی که در برخی بخشها همچون سرسیلندر، میللنگ و... صورت گرفته باعث شده این خودرو قدرت فراتر از 720 اسب بخار داشته باشد.