سونو موتورز از اتوبوس‌های خورشیدی در خیابان‌های مونیخ استفاده می‌کند

سه‌شنبه 16 فروردین 1401 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
Sono-Motors-1
زمانی که استارت آپ آلمانی سونو موتورز نسخه پیش‌تولیدی خودروی خانواده و الکتریکی سایون را در CES 2021 معرفی کرد، یک تریلر خورشیدی بزرگ نیز به نمایش...
تبلیغات

زمانی که استارت آپ آلمانی سونو موتورز نسخه پیش‌تولیدی خودروی خانواده و الکتریکی سایون را در CES 2021 معرفی کرد، یک تریلر خورشیدی بزرگ نیز به نمایش درآمد که با همکاری شرکت فنلاندی Valoe تولید شده بود. هم‌اکنون این ایده مفهومی روانه خیابان‌ها شده است اما این بار شکل یک اتوبوس تریلر مسافری ویژه را به خود گرفته است. سونو می‌گوید سلول‌های فتوولتائیک موجود در کاپوت، سقف، کناره‌ها و بخش پشتی سایون الکتریکی-خورشیدی می‌تواند 245 کیلومتر شعاع حرکتی را در یک هفته به ارمغان بیاورد؛ اما اگر پانل‌های خورشیدی بالای یک اتوبوس مسافری نصب شوند چه میزان شعاع حرکتی به دست خواهد آمد؟ سونو برای فهمیدن این موضوع با شرکت مونیخی MVG همکاری کرده است.

20 ماژول نیمه منعطف فتوولتائیک روی سقف تریلر اتوبوس موردبحث نصب شده‌اند. این تریلر اتوبوس در پشت اتوبوس مسافری‌ای که مسیرهای شهری مونیخ را طی می‌کند به راه می‌افتد تا تست کسب انرژی در دنیای واقعی و پتانسیل‌های استفاده از این تکنولوژی در ترددهای روزمره انجام شود. لارین هان مدیرعامل سونو می‌گوید:

همکاری با MVG نشان دهنده پتانسیل‌های زیاد تکنولوژی خورشیدی منحصربه‌فرد ماست. این تکنولوژی اولین بار در تاریخ کمپانی و برای حمل‌ونقل عمومی بکار رفته است. این همکاری یک دستاورد در مأموریت سونو موتورز برای تولید خودروی خورشیدی است. در زمانی که قیمت انرژی افزایش می‌یابد و قوانین نیز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند، تکنولوژی خورشیدی ما ارزش‌افزوده فوق‌العاده‌ای برای حمل‌ونقل عمومی دارد. اتوبوس‌های شهری چه از نوع الکتریکی و چه از نوع دیزلی فضای زیادی در روی سقف دارند و بخش اعظم روز را در خیابان‌ها هستند. اولی تریلر اتوبوس خورشیدی برای MVG در آینده روانه خیابان‌های مونیخ خواهد شد و به مسافران اجازه خواهد داد تا حمل‌ونقل خورشیدی را در ترددهای روزمره تجربه کنند

این تکنولوژی به‌طور خاص برای استفاده در اتوبوس‌ها توسعه یافته است و از واحد مرکزی MPPT و کنترلر شارژ دارای الگوریتم خاص برای بهینه‌سازی کسب انرژی سود می‌برد. تریلر اتوبوس خورشیدی به عنوان بستر تست انجام‌وظیفه می‌کند و از 12 مترمربع ماژول با قدرت بیش از 2 هزار وات استفاده می‌کند. انتظار می‌رود انرژی ذخیره شده توسط این مجموعه برای به‌کارگیری سیستم تهویه مطبوع و فرمان تریلر کافی باشد. سونو تخمین می‌زند این تکنولوژی ظرفیت صرفه‌جویی 2500 لیتری گازوئیل و کاهش 6.5 تنی تولید دی‌اکسید کربن در سال را دارد و بنابراین اگر شرکتی از 300 اتوبوس مجهز به این تکنولوژی استفاده کند سالانه از انتشار 2 هزار تن دی‌اکسید کربن جلوگیری خواهد کرد.

البته تکنولوژی خورشیدی هم دارای تأثیر زیست‌محیطی خاص خود است و محاسبات نشان می‌دهد در زمان تولید این سیستم به ازای هر اتوبوس 1.5 تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌شود. البته سونو اظهار داشته است این رقم می‌تواند به‌صورت موفقیت‌آمیزی در کمتر از یک سال استفاده خنثی شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.