جعبه دنده کونیگزگ CC850 هم خودکار و هم دستی است!
از زمانی که جعبهدندههای خودکار با نمونههای آن نظیر دوکلاچه یا 8 سرعتیهای خودکار ZF، بحث میان خودرودوستان بالا گرفته است؛ چراکه برخی جعبهدندههای دستی و برخی دیگر نمونههای خودکار را مناسب میدانند. قاعدتا اینکه کدام جعبهدنده بهتر است به توانایی راننده و ترجیح شخصیاش برمیگردد اما «کریستین ون کونیگزگ»، موسس برند کوینگزگ، تصمیم گرفته تا با ساخت یک جعبهدنده دو حالتی این اختلاف نظر را حل کند؛ بنابراین محصول جدید این شرکت هم خودکار و هم دستی خواهد محسوب میشود!
کونیگزگ در رویداد خودرویی مونتری از جدیدترین سوپرخودروی خود با نام CC850 پردهبرداری کرد. طراحی این خودرو برپایه ابرخودروی CCX توسعه یافته بود تا یاد آن را گرامی داشته باشد اما از فناوریهای کاملا جدیدی استفاده میکرد که آن را به خودرویی کاملا مدرن تبدیل میکند. یکی از این فناوریها، جعبهدنده موسومبه «Engage Shift System» به شمار میرود که شاید یکی از جذابترین نوآوریهایی باشد که اخیرا در خودروهای مدرن مورداستفاده قرار گرفته است. این جعبهدنده هم بهعنوان یک 6 سرعتی دستی و هم بهعنوان یک 9 سرعتی خودکار کار میکند.
اما سوال اینجاست که نحوه کار این سیستم چگونه است؟ قاعدتا عملکرد مکانیزمها و اجزای درونی این سیستم بسیار پیچیده است اما اگر بخواهیم از آن در اندازهای صحبت کنیم که برایمان قابل درک باشد میتوانیم بگوییم: جعبهدنده جدید کونیگزگ یک 9 سرعتی چندکلاچه محسوب میشود که از سه دسته چرخدنده (هر دسته شامل سه چرخدنده که مجموعا برای رسیدن به سیستم 9 سرعتی کار میکنند) و 6 کلاچ تشکیل میشود. البته این شرکت چرخ طیار میان موتور و جعبهدنده را حذف کرده؛ کاری که گوردون موری در محصولات خود انجام داده است. جعبهدنده جدید CC850 از شالوده همان سیستم موجود در جعبهدنده «لایت اسپید» ابرخودروی یسکو استفاده میکند.
در شرایط عادی، جعبهدنده 9 سرعتی خودکار چندکلاپه توانایی تعویض دندهها با سرعتی سرسامآور را دارد اما نکته عجیب تبدیل آن به نمونه 6 سرعتی دستی است. از لحاظ فیزیکی هیچ اتصالی میان پدال کلاچ و دسته دنده با خود جعبهدنده وجود ندارد. کریستین ون کونیگزگ مدعی شده که این جعبهدنده کاملا عملکردی مشابه یک جعبهدنده دستی دارد و اگر با عجله دندهها را تعویض کنید متوجه فشار هارمونیک و یکنواخت آن خواهید شد. همچنین میتوانید با سیستم کمی بازی کرده و تایرهایتان را درجا تمام کنید.
از آنجایی که یک سیستم 9 سرعتی برای دنده دستی چندان مناسب نیست، با تغییر حالت دنده به حالت دستی، جعبهدنده با استفاده از دو دسته دنده سهتایی تبدیل به یک نمونه 6 سرعتی میشود. انتخاب حالت «Track» نیز باعث استفاده از دستههای مختلف چرخدندهها میشود تا خودرو بتواند بهترین نسبتدنده ممکن را برای عملکرد پیست آماده کند.
راننده اگر پس از مدتی رانندگی با حالت دستی، به هر دلیلی بخواهد وضعیت جعبهدنده را تغییر دهد میتواند با قراردادن دسته دنده روی حالت D ان را به یک 9 سرعتی خودکار تبدیل کند. نکته جالبتوجه ساختار دنده این خودرو، وجود اتصالات مکانیکی پایین دسته دنده است که عملا به چیزی متصل نیستند!
همانگونه که میدانید نمیتوانیم بهطور دقیق از عملکرد نرمافزار و سختافزار سیستم جعبهدنده CC850 صحبت کنیم؛ چراکه حتی تصور سیستم پیچیده آن هم باعث ایجاد سردرد میشود. با این وجود، نمیتوان منکر آن شد که ساخت چنین سیستمی ایدهای فوقالعاده محسوب میشود. مدت زیادی است که خودروسازان سعی در ساخت جعبهدندهای با عملکرد لذتبخش نمونههای دستی و سهولت استفاده نمونههای خودکار بسازند؛ ظاهرا کونیگزگ در رسیدن به این هدف موفق شده است. البته ون کونیگزگ هنوز برای استفاده کاربردی از این جعبهدنده در سوپرخودروی خود نیاز به انجام تستهای بیشتری دارد. نظر شما درباره این جعبهدنده چیست؟ آیا نمونههای دستی را به جعبهدندههای خودکار ترجیح میدهید؟!