بررسی آرس S1، کوروت یک میلیون دلاری ایتالیایی!
آرس مودنا که قبلاً آرس دیزاین نام داشت، یک شرکت ایتالیایی است که اقدام به ساخت خودروهای دستساز بر اساس مدلهای مشهور میکند. این شرکت توسط «دنی بهار» تأسیس شد یعنی کسی که قبلاً رئیس لوتوس بود و پنج کانسپت جدید برای این شرکت را در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی کرد. البته هیچکدام از این کانسپتها تولید نشدند و بهار پس از اختلافاتی که با لوتوس پیدا کرد از این شرکت رفت. وی در سال 2014 شرکت آرس را در مودنا تأسیس کرد و ابتدا کاری مشابه شرکت منصوری انجام میداد اما آرس خیلی زود از ساخت کیتهای بدنهٔ تیونینگ برای خودروها فراتر رفت و تغییراتی اساسیتر در خودروها ایجاد کرد.
این شرکت ابتدا اقدام به نسخهٔ منحصربهفردی از خودروها کرد بدون آنکه در بخش فنی تغییری ایجاد کند. این خودروها شامل نسخهٔ تارگا از پورشه 911 GT3 و بنتلی مولسان کوپهٔ دودر میشد که وقتی از نزدیک دیده میشوند واقعاً از یک خودروی کارخانهای قابلتشخیص نیستند. نسخههای کابریولت و استیشن تسلا مدل S هم از دیگر محصولات آرس هستند. شرکت بهار اما در ادامه پا را از این هم فراتر گذاشت و سراغ ساخت خودروهایی خاص بر اساس مدلهای مشهور رفت. اولین پروژهٔ آرس در این زمینهٔ جدید، خودرویی بنام پانتر بود. این یک لامبورگینی هوراکان بود که بدنهای جدید با الهام از دتوماسو پانترا برای آن طراحی و ساخته شده بود.
جدیدترین ساختهٔ این شرکت سوپرکاری بنام S1 است که بر اساس کوروت C8 ساخته شده و بسیار جاهطلبانهتر است. برای ساخت این خودرو، آرس بدنهٔ C8 را جدا کرده و بجای آن پانلهای فیبر کربنی جدیدی نصب میکند. درهای معمولی کوروت هم با نمونههای پروانهای جایگزین میشوند. در داخل نیز کابین بهطور کامل از نو طراحی شده است. یکی از جالبترین ویژگیهای S1 اما اگزوزهایی است که از کاور بالای موتور بیرون آمده و این کار نیاز به لولهکشی مجدد در پیشرانه داشته است. آرس برای کاهش هزینهها، قطعات قابلاستفاده از خودروی اصلی را میفروشد.
آرس S1 از نزدیک بسیار چشمگیر و شبیه سوپرکاری یک میلیون دلاری به نظر میرسد که اتفاق خوبی است زیرا قیمت این خودرو از یک میلیون یورو آغاز میشود! با وجود این برچسب قیمتی گزاف، گفته شده تاکنون چندین دستگاه S1 به خریدارانی در ایالاتمتحده فروخته شده است. با نگاه به سوپرکار جدید آرس هرگز نمیتوان فهمید که زیر این پوسته یک کوروت C8 پنهان شده است زیرا شرکت ایتالیایی بدنهای کاملاً جدید را طراحی کرده که هرچند به سوپراسپرتهای متعددی اشاره دارد اما درعینحال تازه و منحصربهفرد به نظر میرسد.
در داخل خودرو دیوارهٔ بزرگی که قسمت سرنشین را از راننده جدا میکند حذف شده و صفحه آمپر دیجیتالی کاملاً جدیدی برای آن طراحی شده است. مقابل سرنشین جلو نیز با الهام از سوپرکارهای اروپایی مثل فراری 296 GTB و لامبورگینی روئلتو، نمایشگری تعبیه شده است. بااینحال، در بین چرم فراوانی که جایجای کابین را پوشانده، هنوز هم قطعات زیادی مثل کنترلهای گیربکس و غربیلک فرمان از کوروت دیده میشود.
تغییرات فنی اما بسیار جزئی هستند. آرس در زمان معرفی S1 قدرت آن را 715 اسب بخار اعلام کرد اما این رقم حالا به 530 اسب بخار کاهش پیدا کرده که تنها 35 اسب بخار بیشتر از کوروت است و به لطف ECU جدید حاصل شده است. موضوع مهمتر اما کاهش وزن 250 کیلوگرمی به لطف بدنهٔ فیبر کربنی است. بااینحال، قطعات تعلیق و اکثر تنظیمات دستنخورده باقیماندهاند. البته تمام کوروتهایی که به S1 تبدیل میشوند به پکیج Z51 و کمکنفرهای تطبیقی مغناطیسی مجهز هستند.
سواری S1 اما آنقدری که از خودرویی یک میلیون دلاری انتظار میرود خوب نیست. به دلیل کاهش وزن بدون ایجاد تغییری در تعلیق، سواری حالا در سرعتهای پایینتر سفت خواهد بود. حتی با قرار دادن کمکفنرها در نرمترین حالت که در کوروت حالت تور نام داشت و آرس آن را به استرادا تغییر داده، روی ناهمواریهایی که کوروت میتواند با همین تعلیق بهراحتی جذب کند، هنوز تکانهای بزرگی وجود خواهد داشت. فرمان S1 نیز سبک و فاقد احساس شده است. البته ویژگیهای مثبتی هم وجود دارد. به لطف بهبود نسبت قدرت به وزن، S1 خصوصاً در شتاب گیریهای اولیه قویتر از کوروت احساس میشود. اگزوز جدید هم هنگام تختهگاز رفتن صدایی خشن تولید میکند اما با عدم تغییر ردلاین 6,500 rpm موتور کوروت، این صدای خاصی نیست که از یک هایپرکار یک میلیون دلاری انتظار میرود.
بااینحال، به نظر نمیرسد هیچکدام از این موضوعات برای خریداران S1 مهم باشد زیرا به گفتهٔ بهار، خریداران این ماشین اصلاً در مورد قیمت سؤال نمیکنند. آنها معمولاً 20 خودرو در پارکینگ خود دارند و صرفاً خواهان یک سوپراسپرت کاملاً متفاوت و خاص هستند. آنها ماشینی میخواهند که مشابه آن را جایی نبینند. بهعنوانمثال، فراری سالانه نزدیک به 1,400 دستگاه SF90 میفروشد و به همین دلیل، ممکن است خریداران در جایی مجبور شوند SF90 خود را در کنار یک نمونهٔ دیگر از همین ماشین فکر کنند اما تصور اینکه چنین اتفاقی برای آرس S1 رخ دهد دشوار است و همین حالت خاص و انحصاری بودن است که باعث فروش یک کوروت با قیمت یک میلیون دلار میشود.