قویترین پیشرانه V12 تولیدی جهان چطور ساخته شد؟
زنوو آرورا قرار است سال آینده با قدرتمندترین پیشرانه V12 تولیدی جهان عرضه شود. این پیشرانه که به نام چکش ثور نامگذاری شده، خیابانها را درمینوردد و درعینحال استانداردهای آلایندگی جهانی را رعایت میکند. چگونه این پیشرانه ۶.۶ لیتری ساخته شد؟ زنوو و ماهله پاورترین توضیح میدهند. هدف وقتی زنوو به ماهله مراجعه کرد، افزایش اندک قدرت پیشرانه V8 مدل TSR بود اما مشکلات آلایندگی و محدودیتهای پیشرانه، این موتور را به سقف عملکردش رسانده بود. درنتیجه، ماهله پیشنهاد ساخت پیشرانهای سفارشی داد که فراتر از تواناییهای پیشرانه قبلی باشد.
حتی انتخاب تعداد توربوشارژرها چالشبرانگیز بود. سیستم چهار توربویی پاسخگویی بهتری نسبت به دو توربو داشت اما پیادهسازی آن دشوارتر بود. ماهله با موفقیت این چالش را مدیریت کرد. تیم این شرکت با دههها تجربه در توسعه پیشرانههای مسابقهای و پرفورمنس برای انواع خودروها، این پروژه را پیش برد. ظاهر پیشرانه نیز اهمیت داشت. ماهله ۶۰۰ قطعه این پیشرانه را بهگونهای طراحی کرد که مانند اثری هنری به نظر برسد، متناسب با پرفورمنس بینظیر و خودرویی که میزبان آن است. جان هالینگوورث، مدیر فروش و بازاریابی ماهله پاورترین، میگوید:
بزرگترین هدف ما سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت بود. باید حجم پیشرانه و عملکرد موردنیاز را تعیین میکردیم. بخش دیگر، دور موتور ۹۸۰۰ rpm بود.
خاویر کاستانه، مهندس ارشد، میافزاید:
با این سطح از مشخصات، ریسکها و چالشهای زیادی را پذیرفتیم. مزیت این است که خودرو در سطح دیگر هایپرکارهای هیبریدی قرار میگیرد.
هالینگوورث معتقد است این پیشرانه V12 ممکن است دیگر تکرار نشود زیرا با الکتریکیسازی و مقررات مدرن، روزهای ساخت پیشرانههای سفارشی توسط شرکتهای کوچک رو به پایان است. پیشرانه ۶.۶ لیتری V12 آرورا با چهار توربو، ۱۲۵۰ اسب بخار و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه هرچند به دور ۱۰ هزار rpm نرسید اما با ردلاین ۹,۸۰۰ rpm دقیقه، بعید است کسی متوجه کمبود ۲۰۰ دور شود. سیستم هیبریدی ۶۰۰ اسب بخار دیگر اضافه میکند و سرعتهای خارقالعادهای را ممکن میسازد. زنوو قصد دارد تولید آرورا را از ۲۰۲۶ آغاز کند و سپس کاربردهای جدیدی برای این پیشرانه مثل استفاده در خودروهای کوچکتر یا ارائه نسخههای V10 یا V8 به لطف طراحی ماژولار برای خودروهای دیگر را بررسی خواهد کرد.
شاید جالب باشد بدانید که پیشینه ماهله پاورترین به شرکت افسانهای کاسورث بازمیگردد. در سال ۱۹۹۸، آئودی کاسورث را خرید و این شرکت به دو بخش تقسیم شد. بخش مسابقهای یا کاسورث ریسینگ به فورد فروخته شد و بخشی که برای کارهای مهندسی، مشاوره و ریختهگری تشکیل شده بود با نام کاسورث تکنولوژی در اختیار آئودی ماند. سپس در سال ۲۰۰۵، شرکت آلمانی ماهله کاسورث تکنولوژی را از آئودی خرید و نام آن را به ماهله پاورترین تغییر داد.