سایر خودروهای اروپایی

LCC راکت، فرزند کوچک مک‌لارن F1 با طراحی گوردون موری

LCC راکت که تنها ۳۸۶ کیلوگرم وزن دارد، به پیشرانهٔ ۱ لیتری یاماها با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ردلاین بیش از ۱۱ هزار rpm مجهز است.

هرچند نام گوردون موری به‌نوعی با مک‌لارن F1 عجین شده است اما این طراح مشهور بریتانیایی در طول عمر خود در ده‌ها پروژهٔ جذاب دیگر هم نقش داشته است که از مرسدس SLR مک‌لارن تا سوپرکارهای جدید T.33 و T.50 را شامل می‌شود. یکی از خودروهای جالبی که موری طراحی کرده نیز LCC راکت است که با همکاری رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیایی و دوست قدیمی‌اش «کریس کرافت» ساخته شد.

راکت در سال ۱۹۹۱ معرفی شد یعنی یک سال پیش از اینکه مک‌لارن از F1 رونمایی کند. این یعنی موری هم‌زمان روی هردو خودرو کار می‌کرد. هرچند این خودروها از لحاظ اندازه، قیمت و پرفورمنس کاملاً باهم متفاوت بودند اما هردو چیدمان صندلی‌های غیرعادی داشتند. در هردوی این خودروها، راننده در وسط قرار می‌گرفت اما درحالی‌که مک‌لارن F1 دو صندلی در طرفین راننده داشت، در راکت صندلی دوم پشت سر راننده نصب شده بود تا آرایش سرنشینان شبیه موتورسیکلت شود.

هرچند راکت خودرویی جاده‌ای محسوب می‌شود و به تمام ملزومات تردد در جاده‌ها مثل چراغ و پلاک مجهز است اما تنها ۳۸۶ کیلوگرم وزن دارد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۱۰۰۰ سی‌سی چهار سیلندر خطی متعلق به موتورسیکلت یاماها مجهز شده بود که ۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ردلاین فوق‌العادهٔ بیش از ۱۱ هزار rpm داشت. این پیشرانه مثل خودروهای فرمول یک، بخشی از ساختار شاسی خودرو محسوب می‌شد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعته سکوئنشال به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد.

از راکت بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ کمتر از ۵۰ دستگاه ساخته شد و حالا یکی از آن‌ها برای فروش گذاشته شده است. این خودرو که در نیویورک قرار دارد، از پیشرانهٔ ارتقاءیافته با حجم ۱۱۷۰ سی‌سی و تغییراتی در سرسیلندر، سوپاپ‌ها و دریچهٔ گاز بهره می‌برد. موری اخیراً در مجلهٔ کلاسیک‌ اند اسپرت کار راکت را از لحاظ تمرکز روی رانندگی، یک مینی مک‌لارن F1 توصیف کرده است. این خودرو با قیمت ۲۹۵ هزار دلار فروخته شده که هرچند هرگز ارزان نیست اما قطعاً بسیار در دسترس‌تر از F1 خواهد بود که این روزها بالای ۲۵ میلیون دلار قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. محمدهادی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2148 ديدگاه)

    آخه این چیه؟!
    چرا انقد انگلیسیا به اینجور طرح ها علاقه دارن؟

    موافقم 17
    مخالفم 11
  2. ARIAN

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    قیمت حدود سیصد هزار دلار! من در شرایطی اینو میخرم که قبلش مواد زده باشم و حالت طبیعی نباشم. با این پول بهترین نهصد و یازده رو میشه گرفت یا لامبورگینی هوراکان یا سوپر اسپرت های دیگه.

    موافقم 20
    مخالفم 13
    1. M.83

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (196 ديدگاه)

      شما گوردون موریو نمیشناسی دوست طبیعی من

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. Silent

      ۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      میشه پلاک ملیش کرد و لذت سرعت رو برد.
      تو ایران همه موادی هستیم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. M.83

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (196 ديدگاه)

    گوردون موری : ماشینی که طراحی میشه باید سبک باشه
    ردلاین بالا و ساختارشکن
    حتی صندلیشم باید تکی باشه

    موافقم 19
    مخالفم 4
  4. AMANTE

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم سوار این مدل ماشین ها بشم، درگیری کامل بین راننده و ماشین شکل میگیره.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    زیاد خوب نیست ایمنی نداره
    با پول این خیلی ماشین بهتری می تونی بخری

    موافقم 7
    مخالفم 8
  6. قاسم

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مسخره کردن انگلیسیا!

    موافقم 3
    مخالفم 9
  7. یاس ی

    ۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    دوستانی که میگن با این پول میرن پورشه یا لامبو میخرن، خدمتتون بگم که کسی که همچین پولی واسه این ماشین میده پورشه و لامبو براش خاطره شده و قطعا بیشتر از 5 خودرو اسپورت توی گاراژش داره. متاسفانه ما همه چی را با مدل خودمون میسنجیم که مثلا تمام زورمون میزنیم که بتونیم یدونه ماشین خوب داشته باشیم. ولی دنیای اونا با ما فرق داره.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا