سایر خودروهای اروپایی

آیا خودروهای خورشیدی شانسی برای ورود به صنعت خودرو دارند؟

یک شرکت هلندی قصد دارد سالانه ۱۰۰ هزار خودروی خورشیدی ۲۰۰ هزاردلاری بفروشد اما آیا چنین چیزی ممکن است؟!

قمار روی شرایط آب‌وهوایی به‌ویژه در مناطقی با آب‌وهوای دگرگون‌شونده مانند اروپای شمالی، ریسک بالایی دارد. با این وجود، یک شرکت هلندی سازنده خودروهای برقی که انرژی‌شان را از سلول‌های خورشیدی می‌گیرند، به تصمیم خود اطمینان دارد.

شرکت «لایت‌یر» ماه گذشته اعلام کرد که برای آغاز تولید نخستین محصولش به نام «لایت‌یر ۰» مبلغ ۸۱ میلیون یورو سرمایه جذب کرده است. همان‌گونه که بسیاری از آن آگاهی دارند، نحوه کارکرد سلول‌های خورشیدی و ارتباطشان با سیستم شارژ خودروی برقی مشخص است؛ به این صورت که سلول‌های خورشیدی انرژی‌شان را از خورشید دریافت کرده و با تولید الکتریسیته، شارژ موردنیاز برای باتری را تامین می‌کنند. به این صورت، راننده برای سفرهای طولانی‌اش به توقف کمتری در ایستگاه‌های شارژ نیاز دارد.

صفحه خورشیدی باعث می‌شود که خودرو حتی در حالتی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و تنها زیر تابش خورشیدی پارک شده است هم باتری خود را شارژ کند که خود یک مزیت قابل‌تامل به شمار می‌رود. همین مسئله به راننده اطمینان خواهد داد که می‌تواند بدون نگرانی مسافت‌های طولانی‌تری را با خودروی خورشیدی‌اش بپیماید.

«تام سِلتِن»، معاون ارشد لایت‌یر، در مصاحبه با مجموعه «اتوکار» گفت:

ما توان تولید خودرویی با ۸۰ درصد نیاز کمتر به شارژشدن و دو برابر مسافت قابل‌پیمایش بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های استاندارد مشابه مجهز به همان باتری داریم.

مشخصا عملکرد واقعی این محصول بلندپرواز زمانی مشخص می‌شود که نخستین لایت‌یر ۰ به دست مشتریان برسد.

سازنده هلندی به خودروی خود اطمینان زیادی دارد و ساخت آن را جدی گرفته است. طراحی این خودرو آنقدر بهینه و آیرودینامیک محسوب می‌شود که لایت‌یر ادعا می‌کند به ضریب درگ رکوردشکن ۰.۱۹ دست پیدا کرده است. این مجموعه در ساخت ۰ به استفاده بسیار زیاد از فیبرکربن و آلومینیوم روی آورده تا نهایتا وزن ۰ را که خودروی ۵ متری محسوب می‌شود، به ۱۵۷۵ کیلوگرم برساند.

ظاهرا این بسته‌بندی اغواکننده ضعف‌هایی هم دارد. ۰ از چهار موتور برقی سود می‌برد که به‌طور مستقیم هب چرخ‌هایش متصل شده‌اند و برای رساندن بدنه ۵ متری‌اش به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارند. لایت‌یر ترجیح داده تا تمرکز خود را به‌جای عملکرد روی بازدهی خودرو بگذارد؛ بنابراین با استفاده از یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی و نزدیک به ۵ مترمربع پنل خورشیدی، به هدف خود نزدیک شده است.

لایت‌یر مدعی شده که ۰ می‌تواند با یک‍‌بار شارژ کامل مسافتی هزار کیلومتری را بپیماید و روزانه ۷۰ کیلومتر را با انرژی حاصل از پنل‌هایش جبران کند. این اعدادوارقام در جنوب اسپانیا به دست آمده‌اند؛ بنابراین دست‌یابی به رنج اضافه ۳۰ کیلومتری محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

لایت‌یر ۰ با قیمت پایه ۲۵۰ هزار یورو و از طریق وبگاه این شرکت به فروش می‌رسد. تنها ۹۴۶ عدد از آن وارد انگلستان خواهند شد. سازنده وعده داده که نخستین خودروهایش تا سال ۲۰۲۵ به دست مشتریان خواهند رسید و امید دارد که فناوری موجود در آن بتواند ورق بازی را به نفعش بچرخاند.

پس از نمایش فناوری‌مان با ۰، ساخت لایت‌یر ۲ را آغاز خواهیم کرد که در بازارهای بیشتری (اتحادیه اروپا، سوییس و نروژ) عرضه خواهد شد. نهایتا در انگلستان، آمریکا و آسیا نیز با فرمان تطیبق‌پذیر عرضه می‌شود.

دورنمای ما دست‌یابی به تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است. لایت‌یر ۲ را برای خانواده‌ها تولید می‌کنیم و برایش قیمتی منطقی و مقرون‌به‌صرفه درنظر خواهیم گرفت؛ چیزی حدود ۳۰ هزار یورو. به این صورت توان رقابت با نمونه‌های مطرح بنزینی را خواهیم داشت و به‌معنای واقعی حمل‌ونقل پاک را گسترش می‌دهیم.

قاعدتا تولید ۱۰۰ هزار دستگاه در سال کار کوچکی نیست، آن هم برای یک شرکت نوپا با فناوری تازه! از آنجا که اخیرا هشدارهای زیادی مبنی‌بر کاهش مواد خام موردنیاز برای تولید پنل‌های خورشیدی منتشر شده‌اند، آینده پرتلاطمی در انتظار لایت‌یر خواهد بود.

لایت می‌گوید مانند هر شرکت دیگری تحت تاثیر قیمت مواد خام خواهد بود اما قصد دارد تولیدات خود را به‌زودی آغاز کند. اعتمادبه‌نفس این مجموعه به‌خاطر همکاری‌اش با نام‌های مطرحی چون کونیگزگ، بریجستون و «والمت اتوموتیو» افزایش یافته است؛ به‌این‌ترتیب، لایت‌یر ۰ در همان کارخانه‌هایی تولید خواهد شد که شرکت‌هایی چون پورشه، مرسدس‌بنز و ساب در ۵۰ سال اخیر از آن استفاده می‌کرده‌اند.

با وجود اینکه بیشتر سرمایه لایت‌یر ملی به شمار می‌رود اما این شرکت امید دارد که با همکاری‌های بین‌المللی‌اش به سرمایه‌گذاران خارجی نیز برسد. لایت‌یر با وجود بلندپروازی‌هایش هنوز قصدی برای تامین دیگر شرکت‌های سازنده خودروهای خورشیدی ندارد. سلتن می‌گوید:

ما از مناطق زیادی در دنیا بازدید کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی ندارند. درکنار آن، هزینه باتری برای خودروهای برقی همچنان زیاد است و حدود یک‌سوم یا نیمی از هزینه این خودروها به باتری‌هایشان باز می‌گردد.

ما معتقدیم که با تمرکز روی راندمان و بازده و استفاده از باتری‌های کوچک‌تر می‌توانیم هزینه تولید انبوه خودروهای اینچنینی را کاهش دهیم و با استفاده از زیرساخت‌های شارژ کمتر به بازار خدمت کنیم.

با نرخ پیشرفت کنونی در حمل‌ونقل خورشیدی، ما دید مثبتی به آینده داریم و فکر می‌کنیم که این فناوری در آینده به مولفه‌ای نرمال در بازار بدل خواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا فناوری خودروهای خورشیدی در آینده و با وجود تغییرات اقلیمی و تنش‌های صنعت خودرو، برای مردم مصرف‌کننده متداول خواهد شد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    روی کاغذ که خیلی خوبه ولی باید دید در واقعیت چطور هست
    برای کشور های حوزه های خیلج فارس گزینه خوبیه ولی ۲۰۰ هزار دلا واقعا گرونه
    مخصوصا با این حجم پنل خورشیدی روی بدنه که در صورت نیاز به تعمیر اذیت کننده میشه

    به نظر من به جای این ایده بیان نیروگاه خورشیدی بسازن و روی باتری ها کار کنن که هم ظرفیت بالا تر داشته باشند هم خیلی سریع شارژ بشن و دیر تر عمر مفیدشون تمام بشه تا این پروژه، مثلا مثل ایده بزرگراه القائی که خودرو در حین حرکت در بزرگراه از طریق نیروی جذب شده خورشید شارژ بشه
    البته باید دید چطور جواب میده ولی ۲۰۰ هزار دلار برای ماشین خورشیدی به نظرم جالب نیست…
    هرچند مزایای داره که آدم رو تحریک میکنه مثل اینکه در حین حرکت شارژ میشه از خورشید یا وقتی پارک کردی رایگان داره از خورشید شارژ میشه!

    موافقم 37
    مخالفم 2
    1. ممد ژانگولر

      ۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3622 ديدگاه)

      آینده از آن خورشید خواهد بود شک نکنید

      خداوند این گوهر ارزشمندو جلوی چشمانمان در آسمان گذاشته ولی انسانها هی از محتویات زمین میکشن بیرون آخرشم زمین میشه مثل پنیر سوئیسی و حفرهای خطرناکی که هر لحظه با یک زلزله کوچک تحریک و نابودی بشر تضمین
      ای انسانها به خودتون بیایید و دست از مال اندوزی بردارید که آینده از آن شماست

      موافقم 14
      مخالفم 24
      1. کرگدن باواریا

        ۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (598 ديدگاه)

        چی شد؟؟
        اینا حتی نَمیتانن چراغ نفتی را روشن کنن،
        برای ما از اِ اِ اِ.. از خورشید میخوان قدرت بگیرن؟؟
        ای حرفا چیَه؟!
        اینا همش برای اغفال مردومه…
        _

        موافقم 21
        مخالفم 4
  2. هادی

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    این اینه بغل وقتی ورمیدارن قشنگ 0.2 کم میکنه از ضریب درگ ولی از اونور چشم بدجور خسته میکنه اون مانیتور بنز همیشه اینه رو میزاره

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (10250 ديدگاه)

      تا به این سن که رسیدم یه نکته را درک کردم که نه فقط در ایران ، بلکه در همه‌ی دنیا مافیا وجود داره !
      مافیا میتونه از توی خانه باشه تا تو کوچه محله منطق شهر کشور و قدرتمندان جهانی که با یک بِشکن میتوانند انقلاب‌ها به پا کنند !

      مهم بازار نیست که خودروهای خورشیدی را پسند کنه ، مهم اینه که مافیای سوخت یا تکنولوژی برق چی میخواهند و چقدر پول به دست می‌آورند !

      مافیا امروز تصمیم‌گیرنده‌ی تصمیمات مردم دنیاست !

      موافقم 32
      مخالفم 11
      1. Hamid3x

        ۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (401 ديدگاه)

        نه اینطور نیست، شاید سیاست تاثیر داشته باشه ولی اتاق تصمیم گیری و مدیریت غربی ها بر اساس منافع و اینده نگری بسمت تکنولوژی ها حرکت میکنه، الان ما مشکل بزرگی بنام تغییرات اقلیمی و آلوده شدن منابع آبی و خاکی رو داریم، چیزی که دانشمندان 15 سال قبل پیش بینی دقیق کرده بودن و هشدار میدادن الان داره نتیجه اش نشون میده،دیگه رسیدن سود مالی اولویت نیست، داشتن محیط زیست سالم برای زندگی هدف اصلی بشریت خواهد شد.

        موافقم 13
        مخالفم 7
  3. Parashkooh

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    خیلی برای محیط زیست عالیه همچین چیزایی
    دم سازنده گرم

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. یوسف

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (943 ديدگاه)

    انرژی خورشیدی به عنوان کمک به شارژ واقعا به کار میاد…..
    اما من نظرم اینه که تمام ماشین های برقی یه موتور درون سوز کوچک کم حجم با کارایی پیشرفته داشته باشن که هر وقت گیر افتادن و شارژر یا برق نبود بتونن از اون موتور استفاده کنن و در حالت ایستاده موتور یکی دو ساعت باطری رو شارژ کنه و بعد ماشین بتونه چند کیلومتر راه بره و به ایستگاه شارژ برسه…..
    انژری خورشیدی هم مثل این موتور باید کمک حال شارژ ماشین باشه
    ولی به صورت مستقیم نمیتونه باعث حرکت خودرو بشه. و برای حرکت مستقیم باید مساحت سلول خورشیدی حداقل 200 تا300 متر مربع باشه تازه برای ماشین های کوچک نه به این بزرگی

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. Hamid3x

      ۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (401 ديدگاه)

      دوست من ایده جالبی دادی، ولی راندمان پنل های خورشیدی الان حدود 20 درصده، شما فک کن اگه به 50 درصد برسه که در آینده نه چندان دور میرسه، معادلات تامین انرژی رو بهم میزنه
      این مدل خودروها هم کاربردی تر خواهند شد.

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. DoctoR

      ۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      سیستم e power نیسان همین کار رو میکنه

      موافقم 7
      مخالفم 0
  5. Just toyota

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    قیمتش خیلی خیلی زیاده ، فک نکنم بیش تر از ۰/۵ درصد مردم جهان توانایی خرید ماشین ۲۰۰ هزار دلاری داشته باشن از طرفی هم کسی که بخواد ۲۰۰ هزار دلار پول پای ماشین بده میره : پورشه تایکان توربو s یا مرسدس s میباخ و دهها گزینه جذاب دیگه رو انتخاب میکنه ، اگر واقعا میخوان خورشیدی ها رو همه گیر کنن اول باید قیمتش رو معقول کنند و بعد به صورت گسترده و توسط کمپانی های مختلف رو خط تولید برن

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. ferimia

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    قیمت ۲۰۰ ۲۵۰ هزار دلار؟ باشه حتما

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. مهردادکمال

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    اخه انگلستان آفتابش کو بیای براش ماشین خورشیدی بسازی! اینا بدرد کویر لوت خودمون میخورن
    بجای این شامورتی بازی روی این بدنه قشنگ یه موتور درونسوز کوچیک با سیستم پلاگین هیبرید بزارین خیلی امیدوار کننده تر میشه

    موافقم 11
    مخالفم 4
  8. Behi

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    بهترین کار ساخت یه ژنراتور کوچک با بهره‌وری عالی هستش، برای مثال موتور های دوار که فک کنم مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کمتری دارن بهترین گزینه برای استفاده به عنوان ژنراتور تو خودرو های برقی هستش.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. shayan1renault

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    جایگاه ایستگاه شارژ برقی با منبع انرژی خورشیدی جذاب تره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. Arshia m3csl

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    ماشین پاکیه و خیلی خاص و کاربردی این ماشین ولی تو مناطق اسکاندیناوی کاربردی نباشه چون تو خیلی از اوقات خورشید نیست تو اسکاندیناوی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. پدرام

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بسیار ایده بی نظیری است در دراز مدت قیمتش هم کاهش پیدا میکنه قطعا این چون فعلا اولشه قیمتش بالاست!
    ایده عالی آسیب به محیط زیست رو به کمترین میزانش میرسونه

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا