سایر خودروهای اروپایی

سونوموتورز آلمان از 20 هزار پیش‌خرید برای خودروی خورشیدی سایون خبر داد

استارت آپ آلمانی سونو موتورز اعلام کرد بیش از ۲۰ هزار رزرو خرید را برای خودروی خاص سایون دریافت کرده است. این محصول الکتریکی خورشیدی و منحصربه‌فرد از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ راهی خط تولید خواهد شد. قرار است شرکت والمت اتوموتیو در کارخانه فنلاند خود این خودرو را مونتاژ کند. سونو موتورز می‌گوید میزان پرداختی متوسط هر فرد علاقه‌مند به این خودرو حدود ۲ هزار یورو معادل ۱۹۹۱ دلار بوده است.

اگرچه ظاهر خودرو چیز خاص و متمایزی را ارائه نمی کند اما آنچه که واقعا باعث تمایز سایون (sion) الکتریکی می‌شود بخش پر از خزه در داشبورد است. این کمپانی می گوید استفاده از خزه به حفظ وضعیت بهینه‌ی کابین از نظر آب‌وهوا کمک کرده و باعث فیلتر هوا و تنظیم رطوبت می‌شود. با استفاده از نورپردازی ویژه نیز می توان جلوه دیگری به این بخش از داشبورد داد.

به گزارش پدال و به نقل از carscoops، نیروبخش سایون الکتریکی مجموعه باتری ۵۴ کیلووات ساعتی است. این خودرو همچنین از نیم سلول‌های خورشیدی ۴۵۶ ادغام شده در بدنه سود می‌برد. شرکت سازنده اظهار می‌دارد این نیم سلول‌ها می‌توانند هر هفته شعاع حرکتی بین ۱۱۲ تا ۲۴۵ کیلومتری را به برد کلی خودرو اضافه کنند. سونو موتورز مدعی شده مالکان سایون که در اطراف مترو زندگی می‌کنند خودروی خود را چهار بار کمتر از یک خودروی الکتریکی مرسوم در همین کلاس شارژ خواهند کرد.

باتری یاد شده با یک پیشرانه الکتریکی که قدرت ۱۶۱ اسب بخاری و گشتاور ۲۷۰ نیوتون متری تولید می‌کند همکاری خواهد داشت. اگرچه این شرکت به دنبال شروع تولید انبوه سایون از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ است اما هنوزهای کارهای زیادی را باید انجام دهد. سونو اخیراً اظهار داشته بود ناوگانی از نسخه‌های پیش‌تولیدی سایون را راهی خیابان‌های اروپا و آمریکا خواهد کرد. این شرکت همچنین باید تأییدیه‌های گوناگون را اخذ کرده و تست‌های تصادف را نیز پشت سر بگذارد. پس از آن نیز می‌بایست کارهای بهینه‌سازی تکنولوژی‌های خورشیدی انجام شود تا در نهایت سایون بتواند به دست مشتریان برسد. قیمت سونو موتورز سایون از رقم بسیار معقول ۲۵۱۲۶ یورو معادل ۲۵۰۲۰ دلار شروع می‌شود. این شرکت امیدوار است در هفت سال اول تولید بتواند تعداد ۲۵۷ هزار دستگاه از این خودرو را راهی بازار کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    مسخرس

    موافقم 14
    مخالفم 16
  2. AMD

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    واقعا عالی و جالبه ولی فرمون شبیه پراید نیس؟

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. مرتضی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (196 ديدگاه)

      خیلی شبیهه 🤣🤣🤣

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      کپی کردن نامردا

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. mostafa

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    چقدر زشت قدیمیه سیاست اقتصادی آلمان هیچ وقت اجازه نداد شرکت های نو آور رشد بکنن

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. پدرام

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (797 ديدگاه)

      فعلا در حد آزمایشی باید بهش نگاه کرد هنوز اون قدر فراگیر نشده خودروهایی که با انرژی خورشیدی کار می کنن

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. aMiRsHaYaN

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (459 ديدگاه)

      اجازه نوآوری ندادن؟
      اس کلاس با اون همه تکنولوژیش
      ای ام جی وان
      بازم بگم؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. فرامرز

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    صنعت خودرو بخاطر عرضه محدود و قوانین آلایندگی یه جوری شده فرغون برقی هم پیش فروش کنی یه روزه ظرفیت پر میشه. همکارم اشکودا انیاک میخواد بخره، رفته گفتن ظرفیت تولید ۱۸ ماه آینده پیش فروش شده و تا اون موقع هم هیچ پیش فروش جدیدی رو قبول نمیکنن چون احتمالا قیمت ها بالاتر بره.

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. Erfan

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      مثل اینکه این مشکل از ایران به کل جهان سرایت کرده😂

      موافقم 16
      مخالفم 0
  5. Kamy

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (687 ديدگاه)

    سایون اگه با سایپا آشنا شده بود برف پاکن شیشه عقبشو اینقد کوچیک نمیساخت !
    اصن کل عقب موندگی صنعتشونو میتونن با یه نیم نگاه به صنعت ایران جبران کنن (:

    موافقم 14
    مخالفم 0
  6. A1

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (226 ديدگاه)

    اگه گیاه داشبوردش رو هوشمندانه تر انتخاب میکردن الان توی خیابونا بود!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا