فردا SX5، جدیدترین کراساوور چینی بازار ایران
دانگ فنگ پس از نخستین تجربه همکاری با ایرانخودرو، میزان وفاداریاش را با قراردادهایی با سایر مونتاژکنندگان وطنی نشان داد. دانگ فنگ اچ سی کراس، اولین حضور این برند در جادههای ایران بود. پس از شروع تحریمها و خروج شرکای خارجی از کشور، گروه بهمن با دیگنیتی که همان دانگ فنگ iX5 است و تحت نشان و برند خود دوباره پای محصولات این شرکت را به ایران باز کرد. حالا فرداموتور پیشفروش مدل SX5 را آغاز نموده است.
گروه خودروسازی فردا پیشازاین بهعنوان مونتاژ کننده خودروهای ایرانخودرو در سمنان فعالیت میکرد. سپس این شرکت سعی کرد با همکاری سایک موتور چین، مونتاژ ام جی RX5 را آغاز کند که باوجود تحریمها بینتیجه ماند.
اولین محصول تحت برند این شرکت شاسیبلند SX6 بود که یک خودروی سه ردیفه محسوب میشد و البته فروش انگشتشماری داشت.
دانگ فنگ SX5 بهعنوان نسل دوم خودروی X5 از سال 2016 به خط تولید راه یافته است. ابعاد این خودروی کراساوور کامپکت، 451 سانتیمتر طول، 181 سانتیمتر عرض و 172 سانتیمتر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن نیز به 272 سانتیمتر میرسد که ابعاد آن را در رقابت با خودروهایی چون تیگو 5 و جک S5 قرار میدهد.
طراحی
با الهام از خودروهایی چون فولکس تیگوآن، SX5 نیز خودرویی متعادل به نظر میرسد. پرهیز از اغراق و استفاده صحیح از خطوط، نمای نسبتاً جذابی در جلوی خودرو به وجود آوردهاند. طراحی سپر و هواکشهای آن نیز حالتی اسپرت و قدرتمند به خودرو دادهاند. LED های روزتاب در امتداد نوارهای کرومی پایین جلوپنجره قرار گرفته و باعث عریضتر نشان داده شدن خودرو میشوند. نمای جانبی اندکی خنثی است و نکته خاصی بهجز کوچک بودن چرخهای 17 اینچی در آن دیده نمیشود. نمای پشتی هم با چراغهای برجسته، اسپویلر سقفی عقب، دو عدد خروجی فیک اگزوز و یک زیر سپری شکل گرفتهاند.
طراحی داخلی SX5 بدون هیچ شرمی از محصولات باواریا کپیبرداری شده است. کابین نسبتاً مدرن و پر از امکانات و شلوغ به نظر میرسد. با این وجود بسیاری از بخشهای داشبورد از پلاستیکهای با کیفیت قابل قبول و نرم و یا با طرح فیبر کربنی و پلاستیکهای پیانو بلک پوشیده شده است. یک نوار قرمز رنگ در عرض داشبورد کشیده شده تا حالت اسپرت آن را تشدید کند. یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده که در بالاترین سطح کنسول مرکزی قرار گرفته است. صندلیها نیز پوشش مناسب و طراحی خوبی داشته و دربرگیرنده و اسپرت طراحی شدهاند. با این وجود کیفیت پایین برخی قسمتها و قطعات پلاستیکی توی ذوق میزند.
کابین بسیار جادار و دلباز به نظر میرسد. جای پا و سر بسیار خوبی وجود دارد و فضای بار هم وسیع است. نمایشگر هم پاسخگویی سریعی دارد. نسخهای که در سایت فردا موتور نشان داده شده هم صندلیها و روکش سادهتری نسبت به نسخههای رده بالای این خودرو دارد.
مشخصات فنی SX5
موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و با خروجی 123 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاور 151 نیوتنمتر در دور موتور 4400 با یک گیربکس CVT با انتخاب دنده تیپ ترونیک، قدرت را به چرخهای جلو ارسال میکند. این موتوری است که در اروپا روی میتسوبیشی ASX نیز قرار میگیرد. هرچند در اینجا تغییراتی در سوپاپها و تزریق سوخت آن صورت گرفته است. طبیعی است که این اعداد برای یک خودروی با وزن خالص 1350 کیلوگرمی ناکافی به نظر برسند. بهتر بود که فرداموتورز از موتور قدرتمندتر 147 اسبی 2 لیتری تنفس طبیعی برای این خودرو استفاده میکرد.
تجهیزات و امکانات
طبق انتظاری که از خودروهای چینی داریم، فهرست تجهیزات و آپشن های آنها باید پر و پیمان باشد. سانروف، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، فرمان برقی، تهویه مطبوع خودکار، کنترل فشار باد تایرها، خروجی برق 12 ولتی، باربند سقفی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، چراغهای روزتاب و ... ازجمله این تجهیزات میباشند.
رقبا
وقتی به قوای محرکه فردا SX5 نگاه میکنیم باید آن را با جک S3 مقایسه کنیم در حالی که از نظر ابعاد، این خودرو به مراتب بزرگتر از جک S3 و مشابه جک S5 است. قیمت 9490 دلاری دانگ فنگ SX5 نیز آن را همردیف جک S5 و البته ارزانتر از تیگو 3 قرار میدهد.
قیمت فروش در ایران
دانگ فنگ SX5 در چین با قیمت پایه 89900 یوان و در بالاترین مدل با قیمت 122900 یوان به فروش میرسد.
قیمت فردا SX5 در ایران 629 میلیون اعلام شده که با تخفیف 40 میلیونی و با تحویل 60 روزه با قیمت 589 میلیون تومان به فروش میرسد. این قیمت اندکی پایینتر از تیگو 5 هایما S7 و نزدیک به قیمت جک S5 و هایما S5 میباشد.