اسب سرخ مارانلو، اولین تجربهٔ رانندگی با فراری 812 سوپرفست
هنگامیکه بر روی جایگزین خودرویی مانند فراری F12 برلینتا کار میشود، باید دو چیز موردتوجه قرار گیرد: بسیار هیجانانگیز و کمی ترسناک باشد. F12 جهش بزرگی را نسبت به سلف خود یعنی 599 پدید آورد و یک تکامل همهجانبه محسوب میشد؛ اما بااینحال پنج سال بعد، مدل جدید 812 سوپرفست معرفی شده که قدرت باورنکردنی 800 اسب بخار را از پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی خود بیرون میکشد. 75 درصد از قسمتهای این موتور دوازده سیلندر، جدید است و از هر فراری تولید انبوه دیگری، قدرت و گشتاور بالاتری دارد. گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ خودرو نیز بهطور کامل ارتقاء پیدا کرده و حالا با ضریب دندههای کوتاهتر، سریعتر از همیشه دندهها را تعویض میکند.
اما بااینوجود، بیش از هر چیزی، این شاسی و آئرودینامیک 812 است که بیشتر تغییرات و بازطراحیها را تجربه کرده است. به همین دلیل فراری میگوید 812 سوپرفست را باید بهعنوان خودرویی کاملاً جدید در نظر گرفت نه جایگزینی برای F12 برلینتا. این ماشین هنوز هم سوپراسپرتی موتور جلو-وسط و دیفرانسیل عقب است اما به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، کنترلکنندهٔ گشتاور، فرمان برقی، نسل سوم دیفرانسیل الکترونیکی و سیستم کنترل کشش جدیدی هم مجهز شده است.
این تجهیزات همراه با افزایش قدرت و گشتاور، ضریب دندههای کوتاهتر و وزن کمتر (60 کیلوگرم)، 812 را به جانوری کاملاً متفاوت تبدیل کرده است. علاوه بر این، این اسب ایتالیایی به سیستم آئرودینامیک فعال هم مجهز شده که موجب ایجاد داونفورس بیشتر در کنار ضریب درگ کمتری میشود؛ بنابراین 812 سوپرفست بر روی کاغذ یک سلاح مهلک است؛ اما نکتهٔ جالب در مورد این سوپراسپرت این است که فراری در آن همچنان از همان لاستیکهای نسبتاً معمولی پیرلی P-Zero استفاده کرده است.
شاید این مورد نقطهای منفی برای 812 به نظر آید اما درواقع این بهترین چیزی است که قصد فراری از ساخت چنین خودرویی را نشان میدهد؛ زیرا سوپرفست یک خودروی جادهای است نه یک اسباببازی برای پیست و به همین دلیل، انتخاب لاستیکها برای آن با توجه به ساختار شاسی و هدف ساخت خودرو صورت گرفته است؛ بنابراین تعلیق مغناطیسی 812 کمی نرمتر از حد تصور ما بود. در جادهها، 812 سوپرفست بیشتر به علت ابعاد و قیمتش، احساس ترسناکی دارد اما بعد از گذشت مدتی متوجه میشویم که چقدر این ماشین کاربردی و قابلاستفاده بوده و چقدر استفاده از آن راحت است.
اما بااینوجود، در صورت فشردن بیشتر پدال گاز تمامی این موارد از بین میروند. کشش و چسبندگی این سوپراسپرت حتی در صورت معکوس کشیدن و رساندن دور موتور V12 آن به بالاترین حد یعنی 8900 rpm فوقالعاده است؛ اما اگر شخصیت خودرو خشکتر و تهاجمیتر تنظیم شود، این چسبندگی بهسادگی وجود نخواهد داشت. این هم یکی دیگر شاخصهایی است که نشان میدهد مهندسان فراری چگونه 812 را برای استفاده در جادهها طراحی کردهاند تا جایی که برای نرمتر شدن خودرو و رانندگی سادهتر آن، فرمان سنگینتر شده و در مواقع موردنیاز پاسخدهی آن کاهش میابد.
این اسب وحشی در خط مستقیم نیز عملکردی کاملاً عصبانی دارد بهگونهای که فقط 2.9 ثانیه طول میکشد که از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز برابر با 340 کیلومتر در ساعت است. این در حالی است که جدیدترین فرزند فراری ظرف 7.9 ثانیه از صفر به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. همچنین گفته شده که 812 سوپرفست در پیست آزمایش فراری یعنی فیورانو 1.5 ثانیه سریعتر از 488 است.
نتیجه
یکی از بهترین نامها برای یکی از بهترین خودروهای موتور جلو، محور عقب تاریخ، 812 سوپرفست است. این سوپراسپرت دیوانهوار سریع است اما در همین حال، راحتتر، رامتر و در داخل و خارج لوکستر شده است. البته این هنوز هم خودروی ترسناکی برای رانندگی است اما زمانی که پشت فرمان آن مینشینید، از کاربردی بودن و قابلیت استفادهٔ روزانهٔ آن تقدیر کرده و بدان احترام میگذارید. این واقعاً یک سوپراسپرت روزمره است.
مشخصات فنی
Ferrari 812 Superfast 2018 | |
قیمت | 253 هزار پوند |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 بنزینی |
قدرت | 800 اسب بخار |
گشتاور | 718 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 2.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 14.9 لیتر در صد کیلومتر |
تولید آلایندگی | 340 گرم در هر کیلومتر |
[دانلود ویدئو]
منبع: autoexpress