نگاهی به ترمزهای بسیار پیشرفته فراری SF90 استراداله

شنبه 1 آبان 1400 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Ferrari SF90 Stradale
از میان تمامی نکات فوق‌العاده‌ای که برای فراری SF90 استراداله می‌توان ذکر کرد، ترمزها توجه ما را به خود جلب کرده‌اند. یا دقیق باید گفت سیستم ترمز...
تبلیغات

از میان تمامی نکات فوق‌العاده‌ای که برای فراری SF90 استراداله می‌توان ذکر کرد، ترمزها توجه ما را به خود جلب کرده‌اند. یا دقیق باید گفت سیستم ترمز این خودرو توجه ما را جلب کرده زیرا به عنوان خودرویی هیبریدی، ترمز احیا شونده پیشرانه‌های الکتریکی به همراه لنت‌ها و دیسک‌ها به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کنند. البته این نوع ترمز ترکیبی در دنیای خودروهای هیبریدی وجود داشته اما راهی که فراری برای مدیریت آن‌ها به کار گرفته برجسته و متمایز است.

تابستان سال جاری ما فرصتی منحصربه‌فرد برای تست SF90 مجهز به پکیج استو فیورانو سفارشی در پیست ویژه فراری داشتیم. در میان پیچ‌های تنگ و سریع این پیست SF90 با سرعت بالا و البته بسیار راحت‌تر از آنچه که فکر می‌کردیم حرکت می‌کرد. دو پیشرانه جلویی باعث می‌شوند SF90 توانایی عبور از پیچ ماورای تصور داشته باشد زیرا هر چرخ می‌تواند تنظیمات خاص خود را برای تغییر خط عبور از پیچ داشته باشد. برای سریع بودن با SF90 باید زودتر پدال گاز را فشار داده و معمولاً به سیستم‌ها اجازه دهید کار خود را انجام دهند.

پیشرانه‌های جلویی در سرعت‌های بالای 200 کیلومتر در ساعت از مدار خارج می‌شوند زیرا اگرچه با افزایش سرعت توانایی چرخش بالاتری خواهند داشت اما دخالت چندانی روی عبور از پیچ‌ها با این سرعت‌های بالا نخواهند داشت. فراری به خاطر قوانین ایمنی و سروصدا در پیست فیورانو به ما یادآوری کرد خیلی به خودرو فشار نیاوریم اما هنوز هم فضا و فرصت کافی برای رسیدن به سرعت 225 کیلومتر در ساعت و سپس ترمز کردن در پیچ 1 وجود داشت. رافائل ده سیمون، راننده تست ارشد فراری می‌گوید در پیچ‌های واقعاً سریع به سرعت 270 کیلومتر در ساعت نیز نزدیک شده است.

زمانی که در سرعت‌های بالای 200 کیلومتر در ساعت با SF90 استراداله ترمز می‌گیرید ترکیبی از اصطکاک ترمزهای سنتی و کارکرد پیشرانه الکتریکی عقب را حس خواهید کرد. این پیشرانه بین پیشرانه و گیربکس جا خوش کرده است؛ اما زمانی که سرعت زیر 200 کیلومتر در ساعت باشد این پیشرانه‌های جلو هستند که بجای واحد عقب کار کاهش سرعت را انجام می‌دهند. نکته واقعاً جذاب و برجسته این است که شما نمی‌توانید رخ دادن هیچ‌کدام از این اتفاقات را حس کنید.

در واقع ما زمانی که با SF90 در فیورانو حضور داشتیم به ترمزهای احیا شونده فکر نمی‌کردیم. ما به همراه مارکو کارنا مهندس دینامیک فراری داخل خودرو نشسته بودیم تا داده‌های لازم را استخراج کنیم. او فردی است که به آنچه در زمان ترمز گرفتن رخ می‌دهد اشاره کرد. بسته به فاکتورهای مختلف، این خودرو بی‌وقفه در حال ترکیب نیروی ترمز احیا شونده و لنت‌ها و دیسک‌های ترمز است؛ و تمامی این موارد بدون ایجاد اختلال در توازن یا تغییر حس ترمز انجام می‌شوند. اساساً وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید خودرو کاملاً مستحکم ایستاده و این اتفاق پس از هر پیچ و دور می‌تواند انجام شود.

احساس پدال ترمز در بسیاری از خودروهای هیبریدی و الکتریکی مدرن عجیب است. ترکیب ترمز احیا شونده و سنتی نیازمند پدال با سیم بوده و ارتباط فیزیکی به سیستم هیدرولیک وجود ندارد و اگر این تنظیمات به خوبی صورت نگیرد پدال ترمز حس عجیب و قطع شده خواهد داشت؛ اما فراری احساس ترمز خوبی داشته و زمانی که بدانید این اولین باری است که فراری از پدال ترمز سیمی استفاده کرده کار ایتالیایی‌ها را بیشتر تحسین خواهید کرد.

شما دقیقاً حس نمی‌کنید که چه قطعه‌ای چه‌کاری را انجام می‌دهد. این یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ده سیمونه در 20 سال همکاری با فراری بوده است. SF90 اولین محصول هیبریدی فراری نیست اما هنوز هم پیچیده‌ترین خودروی این شرکت محسوب می‌شود. کار کردن هماهنگ سیستم‌های الکترونیکی زیاد و ایجاد حس خوب و طبیعی برای رانندگان سال‌ها زمان برده اما نتیجه نهایی کاملاً خوب است. این خودرویی است که به‌صورت کلی کار می‌کند و قطعاً حس جدا بودن از یکدیگر را ندارند. در واقع SF90 استراداله یک دستاورد فنی احساس‌برانگیز است که پس از لافراری رخ داده است.

ده سیمونه در خلال بازدید ما به زمان‌هایی اشاره می‌کند که SF90 آینده فراری را نشان می‌دهد. تمامی خودروسازان نیازمند الکتریکی سازی محصولات خود هستند و فراری هم این کار را به روش خود انجام می‌دهد. اگر آینده این است پس ما واقعاً باید هیجان‌زده شویم زیرا تکنولوژی و درگیری راننده در امر رانندگی کاملاً سرزنده و جذاب رخ می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.