اولین تجربهٔ رانندگی با فراری 296 GTB، حس آنالوگ در عصر دیجیتال

یک‌شنبه 29 اسفند 1400 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
ferrari-296gtb-3
در حال حاضر، تکنولوژی‌های فراوانی به خودروها وارد شده است و تقریباً همه‌چیز به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. این تکنولوژی‌های مدرن اما که قدمت...
تبلیغات

در حال حاضر، تکنولوژی‌های فراوانی به خودروها وارد شده است و تقریباً همه‌چیز به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. این تکنولوژی‌های مدرن اما که قدمت آن‌ها به زمان ظهور فرمان هیدرولیک بازمی‌گردد، می‌توانند در کار راننده دخالت کنند و در خودروهای اسپرت، به تعامل راننده و ماشین خدشه وارد کنند. در سال‌های اخیر، لیست تجهیزات کمکی پیشرفتهٔ خودروها بسیار طولانی شده و مواردی مثل کنترل پایداری، دیفرانسیل لغزش محدود، فرمان برقی، ترمز با سیم، آئرودینامیک فعال و نیروی کمکی هیبریدی را در برمی‌گیرد.

فراری 296 GTB همهٔ این‌ها را دارد اما بااین‌حال هنوز هم تجربهٔ رانندگی آن مثل آنالوگ‌ترین اسلاف خود، خالص و ناب است. از سوی دیگر اما هوشمندی پنهان خودرو باعث می‌شود که رانندگی با این سوپراسپرت نیمه الکتریکی 830 اسب بخاری و دستیابی به درصد بالایی از توانایی‌های آن بسیار آسان باشد. بزرگ‌ترین خبر در 296 GTB ارائهٔ اولین محصول V6 فراری از زمان کنار رفتن مدل 246 GT دینو در سال 1974 است. همچنین ازآنجایی‌که دینو هیچ‌گاه رسماً لوگوی فراری را روی پیشانی خود ندید، 296 GTB را می‌توان اولین خودروی شش سیلندر خیابانی در تاریخ فراری دانست.

پیشرانهٔ جدید این خودرو 3 لیتر حجم دارد و در قسمت V زاویه باز آن که 120 درجه از هم فاصله دارند، دو توربوشارژر نصب شده است. هر توربوشارژر سه سیلندر را تغذیه می‌کند و باعث تولید 663 اسب بخار قدرت می‌شود که به گفتهٔ فراری، بیشترین قدرت در هر لیتر از حجم موتور در بین تمام خودروهای حال حاضر بازار محسوب می‌شود. نیروی کمکی الکتریکی این سوپرکار هم توسط یک موتور برقی پیشرفتهٔ شار محوری تأمین می‌شود که بین پیشرانهٔ V6 و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده و 167 اسب بخار قدرت دارد.

در قوای محرکهٔ 296 GTB کلاچ سومی وجود دارد که می‌تواند پیشرانهٔ درون‌سوز را از میل‌گاردان جدا کند تا خودرو صرفاً با استفاده از نیروی الکتریکی کار کند هرچند که این کار فقط برای مسافات کوتاه و با حداکثر سرعت 135 کیلومتر بر ساعت امکان‌پذیر خواهد بود زیرا پکیج باطری 6 کیلووات ساعتی که پشت صندلی‌ها نصب شده صرفاً امکان پیمودن حدود 15 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. در این ماشین اگر پدال گاز بیش از 2.5 سانتی‌متر فشار داده شود، پیشرانهٔ V6 بیدار خواهد شد مگر اینکه خودرو از طریق سوئیچ روی غربیلک فرمان در حالت رانندگی الکتریکی قفل شده باشد.

مهندسان فراری به این پیشرانهٔ جدید لقب V12 کوچولو داده‌اند که چندان بی‌راه نیست زیرا این V6 جدید در هنگام استفاده‌های سخت، حس شنیداری یک V12 را ارائه می‌کند و با اشتیاق افسارگسیخته‌ای به ردلاین 8500 rpm خود می‌رسد. پاسخ فوری موتور الکتریکی باعث می‌شود در 296 GTB هیچ تأخیر توربوی ملموسی وجود نداشته باشد اما با افزایش بوست توربو، موتور الکتریکی کمی قدرت خود را کاهش می‌دهد تا تحویل کلی نیرو تا حد امکان خطی و یکنواخت باشد.

وقتی قوای محرکه تمام توان خود را ارائه می‌کند، ذره‌ذرهٔ 296 GTB همان‌قدر سریع احساس می‌شود که از 830 اسب بخار قدرت انتظار می‌رود. البته این سوپرکار جدید از مدل قوی‌تر و چهارچرخ محرک SF90 استراداله که در سلسله‌مراتب محصولات هیبریدی فراری بالاتر از 296 GTB قرار می‌گیرد کُندتر است اما فقط اندکی. شتاب گیری این ماشین وحشیانه است و انتظار می‌رود با لانچ کنترل 2.9 ثانیه باشد و مسافت 400 متر را هم در کمتر از 10 ثانیه طی کند. این سوپراسپرت جدید یک دور پیست فیورانوی فراری را ظرف 1 دقیقه و 21 ثانیه طی کرده که تنها 2 ثانیه از SF90 کُندتر و 1.5 ثانیه از مدل هشت سیلندر F8 تریبوتو سریع‌تر است.

علیرغم قدرت فوق‌العاده و انتقال قدرت محرک عقب، این فراری که روی لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S مناسب خیابان قرار گرفته است، در جاده‌های کوهستانی اسپانیا چسبندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. در پیست تنگ و غبارآلود مونته‌بلانکو در نزدیکی شهر سویل، GTB دیگری مجهز به پکیج مخصوص پیست Assetto Fiorano و سوار بر لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2، حتی چسبندگی بیشتری داشت اما با خاموش کردن کنترل کشش، دریفت کشیدن با این خودرو در پیست به آسانی مزدا میاتا خواهد بود.

هرچند در 296 GTB ویژگی‌های قابل‌توجه و برجستهٔ زیادی وجود دارد اما در بین همهٔ آن‌ها، فرمان و ترمزها برجسته‌تر هستند. سیستم فرمان این خودرو به نیروی کمکی برقی مجهز است ولی بازخوردی که ارائه می‌دهد کاملاً طبیعی و بدون فیلتر است و از همه‌چیز از تغییر نوع آسفالت مسیر گرفته تا زوایای لغزش هنگام خشن‌ترین استفاده‌ها در پیست، گزارش دقیقی را ارائه می‌کند. سیستم ترمز خودرو هم از نوع ترمز با سیم است که اتصال مستقیم هیدرولیکی بین پدال و کالیپرهایی که به دیسک‌های کربن سرامیکی می‌چسبند را حذف کرده است اما وزن و پاسخ پدال به همان اندازهٔ سیستم‌های ترمز سنتی دقیق و درست احساس می‌شود.

وجود این همه تکنولوژی احتمالاً باید باعث کاهش احساس تعامل و درگیری راننده با خودرو شود اما واقعیت چنین نیست. در 296 GTB گویی یک دستیار نامرئی وجود دارد که به خودرو برای کاهش سرعت، پیچیدن و استفاده از قدرت عظیم خود کمک می‌کند بدون اینکه هیجان ذاتی ناشی از خشونت آن را کاهش دهد. البته این سوپراسپرت به‌اندازهٔ F8 تریبوتوی هشت سیلندر وحشی و خالص نیست اما در تجربهٔ جذاب و هیجان‌انگیز رانندگی هیچ‌چیز کم ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، 296 GTB محرک عقب پایین‌تر از SF90 استراداله چهارچرخ محرک 1000 اسب بخاری قرار می‌گیرد. این مدل جدید از برادر قوی‌تر خود کوچک‌تر و 100 کیلوگرم سبک‌تر است و تناسبات ظریف‌تری دارد خصوصاً وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنیم. همچنین فقدان سامانهٔ چهارچرخ محرک به این معنی است که GTB هرگز از مشکل جزئی فرمان پذیری که کاهی اوقات از محور جلوی موتوردار استراداله دیده می‌شود رنج نمی‌برد. قیمت 323 هزار دلاری 296 GTB نیز نزدیک به 200 هزار دلار از SF90 ارزان‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی است و قطعاً 296 به‌اندازهٔ 200 هزار دلار از SF90 ضعیف‌تر و بدتر نیست.

کابین 296 GTB برای یک فراری دونفره کاملاً جادار است و حتی فضای قابل‌توجهی هم در صندوق بار جلوی آن وجود دارد. در عقب، کاور شیشه‌ای پیشرانه هم موتور V6 را نمایش می‌دهد و هم کابل‌های فشارقوی نارنجی‌رنگ که جریان برق را به موتور الکتریکی می‌رساند. گلایه‌ها از این خودرو اما به موارد آزاردهندهٔ کوچکی محدود می‌شود که عبارت‌اند از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ناشیانه و اشتیاق ادامه‌دار فراری برای قرار دادن همهٔ سوئیچ‌ها و دکمه‌ها روی غربیلک فرمان. این موضوع خصوصاً در زمان کار با کنترل‌های سیستم صوتی، فلاشر و آب‌پاش شیشهٔ جلو، موجب سردرگمی ارگونومیکی می‌شود. با استفاده از دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن سنتی این مشکلات به‌راحتی می‌توانست برطرف شود.

296 GTB اثبات می‌کند که هیبریداسیون و افزایش تکنولوژی در خودروهای پرفورمنس حداقل زمانی که فراری این کار را انجام می‌دهد ترس ندارد. در این ماشین تلاش زیادی شده تا چیزی بسیار پیچیده بسیار ساده به نظر برسد. این یک سوپرکار دیجیتال است که کاملاً آنالوگ احساس می‌شود. این هم یک شاهکار فنی است و هم به همان اندازه‌ای هیجان‌انگیز است که یک فراری باید باشد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Ferrari 296 GTB 2022

پیشرانه

3 لیتری V6 توئین توربو هیبریدی

قدرت پیشرانهٔ بنزینی

663 اسب بخار

گشتاور پیشرانهٔ بنزینی

740 نیوتن متر

قدرت موتور الکتریکی

167 اسب بخار

گشتاور موتور الکتریکی

314 نیوتن متر

باطری

6.0 کیلووات ساعت

مجموع قدرت

830 اسب بخار

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

شتاب صفر تا 96

2.9 ثانیه

مسافت 400 متر

9.7 ثانیه

حداکثر سرعت

330 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

11.7 لیتر ترکیبی

برد تمام الکتریکی

15 کیلومتر

طول

4,565 میلی‌متر

عرض

1,958 میلی‌متر

ارتفاع

1,187 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,600 میلی‌متر

وزن

1680 کیلوگرم

حجم صندوق بار

200 لیتر

قیمت پایه

322,986 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.