آخرین مسابقه فصل اخیر رقابتهای «فراری چلنج» تا دو روز دیگر در پیست زیبای «موگِلو» برگزار خواهد شد. این رقابت یکبار برای همیشه به دوران باشکوه زندگی 488 چلنج در رقابتها پایان میدهد. این خودرو در سال 2017 معرفی شد تا اینکه سه سال بعد، نسخه «ایوو» آن روانه بازار شد. با گذر زمان و معرفی کوپه 296GTB، وقتی آن رسیده بود که مسابقهدهنده فراری نیز بهروزرسانی شود. نخستین مسابقه رسمی 296 چلنج در فصل 2024 انجام خواهد شد.
با وجود اینکه اسب تازهنفس فراری بر پایه کوپه 296GTB توسعه داده شده است اما مشترکات زیادی را با برادر بزرگتر و موفق خود دارد. برای نمونه، 296 چلنج نیز بدون سیستم هیبریدی و از یک پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ V6 با زاویه سیلندر 120 درجهای سود میبرد که 681 اسب بخار قدرت و 740 نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند؛ البته نسخه قدیمی به موتور 3.9 لیتری تنفسطبیعی V8 مجهز بود.
درحالیکه مسابقاتدهندگان GT3 به استفاده از حداکثر قدرت 592 اسب بخار محدود شدهاند، فراری برای مسابقات چلنج خود یکی از قویترین V6های مسابقهای را توسعه داده است. موتور درونسوز نسخه جادهای این خودرو 654 اسب بخار قدرت خروجی دارد که با کمک سامانه هیبریدی به 819 اسب بخار میرسد.
سازنده مدعی شده که خودروی جدیدش با هدف حفظ عملکرد و تداوم آن طراحی شده است؛ همین فاکتورها در ساخت 296GT3 نیز مدنظر فراری بود که منجربه آفرینش یکی از سرسختترین مسابقهدهندگان GT3 شد و در مسابقه 24 ساعتی نوربرگرینگ به پیروزی رسید. خودروی فراری با وجود حذف سامانه هیبریدی نسخه جادهای از فناوری پیشرفتهای سود میبرد که شامل سیستم «ABS EVO Track» برای بهبود عملکرد ترمزها در شرایط مسابقهای میشود.
طراحی بدنه و المانهای آیرودینامیک این خودرو مانند نمونههای GT3 اغراقشده به نظر نمیرسد اما بهجای آن از اجزای مخصوص پیست دیگر بهره میبرد. دو تیغه آیرودینامیک، اسپلیتر بزرگ و تهاجمی، بال پیوسته به صندوق عقب، گلگیر جانبی جدید و دیفیوزرهای بزرگ نیروی عمودی (دانفورس) 296 را در سرعت 248 کیلومتر بر ساعت به 870 کیلوگرم میرساند که در مقایسه با سایر برادرانش از همیشه بیشتر شده است. سپرهای جلو و عقب اختصاصی، هواکش کاپوت و خروجی هوای سپر عقب بهصورت یک مش بهمنظور خنکسازی آن طراحی شدهاند.
فراری بهصورت رسمی سخنی از شاسی محصول تازهاش به میان نیاورده است. چرخهای 296 چلنج بیشتر از نسل پیشین درون طاق خود فرورفتهاند و اینبار زاویه کمبر منفیتری هم دارند. هر خودرو به تایرهای 19 اینچی پیرلی تجهیز خواهد شد که مخصوصا برای این مدل طراحی شده است. دیسکهای «CCM-R پلاس» درکنار سیستم ABS EVO Track عملکرد این بخش را تقویت کرده و عملکرد یکپارچهتری در طول مسابقه از خود به نمایش میگذارند.
وزن 296 چلنج بهطور رسمی اعلام نشده اما با توجه به شباهت آن نمونه جادهای و حذف شیشههای استاندارد، لوازم نهچندان ضروری کابین و سیستم هیبریدی حتما کمتر از 1,470 کیلوگرم وزن خواهد داشت. فراری از 296 چلنج در جریان مسابقه «Finali Moniali» در پیست موگلو و در تاریخ 23 اکتبر رونمایی خواهد کرد. بعدتر هم شاهد استفاده از آن در سایر مسابقات اروپا و آمریکا خواهیم بود. نظر شما درباره این مسابقهدهنده ایتالیایی چیست؟