معرفی قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر جهان در سال 2024
تا همین چند سال پیش اکثر سوپر اسپرتهای مشهور دنیا از پیشرانههای 8 سیلندر استفاده میکردند اما روند فعلی به استفاده از پیشرانههای کمحجم و 6 سیلندر اختصاص دارد و اکثر سوپرکارها به این نیروگاه مجهز شدهاند. از جمله این خودروها میتوان به فورد GT مدل 2017 تا 2022، مازراتی MC20 جدید، مک لارن آرتورا و فراری 296 اشاره کرد. از بین این برندها، فراری شوکه کننده ترین نام است زیرا پیشرانههای 8 سیلندر آن به خاطر شخصیت خاص، دور بالا و صدای هیجانانگیز مشهور هستند. هماکنون تصور کنید روح خودروهای فراری با یک پیشرانه 6 سیلندر جایگزین شده است. ما درباره طرفداران پر و پا قرص فراری صحبت میکنیم که از شنیدن و دیدن این موضوع عصبانی و ناراحت شدهاند هرچند شاید تدابیری برای راضی کردن آنها در نظر گرفته شده باشد.
یکی از این تدابیر قرار گرفتن قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر سال 2024 در دل فراری 296 است که خوشبختانه همان روح و احساس پیشرانههای فراری را به همراه دارد. در واقع چگونگی دستیابی به چنین فاکتورهایی در یک پیشرانه 6 سیلندر پلاگین هیبریدی یک دستاورد مهم محسوب میشود مخصوصاً اینکه بدانیم 296 اولین خودروی تولیدی فراری با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی است. پیشرانه 6 سیلندر فراری از همان ابتدا قدرتمند ظاهر شد و عنوان قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر خودروهای تولیدی را به خود اختصاص داد. این پیشرانه به حدی در فاز اولیه توسعه خوب نشان داد که نام مستعار V12 کوچک برایش انتخاب شد. نیروبخش خانواده 296 یعنی مدلهای GTB و GTS پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو است که 654 اسب بخار قدرت تولید میکند و به این ترتیب از نظر قدرت تولیدی بهترین پیشرانه سال 2024 به شمار میرود؛ اما خودروهایی که بچه فراری موردبحث را از نظر تراکم قدرت پشت سر میگذارند هایپرکارهایی همچون SSC تواتارا و کونیگزگ یسکو هستند.
مهمترین جنبه طراحی اولین پیشرانه 6 سیلندر تولیدی فراری را میتوان زاویه 120 درجهای سیلندرها دانست؛ بنابراین از نظر فنی، فقط 60 درجه فاصله تا تولید پیشرانه هشت سیلندر تخت فراری وجود داشته است! اما جدای از شوخی، اسب رقصان مارانللو تصمیم گرفته از تنظیمات 120 درجه در 296 GTB و GTS استفاده کند و علت این کار را میتوان وجود فضای زیاد بین سیلندرها دانست. این امر به مهندسان کمک میکند تا توربوها را در نزدیکترین موقعیت به منیفولدهای اگزوز قرار دهند و پرفورمنس و مصرف سوخت را بهینه سازند. طراحی تقریباً تخت یاد شده همچنین به پایین ماندن مرکز ثقل خودرو کمک میکند و به این ترتیب هندلینگ فراری نیز بهبود مییابد.
پیشرانه 6 سیلندر فراری طراحی کاملاً جدیدی دارد و از صفر طراحی شده است. بلوک و سر سیلندرهای این نیروگاه جذاب با آلیاژ آلومینیومی جدیدی ساخته شده تا فشار بیشتری را تحمل کنند و قابلیت اطمینان بالاتری داشته باشند. بسیاری از قطعات محفظه احتراق از جمله مجاری ورودی و خروجی بر اساس پیشرانه SF90 استراداله ساخته شدهاند هرچند تغییراتی به منظور بهبود جریان سوخت و هوا صورت گرفته است. این پیشرانه همچنین از سیستم تزریق مستقیم پرفشاری سود میبرد که سوخت را با فشار 345 بار راهی محفظه احتراق میکند. این سیستم اسپری پرفشار هم فرایند انفجار سوخت و هوا را بهبود بخشیده و هم مصرف سوخت را کاهش میدهد.
فراری 296 از دو توربوشارژر مونو اسکرول IHI استفاده میکند، توربوهایی که در F8 و SF90 نیز بکار رفتهاند. البته توربوهای 296 بازنگری شده و از فلزات قویتری استفاده میکنند. همچنین حداکثر دور آنها به 180 هزار دور در دقیقه میرسد. این توربوها بهطور قابلتوجهی کوچکتر از توربوهای پیشرانههای 8 سیلندر هستند اما تجربه و تبحر فراری باعث شده راندمان پیشرانه 6 سیلندرش 24 درصد افزایش یافته و جرم دوار آن نیز 11 درصد کاهش یابد.
موقعیت توربوها بین زوایای سیلندرها نه تنها باعث بهبود جریان گازهای خروجی شده بلکه صدای تولیدی پیشرانه را نیز جذابتر کرده است. طراحی ساده و سرراست پیشرانه 6 سیلندر فراری به ایجاد کمترین انحناها در سیستم اگزوز 296 کمک میکند که نتیجه نهایی آن تولید صدایی هیجانانگیز و خاص خودروهای فراری است. همانطور که گفته شد نیروگاه موردبحث 654 اسب بخار قدرت دارد و البته یک موتور برقی با قدرت 165 اسب بخار نیز در کنارش حضور مییابد. یک باتری 7.45 کیلووات ساعتی نیز در کف خودرو نصب شده است. موتور برقی فراری 296 بین پیشرانه درونسوز و گیربکس 8 سرعته دوکلاچه قرار میگیرد.
قدرت ترکیبی این پیشرانهها فقط به چرخهای عقب فرستاده میشود و فراری 296 میتواند در کمتر از 3 ثانیه سرعت خود را از سکون به 96 کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت فراتر از 322 کیلومتر در ساعت را ثبت نماید. با اینکه وزن مدل روباز GTS بیشتر از GTB کوپه است اما هر دو خودرو شتاب گیری و سقف سرعت یکسانی دارند. در ادامه بد نیست نگاهی به رقیب فراری یعنی مک لارن آرتورا نیز داشته باشیم. مک لارن اولین پیشرانه 6 سیلندر خورجینی دنیا با زاویه 120 درجه بین سیلندرها را معرفی کرده است. این پیشرانه از معماری مشابه فراری 296 برخوردار بوده و شباهتهای زیادی نیز بین سوپر اسپرت فراری و مک لارن آرتورا دیده میشود. با اینکه بسیاری از فرمولهای بکار رفته در پیشرانههای این دو خودرو شبیه هم است اما فراری از نظر قدرت خروجی مزیت بالایی دارند و پیشرانه 6 سیلندرش 129 اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند. دلیل اصلی این قدرت بالاتر به تنظیمات پیشرانه فراری مربوط است. پیشرانه بنزینی آرتورا فقط 577 اسب بخار قدرت دارد و موتور برقی آن نیز 113 اسب بخار قدرت تولید میکند.
البته مزیت مک لارن به وزن آن مربوط میشود که حدود 91 کیلوگرم سبکتر از فراری است. نتیجه این کار ثبت شتاب و حداکثر سرعت مشابه فراری است هرچند ایتالیاییها اندکی سریعتر هستند. البته آرتورا از نظر توان پیمایش در حالت برقی برتری نسبی در مقایسه با 296 دارد. در خاتمه این مطلب نیز به قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر تولید سری دنیا اشاره میکنیم که توسط پورشه تولید شده است. با اینکه فراری عنوان قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر سال 2024 را در اختیار دارد اما قوی ترین پیشرانه 6 سیلندر تاریخ در دل پورشه 911 GT2 RS مدل 2019 قرار دارد. این نیروگاه 3.8 لیتری توئین توربوی تخت 691 اسب بخار قدرت تولید میکند و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه نیز قدرت تولیدی را به چرخهای عقب میرساند. با ردلاین 7200، پورشه موردبحث صدای هیجانانگیزی دارد و وزن مشابه و 46 اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به پیشرانه درونسوز فراری، نوید شتاب گیری دیوانهواری را میدهد.