صنایع هوایی

کایت خودران ایرسیز تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت کشتی صرفه جویی خواهد کرد

شرکت فرانسوی ایرسیز اولین کایت خودران مجهز به سیستم سی‌وینگ را برای صرفه‌جویی در سوخت روی یک کشتی باری متعلق به ایرباس نصب می‌کند. این سیستم تا ۲۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی و از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری خواهد کرد.


شرکت فرانسوی ایرسیز (Airseas) اولین کایت (بادبادک) خودران نیم‌اندازه خود را در یک کشتی باری که توسط ایرباس اجاره شده بود، نصب کرده است. به گزارش نیواطلس، این کایت آزمایش‌های ۶ ماهه‌ی خود را در ژانویه آغاز خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که بادبادک با اندازه کامل تا ۲۰ درصد از هدررفت سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند.

کشتی ۳۰ میلیون دلاری و ۱۵۴ متری (۵۰۵ فوتی) ویل دو بوردو متعلق به لویی دریفوس، هم‌اکنون در اجاره بلندمدت ایرباس است، که از آن برای جابجایی سازه‌های هواپیمای بزرگ بین کارخانه‌های تولیدی خود در اطراف اروپا و کارخانه مونتاژ نهایی آن در تولوز استفاده می‌‌کند.

کایت خودران سی وینگ ایرسیز / airseas seawing autonomous kite کشتی

هم‌اکنون، این کشتی به یک کایت پارافویل ۵۰۰ متر مربعی (۵،۴۰۰ فوت مربعی)، به‌علاوه تمام تجهیزات عرشه و پل مورد نیاز برای اجرای سیستم سی‌وینگ (Seawing) مجهز شده است. سی‌وینگ به‌طور خودکار مستقر می‌شود و ابتدا از انبار روی یک چرخ دستی بیرون می‌آید، سپس از روی عرشه بلند می‌شود تا بادگیری را آغاز کند و در نهایت روی کابل بلندی رها می‌شود تا بادهای ثابت و قوی را با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر (۶۵۶ فوت) بالاتر از سطح دریا اندازه بگیرد.

سیستم «Seawing» داده‌های هواشناسی و اقیانوسی را به صورت لحظه‌ای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس پرواز خود را با این اطلاعات به منظور بهینه‌سازی عملکرد و همچنین اطمینان از حداکثر ایمنی تطبیق می‌دهد.

در این مرحله، کایت مسیری شبیه شکل هشت (۸) را با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) آغاز می‌کند؛ این مسیر توسط سیستم خودکار در حال اجرا در کشتی که برای قرار دادن بادبادک به منظور حداکثر قدرت کشش برنامه‌ریزی شده است، نظارت و کنترل می‌شود. رایانه‌های سی‌وینگ همچنین با سیستم‌های ناوبری کشتی ارتباط برقرار کرده، شرایط باد رو به جلو را نظارت می‌کنند و کشتی را برای طی کردن کارآمدترین مسیر ممکن بدون تأثیر بر زمان رسیدن، تغییر مسیر می‌دهند.

کایت خودران در شرف آزمایش نصف اندازه بادبادک کامل ۱،۰۰۰ متر مربعی (۱۰،۸۰۰ فوت مربعی) است که در نهایت برای عملیات تجاری به کار گرفته می‌شود. ایرسیز تخمین می‌زند که این سیستم اندازه کامل، مصرف گازوئیل و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. گروه آلمانی اسکای‌سیلز (Skysails) دستگاه‌های مشابهی را تا ۴۰۰ متر مربع (۴،۳۰۰ فوت مربع) آزمایش کرده و دریافته است که آن‌ها تا ۲ مگاوات توان موتورهای اصلی را تحت شرایط باد مطلوب جایگزین می‌کنند.

مسئولان ایرسیز می‌گویند که سیستم سی‌وینگ تقریباً برای همه انواع کشتی‌ها قابل نصب است و تنها به دو روز زمان برای تبدیل نیاز دارد و مانع عملیات باربری در بندر نمی‌شود. هزینه سوخت برای باربری‌های بزرگ بسیار زیاد است و صرفه‌جویی ۲۰ درصدی، به سرعت رقم درخورتوجهی را به همراه خواهد داشت.

کایت خودران سی وینگ ایرسیز / airseas seawing autonomous kite مصرف سوخت

جالب توجه است، به نظر می‌رسد که شما می‌توانید به‌سادگی با کاهش سرعت چند گره، کاهش درخورتوجهی در مصرف سوخت داشته باشید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که یک کشتی کانتینری ۸۰۰۰ TEU روزانه حدود ۲۲۵ تن سوخت را با سرعت ۲۴ گره دریایی (۲۷/۶ مایل بر ساعت، ۴۴/۴ کیلومتر بر ساعت) می‌سوزاند؛ اما اگر با سرعت کمتر ۲۱ گره دریایی (۲۴/۲ مایل بر ساعت، ۳۸/۹ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند، میزان مصرف سوخت می‌تواند تا ۳۳ درصد کاهش یابد.

با توجه به اینکه ظرفیت پیمایش و ذخیره انرژی چالش مهمی برای کربن‌زدایی حمل‌و‌نقل در مسافت‌های طولانی است، یک سیستم بدون آلایندگی مانند سی‌وینگ می‌تواند به کشتی‌های هیدروژنی یا آمونیاکی که واقعاً می‌توانند از آن استفاده کنند، برای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پیمایش کمک کند. استفاده از باد برای نیرو دادن به کشتی‌ها… چه کسی فکرش را می‌کرد، نه؟

وینسنت برناتتس، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران ایرسیز و مهندس سابق ایرباس، می‌گوید:

یک دهه پیش، ما پروژه جاه‌طلبانه هدایت تخصص هوانوردی منحصربفرد خود را به سمت ایجاد یک صنعت حمل‌ونقل پاک‌تر و پایدارتر آغاز کردیم. از اینکه دیدم آرزوی ما با اولین سیستم سی‌وینگ که آماده ایجاد تفاوتی ملموس برای سیاره ما و در حال تبدیل شدن به واقعیت است، بسیار مفتخر هستم. نصب اولین نمونه از این سیستم نه‌تنها نقطه عطف مهمی برای ایرسیز، بلکه برای نیروی باد و سایر فناوری‌های نیروی محرکه تجدیدپذیر به‌طور کلی است.

با توجه به فوریت بحران آب‌و‌هوا، جهان باید اکنون شاهد کاهش شدید انتشار کربن باشد. در حمل‌ونقل، ما می‌توانیم با استفاده از مجموعه کامل ابزارهایی که امروزه در دسترس ما قرار دارد، به این مهم دست یابیم. نیروی محرکه بادی یکی از این موارد است و نقش اساسی در کمک به کشتی‌رانی برای دستیابی به اهداف خود در زمینه‌ تغییر به سمت کربن‌زدایی ایفا می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. پارسا عشق ماشین

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (67 ديدگاه)

    خیلی چیز جالبیه خوشم امد.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  2. مهدی موتور

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    چه چیز خفنیه
    امیدوارم موفق شه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. محسن

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    الان متوسط مصرف سوخت کشتی های کانتینری ما چیزی حدود 100 تن در روز است مثلا برای مسیر بندرعباس تا شانگهای که 12 روز طول میکشه حدود 1200 تن سوخت مازوت با سولفور پایین مصرف میکنن در واقع یکی از آلاینده ترین وسایل حمل و نقل که کسی اونها رو نمیبینه همین کشتی ها هستند

    موافقم 11
    مخالفم 0
  4. بهنام

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    “استفاده از باد برای نیرو دادن به کشتی‌ها… چه کسی فکرش را می‌کرد، نه”!!!!
    قبل از اختراع موتور بخار احتمالاً کشتی‌ها رو هل میدادن./ ;)

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. میثم

      ۶ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3544 ديدگاه)

      👏👏👏

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. abdi_mahdi

      ۶ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      البته منظورش این بوده کی بعد از موتور بخار فکرشو میکرد بکار بیاد

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ۲ تا نصب کنید بشه ۴۰% خیرشو ببینید / باد هم منتظر جهت کشتی ه تا اونوری بوزه / دنیا تو زمینه کنترل مصرف انرژی وحشتناک‌ عقبه ..

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. Love Lockheed Martin

      ۶ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      داداش کلی معادله و … پشت این هست باتری که نیست دوتا کنی ولتاژش دو برابر بشه

      موافقم 4
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا