صنایع هوایی

کشتی های هوایی هیدروژنی باعث تحول در صنعت حمل‌ونقل هوایی خواهند شد؟

استارت آپ آمریکایی H2 کلیپر به دنبال بازگرداندن کشتی های هوایی هیدروژنی است. این شرکت مدعی شده چنین محصولاتی می‌توانند باعث احیای صنعت حمل‌ونقل محموله‌های هوایی شده و ۸ تا ۱۰ برابر محموله بیشتری را نسبت به هر هواپیمای باری دیگر حمل کرده و مهم‌تر اینکه یک‌چهارم آن‌ها نیز قیمت داشته باشند.

H2 کلیپر می‌تواند تا فراتر از ۱۵۰۰۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و فضای بار حداکثر ۷۵۳۰ مترمکعبی داشته باشد. البته سرعت این کشتی هوایی هیدروژنی به اندازه هواپیماهای باری نبوده و به حدود ۲۸۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ اما H2 کلیپر می‌تواند محموله‌های خود را ۷ تا ۱۰ برابر سریع‌تر از یک قایق و بدون آلایندگی حمل کرده و به مقصد برساند.

گاز بالا برنده داخل این کشتی هوایی هیدروژن است که ۸ درصد لیفت بیشتری را نسبت به هلیوم ارائه کرده و قیمت آن نیز بسیار کمتر می‌باشد. قوای محرکه H2 کلیپر نیز از نوع تمام الکتریکی بوده و از سوخت هیدروژن مایع استفاده می‌کند. شرکت سازنده می‌گوید این کشتی هوایی عملکردی بسیار خوب برای مسافت‌های زیر ۸۰۴ کیلومتر تا فراتر از ۹۶۵۶ کیلومتر دارد. به این ترتیب کشتی هوایی موردبحث با یک‌بار سوخت‌گیری خواهد توانست به هرجایی در این کره خاکی سفر کند. در رندرهای منتشر شده از این کشتی هوایی می‌توانیم سلول‌های فوتوولتائیک را روی بخش بالایی بینیم که از نظر تئوری باعث می‌شوند H2 کلیپر در صورت حمل آب و الکترولایزر، هیدروژن خودش را تولید کند.

نکته مهم دیگر اینکه H2 کلیپر قابلیت تیک آف و فرود عمدی داشته و بنابراین نیازی به زیرساخت‌های اضافی در فرودگاه‌ها نخواهد بود.

این شرکت می‌گوید محصولش از نظر اقتصادی نیز بسیار جذاب خواهد بود زیرا هزینه‌های آن به ازای حمل هر تن بار در فواصل ۱۶۰۰ تا ۹۶۵۶ کیلومتری بین ۰.۱۷۷۷ تا ۰.۲۴۷ دلار می‌باشد. H2 کلیپر اظهار داشته این هزینه‌ها یک چهار آن چیزی است که هواپیماهای باری امروزی به مالکان تحمیل می‌کنند. قطعاً هزینه‌های کشتی هوایی یاد شده هنوز هم بیشتر از هزینه‌های حمل کالا با کشتی های کانتینر بر دریایی بوده اما پتانسیل کاهش هزینه‌ها را دارد.

به نظر می‌رسد که H2 کلیپر ایده‌ای عالی بوده هرچند یک نکته اساسی وجود دارد و آن اینکه هیدروژن به همراه هر منبع قابل اشتعال دیگری در آمریکا و اروپا با ممنوعیت استفاده به عنوان گاز بالا برنده مواجه بوده و دلیل آن نیز حوادث زیادی است که در اوایل قرن بیستم رخ داده بود. به‌طور مثال در سال ۱۹۳۷ و طی آتش گرفتن هیندنبورگ، ۳۵ نفر از ۹۷ نفر حاضر در آن جان خود را از دست دادند.

البته یکی از محققان دانشگاه یوتا طی تحقیقات خود به این ممنوعیت انتقاداتی داشته و گفته که اکثر قوانین ایمنی پرواز در اوایل قرن بیستم کارایی چندانی نداشته و به همین خاطر استانداردهای سطح پایینی در نظر گرفته شده بود. همچنین ممنوعیت استفاده از گازهایی همچون هیدروژن منجر به استفاده از مواد قابل اشتعال دیگر شد که آن‌ها نیز حوادث مختلفی را رقم زدند.

اما خود H2 کلیپر می‌گوید تست‌های گسترده در صنعت خودروسازی نشان داده‌اند باک‌های هیدروژنی می‌توانند در برابر گلوله‌های مسلسل هم دوام بیاورند و حتی ورود هیدروژن به هوا باعث انفجار نخواهد شد.

محقق دانشگاه یوتا می‌گوید با وجود استانداردهای مهندسی مدرن شکی وجود ندارد که هیدروژن می‌تواند یک گاز بالا برنده ایمن باشد؛ اما او خاطرنشان می‌سازد تنها راه اطمینان از تولید یک کشتی هوایی هیدروژنی و ایمن سرمایه‌گذاری سنگین روی آن و مقابله با ریسک‌های احتمالی تعطیلی پروژه به خاطر قوانین یاد شده است.

البته این یک درخواست سنگین از سرمایه‌گذاران است هرچند احتمال دارد طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران وارد این حوزه شوند. پروژه‌های هیدروژن سبز با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و سرمایه‌گذاران قبلاً در این بخش حضور داشته‌اند اما حوزه کشتی های هوایی هیدروژنی نیازمند مطالعات بیشتری است.

البته کشتی های هوایی، باری و هیدروژنی H2 کلیپر می‌تواند یک گزینه درست باشند. این وسایل حداقل ریسک را برای انسان داشته و می‌توانند در نهایت به‌صورت کاملاً خودران انجام‌وظیفه کنند. کشتی های هوایی موردبحث ارزان‌تر از هواپیماها بوده و سریع‌تر از کشتی های دریایی عمل می‌کنند و تقریباً شعاع حرکتی نامحدود و انعطاف عملیاتی بسیار خوبی دارند.

این کشتی های هوایی می‌توانند برای صنعت هیدروژن نیز مفید باشند. H2 کلیپر می‌گوید اگر شما به دنبال صادرات هیدروژن مایع باشید این کشتی های هوایی بهتر از حمل‌ونقل ریلی، زمینی و دریایی عمل خواهند کرد.

مدیرعامل H2 کلیپر می‌گوید این کمپانی به دنبال توسعه پروتوتایپ اولیه کشتی هوایی خود در سال ۲۰۲۲ بوده و به دنبال تست‌های واقعی آن در سال ۲۰۲۴ است. این شرکت همچنین می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ آن را عملیاتی کرده و تا اوایل دهه آتی میلادی نیز ۱۰۰ دستگاه را بکار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    خیلی طرح جالبی هست ولی موانع مد نظر خودش رو داره
    برای مثال یکی از دلایل حمل نقل هوایی سرعت بیشتر اونها هست و سرعت ۲۸۲ کیلومتر برساعت خیلی جالب نیست

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. کیانوش

      ۲۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (788 ديدگاه)

      بهترین کاربردش حمل بار هست درسته نصبت به هواپیما سرعتش سه برابر کمتره اما چهار پنج برابر بار بیشتر و هزینه کمتر داره و اینکه خیلی خیلی سریع تر از حمل و نقل دریایی یا زمینی باره

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. ehsan fa

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      برا سفر نیست که ، اکثر بارها اگه فاسد شدنی نباشه اهمیتی نداره یک روز دیرتر برسه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. Hoor

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    پروژه جذابی هست مخصوصا برای ما ایرانی ها ،

    یعلت عدم پیشرفت صادرات محصولات کشاورزی لبنی و گوشتی ما همین مشکل حمل و نقل هوایی هست ، هم امکانات نیست و گران هست . الان ترکیه و هلند به مدد هواپیماهای باری و حتی مسافری برای کاهش قیمت از قسمت بار این هواپیما ها برای صادرات مواد کشاورزی استفاده میکنند .

    این کشتی هوایی مثلا میتواند صادرات گلخانه ای ما به روسیه و …. ارزانتر و سریعتر بکند.

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. شاهرخ

      ۲۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (338 ديدگاه)

      متاسفانه هیچ کشوری محصولات غذایی ایران رو نمیخره به علت نداشتن ایمنی غذایی
      یعنی محصولات ما ایمن نیستن
      به دلیل استفاده زیاد از کود های شیمیایی و سموم

      موافقم 22
      مخالفم 3
      1. حسین دهمرد

        ۲۷ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2416 ديدگاه)

        انگار ملت پول اضافه دارن که کود و سم به این گرونی بخرن. الکی بریزنش پای محصولاتشون. استفاده از آفتکش ها نیاز همه هست.

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. مردیم از خوشی

          ۲۷ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1382 ديدگاه)

          آفت‌کش و سم مجاز نه مضر

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۲۷ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      ترکیه و هلند تو منطقه ی پر باران هستن. منابع ایران حتی کفاف جمعیت خود ایران رو نمیده.

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    این همه عظمت کلا قابلیت جابجایی دوتا نوزاد هم نداره
    به چه درد میخوره
    کافیه یک کبریت زیرش روشن کنی جهنمو میاره جلوی چشت

    موافقم 1
    مخالفم 22
    1. کیانوش

      ۲۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (788 ديدگاه)

      150 تن بنظرت سبک تر از دوتا بچه است بعدشم حوادثی که رخ داده مال اوایل قرن بیستم بوده اونموقع دوچرخه سواری هم ایمن نبوده

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. ممد ژانگولر

        ۲۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (3454 ديدگاه)

        خوب داداش اگه فکر میکنی ایمنه چرا سوارش نمیشی؟
        بجای هواپیما با اینا برو سفر رسیدی مقصد انشالله یک پیام تو واتس اپ بده از نگرانی در بیاییم 😎

        موافقم 0
        مخالفم 14
  4. مردیم از خوشی

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    فکر نکنم به صرفه باشه

    موافقم 1
    مخالفم 15
  5. رضا

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    این بهترین جایگزین برای صنعت حمل و نقل دریایی و هوایی در آیندس ، در حال حاضر آلودگی صوتی و زیست محیطی کشتیهای کانتینر زندگی رو برای خیلی از حیوانات دریائی سخت کرده و تنها راهش حذف کشتیهای اقیانوس پیما است

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. Porsche 911

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    هر موقع اسم کشتی هوایی یا همون زپلین رو میشنوم یاد غول هایی میفتم که آلمان تو جنگ جهانی اول تو نبرد وردن به کار گرفت
    غول هایی که جوری لرزه به اندام دشمناشون انداخت که در جا فرار کردن

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. میثم

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    واقعا ایده خوبیه
    روز به روز صنعت هیدروژن داره قویتر میشه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. 720s

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (25 ديدگاه)

    آگه برای. حمل بار به صرفه باشه خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کوبیده

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    امیدوارم مشکلات ایمنیش برطرف بشه در این صورت هیچ بعید نیست که حمل و نقل کاملا ب صورت هوایی انجام بگیره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. حسین دهمرد

    ۲۷ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    قرار نیست جای هواپیما یا کشتی رو بگیره ولی میتونه خلا بین اینها رو پر کنه. البته ترجیح میدم از هلیوم استفاده کنه. درسته گرونتره ولی امتحانشو پس داده.
    یا حداقل از بالن هیدروژن در بالا و بالن هلیوم در پایین استفاده کنه جوری که اگر اتفاقی افتاد همش نترکه

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا