صنایع هوایی

رم جت هایپرسونیک از سال 2025 وارد صنعت هوانوردی خواهد شد

این پیشرانه آرزوی خفته هواپیمای کنکورد را بار دیگر زنده خواهد کرد.

پیشرانه‌های رم‌جت یکی از شاخص‌ترین فناوری‌های بشری به شمار می‌روند که با تکیه‌بر دریافت‌هایش از قوانین طبیعت خلق شده‌اند. شرکت «ونوس آیرو اسپیس» یکی از تولیدکنندگان این نوع پیشرانه به شمار می‌رود که اخیر از محصول تازه‌ای به نام «VDR2» (مخفف عبارت ونوس دتونیشن رم‌جت ۲۰۰۰ پوندی) رونمایی کرده است. مجموعه یادشده با ساخت این موتور تلاش کرده تا مشکل پایداری موتورهای رم‌جت را برطرف کند تا استفاده از آن در انواع هواپیماها ممکن باشد.

هم‌اکنون بیشتر سیستم‌های هایپرسونیک در هوانوردهای قدرتمندی استفاده می‌شود که ابتدا به سرعت و ارتفاع بالا دست پیدا می‌کنند و سپس با تکیه‌بر نیروی کشش جاذبه و کاهش ارتفاع خود به سرعت ماخ ۵ می‌رسند. مشخصا استفاده از این تکنیک در یک هواپیمای نظامی، نظارتی و جاسوسی ممکن است و نمی‌تواند در حوزه حمل‌ونقل باشد. پس راه‌حل چیست؟ چگونه می‌توان هم از سرعت بالای رم‌جت‌ها استفاده کرد و هم سفری ایمن را برای مسافران مسافت‌های طولانی چون لندن-کانبرا یا توکیو-سان‌فرانسیسکو فراهم کرد؟

پیشرانه VDR2 که اخیرا در نمایشگاه آرکانزاس رونمایی شد، یک روش برای حل این مسئله به شمار می‌رود که در نمای برشی جانبی، چیزی بیشتر از یک لوله توخالی نیست؛ اما این فیزیک رم‌جت‌ها به شمار می‌رود که بدون تجهیز به قطعات متحرک، ورودی هوا را با سرعت هواپیما و فیزیک مجرای جت فشرده می‌کنند. از جمله ویژگی‌های مثبت این سیستم‌های نوآورانه می‌توان به تحمل حرارتی بالاتر و سادگی بیشتر آن‌ها در مقایسه با توربین‌های جت اشاره کرد. از آنجا که تولید این قطعات همیشه با هزینه‌های بسیار گراف همراه است و دمای داخلی آن‌ها در سرعت‌های بالایی چون ماخ ۵ برابر ۲,۱۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود، این دو عامل مزیتی بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌روند.

اما آنچه تا اینجا به آن اشاره کردیم، ساختار یک رم‌جت متداول بود و هنوز هم جا برای پیشرفت وجود دارد. ویژگی‌ متمایز VDR2 در مقایسه با سایر رم‌جت‌ها، بهره‌وری از فناوری RDRE است که با تکیه‌بر روشی جدید، از محدودیت‌های پیشرانه جت مدرن کم می‌کند؛ درحالی‌که همچنان مزیت عدم استفاده از قطعات مکانیکی را دارد.

بخش RDRE در رم‌جت شرکت ونوس آیرو اسپیس شامل دو سیلندر هم‌مرکز می‌شود که با فاصله‌ای مشخص از یکدیگر جدا شده‌اند. یک ترکیب اکسیده‌شده یا همان سوخت در این فضا پاشیده می‌شود و می‌سوزد. درصورتی که احتراق به‌درستی زمان‌بندی و پیکربندی شده باشد، یک واکنش تشدیدکننده انجام می‌شود و موج انرژی باعث ایجاد حرارت و فشار بیشتری می‌شود.

نتیجه این فرایند که با همکاری مجموعه «وِلونترا» مهندسی شده، کاهش ضریب پسا است. موتور VDR2 قدرت بسیار زیاد و طراحی بهینه‌ای دارد که آن را برای استفاده در هواپیماهای مختلف ممکن می‌سازد. اگر اهداف ونوس آیرو اسپیس با واقعیت همخوانی داشته باشند و این شرکت به موفقیت برسد، این پیشرانه می‌تواند کابین خود را در ارتفاع ۵۲ هزار متری از سطح دریا به سرعت ماخ ۶ برساند و همچنان ۱۵ درصد سوخت کمتری را در مقایسه موتورهای جت متداول مصرف کند. مدیر فناوری این شرکت، «اندرو داگِلبی»، درباره VDR2 می‌گوید:

این فناوری اقتصاد هایپرسونیک را ممکن می‌سازد. ما از همکاری با ولونترا و استفاده از تخصص‌شان در تولید پیشرانه‌های سریع برای ایجاد این انقلاب در پرواز مافوق صوت خوشنود هستیم.

مجموعه آیر اسپیس انتظار دارد تا سال آینده میلادی به فاز کاربردی برسد و پیشرانه VDR2 را در اختیار هواپیماسازان قرار دهد. با توجه به تاریخچه شکست هواپیماهای مسافربری و باربری مافوق‌صوت مانند کنکورد، آیا ونوس آیرو اسپیس موفق می‌شود دروازه‌های این نوع از حمل‌ونقل را بار دیگر به روی بشریت باز کند؟ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    چه جالب..

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. amirkhanzadeh

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    استفاده ازش تو مریخ بنظرم خوبه

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. محسن

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      سلام. مگه جو مریخ اکسیژن داره که این موتور رو اونجا ببرن؟؟

      موافقم 13
  3. سامان

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    سرعت هایپرسونیک فتاح به ١٣تا١۵ماخ میرسه.
    بعد چطور می گید سرعت اینا ۵ماخه؟

    موافقم 19
    مخالفم 22
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1085 ديدگاه)

      15 ماخ؟ همین 5 ماخ هم کلی تکنولوژی ،تحقیق‌ و توسعه میخواد

      موافقم 19
      مخالفم 6
      1. مهران

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (67 ديدگاه)

        اره.۵ ماخ برای جنگنده یا بمب افکن و جاسوسی تکنولوژی بالایی میخواد و کار هر کسی نیست.اما قضیه موشک فرق میکنه

        موافقم 24
        مخالفم 2
    2. M.N.M

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      بالاخره هایپرسونیک ما با اونا باید یه فرقی داشته باشه یا نه !!!

      موافقم 16
      مخالفم 5
    3. Hairy wrinkled saggy balls

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      کلن به بالای ۵ میگن هایپر سونیک

      موافقم 10
      مخالفم 1
    4. NAVID@@98

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (744 ديدگاه)

      اون بالستیکه از شیرجه گرانشی سرعت میگیره با بوستر کمکی کار خاصی بجز همون کار خودش نمیکنه
      همین
      نوعشم کلا هرچیز اول بهترینشو اولشو روسیه اروپا آمریکا دارن سرعت بالاا ۲۴ ماخ سرعت و بالاتر مال
      مااسیارو که مقایسه کنیم عددی نی اند در مقابلشون هرچیز

      ولی این نوع پیشرانه ها که اینجا میگه همه هر فن حریفن از استفاده در انواع ارتفاعات و انواع کاربری ها و سوخت ها همه هر فن حریف میتونه باشه اینه که خوبه !!!!!!!!!!!

      موافقم 17
      مخالفم 7
      1. محسن

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        دوست عزیز نوید و سامان
        فتاح موتور راکت rocket engine اما این مقاله موتور رم جت ramjet که هوازی هست رو میگه و هیچ ربطی به هم ندارند و قابل مقایسه نیستن. مثل اینکه شما ماشین رو با قایق مقایسه کنی!
        سرعت پرتابه با موتور راکتی عموما بالای ۵ ماخ هست و انتهایی نداره، یعنی شما بسته به نوع طراحی و تراژکتوری پرواز به هر سرعتی میتونید برسید!(حالا نه هر سرعتی! منظور سرعت بسیار زیاد هست)
        اما رمجت در بازه ۴ تا ۷ ماخ کارایی داره
        بالای ۷ ماخ در موتورهای هوازی موتور اسکرم جت scramjet هست که کارایی داره.
        اینها چیز جدیدی نیستند و مدت هاست که در حال آزمایش هستند، مشکل اصلی هزینه بر بودن این موتور هاست، درسته که رمجت و اسکرم جت توربین و کمپرسور ندارند اما به علت دمای بسیار بالا بعد از ساعت کارکرد مشخص قطعات اصلی دیواره موتور باید تعویض بشه چون شکل هندسی خودش رو از دست میده و باعث خاموش شدن موتور میشه، در ضمن این موتور ها مشکل اصلی در قسمت راه اندازی دارن
        یعنی همان طور که عرض کردم رمجت در بازه سرعتی ۴ تا ۷ ماخ کار میکنه، یعنی زیر ۴ ماخ سرعت نمیشه رم جت رو روشن کرد

        موافقم 19
        مخالفم 1
        1. حالا ژاپن

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (99 ديدگاه)

          نه به هزار کیلومتر بر ساعت که برسد میشه روشنش کرد نیازی نیست به چهار ماخ رسید ولی باید حتما به قول شما یک سرعت بالا به آن وارد شود

          موافقم 1
          مخالفم 2
    5. OM.01

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (544 ديدگاه)

      (سرعت هایپرسونیک فتاح به ١٣تا١۵ماخ میرسه.
      بعد چطور می گید سرعت اینا ۵ماخه؟)

      دوست عزیز مهندسان تحصیل کرده رشته هوا فضا و مهندسی مواد و مکانیک و… که افراد زیادی هستن و در این شرکت کار میکنن مشغول طراحی ساخت جت مسافری هایپر سونیک با سرعت 5 ماخ هستن…قراره این پیشرانه رو برای صنایع هوانوردی تا سال آینده ارائه بدن. متن رو چرا مطالعه نمی‌کنید!
      هدف این شرکت برای حمل و نقل هست نه موشک برای جنگ…

      پ.ن= 15 ماخ!؟
      والا مجری پارسال تو تلویزیون میپرسه این موشک ها چقدر سرعت میرن، با خنده میگن خیلی سرعت میره! ویدئوش هم ترند شد پارسال. بعید میدونم یه فرد تحصیل کرده که دانش داشته باشه با خنده بگه خیلی سرعت میره!
      شما یه ممیز اون وسط بزار 1.5 ماخ منطقی هست باتوجه ادعایی که کردن 200هزار دلار هزینه ساخت هر موشک…

      موافقم 14
      مخالفم 16
      1. datsun

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3903 ديدگاه)

        مهندس om یک و نیم ماخ ؟ خودت خندت نگرفت از این حرفی که زدی،

        موافقم 12
        مخالفم 2
        1. OM.01

          ۱۶ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (544 ديدگاه)

          دوستان فرمودن موشک ما قیمتش دویست هزار دلار هست و اونا باید با سیستم 12 میلیون دلاری به ما جواب بدن. دوستان میگن برد این موشک 1400 کیلومتر هست و سرعتش بین 13 الی 15 ماخ و وزنشم 4.5 تن هست و نیم تن کلاهک وزنش هست

          میدونی 13 ماخ یعنی چی؟
          یعنی 230کیلومتر بر دقیقه یعنی 13 هزار هشتصد کیلومتر بر ساعت… از شدت گرمای تولیدی خبر داری؟ از قیمت متریال بدنه موشک برای محافظت خبر داری؟
          طبق اصول ساخت موشک قیمت متریال کامپوزیتی ساخت موشک هایپرسونیک دست کم 3میلیون الی 4 میلیون دلار هست.

          2 سناریو بیشتر وجود نداره
          اول اینکه هزینه ساخت این موشک مثل بقیه کشورها فراتر از 10 یا 20 میلیون دلار بوده و اگه اینطوری بوده سرعت 15 ماخ منطقیه. چین آمریکا هم 20 ماخ رو ساختن! و اینا عمدا گفتن 200هزار دلار که کسی باهاشون کاری نداشته باشه و هزینه ساخت واقعی صد برابر این بوده. اگر اینگونه باشه بله سرعت 13 ماخ 15 ماخ منطقی هست و حرفی ندارم

          اما اگه با 200 هزار دلار موشک ساختن نهایت سرعتی که میتونه بهش برسه 2 ماخه

          موشک سوپرسونیک ATACMS آمریکایی سرعتش 3 ماخ هست و هزینه ساختش الان 1.8 میلیون دلار هست اما دوره رونمایی 1990 اونموقع 870 هزار دلار بوده که خب تو این 30 سال تورم تاثیر گذاشته و باید بگم وزنشم 1700 کیلوگرم هست

          ساخت موشک که 14 هزار کیلومتر سرعت داشته باشه با وزن 4 تن با 200 هزار دلار که هیچی حتی با 2 میلیون دلار غیرممکنه. یا هزینه ساخت 100 برابر بوده و قیمت رو دروغ گفتن یا قیمت واقعی هست سرعت رو دروغ گفتن و موشک سوپرسونیک ساختن

          موافقم 20
          مخالفم 7
      2. محسن

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        خدمت استاد عزیز عرض کنم که مطالعات خودتون رو بیشتر کنید، هیچ راکت زمین به زمینی با سرعت ۱.۵ ماخ نداریم! حتی مدل v2 که آلمان تو جنگ جهانی دوم استفاده کرد سرعتی بیش از ۱.۵ ماخ داشت، ولی انصافا طراحی راکت با سرعت ۱.۵ ماخ هم هنر بزرگی هست، چون کنترل پرتابه راکتی در سرعت پایین کار سخت و همراه با خطای زیادی هست، توضیح مطلب طولانی است و از حوصله شما خارج

        موافقم 10
        مخالفم 3
        1. B21 Raider

          ۱۰ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (394 ديدگاه)

          عالی و قوی

    6. Saeed Boroomand

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (529 ديدگاه)

      تفاوت موتور و راکت.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Saeed Boroomand

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    نکته ی جالب این که اصطکاک هوا با سرعت پرتابه رابطه ی مجذور داره، یعنی اگه یه خودرو سرعتش رو بخواد از صد به دویست کیلومتر در ساعت برسونه، نیاز به چهار برابر اسب بخار بیشتر داره.
    اما توی هواپیما ها شما میتونید سرعت رو افزایش بدید و مصرف سوخت رو ثابت نگر دارید به دلیل توانایی پرواز با بال کوتاهتر و توی ارتفاع بیشتر،

  5. حالا ژاپن

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    خدمت دوستان عرض کنم که موشک های بالستیک چون از جو خارج میشن و عموما از سوخت جامد استفاده میکنن توسط نیروی گرانش و بسته به ارتفاع اون ها سرعت های عجیب میرسن مثل همون فتاح چون خود نیروی گرانش نه جی قدرت داره که کم نیست در نتیجه سرعت فاز نهایی شیرجه فتاح چهارده ماخ ولی سرعت بلند شدن و جو اون پنج ماخ بیشتر نیست داخل جو زمین به دلیل اصطکاک هوا و اکسیژن رسیدن به چین سرعت هایی طراحی های ویژه مواد فنا شونده و تکنولوژی های خنک کننده سپر موشک و غیره می‌طلبد در ضمن خود جو زمین مانع سرعت گیری و کار سخت میکنه اینم بگم موتور رم جت و اسکارم جت سوخت جامد و راکت هم داریم مثل موشک متئور که رم جت سوخت جامد و یا موشک فتاح دو که اسکارم جت سوخت جامد و کلاهک اچ جی وی اون در داخل جو زمین هم میتونه فعالیت بکنه فتاح یک هم وزن سر جنگی اون پانصد کیلو ولی فقط بیت صد تا دویست کیلو مواد منفجره داره که خیلی کم به نسبت خیلی از موشک ها سرعت اون هم پایین به نسبت موشک های آر اس و غیره بالستیک قاره پیما

  6. میناگلرو

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت مدیریت و کاربرای سایت

    چند نکته رو لازم دیدم توضیح بدم
    اول اینکه موتورهای رمجت مثل یک لوله بخاری هست که از یک طرف هوا وارد موتور میشه بعد با تزریق سوخت مشتعل میشه در حالیکه موتورهای جت چند مرحله کمپرسور دارن
    دوم اولین هواپیمایی که بشکل عملیاتی از موتور رمجت استفاده کرد لاکهید اس آر 71 بود که یک پرنده جاسوسی و شناسایی بود نسخه شکاری رهگیر اون هم با نام ای 12 طراحی شد و تامرحله تست و آزمایش هم رفت ولی درنهایت بدلیل هزینه های جانبی و تعمیر و نگهداری پیچیده و پرهزینه هواگرد ساخت اون لغو شد
    سرعت هواپیمای تجسسی لاکهید که از موتور رمجت استفاده میکرد معادل 3/5 ماخ بود که نزدیک به 5000 کیلومتر در ساعت میشد و در زمان خودش هیچ موشک پدافندی قادر به رسیدن به اون نبود
    سوم موتور هواگرد لاکهید که طراح اون کلی جانسون مشهورترین سر طراح هواگرد در جهان بود درواقع توربو رمجت بود که ترکیبی از موتورهای توربوجت و رمجت بود و ابتدا بخش توربوجت فعال بود و هواپیما رو که به سرعت حدود 1 ماخ میرسوند بخش رمجت فعال میشد
    چهارم لاکهید بر اساس همین موتور یک پهپاد جاسوسی هایپرسونیک هم ساخت که بر روی نسخه ای از هواپیمای جاسوسی نصب میشد وجهت شناسایی و جمع آوری اطلاعات از زیر ساخت هایی بود که بشدت محافظت شده بودند و ورود هواپیماهای شناسایی بر روی اون اهداف غیر ممکن بود
    پنجم هزینه ساخت هر فروند موشک بالستیک کوتاه برد تا میانبرد بسته به برد و نوع اون بین 3 میلیون دلار تا 11 میلیون دلار هست و موشک دویست هزار دلاری بیشتر به یک لطیفه شباهت داره جهت اطلاع عزیزان یک موشک بالستیک کوتاه برد چینی رو ترکیه قصد داره تولید کنه این موشک 250 تا 300 کیلومتر برد داره برآورد کردن هزینه ساخت هر فروند برای ترکیه بیش از 2 میلیون دلار میشه
    ششم : بدلیل هزینه بالای ساخت موشک بالستیک هیچ کشوری اونو در ردیف سلاح های راهبردی خودش قرار نداده و تنها چند کشور محدود در دنیا از موشک بالستیک بعنوان یک حامل اتمی استفاده میکنن و نوع قاره پیمای اون که هزینه ساخت هر فروندش 50 میلیون دلار بر آورد میشه رو در خدمت دارن و دیگر کشورها ترجیح دادن از راکت های توپخانه ای با برد 300 کیلومتر که بهایی بسیار ارزانتر از موشک بالستیک دارن رو در سازمان رزم خودشون بکار بگیرن و تنها ایران و کره شمالی بشکل گسترده از موشک بالستیک استفاده میکنن
    هفتم هر فروند هواپیمای اف ۱۶ حدود 50 میلیون دلار قیمت داره که تقریبا معادل ۱٠فروند موشک بالستیک هست که هر فروند یک تن کلاهک حمل میکنه که روی هم ده تن کلاهک انفجاری رو حمل میکنن و تنها برای یکبار میشه استفاده کرد
    در صورتی که اف ۱۶ در هر سورتی پرواز 7 تن ماده انفجاری حمل میکنه و برای یک بازه 30 ساله قادر به خدمت هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا