به دومین قسمت از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که به گروه شلوغ کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو کراساوور ژاپنی بنامهای سوزوکی SX4 و سوبارو XV در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت تا این لحظه مجموعاً تعداد ۹۶۵ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سوبارو موفق به دریافت ۶۳۵ رأی شده و بنابراین با کسب ۶۶ درصد از کل آراء پیروز شده است درحالیکه سوزوکی تعداد ۳۳۰ رأی دریافت نموده و از دور رقابتها کنار میرود. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت شاهد رقابت میان فورد اکواسپرت و نیسان جوک خواهیم بود.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | سوبارو XV | ||
جیپ رنگید | فیات ۵۰۰X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات ۵۰۰L |
شورلت ترکس | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
کیا سول | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
فورد اکواسپرت
از نام اکواسپرت اولین بار فورد برزیل در سال ۲۰۰۳ برای یک کراساوور سابکامپکت استفاده نمود. این خودرو که روی پلتفرم B3 فورد مشترک با فورد فییستا و مزدا ۲ ساخته شده بود، به یکی از پرفروشترین محصولات فورد در برزیل تبدیل شد و تا سال ۲۰۱۲ در این کشور به تولید رسید. نسل دوم اکواسپرت اما که از سال ۲۰۱۲ به بازار آمد، تبدیل به محصولی جهانی شد و توسط فورد در کشورهای مختلف دنیا همچون اروپا و آسیا عرضه گردید؛ اما بااینحال، نسل دوم اکواسپرت در ایالاتمتحده عرضه نمیشد. این نسل که همچنان در حال تولید است، روی پلتفرم جهانی B فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد B-Max و فییستا مشترک است. نسل دوم اکواسپرت در رومانی، چین، برزیل، هند، تایلند و روسیه به تولید میرسد. این کراساوور سابکامپکت آمریکایی برای مدل ۲۰۱۷ فیسلیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در نمایی جلویی صورت گرفته است. همزمان با انجام این فیسلیفت، فورد تصمیم گرفته است که اکواسپرت را برای اولین بار در ایالاتمتحده هم عرضه کند. به همین دلیل، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۶ رونمایی شد. اکواسپرت بهتازگی با مدل ۲۰۱۸ در آمریکا ارائه شده است و مدت زیادی از حضور آن در این کشور نمیگذرد. این کراساوور آمریکایی در بازار اروپا اما چندین سال است که حضور دارد و سال گذشته موفق به فروشی بیش از ۶۳ هزار دستگاه در این منطقه شده و افزایشی ۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. اکواسپرت در بازارهای گوناگون با پنج موتور مختلف عرضه میگردد که یکی از آنها دیزلی و بقیه بنزینی هستند. برای بازار ایالاتمتحده اما تنها دو موتور بنزینی در نظر گرفته شده است که اولی از نوع ۱ لیتری سه سیلندر اکوبوست توربوشارژ بوده و دومی یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است. از بین این دو موتور، برای این دوئل، نمونهٔ قویتر را انتخاب کردهایم که از یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند و بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است.
نیسان جوک
نیسان برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ کراساوور سابکامپکتی بنام جوک را رونمایی کرد. جوک یکی از نخستین کراساوورهای سابکامپکت بازار محسوب میشود و بنابراین میتوان نیسان را اولین خودروسازی دانست که بهطورجدی وارد این بخش شد و در اصل دوران جدیدی را در این کلاس خودرویی بنیان نهاد. موفقیت قابلتوجه جوک موجب شد تا دیگر خودروسازان نیز یکی پس از دیگری به بخش کراساوورهای سابکامپکت وارد شوند و حتی خود نیسان نیز علاوه بر جوک، کراساوور سابکامپکت دیگری بنام کیکس را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده است. این رویه تا جایی پیشرفته که در حال حاضر بخش کراساوورهای سابکامپکت به یکی از شلوغترین و رقابتیترین کلاسهای خودرویی تبدیل شده است. جوک اما پس از رونمایی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰، برای آمریکاییها در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۰ نیز به نمایش درآمد و با مدل ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. از سال ۲۰۱۴ نیز نسخهٔ ریبج شدهٔ جوک با نام اینفینیتی ESQ در بازار چین عرضه گردید. این کراساوور سابکامپکت ژاپنی روی پلتفرم B گروه رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون داچیا داستر و رنو کپچر مشترک است. جوک کماکان از سال ۲۰۱۰ تاکنون در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۵ فیسلیفتی را تجربه کرد که تغییرات و بهروزرسانیهایی جزئی را برای آن به همراه داشت. این خودرو هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی به بازار عرضه میشود که برای این دوئل از بین آنها موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی آن انتخاب شده است. این موتور در نسخهٔ استاندارد جوک، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در سال ۲۰۱۳ اما نیسان نسخهٔ اسپرت نیسموی جوک را معرفی نمود که از نسخهٔ قدرتمندتر همین موتور استفاده میکند و ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد. از سال ۲۰۱۵ نیز مدل نیسمو RS به بازار آمد که پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آن ارتقاء یافته و ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد. نیسان جوک سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به ۹۲ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
فورد اکواسپرت | نیسان جوک | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | ۱۶۸ اسب بخار | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۲ نیوتن متر | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۹.۳ ثانیه | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۷ ثانیه | ۱۵.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۰ لیتر (ترکیبی) | ۸.۲ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۲ لیتر | ۴۶ لیتر |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم | ۱۴۵۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۰۹ متر | ۴.۱۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۲ متر | ۲.۵۳ متر |
حجم صندوق بار | ۳۱۰ لیتر | ۳۵۵ لیتر |
قیمت پایه | ۲۰,۹۹۰ دلار | ۲۱,۲۲۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9946245]
علی
۶ اسفند ۱۳۹۶همه جوره نیسان بهتره تازه طولشم 3 سانت بیشتره خخخخخ آخه یه عده درازای ماشین براشون ازنون شبم واجبتره.
یانکی
۶ اسفند ۱۳۹۶نمیدونم ملت به چه امیدی جوک میخرن خیلی نالست در ضمن اکو نسخه اسپرت جدیدی داره که از لحاظ عملکرد از جوک بهتره
پارسا
۶ اسفند ۱۳۹۶صحیح ولی بحث اینجاس که با قیمت برابر کدوم بیشتر میرزه
emad1990
۶ اسفند ۱۳۹۶علی اقا نظرات متفاوته ولی چیزی که مهمه احترام به نظرات بقیه و مسخره نکردن است
بالاخره یه سریا بلندشو دوست دارن یه سری هم کوچیکشو.خواهشا رعایت کنید
#احترام
علی
۶ اسفند ۱۳۹۶# احترام متقابل
مانی
۷ اسفند ۱۳۹۶بلند و کوتاه رو خوب اومدی راحت باش بقیه رو هم بگو
محمد
۶ اسفند ۱۳۹۶قبلا دیده بودم کامنت تایید نشه یا اصلاح بشه….
اما یه کار جالبی که پدال انجام میده، یه تایمی کامنت رو محو میکنه، پست که رنگ کهنگی گرفت و بازدیدکننده هاش کم شد، دوباره منتشر میکنه
خصوصا اگه تو کامنت ادرس یه لینک دیگه، خصوصا ایرانی و از قضا تو حوزه کاری خودش باشه
اگه خبری باشه که خودش تعلل کرده تو انتشارش… دیگه بدتر
.
اره جانم…. جیلی سهام بنز رو خرید
hamid
۶ اسفند ۱۳۹۶خب که چی مثلا توی ده تا پست اومدی هی میگی جیلی سهام بنزو خرید؟
باشه فهمیدیم نسوز انقد.
محمد
۶ اسفند ۱۳۹۶اقای حمید!!!!
سوزش جنابعالی بیشتر بود که صدات در اومده
اگه توجه میکردی به کامنت، متوجه میشدی چرا پای چندتا پست کامنت مشابه دارم
چون اقایان سانسورچی به دلخواه خودشون، اصلاح میکنن، با تاخیر منتشر میکنن، یا اصلا منتشر نمیکنن
شما پای پست پورشه کامنتمو دیدی، ادرس لینکی که گذاشتم رو چی؟
ندیدی چون پدال حذفش کرد
چون یه سایت دیگه که اتفاقا تخصصی حوزه خودرو نبود، منتشرش کرد
Alirezaasg5
۶ اسفند ۱۳۹۶چشت روشن پول بده بنر بزنن رو سردر سایت واست هی کامنت نزاری
milad
۶ اسفند ۱۳۹۶یه زمانی هم ایران سهام بنزو داشت
خب این به معنی عقب مونده بودن و یا اشغال بودن بنز نیست که
الان جیلی سهام ولوو رو داره. ولوو تو ایمنی از بنزم سرتره
این افکار ما عقب مونده هاست که جنس چینی اشغاله
ما چون محصولات اشغال چینو میخریم میگیم اشغاله
مثل اینه یه المانی بیاد فرش بی کیفیت ماشینی ایرانو بخره و بعدم بگه فرش ایرانی اشغاله
ماهم چون جنس خوب چینی رو نداشتیم و اصلا زورمون نمیرسه داشته باشیم میگیم اشغاله
یه زمانی بود خودرو سازی المان در مقابل انگلیس اشغال بود
یه زمانی بود خودروسازی ژاپن در مقابل المان اشغال بود
یه زمانی بود خودروسازی کره ی جنوبی در مقابل ژاپن اشغال بود
خب اینا یه زمانی بودن
الان چین به اروپا و امریکا صادر میکنه و میفروشه
این ماییم که از دنیا عقب افتادیم و هر روز به علت کاهش ارزش پولمون مجبوریم جنسهای اشغالتر و اشغالتر بخریم
یا همین لند روور و جگوار که به نظر من نماد صنعت خودروسازی بریتانیا هست رو هند خریده الان لندروور و جگوار اشغال میشن؟
ای بابا اینطور باشه که ما خودمون عقب مونده ترین کشور دنیاییم
مانی
۷ اسفند ۱۳۹۶نباید اصل ول کرد و فرع رو چسبید
اما دقیقا کی ماشین سازی آلمان در مقابل انگلیس آشغال بود؟؟؟
حمیدرضا
۶ اسفند ۱۳۹۶همیشه از دیدن جوک حالم گرفته میشد کلا باهاش ارتباط برقرار نمیکنم برا همین رای من فورد
سروش
۶ اسفند ۱۳۹۶به نظرم بعضی مقایسه ها در این گروه اشتباهه. مثلا ویتارا و داستر از نظر ابعادی و کلاس با بقیه فرق دارن!
حسین دهمرد
۶ اسفند ۱۳۹۶امیدوارم آخرین باری باشه که به جوک رای میدم.سفیدش رو از نزدیک دیدم هرچی دورش چرخیدم نشد خوشم بیاد.ولی این فورد دیگه …
از فورد با اون عظمت بعیده.
سياوش
۶ اسفند ۱۳۹۶چهره فورد خیلی زشته خییلییی
صددرصد جوک
ارش
۶ اسفند ۱۳۹۶آمریکاییها بدجوری دارن عقب میمونن اون از کادیلاک xts دیروز که درمقابل لکسوس یه دهه عقب بود اینم از امروز با شمایل مسخره فورد مشخصات فنی هم که فورد حرفی برای گفتن نداره.هر چقدر که ژاپن رو به جلو حرکت میکنه آمریکاییها رو به عقب حرکت میکنن.
F۲۲RAPTOR
۶ اسفند ۱۳۹۶چه خنجی میکشی حج آقا
الان خالی شدی؟
که چی؟
کدیلاک باخت که باخت بزار فوردهم ببازه فک کردی اینجا بازاره؟
ماشینی که خوب باشه با فروش جهانی خودشو ثابت میکنه
درضمن نوشته این مقاله ها واسه شناخت خودرو محبوب نزد ایرانیان است،
حالا فک کنم با این نظرت کل بازار فورد وکدی مالیده بشه،
امثال تو فقط کارشون مسموم کردن جو هست
#خدا همه رو به راه راست هدایت کنه
milad
۶ اسفند ۱۳۹۶عزیزم صنایع تو خارج مثل اروپا چین و امریکا خصوصی هستن دولتهای این کشورا نمیان که برا صنعت خصوصی شون پول خرج کنن
اگه نمیتونن جنس خوب بسازن مردم نمیخرن. چون رو سر مردمشون چوب زور نیست که
اگه کادیلاک عقب مونده به معنی عقب موندگی امریکا که نیست
اونا اصلا صنایع رو به ملیت مثل ما گره نزدن و نمیزنن
اصلا برای اونا مسخره و جوک هست که بگن این خودرو نماد کشور ماست یا این خودرو غرور ملی ماست
چون این چیزای مادی رو نمیشه به معنویت و وطن پرستی گره زد
این کشورای عقب مونده مثل خودمون هستیم که یه اشغال تولید میکنیم و بعدم برای غرور کاذبمون اسمشو میزاریم خودروی ملی
امریکایی ها حتی به علومشونم نمینازن طوری که ما به پرایدمون به صنایع خودروسازیمون که حتی عقب مونده تر از افغانستان و افریقاست مینازیم
Mohamad
۶ اسفند ۱۳۹۶این نیسان جوک برخلاف حرف خیلیا که لقب زشت بهش چسبوندن اگه رنگ مشکی و زردشو از نزدیک دیده باشید عاشقش میشید
بخصوص رنگ مشکی
ژاپنیا همواره تو طراحی بلند پرواز و ریسک پذیرن. نشون دادن قانون خاصی وجود نداره، سلیقه مردم بارها قابل تغییره فقط کافیه اون حس خاص پسندی و متفاوت شدن رو تو افراد قلقلک داد! به همین خاطر منم متوجه شدم زشت و زیبایی وجود نداره همش نسبیه و الگوهای ذهنی ما به مرور تغییر میکنند. ما سلایقمون با طرح های جدید در هر زمینه ای اپدیت میشن در واقع اونان که واسه ما سلیقه و قانون و الگو میسازن نه خودمون.
F۲۲RAPTOR
۶ اسفند ۱۳۹۶این دوتا اصلا طراحی جالبی ندارن
و سلیقه طلب هستن.
amin
۶ اسفند ۱۳۹۶نیسان جوک یکی از اون خودروهاییه که به شدت ازش خوشم میاد
میگن طراحی این خودرو صفر و یک است،یا دوستش دارید یا ازش متنفر هستید
من که دوستش دارم!!!
Roham
۶ اسفند ۱۳۹۶بحث راندمان موتور رو کنار بذاریم…
جوک به شدت خوش تراش تر از اکو اسپورت به نظر میاد
Roham
۶ اسفند ۱۳۹۶جلو پنجره فورد تو عکس اول و دوم فرق داره
کدومش جدید تره؟
milad
۶ اسفند ۱۳۹۶تنها دلیلی که به فورد نظر دادم طراحی نیسانه
از این طراحی خوشم نمیاد بر خلاف بقیه مدلهاش
Behnam
۶ اسفند ۱۳۹۶فکنم طراح جوک موقع طراحی این صنعتی و سنتی و رو با هم زده بوده
آخه این چه ریختیه دفرمست اصن
Alitalia
۶ اسفند ۱۳۹۶این نیسان جوک ٢١ هزار دلاری همون جوک ٢٠٠ میلیونی اینجا نیست؟؟؟ بابا دس خوش
Rezanst
۷ اسفند ۱۳۹۶تازه اون جوکی که ما سوار میشیم موتورش اسکای اکتیوه توربو شارژ نیس یه زمان۶٠تومن بود منطقه ازاد یادش بخیر
samurai
۶ اسفند ۱۳۹۶بلاد کفر که همشون بعد مردن میرن جهنم!! نیسان جوک رو یه ادم معمولی با پایینترین درامد میتونه بخره اینجا باید مرفه باشی جوک بخری ولی ما بمیریم میریم بهشت !!! این به اون !!!!!!!!!! بمب اتم بزن همه پودر شیم راحت شیم
مجتبی
۶ اسفند ۱۳۹۶هر دوتا رو سوار شدم.
nissan از همه لحاظ بهتره تنها نکته منفی که داره فضای کم پا برای عقب هستش به غیر از این مورد حرف نداره.
کیوان
۸ اسفند ۱۳۹۶جوک خیلی خوب جا افتاده عالیه من به فورد رای دادم
Farzad
۲ دی ۱۳۹۸بدنه و کابین اکو اسپرت با موتور جوک ??