فورد

ابر ون فورد پرو الکتریک با قدرت 2 هزار اسبی و شتاب زیر 2 ثانیه!

چندین نمونه از ون‌های فورد ترانزیت در حال رتق‌وفتق امور مربوط به فستیوال سرعت گوودوود امسال هستند و تجهیزات و افراد را جابجا می‌کنند؛ اما یک کانسپت در این رویداد حضور دارد که همه را انگشت به دهان خواهد کرد. فورد پرو الکتریک ابر ون یکی از ترانزیت‌های حاضر در گوودوود است که کاملاً جلب‌توجه می‌کند. اگرچه با یک ون مفهومی طرف هستیم اما قدرت آن ۱۹ برابر فورد ترانزیت معمولی بوده و دلیلش هم استفاده از چهار پیشرانه الکتریکی با قدرت ترکیبی ۱۹۷۳ اسب بخار است. این قدرت عظیم باعث می‌شود فورد پرو الکتریک شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۲ ثانیه‌ای داشته باشد. این چهارمین ون از سری کانسپت های ابر ون فورد بوده و تاریخچه معرفی اولین نمونه از آن‌ها به سال ۱۹۷۱ بازمی‌گردد یعنی زمانی که ایده استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر GT40 پیروز در مسابقات لمانز در دل نسل اول فورد ترانزیت به ذهن یک نفر خطور کرد. فورد این ایده را در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و با ابر ون‌های ۲ و ۳ تکرار کرد و حالا نوبت به چهارمین ابر ون رسیده ولی یک تفاوت وجود دارد و آن‌هم استفاده از قوای محرکه الکتریکی بجای نیروگاه‌های سنتی درون‌سوز است.

فورد امیدوار است ابر ون پرو الکتریک که با همکاری استارد موتور اسپرت توسعه یافته در نمایشگاه گوودوود نظرات را به خود جلب کند. پشت فرمان این خودرو رومین دوماس قهرمان لمانز نشسته است. پروژه‌هایی همچون ابر ون فورد معمولاً بر اساس شاسی فریم فضایی سفارشی ساخته می‌شوند و قرابت چندانی با نمونه تولیدی استاندارد ندارند. این موضوع تقریباً درباره ابر ون فورد نیز صادق است زیرا از پانل‌های کربنی سبک‌وزن و لوله‌های فولادی استفاده می‌کند. ولی فورد می‌گوید برخی جزئیات این کانسپت از ون تولیدی ترانزیت الکتریکی گرفته شده‌اند.

شکل کلی خودرو نیز تقریباً مشابه ترانزیت الکتریکی استاندارد بوده و وقتی از پروفایل جانبی به ابر ون فورد نگاه کنید این موضوع را متوجه خواهید شد. اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی گیرا، آینه‌های شبیه خودروهای مسابقه و شیشه‌های ثابت شکی باقی نمی‌گذارند که این خودرو چیزی بیشتر از یک ون معمولی بوده اما وقتی به بخش قوای محرکه نگاه کنید کاملاً متوجه خواهید شد که این ابر ون بجای حمل افراد یا وسایل به فکر رکوردشکنی در پیست‌هاست!

اسپویلر روی سقف و دیفیوزر بزرگ نیز داون فورس بیشتری را تولید می‌کنند. طراحی بخش پشتی خودرو نیز باعث می‌شود هوا به خوبی جریان پیدا کند. در واقع این بخش طراحی مشابه فورد جی تی را پیدا کرده است. داخل کابین این ون خبری از محل قرارگیری روزنامه یا قهوه نخواهد بود بلکه بجای آن می‌توانید یک رول کیج کامل، نمایشگر دیجیتال بزرگ، فرمان آلکانترای کوچک و نمایشگر تبلت مانند مشابه موستانگ مک ای را ببینید. تا به اینجا فورد فقط تصاویر کانسپت موردبحث را منتشر کرده ولی قول انتشار جزئیات بیشتر در ماه‌های آینده را داده است. نمایشگر و سخت‌افزار ارتباطی SYNC فورد به کاربران اجازه می‌دهند پس از اتمام شعاع حرکتی ۳۸۰ کیلومتری ترانزیت الکتریکی استاندارد به دنبال جایگاه‌های شارژ باشند؛ اما اگرچه سیستم بکار رفته در ابر ون فورد نیز چنین اجازه‌ای را به رومین دوماس خواهد داد ولی هدف اصلی از کاربرد آن انتخاب حالت‌های مختلف سواری شامل جاده، پیست، درگ، دریفت و رالی خواهد بود. این سیستم همچنین می‌تواند داده‌های پرفورمنس را به مهندسان فورد بفرستد. شاید عجیب‌ترین ویژگی ابر ون فورد پرو الکتریک حالت تمیز کردن لاستیک‌ها باشد که باعث قفل شدن چرخ ها و حالت درگ می‌شود و راننده می‌تواند برن اوت بزند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. matin

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    یکی میخوام

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. دکتر استاپ

      ۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      این برا ممد ژانگولر خوبه میتونه پرش باکس آب معدنی کنه بره پیست درگ

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. Reza Waffen SS

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    که چی مثلا

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. نوید AJ

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      وقتی پول زیادی داری و میخوای بازاریابی کنی، رو میاری به ساخت چیزی که لاقل تبلیغات کنه برات. تفاوت بزرگ تسلا با بقیه اینه که 1$ هم برای بازاریابی و مارکتینگ هزینه نمیکنه ولی اسمش سر زبون هاست.

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. ارشک

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        تسلا نبود برای تبلیغ یه ماشین رو فرستاد فضا؟

        موافقم 6
        مخالفم 1
  3. Humer

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    خوشگله
    ون های مفهومی اکثرا زیبا هستند
    پورشه
    هایپریون
    و این فورد

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا