تجربه و آزمایشفورد

اولین تجربه رانندگی با فورد F150 لایتنینگ، پادشاه فروش را هم برق گرفت!

هنری فورد از دوستان نزدیک مخترع برق، توماس ادیسون بود و بنابراین، خیلی تعجب‌آور نیست که فورد در روزهای اول شرکت خودروسازی خود، یک خودروی الکتریکی تولید کرد. البته آن خودرو هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید زیرا در آن زمان بنزین به‌عنوان راه‌حل بهتری برای به حرکت درآوردن خودروها شناخته می‌شد و همین رویکرد، فورد مدل T را به پرفروش‌ترین خودروی آن روزها تبدیل کرد. امروزه نیز سری F پرفروش‌ترین خودروی آمریکا محسوب می‌شود اما حالا فورد تصمیم گرفته نسخهٔ الکتریکی آن را هم به‌عنوان اولین پیکاپ برقی خود با نام F150 لایتنینگ راهی بازار کرده و از این موفقیت استفادهٔ بیشتری ببرد.

البته این سومین F150 است که نشان لایتنینگ می‌گیرد. دو مدل اول، پیکاپ‌های پرفورمنس بودند و این نسخهٔ جدید هم تا حدودی همین‌طور است. این پیکاپ برقی با ۴۵۲ اسب بخار قدرت با باطری استاندارد یا ۵۸۰ اسب بخار قدرت با باطری دوربرد، قوی‌ترین عضو خانوادهٔ F150 محسوب می‌شود حداقل تا زمانی که رپتور R در چند ماه آینده رونمایی شود. لایتنینگ همچنین سنگین‌ترین نسخهٔ پیکاپ پرفروش فورد هم به‌حساب می‌آید اما وزنی که از حدود ۲.۹ تن آغاز می‌شود، برای کند کرد این پیکاپ کافی نیست زیرا نسخهٔ قوی‌تر لایتنینگ ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و آن‌قدر سریع است که رپتور را از سلطنت بر خانوادهٔ F150 خلع می‌کند. بااین‌حال، فورد برای به چالش کشیدن ریویان R1T و جی‌ام‌سی هامر در شتاب، به یک لایتنینگ R نیاز دارد.

استفاده از نام لایتنینگ برای این F150 برقی به‌اندازهٔ نام موستانگ مک‌ایی گناه بزرگی نیست زیرا طرفداران فورد نام موستانگ را مقدس می‌دانند اما لایتنینگ هنوز هم مثل گذشته یک F150 است. البته لایتنینگ جدید در زیر این پوسته بیشتر از F150 به مک‌ایی GT نزدیک است. تمام نسخه‌های لایتنینگ به دو موتور الکتریکی مجهز هستند (یکی روی هر محور) به همراه یک پکیج باطری بزرگ که بین ریل‌های شاسی اصلاح‌شدهٔ F150 نصب شده است. این پیکاپ همچنین از تعلیق عقب مستقل و بدنهٔ تمام آلومینیومی بهره می‌برد.

جلوپنجرهٔ بسته با یک ورودی هوای کوچک برای برخی مبدل‌های حرارتی، کاپوت عضلانی و چراغ‌های عقب متفاوت از ویژگی‌های ظاهری لایتنینگ هستند. همچنین در این پیکاپ صندوق جلوی بزرگی تعبیه شده که می‌تواند تا ۱۸۰ کیلوگرم بار را در خود جای دهد درحالی‌که سیستم نیمه خودران بلوکروز فورد هم برای آن ارائه می‌شود. بااین‌حال، به لطف گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متری، هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها به‌اندازهٔ شتاب گیری لایتنینگ از حالت سکون قابل‌توجه نیستند تا جایی که در سرعت‌های کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت هرگاه پدال گاز تخته شود، چرخ‌های جلو هرزگردی می‌کنند. وقتی پیکاپ با حداکثر ظرفیت ۱۰۱۵ کیلوگرمی خود بارگیری شود، این موضوع تشدید خواهد شد.

رانندگی لایتنینگ بسیار شبیه F150 درون‌سوز است و توزیع وزن ۵۰-۵۰ به رفتار جاده‌ای بسیار خوب خودرو کمک می‌کند. هنگام شتاب گیری در صورت خالی بودن پیکاپ، دماغه اندکی بالا می‌آید اما اگر ۲۰۰ کیلوگرم بار در عقب قرار گیرد این موضوع کاملاً ناپدید می‌شود. البته بااین‌حال، سواری لایتنینگ با کمک‌ها و فنرهای پیچشی معمولی نمی‌تواند با تعلیق تطبیقی که در پیکاپ‌هایی با این قیمت می‌بینیم رقابت کند. هیچ‌کس پیکاپ را به خاطر فرمان پذیری و هندلینگ عالی نمی‌خرد و لایتنینگ هم استانداردها در این زمینه را تغییری نمی‌دهد اما روی جاده با اعتمادبه‌نفس حرکت می‌کند و مرکز ثقل پایین نیز پیکاپ را در پیچ‌ها نسبتاً باثبات نگه می‌دارد.

قیمت تیپ پایهٔ لایتنینگ بنام Pro با باطری ۹۸ کیلووات ساعتی از ۴۱,۷۶۹ دلار آغاز می‌شود که برد ۳۷۰ کیلومتری را فراهم می‌کند درحالی‌که باطری‌های ۱۳۱ کیلووات ساعتی این رقم را به ۵۱۵ کیلومتر افزایش می‌دهند. این باطری بزرگ‌تر با قیمت ۱۰ هزار دلار برای همهٔ تیپ‌ها قابل سفارش خواهد بود اما فقط خریداران ناوگانی می‌توانند آن را برای تیپ پایهٔ Pro سفارش دهند. در تیپ بعدی بنام XLT نیز سفارش این باطری‌ها باید همراه با سفارش پکیج تجهیزات ۳۱۲ آمپری به قیمت ۹,۵۰۰ دلار همراه باشد که شامل آپشن‌های گران‌قیمتی مثل Pro Power (پریز برق ۹.۶ کیلوواتی در اتاق بار و صندوق جلو)، صندلی‌های برقی، درب پشتی برقی و گرم‌کن صندلی‌ها و غربیلک فرمان می‌شود.

بنابراین، کسانی که خواهان برد ۵۱۵ کیلومتری هستند، باید حداقل ۷۴,۲۶۹ دلار برای تیپ XLT هزینه کنند. تیپ لاریات با همین برد و تجهیزات بیشتری مثل تودوزی چرمی، سیستم بلوکروز و یک سانروف عظیم هم ۵ هزار دلار گران‌تر است. بالاترین تیپ لایتنینگ بنام پلاتینوم هم ۹۲,۶۶۹ دلار قیمت دارد اما برد این نسخه به دلیل استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر ۲۲ اینچی (رینگ‌های تیپ‌های دیگر ۱۸ و ۲۰ اینچی است) و وزن سنگین‌تر نزدیک به ۳.۲ تن، به ۴۸۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

یکی از مزیت‌های باطری دوربرد لایتنینگ برخورداری از قابلیت Charge Station Pro است. این یک آپشن ۱,۳۱۰ دلاری است که می‌تواند برق خانه را تأمین کند. مزیت دیگر این باطری‌ها نیز ارائه با شارژر قوی‌تر ۱۹.۲ کیلوواتی بجای شارژر استاندارد ۱۱.۳ کیلوواتی است که زمان شارژ از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت کاهش می‌دهد. لایتنینگ با پکیج Max Trailer Tow روی کاغذ می‌تواند تا ۴.۵ تن را یدک بکشد اما در واقعیت بدون شارژر مجدد، نمی‌تواند این کار را برای مدتی طولانی انجام دهد. ما در طول آزمایش، یک قایق و تریلر ۳.۸ تنی را یدک کشیدیم و کامپیوتر سفری نشان داد که با هر کیلووات ساعت، کمتر از ۱.۶ کیلومتر را طی می‌کنیم. این یعنی برد بزرگراهی لایتنینگ با یک تریلر بزرگ و سنگین به حدود ۱۶۰ کیلومتر خواهد رسید.

البته این پیکاپ برقی هنگام یدک کشی از لحاظ توانایی‌های حرکتی هیچ مشکلی نخواهد داشت و به‌خوبی تریلر را جابجا می‌کند. همچنین به لطف کنترل‌کنندهٔ یکپارچهٔ ترمز تریلر، کاهش سرعت هم با اطمینان صورت می‌گیرد اما بااین‌حال، لایتنینگ برای یدک کشی خیلی کاربردی نخواهد بود و از الآن می‌توانیم صفی طولانی از لایتنینگ‌هایی که تریلر دارند را در جایگاه‌های شارژ تصور کنیم. البته به گفتهٔ فورد، با شارژر ۱۵۰ کیلوواتی باطری‌های استاندارد لایتنینگ از ۱۵ تا ۸۰ درصد ظرف ۴۴ دقیقه و باطری‌های دوربرد ظرف ۴۱ دقیقه شارژ می‌شوند.

فورد بدون شک تعداد بسیار زیادی از لایتنینگ را خواهد فروخت تا جایی که ادعا می‌کند تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار رزرو خرید دریافت کرده که تعداد زیادی از آن‌ها مالک پیکاپ نبوده‌اند. برای کسانی که از یک پیکاپ به‌عنوان خودرویی روزانه استفاده می‌کنند و بارهای آن‌ها به یک سبد خرید یا چوب گلف محدود می‌شود، لایتنینگ عالی خواهد بود اما برای کسانی که در حال حاضر پیکاپ دارند و می‌خواهند از بخش عمده‌ای از ظرفیت لایتنینگ استفاده کنند ممکن است با زیرساخت‌های کنونی با مشکل مواجه شوند. البته این مشکل فورد نیست و زیرساخت‌ها هم به‌طور مداوم در حال رشد هستند؛ بنابراین، فقط امیدواریم در آینده فورد نام مک‌وان را روی یک اسکوتر برقی نزده و فورد GT بعدی هم به یک سدان تبدیل نشود!

مشخصات فنی

Ford F150 Lightning 2022

قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۵۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت
طول ۵,۹۱۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۳۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۶۹۵ میلی‌متر
وزن ۳۱۰۰ کیلوگرم
باطری ۱۳۱ کیلووات ساعت
برد ۵۱۵ کیلومتر
ظرفیت بار ۱۰۱۵ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۴.۵ تن
قیمت پایه ۴۱,۷۶۹ دلار
قیمت تست‌شده ۷۹,۲۶۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. بی نام

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    بسیار زیبا
    البته کمی زمان می بره تا به پیکاپ برقی عادت کنیم.

    موافقم 34
    مخالفم 2
    1. دکتر استاپ

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      همین که باطری با گذشت زمان بردش میاد پایین خیلی اعصاب خورد کنه

      موافقم 22
      مخالفم 2
      1. پدرام

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (797 ديدگاه)

        همون ماشین بنزینی هم در گذر زمان قدرتش در دراز مدت کم تر میشه
        تو الکتریکی ها روی برد تاثیر می ذاره

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. Humer

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (299 ديدگاه)

      پدال خواهشا تبلیغ فقط همان باشد که در بالای صفحه می بینیم اگه مثل بعضی سایت ها باشه که تا وارد میشید تببلیغ میاد تو صفحه خیلی اعصاب خورد کنه
      خواهشا جایگاه تبلیغ فقط همان مکان بالا باشد

      موافقم 31
      مخالفم 0
  2. Farimani

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    عرض ادب و احترام
    در همون خط اول ایراد گزارش هست
    مخترع برق به معنی برق شهری (AC) ادیسون نبود
    ادیسون مثل الان [ایلان ماسک ] یک شیاد بود که بواسطه داشتن پول و نفوذ ، اختراعات دیگران رو باسم خودش به ثبت میرسوند
    مخترع برق AC دانشمند فقید جناب نیکولا تسلا و مایکل فارادی بودند ،
    اما قطعا جناب تسلا برق شهری رو اختراع کرد و مایکل فارادی هم ناثیر گذاربودند ،
    صرفا جهت اطلاع دوستان عرض کردم

    موافقم 37
    مخالفم 17
    1. Elmiraj

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3105 ديدگاه)

      اینجا ( در خودروی الکتریکی ) منظور برق مستقیم باتری هست نه متناوب شهری….

      مثل ایلان ماسک و ادیسون بودن هم نبوغ و عرضه بسیار می‌خواد که بقیه تا حالا نداشتن….

      (( ضمن این که اگر توماس ادیسون و جورج وستینگهاوس نبودن و این فضا را در اختیار نیکلا تسلا نمی‌گذاشتن ، تسلا تنها به عنوان یک مهندس ساده صربستانی در گمنامی تمام از دنیا می‌رفت ))

      موافقم 24
      مخالفم 14
      1. seyedjavad.mercedesbenz

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (527 ديدگاه)

        عرضه نمیخواد ، پول میخواد و همچنین یک ذهن کلاهبردار
        افرادی مثل روی کراک و ادیسون و خیلی های دیگه کسایی هستن که وایمیسن یه گوشه تا کار دانشمندا و ایده پرداز های واقعی تموم بشه بعدش اونارو گول میزنن و یا با اجبار اختراعشونو میدزدن به نام خودشون ثبت میکنن
        در مورد ایلان ماسکم چیزی نمیگم تا به کسی برنخوره

        موافقم 7
        مخالفم 11
        1. Elmiraj

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          اتفاقا پول داشتن و ذهن کلاهبردار داشتن هم عرضه می‌خواد هم نبوغ زیاد !!!!

          اگه ادیسون این کارا رو کرده بود خیلی راحت مجرم شناخته می‌شد و محاکمه‌اش می‌کردن…
          .
          .
          .
          در مورد ایلان ماسک هم همون بهتر که چیزی نگفتین چون امثال من و شما به یک میلیاردم موفقیت هاش هم نمی‌رسه….
          کسی که رو‌دستش نبوده و نیومده .

          موافقم 16
          مخالفم 5
        2. FTB

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (750 ديدگاه)

          از نظر من ایلان ماسک یه باهوشه اما اما اما یه انسان مضره

          چرا؟ اولن:

          یه کلمه:
          پروژه استار لینک

          آره رفقا پروژه استارلینک ….. کاربر المیراج شما واقعن خوشت میاد کلی ماهواره از اون بالا خصوصیات زندگیتو ببینن؟

          قطعا دوست داری چون تو ایلان ماسک رو به چشم یه قدیس میبینی تو نه ها!!! همه ما

          همه آدم های پولدارو دوست دارن این واقعیته مطمئن باش اگه ماسک یه کارمند ساده بود ولی خدای برنامه نویسی بود

          اصلا نگاهش هم نمیکردی

          مردم دارن از پولشون مردمو قضاوت میکنن
          از ظاهر گذشت …. به پول رسیده …. دختر و پسرا میخوان باهم آشنا بشن(واسه ازدواج) از هم میپرسن کجای تهرانی

          دنیای بدی شده

          ولی خب مشکل از همه ماست نه فقط تو….

          پدال این متن خیلی چیز باحالیه حتما بزارش

          موافقم 5
          مخالفم 6
  3. FTB

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (750 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه

    درسته برقی شده ولی یه شیر همیشه شیره :)

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. یوسف

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (939 ديدگاه)

    چه مانیتور زشت و بزرگی روش گذاشتن….. از تسلا کپی رفته

    موافقم 3
    مخالفم 29
  5. viper2

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    به به . عالی . دمت گرم فورد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. elman

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    پدال جان
    تو هم رفتی تو خط تبلیغات ؟
    هر جای سایت میرم ، هر مطلبی باز میکنم تبلیغات هست اونم موضوع موبایل
    نمیدونم الان بخندم یا گریه کنم 😂😭

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. من⁦^_^⁩

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      روزی که به خانواده زومیت پیوست دیگه پدال بودنش کم و کمتر شده تا الان

      موافقم 12
      مخالفم 1
  7. TML BN

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    زیبا
    فقط عاشق دی لایت جلو شدم😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    فورد بهتر از هر برندی میدونه فرمول ساخت یه پیکاپ چیه
    ترکیب زیبایی و کارآمدی در کنار دوام بالا و قیمت عالی نتیجه فرمول فوردع
    این پیکاپ نشون داد پادشاه پیکاپ ها کیه و کیه که عوض حرف عمل میکنه و بهترین پیکاپ برقی رو می‌سازه
    به نظر من توی دنیا پیکاپ های زیادی میاد
    اما فورد تا ابد بی رقیب می‌مونه تو ساخت پیکاپ
    چه برقی و چه غیر برقی

    موافقم 6
    مخالفم 3
  9. Dian

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    محض اطلاعتون ادیسون مخترع برق نبود بلکه مخترع لامپ بود😊
    جریان برق ۲۰۰ سال قبل از اینکه ادیسون دنیا بیاد بود و اشخاصی مثل فارادی روش ازمایش انجام دادن

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. aliasn

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (93 ديدگاه)

      لامپ هم قبل از ادیسون بود ولی بسیار گران (به واسطه مواد اولیه کمیاب) وفقط برای پول دار ها بود نه همه مردم.
      ادیسون بهینه اش کرد و از انحصار پول دارا خارج کرد و به همه فروخت .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. Mustang shelby gt 350

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خوشگله دم فورد گرم کاش میشد تو ایران خرید:(

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. Jdm باز

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه رپتور r کی قراره بیاد؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا