تجربه و آزمایشفورد

پشت فرمان فورد موستانگ دارک هورس، پیش‌درآمدی برای شلبی‌ها

موستانگ دارک هورس جدید درواقع نسخهٔ بهبودیافتهٔ مک‌وان نسل قبلی است که ارتقاءهایی جزئی را تجربه کرده و همچنان مثل گذشته پرفورمنس و عملکرد قابل‌تحسینی دارد.

در نسل جدید فورد موستانگ، نسخهٔ جدیدی بنام دارک هورس به خانوادهٔ این خودرو اضافه شده است. این نسخه را که در ظاهر با عناصر مشکی‌رنگ روی کاپوت، طراحی متفاوت سپر جلو و تریم مشکی‌رنگی شبیه رژ لب در زیر چراغ‌ها از دیگر نسخه‌های موستانگ متمایز می‌شود، باید تکاملی از موستانگ مک‌وان نسل قبلی در نظر گرفت. مک‌وان با عملکرد قابل‌توجهی که در پیست داشت، برای شروع نقطهٔ خوبی است. غیر از نمای بیرونی و داخل، تغییرات در شاسی و پیشرانهٔ دارک هورس نسبتاً ناچیز اما خوشایند است.

با باز کردن کاپوت، نشان ۵.۰ به شکل برجسته‌ای روی موتور V8 دیده می‌شود. این پیشرانه به لطف شاتون‌های فورج‌کاری شدهٔ GT500، میل بادامک‌های تقویت‌شده و تنظیم اختصاصی، ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که مطابق با GT500 سال ۲۰۰۷ با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ است. پشت فرمان دارک هورس، تک‌تک این اسب‌های بخار احساس می‌شوند و این کوپهٔ ۱.۸ تنی را به‌راحتی به سرعت‌های سه‌رقمی می‌رسانند.

گیربکس استاندارد این خودرو شش سرعتهٔ دستی است و برخلاف GT که همچنان از همان گیربکس گتراگ قبلی استفاده می‌کند، دارک هورس گیربکس ترمک مک‌وان و GT350 را قرض گرفته است. کسانی که علاقه‌ای به تعویض دنده ندارند اما می‌توانند گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک را با قیمت ۱,۵۹۵ دلار سفارش دهند که شتاب و لپ تایم‌های بهتری را فراهم می‌کند. در طول رانندگی ما، این گیربکس اتوماتیک در حالت پیست به‌اندازهٔ کافی هوشمند بود که در اکثر پیچ‌ها خودرو را در دندهٔ درست نگه می‌داشت و تعویض دنده‌های سریع و رضایت‌بخشی را در دور ۷,۵۰۰ rpm انجام می‌داد درحالی‌که گیربکس دستی با محدودکنندهٔ مزاحم دور موتور در ۲۵۰ rpm زودتر از ردلاین همراه است.

دارک هورس بسیار شبیه مک‌وان احساس می‌شود زیرا تغییراتی جزئی را تجربه کرده که صرفاً شامل مواردی مثل آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر، تنظیم متفاوت شاسی و افزایش ضریب فرمان می‌شود. لاستیک‌های استاندارد این خودرو پیرلی P Zero PZ4 هستند اما لاستیک‌های جدید پیرلی تروفئو RS که به‌صورت سفارشی در قالب پکیج ۵ هزار دلاری هندلینگ ارائه می‌شوند عملکرد بسیار بهتری دارند. این لاستیک‌ها خیلی زود به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهند تا جایی که پس از یک یا دو دور در پیست، توانستیم هنگام حرکت با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در پیچ‌ها همچنان پا را روی پدال گاز نگه داریم. تیم توسعه همچنین به بهبود عملکرد این لاستیک‌ها روی جاده هم توجه داشته‌اند.

با سرعتی نزدیک به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت در منطقهٔ ترمز گیری، کالیپرهای برمبوی شش پیستونه در جلو بشدت دیسک‌های ۱۵.۴ اینچی را فشار می‌دهند و با کمک کالیپرهای چهار پیستونه و دیسک‌های ۱۴ اینچی عقب، قدرت توقف فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند که همراه با کمک‌فنرهای مغناطیسی استاندارد، دارک هورس را کاملاً پایدار و کنترل‌شده به سکون می‌رسانند. بااین‌حال، هرچند لاستیک‌ها همیشه چسبندگی دارند اما هنگام پیچیدن فرمان ارتباط خوبی با راننده برقرار نمی‌کند و با اینکه چرخ‌ها دقیقاً به همان جهتی که می‌خواهیم می‌روند اما اطلاعات کمی از رفتار لاستیک‌های جلو ارائه می‌کنند.

دیفرانسیل لغزش محدود تورسن قدرت را بدون مشکل به زمین منتقل می‌کند و در حالت پیست، سیستم کنترل پایداری امکان لیزیدن جزئی اما جذاب را فراهم خواهد کرد. به‌طورکلی، گلایه‌های ما از موستانگ دارک هورس جزئی هستند. به‌عنوان‌مثال، صدای اگزوز در هر چهار حالت بسیار زیاد است تا جایی که در جاده مجبور شدیم آن را روی حالت ساکت قرار دهیم. همچنین صندلی‌های سفارشی ۱,۶۵۰ دلاری ریکارو هم برای رانندگان لاغر حمایت جانبی کافی ندارند؛ و درنهایت، زمانی که گرافیک صفحه آمپر را در حالت پیست قرار می‌دهیم، ردلاین ۹ هزار rpm به نمایش درمی‌آید درحالی‌که نسخهٔ دستی در حدود ۷ هزار rpm به محدودکنندهٔ دور موتور می‌رسد و فقط حدود پنج سانتیمتر نوار قرمزرنگ بی‌فایده را خواهید دید.

قیمت موستانگ دارک هورس از ۶۰,۸۶۵ دلار آغاز می‌شود که مشابه مک‌وان قبلی با پکیج هندلینگ، صندلی‌های ریکارو و چند آپشن دیگر است. همچنین این خودرو کاملاً مثل مک‌وان، در پیست پرفورمنس خوبی دارد و درعین‌حال رفتار جاده‌ای مطلوبی را ارائه می‌کند. هرچند بازخوردهای مبهم چرخ‌های جلو باعث می‌شود دارک هورس ارتباط و وضوح نسخه‌های ۱LE شورلت کامارو را نداشته باشد اما واقعاً مهم نیست زیرا در زمانی که به پایان دوران ماسل کارهای V8 نزدیک می‌شویم، باید ارائهٔ چنین ماشینی را غنیمت شمرد.

مشخصات فنی

Ford Mustang Dark Horse

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۷ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۸۱۸ میلی‌متر
عرض ۱,۹۱۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۰۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۱۸ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۴.۲ لیتر ترکیبی
وزن ۱۸۱۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۰,۸۶۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    خیلی جای کامارو خالی هست. حرف خاصی راجبش نمیشه زد رقیبی هم نداره تک و تنها جولون میده ولی سایه این نسل کوروت رو سر همه سنگینی می کنه.

    موافقم 48
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      ماشالاه اصالت

      موافقم 29
      مخالفم 39
      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (233 ديدگاه)

        میدونی وقتی امثال شبیه ترو میبینم یاد چی میوفتم؟ یا سال ۹۱ میوفتم که زیر پست سستو المنتو مینوشتن با اومدن نیسان جی تی ار همه درو تخته کنن (قصد توهین به jdm باز هارو ندارم ) ولی میدونی اینا از کجا سر چشمه میگیره ؟ تعصب بی جاو جالب تر از اون اینکه پشت اروپایی ننشسته میگی الکی گرون ! تاحالا پشت چندتا آمریکایی نشستی ؟ به نظرم علی شوی عزیز کور کورانه نظر دادن جایی نداره

        موافقم 39
        مخالفم 13
  2. مازیار

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    ماستنگ جدید به لحاظ طراحی ارتقاء قابل توجهی داشته و یه درجه بالاتر رفته
    به نظرم حتما بهترین ماستنگ همه دوران هست

    موافقم 33
    مخالفم 18
    1. Apolo IE

      ۱ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (681 ديدگاه)

      بهترین و اخرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی جردن

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    موتور ۸ سیلندر زیباست

    موافقم 37
    مخالفم 1
  4. JDM سابق

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    جای شلبی GT350 خالی
    جای کامارو هم خالی که تا سال۲۰۲۶ همینجوری روش خاک میشینه احتمالا بعد از ۲۰۲۶ هم برقی بشه
    این نسل موستانگ هم با وجود یه مقدار نقص طراحی بازم دوست داشتنیه

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. AMANTE

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1855 ديدگاه)

      برقی شدن کامارو فقط اول داستان تلخ خداحافظی کامارو است و مثل اینکه قراره تبدیل به سدان بشه و بعد هم یک کراس اوور به اسم کامارو بیاد، مثل موستانگ مک E.

      موافقم 13
      مخالفم 3
  5. سوشیانت

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1927 ديدگاه)

    اون صدای اگزوز بسیار زیاد که بنظر من نکته مثبته نه منفی

    موافقم 9
    مخالفم 18
  6. AMANTE

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    من با طراحی داخلی موستانگ هیچ وقت نتونستم کنار بیام و در نسل جدید این کنار نیومدن بیشتر هم شده.
    خیلی دوست موستانگ جدید زودتر به مصاف رقبای خودشیفته آلمانی ( مزاح کردن ) بره تا ببینم عملکرد اش چقدر بهتر شده.

    موافقم 6
    مخالفم 6
  7. JDM

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    اسب سرکش خدایی طراحی موستانگ شیک و کلاسیکه و مبتنی بر نسل های قدیمی هست مثل موستانگ دهه 60 همونقدر زیبا و باوقار در عین حال مدرن این ویژگی بارز فورد برای موستانگ هست حالا بماند موتور پر حجم و اون صدای خفنش

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. BMW

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    خدایی وقتی میگه شلبی نمیدونم ولی یاد تانی شلبی میفتم😁🥲😂

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. MMD JDM

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با طراحی داخلی و جلوش نمیتونم ارتباط بگیرم حقیقتا
    نسل قبلی خیلی جذابتر بود
    کاش نسخه های قدرتمندتری مثل GT350 و GT500 با سوپرشارژهای گنده از این نسل بیان و آبرومندانه پایان تلخ این ماشینهای جذاب و دوست داشتنی انجام بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا