تجربهٔ رانندگی با فورد موستانگ مک‌وان، جذابیت بی‌رحمانه!

سه‌شنبه 21 دی 1400 - 15:30
مطالعه 7 دقیقه
Ford-Mustang-Mach-1-1
فورد موستانگ مک‌وان نشان‌دهندهٔ نفس‌های آخر پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی است خصوصاً اینکه فورد آیندهٔ الکتریکی خود را با مک‌ایی GT اسپرت‌تر کرده است....
تبلیغات

فورد موستانگ مک‌وان نشان‌دهندهٔ نفس‌های آخر پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی است خصوصاً اینکه فورد آیندهٔ الکتریکی خود را با مک‌ایی GT اسپرت‌تر کرده است. این مک‌وان قوی‌ترین موستانگ بنزینی است که در اروپا عرضه می‌شود. با تغییرات پیشرانه و ارتقاء شاسی در این نسخه، فورد همچنین ادعا می‌کند که مک‌وان سریع‌ترین موستانگ در پیست‌های اروپا خواهد بود زیرا نسخه‌های قوی‌تر و وحشی‌تر شلبی GT350 و GT500 در این قاره عرضه نمی‌شوند؛ بنابراین، روی شانه‌های پهن مک‌وان وظیفهٔ سنگینی قرار دارد که البته از انجام آن شانه خالی نمی‌کند.

یکی از تغییراتی که مک‌وان برای بهبود عملکرد در پیست تجربه کرده است، تجهیز به یک پکیج آئرودینامیک اختصاصی است که 22 درصد به داون‌فورس موستانگ پایه اضافه می‌کند و به لطف اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب بزرگ، نمای تهاجمی‌تری هم به خودرو می‌بخشد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه هم تعبیهٔ دو ورودی هوای دایره‌ای شکل در جلوپنجره است که هم پیشرانهٔ 5 لیتری V8 را تغذیه می‌کند و هم ادای احترامی به موستانگ مک‌وان سال 1969 است. یک سیستم اگزوز پرفورمنس هم تضمین می‌کند که اگر کسی نتوانست مک‌وان را از روی ظاهر تشخیص دهد، مطمئناً از طریق صدا خواهد فهمید این نسخهٔ قوی‌تری است.

با فشردن دکمهٔ استارت، مک‌وان از خواب بیدار می‌شود و غرش V8 آن فضا را پر می‌کند. ریمپ ECU و دریچه گاز جدید، قدرت این موتور را به 460 اسب بخار رسانده که 10 اسب بخار نسبت به موستانگ GT بیشتر است (نسخهٔ آمریکایی مک‌وان 480 اسب بخار قدرت دارد). از بیرون، صدای موتور رعب‌انگیز است اما روی صندلی راننده چنین حسی چندان وجود ندارد. پیشرانه اصلاً خشن نیست و فشردن پدال گاز صدای اگزوز نرمی را به دنبال دارد و این V8 بی‌قرار خودرو را روی تعلیق از این سمت به سمتی دیگر تکان می‌دهد.

کابین مک‌وان تقریباً با نسخه‌های ضعیف‌تر یکسان است و صرفاً تریم آلومینیومی، پلاک حاوی شماره شاسی خاص مک‌وان و دسته‌دندهٔ توپی شکل که از موستانگ بولیت قرض گرفته شده به آن اضافه شده است. طراحی داخلی خودرو با داشبورد بلند و سوئیچ‌های کلاسیک جذاب است اما دقت ساخت و تناسب کلی خیلی خیره‌کننده نیست. مثل دیگر نسخه‌های موستانگ، مک‌وان هم به صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی مجهز است که بسته به حالت رانندگی خودرو گرافیک آن تغییر می‌کند. نمایشگر مرکزی خودرو هم سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 3 فورد را با ویژگی‌هایی مثل اندروید اتو و اپل کارپلی ارائه می‌کند.

اما چیزی که در مک‌وان بیش از همه اهمیت دارد، ارتقاء شاسی است. در این بخش، کمک‌فنرهای مغناطیسی از نو تنظیم شده‌اند و به‌منظور افزایش دقت هندلینگ، فنرهای جلو سفت‌تر شده و آنتی‌رول بارهای ارتقا پیدا کرده‌اند. سیستم فرمان برقی خودرو هم مجدداً کالیبره شده و همهٔ این تغییرات کاملاً محسوس هستند. مک‌وان نسبت به موستانگ GT ثبات و پایداری بیشتری دارد و با دقت‌ بیشتری حمل می‌کند. البته خودرو ناهمواری‌های جاده را خیلی خوب جذب نمی‌کند اما در عوض با سفت‌تر شدن تعلیق، حرکات بدنه بهتر کنترل می‌شود و واکنش خودرو به چرخش‌های فرمان سریع‌تر شده است.

این تغییرات همچنین از طریق فرمان، حس اتصال بهتری بین راننده و خودرو برقرار می‌کند و موجب هدایت راحت‌تر خودرو در مسیرهای پرپیچ‌وخم می‌شود حتی اگر مک‌وان هنوز هم تیزی برخی از رقبای خود را نداشته باشد. بااین‌حال، به‌محض فشردن پدال گاز هر مشکلی هم که وجود داشت باشد کاملاً فراموش می‌شود. پاسخگویی موتور واضح است و غرغرهای آن در دورهای پایین، در نزدیکی ردلاین 7,500 rpm به غرشی دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود. این پیشرانه واقعاً کلیدی‌ترین عامل جذابیت موستانگ است. البته مک‌وان خودروی خیلی سریعی نیست اما وقتی تمام توان آن به کار گرفته شود کاملاً فراتر از انتظاری که از یک موستانگ تنفس طبیعی می‌رود عمل می‌کند.

برای انتقال نیرو در این خودرو می‌توان گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا 10 سرعتهٔ اتوماتیک را سفارش داد ولی ما اولی را توصیه می‌کنیم که عملکرد مکانیکی جذاب و تعویض دنده‌های نرمی دارد. ناامیدی بزرگ عدم ارائهٔ پکیج هندلینگ سفارشی مک‌وان در بریتانیا است زیرا این پکیج تنظیمات آئرودینامیکی جدی‌تر، تعلیق قابل تنظیم و رینگ‌های 19 اینچی سبک‌تر با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 را به همراه دارد و هنگام رانندگی‌های تهاجمی وجود آن واقعاً احساس می‌شود. موستانگ مک‌وان هرگز مثل یک خودروی مخصوص پیست به نظر نمی‌رسد اما پس از چندین دور پیست سخت در آزمایش‌های ما، این موستانگ عملکرد خوبی از خود نشان داد و با هندلینگ دقیق، پیشرانهٔ جذاب و سرعت فریبندهٔ خود، کاملاً سرگرم‌کننده بود؛ بنابراین، مک‌وان می‌تواند ارزش 11 هزار پوند قیمت بیشتر از موستانگ GT را داشته باشد.

کپی لینک

جمع‌بندی

فورد موستانگ مک‌وان برای چیزی که ممکن است غزل خداحافظی خودروهای عضلانی V8 تنفس طبیعی باشد، ادای احترام مناسبی است. البته این یک ارتقاء جدی از فرمول سنتی موستانگ نیست اما تغییرات شاسی به میزان قابل‌توجهی همه‌چیز را سفت‌تر کرده و به مک‌وان در پیست‌ها توانایی شگفت‌انگیزی داده است. البته افرایش قیمت 11 هزار پوندی نسبت به موستانگ GT خیلی زیاد است و با این قیمت، رقبای اروپایی با نرمی بیشتری با جاده‌های ناهموار رفتار می‌کنند اما مک‌وان بی‌رحمانه جذاب و سرگرم‌کننده است.

کپی لینک

مشخصات فنی فورد موستانگ مک‌ 1

Ford Mustang Mach 1

پیشرانه

5.0 لیتری V8

قدرت

460 اسب بخار

گشتاور

530 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

4.8 ثانیه

حداکثر سرعت

267 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

12.4 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

284 گرم/کیلومتر

قیمت پایه

55,255 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.