تست سرعت و شتاب فورد فوکوس RS در اتوبان
فورد با اشاره به قوانین سختگیرانه آلایندگی اعلام کرده است نسخه RS از چهارمین نسل فوکوس را تولید نخواهد کرد. طرفداران این خودروساز هنوز هم امکان دسترسی به مدل ST در نسخههای هاچبک و استیشن فوکوس را به همراه گیربکسهای دوکلاچه و دستی دارند؛ اما افرادی که میخواهند نسخهای چهار چرخ محرک و قویتر از این هاچبک داغ را برانند، بهترین راه انتخاب فوکوس RS نسل سوم است.
در نظر داشته باشید که خودرویی که مشاهده میکنید نسخه پرچمدار عادی از نسل پیشین فوکوس نیست. نیروگاه 2.3 لیتری توربوی این خودرو قدرت 440 اسب بخاری و گشتاور 500 نیوتون متری تولید میکند. جزئیات تغییرات اعمال شده روی این پیشرانه 4 سیلندر اعلام نشده است اما شرکتهای آلمانی RH رنتکنیک و XBM تیونینگ در پروژه ارتقای این خودرو شرکت داشتهاند. کانال یوتیوب AutoTopNL اخیراً با این هاچبک پرسرعت سری به اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان زده است تا پرفورمنس آن را محک بزند. این خودرو به سرعت قابلاحترام 284 کیلومتر در ساعت رسیده است که برای یک هاچبک خانوادگی و جمعوجور عملکرد بدی نیست. البته جیپیاس نصب شده در خودرو سرعت 275 کیلومتر در ساعت را نشان داده است.
شاید جالبترین نکته درباره این خودرو تعویض دنده از 5 به 6 در سرعت 250 کیلومتر در ساعت بوده است. فوکوس RS در همین اثنا به افزایش سرعت خود ادامه میدهد. واضح است که این خودرو دیگر سقف سرعت محدود شده 265 کیلومتر در ساعت کارخانه را ندارد. پیشرانه اکوبوست فورد پتانسیلهای زیادی در بحث تیونینگ و کسب قدرت بالاتر دارد. شرکت بریتانیایی مان تیون پکیج 520 اسب بخاری را برای این خودرو عرضه کرده است که البته در تستهای داینو قدرت 684 اسب بخاری نیز به دست آمده است که دو برابر قدرت استاندارد فوکوس RS است.
دیگر تا پایان دهه جاری میلادی خبری از فوکوس پر سر و صدا در اروپا نخواهد بود زیرا شاخه خودروهای سواری فورد در قاره همیشهسبز به برندی تمام الکتریکی تا سال 2030 تبدیل خواهد شد. در واقع مدیرعامل فورد اروپا اعلام کرده است این تغییر و تحول حتی میتواند سریعتر نیز رخ دهد. نسخه گرم ST هم در اروپا فیس لیفت میشود اما خبری از افزایش قدرت 280 اسبی آن نیست.