رانندگی با فورد ایووس، خودروی جذابی که در هیچ سگمنت مشخصی جای نمی‌گیرد!

جمعه 26 اسفند 1401 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Ford-Evos-1
فورد ایووس خودروی جذابی است که می‌توان آن را ترکیبی از استیشن و کراس‌اوور دانست. این خودرو فعلاً فقط در چین عرضه می‌شود.
تبلیغات

فورد هیچ‌گاه در چین بازار بزرگی نداشته و هرچند شرایط آن به بدی کرایسلر نیست که پس از پایان تولید محلی جیپ به‌طور کامل از بازار چین خارج شده اما همیشه با اختلاف زیادی در پس جنرال موتورز قرار داشته است. بزرگ‌ترین دلیل این موضوع سبد محصولات فورد بوده و این شرکت امیدوار است با سه خودروی جدیدی که به‌طور خاص برای چین طراحی شده و همگی روی یک پلت‌فرم ساخته شده‌اند، شرایط را تغییر دهد. ایووس اولین مدل از این سه بوده و حالا پشت فرمان آن نشسته‌ایم تا ببینیم ویژگی‌های لازم برای موفقیت را دارد یا نه.

کپی لینک

بیرون

فورد ایووس که برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای 2021 رونمایی شد، مثل سیتروئن C5X در یک کلاس واحد قرار نمی‌گیرد. البته این خودرو به‌عنوان یک کراس‌اوور معرفی شده اما ارتفاع 1,600 میلی‌متری آن چنین چیزی نمی‌گوید. درواقع، ایووس بخشی از بازار را هدف قرار داده است که قبلاً سدان‌ها و استیشن‌های خانوادگی سنتی در آن حضور داشتند. شایعات قبلی ادعا کرده بودند که این خودرو در اروپا و آمریکای شمالی جایگزین موندئو/فیوژن خواهد شد اما فعلاً ایووس فقط در چین عرضه می‌شود و تنها محصولی است که بخش عمدهٔ آن در همین کشور و توسط تیم طراحی محلی فورد توسعه پیدا کرده است.

کپی لینک

داخل

اگر فکر می‌کنید نمای بیرونی ایووس برای یک فورد جسورانه به نظر می‌رسد، بهتر است به داخل آن نگاه کنید. طراحی اینجا با هر چیزی که قبلاً از فورد دیده‌ایم کاملاً متفاوت است. اولین چیزی که در کابین خودرو جلب‌توجه می‌کند، نمایشگر بسیار بزرگ 1.1 متری است که تقریباً کل داشبورد را پوشش داده است. هرچند این صفحه‌نمایش قاب واحدی دارد اما درواقع از دو نمایشگر تشکیل شده است که شامل صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک نمایشگر 27 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. این نمایشگر 27 اینچی می‌تواند به دو قسمت تقسیم شود که این یعنی سرنشین جلو می‌تواند نمایشگر مجزایی برای خود داشته باشد.

خودروی آزمایشی ما از نسخهٔ ST-Line بود که در صدر خانوادهٔ ایووس تیپ یکی مانده به آخر محسوب می‌شود و بنابراین هرگز کمبود تجهیزات نداشت. گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم صوتی B&O با 10 بلندگو، پد شارژر بی‌سیم گوشی، پورت‌های USB-A و USB-C در جلو و عقب و... ازجمله تجهیزات این ماشین هستند. به لطف سانروف و سقف پانوراما، کابین ایووس حس دل‌بازی دارد و به‌طورکلی متریال داخلی آن از کیفیت خوبی برخوردارند. همچنین در نسخهٔ ST-Line شاهد تزئینات و دوخت قرمزرنگ هستیم.

صندلی‌های عقب به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند و از فضای پای زیادی برخوردارند اما فضای سر چندان خوب به نظر نمی‌رسد زیرا سر من با قد 175 سانتی‌متر فاصلهٔ زیادی با سقف نداشت. درب صندوق بار خودرو برقی است و برای باز کردن آن باید لوگوی فورد را فشار داد. حجم این صندوق به‌صورت رسمی اعلام نشده است اما بزرگ بوده و فضای کافی برای یک خانوادهٔ چهار یا پنج‌نفره دارد.

کپی لینک

رانندگی

فورد ایووس در حال حاضر فقط با یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ اکوبوست به همراه گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در چین عرضه می‌شود. چنین موتوری برای خودرویی که 1650 کیلوگرم وزن دارد ممکن است کوچک به نظر برسد اما این پیشرانه 238 اسب بخار قدرت و 376 نیوتن متر گشتاور دارد و خودرو را ظرف تنها 6.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. بااین‌حال، این سرعت بیشتر در خط مستقیم به کار می‌آید زیرا ایووس خودرویی نیست که بتواند پیچ‌ها را با سرعت بالایی پشت سر بگذارد.

علاوه بر این، تنظیم گیربکس هم نادرست به نظر می‌رسد زیرا در هرکدام از حالات رانندگی اکو، معمولی و اسپرت، دنده‌ها را برای مدتی طولانی نگه می‌دارد و باعث افزایش بیش‌ازحد دور موتور می‌شود. البته تعویض دنده‌ها نرم و روان انجام می‌شود و امکان تعویض دندهٔ دستی هم وجود خواهد داشت. با وجود انعطاف‌پذیری بالای کمک‌فنرها برای فراهم کردن سواری نرم، فرمان خودرو دقیق بوده و وزن خوبی دارد. پشت فرمان ایووس هرچند احساس می‌کنید کمی از خودروهای معمولی بالاتر هستید اما حس نشستن در یک شاسی‌بلند را نخواهید داشت.

کپی لینک

جمع‌بندی

فورد ایووس خودروی کاملاً متمایزی است که کابین آن برای جوانان علاقه‌مند به تکنولوژی طراحی شده است. بااین‌حال، ممکن است چنین خریدارانی هرگز به سمت ایووس نروند زیرا در حال حاضر هیچ نسخهٔ الکتریکی‌شده‌ای برای این خودرو ارائه نمی‌شود؛ بنابراین، ارائهٔ یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی برای ایووس ضروری است و به نظر می‌رسد خریداران چینی هم با این موضوع موافق هستند زیرا تاکنون فروش ماهانهٔ این خودرو چهاررقمی نشده است. بااین‌حال، طراحی بیرونی ایووس با اکثر خودروها کاملاً متفاوت بوده و مطمئناً این موضوع حتی در بازارهای خارج از چین هم می‌تواند نظر خریداران را جلب کند. این ماشین در چین با قیمتی از 181,800 یوآن معادل 26,550 دلار تا 241,800 معادل 35,300 دلار عرضه می‌شود و نسخهٔ ST-Line ما 239,800 یوآن معادل 35 هزار دلار قیمت داشت.

کپی لینک

سخن پایانی

به‌طورکلی، ایووس بدون شک یکی از جالب‌ترین محصولات فورد محسوب می‌شود ولی بااین‌حال، هرچند برای چین طراحی شده اما به نظر نمی‌رسد خیلی برای چینی‌ها قابل‌توجه باشد و ممکن است برای بازارهای خارج از این کشور مناسب‌تر باشد. در حال حاضر، بین پیشرانهٔ بنزینی و کابینی که با نمایشگر 1.1 متری بیشتر شبیه خودروهای الکتریکی است، نوعی ناهماهنگی احساس می‌شود و ارائهٔ نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی می‌تواند جذابیت ایووس را هم برای چین و بازارهای احتمالی خارج از این کشور افزایش دهد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Ford Evos 2023

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

238 اسب بخار

گشتاور

376 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

6.6 ثانیه

مصرف سوخت

7.5 لیتر ترکیبی

طول

4,920 میلی‌متر

عرض

1,920 میلی‌متر

ارتفاع

1,600 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,945 میلی‌متر

قیمت پایه

26,550 دلار

قیمت تست‌شده

35,000 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.