درگ تویوتا GR کرولا با فورد موستانگ GT، سه سیلندر توربو یا V8 تنفس طبیعی؟
فورد موستانگ GT و تویوتا GR کرولا هیچ ارتباطی باهم ندارند اما در مسابقات درگ تقابل آنها میتواند جذاب باشد. البته در این جمع مزدا 3 توربو هم حضور دارد اما این هاچبک ژاپنی در مسابقات اول کاملاً مغلوب کرولا شد و کنار رفت تا ادامهٔ ویدئو به تویوتا و فورد اختصاص پیدا کند. GR کرولا به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که 300 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ انتقال میدهد تا خودرو ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.
زیر کاپوت موستانگ GT اما یک نیروگاه 5 لیتری V8 تنفس طبیعی پنهان شده است که در حالت عادی 480 اسب بخار قدرت تولید میکند اما با سفارش سیستم اگزوز فعال، این رقم به 486 اسب بخار افزایش میابد. گشتاور موتور اما در هردو نسخه 563 نیوتن متر است. برای انتقال نیرو به چرخهای عقب هم گیربکسهای شش سرعته دستی و 10 سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. نمونهٔ حاضر در این ویدئو از سیستم اگزوز سفارشی و گیربکس اتوماتیک بهره میبرد؛ بنابراین، با وجود قدرت بیشتر و گیربکس اتوماتیک، برتری کاملاً با موستانگ است اما از سوی دیگر، کرولا 220 کیلوگرم سبکتر است و از مزیت کشش بیشتر چهارچرخ محرک بهره میبرد.
بااینحال، با آغاز درگ، نزدیک به 200 اسب بخار قدرت و پنج سیلندر بیشتر موستانگ تأثیر خود را نشان میدهد و هرچند کرولا به خاطر برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک ابتدا کمی جلو میافتد اما نهایتاً فورد با تکیه بر قدرت بیشتر، از رقیب ژاپنی عبور کرده و پیروز میشود.
مشخصات فنی
فورد موستانگ GT | تویوتا GR کرولا | |
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 | 1.6 لیتری I3 توربو |
قدرت | 486 اسب بخار | 300 اسب بخار |
گشتاور | 563 نیوتن متر | 370 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1695 کیلوگرم | 1475 کیلوگرم |
قیمت | 43,555 دلار | 37,595 دلار |