بررسی فونیکس تیگو 7 پرو مکس: مشخصات، مزایا و معایب
شرکت مدیران خودرو و برند فونیکس در پاییز نسخه ارتقا یافته تیگو 7 پرو را با نام تیگو 7 پرو مکس روانه بازار میکند. نمای خارجی، مشخصات فنی و طراحی داخلی تیگو 7 بروزرسانی شده و به برادر بزرگ خود تیگو 8 پرو شبیه شده است.
تیگو 7 پرو مکس، برگ برنده قدرتمند فونیکس در برابر فیدلیتی پرستیژ و هایما 8S
سال گذشته فونیکس تیگو 7 پرو به عنوان نسل جدید خودروی محبوب تیگو 7 به بازار ایران معرفی شد. در مدت عرضه این خودرو، به دلیل ظاهر زیبا و شرایط فروش منعطف توانست رکورد فروش خوبی را در بازار شلوغ کراس اوورهای چینی برای خود رقم بزند.
شرکت مدیران خودرو برای عقب نماندن از رقبا تصمیم گرفته تا نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته این خودرو را با نام تیگو 7 پرو مکس به بازار عرضه کند؛ نمای خارجی بروزتر، استفاده از داشبورد تیگو 8 پرو، تجهیز به قابلیت خودران و از همه مهمتر، ارتقای پیشرانه به نمونه 197 اسب بخاری باعث شده تا تیپ مکس این خودرو حرفهای زیادی در برابر رقبای خود، فیدلیتی پرستیژ و هایما 8 اس داشته باشد.
همچنین بخوانید:
چری یک بار در چین و بار دیگر در پیست آزادی فرصت تست این خودرو را برای تیم پدال فراهم کرد. در رانندگی با محصول خوشتیپ و توانمند فونیکس، چالاکی و قدرت حرکت خوبی مشاهده میشود. بنظر میرسد بازار کشور استقبال خوبی از تیگو 7 پرو مکس داشته باشد؛ حتی بهتر از تیگو 8 پرو و پرو مکس!
طراحی تیگو 7 پرو مکس
تیگو 7 پرو مکس نسخهای بسیار تکاملیافتهتر نسبت به تیگو 7 پرو محسوب میشود. تغییرات این خودرو فراتر از اصلاحات سادهٔ طراحی است و شامل ارتقاء ساختار بدنه، شاسی و متریال میشود. همچنین برای اولین بار چری سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم برای تیگو 7 ارائه کرده که نمونهٔ موردبررسی ما از همین نوع است. تیگو 7 پیش از فیسلیفت هم شاسی زیبایی بود و درواقع نیازی به بهروزرسانی ظاهری نداشت اما چینیها عادت دارند زودبهزود خودروهای خود را فیسلیفت کنند و احتمالاً از این تغییرات استقبال خواهید کرد.
در طراحی بیرونی تیگو 7 همهچیز مثل چراغهای جلو، جلوپنجره، ورودیهای هوا و... طراحی تیزتری پیدا کردهاند. در عقب اما چراغهای سراسری قبلی دستنخورده باقی ماندهاند و تنها تغییر قابلذکر، اسپویلر جدید روی سقف است. بهطورکلی، تیگو 7 پرو مکس که روی رینگهای 19 اینچی آلیاژی دورنگ قرار گرفته است، ظاهر جذابی دارد که به نظر گرانقیمت میرسد.
مشخصات فنی تیگو 7 پرو مکس
فونیکس تیگو 7 پرو مکس در رده ابعادی C متوسط و کلاس بدنه کراساوور متوسط شهری دستهبندی میشود. طول، عرض و ارتفاع فونیکس تیگو 7 پرو مکس به ترتیب 4500، 1842، 1746 میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز 2670 میلیمتر است.
این کراساوور متوسط شهری مجهز به پیشرانه توربو GDI (مشابه تیگو ۸ پرو) با حجم ۱۶۰۰ سیسی بوده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 1750 ارائه میدهد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخهای جلو منتقل میشود.
طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۹ ثانیه طی کند. موتور فونیکس تیگو 7 پرو مکس مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۶، وزن خودرو 1557 کیلوگرم و حجم باک آن ۵۱ لیتر است.
مشخصات ایمنی تیگو 7 پرو مکس
سیستم تعلیق تیگو 7 پرو مکس، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق مک فرسون مستقل میباشد. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانههای: (BAS, ABS, EBD)، کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سرپایینی (HDC)، قطع پدال گاز در هنگام ترمزگیری (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) است.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ۶ کیسه هوای ده نقطهای (جلو، جانبی، پردهای)
- ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد
- سنسور پارک عقب
- سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سیستم هشدار و پیشبینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
- سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
- رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
- رادار هشدار باز شدن درب عقب (DOW)
- رادار نقطه کور (BSD)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
- کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
- سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
- سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
- رادار تصادف از جلو (FCW)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- تابلو خوان
تجهیزات و امکانات رفاهی تیگو 7 پرو مکس
استفاده از کابین تیگو 8 پرو در محصول جدید مدیران خودرو باعث شده تا حس نشستن در این خودرو نسبت به تیپ معمولی آن جذابتر باشد.
نکته مثبت کابین تیگو 7 پرو مکس نسبت به کابین تیگو 8 پرو استفاده از رنگ مشکی به جای نارنجی در تریم داخلی خودرو است؛ این مسئله باعث شده تا در استفاده بلند مدت از فونیکس تیگو 7 پرو مکس ظاهر چرم و پلاستیک خودرو افت ظاهری جدی نداشته باشد. در تیگو 8 پرو و پرو مکس به خاطر استفاده از رنگ نارنجی در تریم داخلی بعد از مدتی استفاده از خودرو علاوه بر کثیف شدن، رنگ نارنجی چرم صندلیها پاک میشود.
در بحث امکانات رفاهی فونیکس تیگو 7 پرو مکس دست پر ظاهر شده و امکانات کاملی با توجه به رده قیمتی خود دارد:
- سانروف پانورامیک
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- سیستم ورود بدون کلید
- چراغهای اتوماتیک و تمام ال ای دی جلو و عقب
- چراغهای مخصوص گردش در سر پیچها
- صندلیهای برقی ردیف جلو به همراه حافظه صندلی راننده
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- اهرم تعویض دنده الکترونیکی
- صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی یکپارچه با نمایشگر مرکزی
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه یونیزاسیون، کول باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
- نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با 8 اسپیکر سونی و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
- آینههای جانبی تاشو برقی
- قابلیت تنظیم حالت رانندگی
- فرمان برقی
- پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
- نورپردازی داخلی
- کروز کنترل
- صندوق برقی عقب به همراه سنسور
- سنسور باران
و…
مشکلات و معایب تیگو 7 پرو مکس
یکی از مشکلات این کراساوور جدید چینی مصرف سوخت بالاتر از حد متوسط است. البته مصرف آنطور که انتظار داشتیم بالا نبود و مورد مشکلسازتر، آمپر بنزین بیدقت بود خصوصاً هنگامیکه باک به کمتر از نیمه میرسید. به همین دلیل ما نمیتوانستیم به آمپر اعتماد کنیم. مشکل بعدی صدای هشدار بیوقفهٔ تمام سیستمهای ایمنی و کمکراننده بود که تمرکز راننده را بر هم میزند. این سیستمها در مقایسه با دیگر برندها بسیار حساس هستند و به همین دلیل ما تا جایی که توانستیم آنها را خاموش کردیم.
رقبا و قیمت تیگو 7 پرو مکس
استقبال خوب بازار از نسخه پرو باعث میشود تا موفقیت نمونه ارتقا یافته نیز تضمین شود. رقبای خوش خط و خال تیگو 7 پرو مکس یعنی فیدلیتی پرستیژ و هایما 8 اس قطعا راه سختی را پیش پای این خودرو قرار میدهند. پیشبینی میشود فونیکس تیگو 7 پرو مکس در محدوده قیمتی 2 میلیارد تومان به بازار عرضه شود.
برای اطلاع از آخرین قیمت انواع تیگو 7 پرومکس در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.