تجربه و آزمایشجنرال موتورز

رانندگی با هامر H1 مدل 1997، هیولایی برای دیوانگان!

هامر غیرنظامی جنگی علیه عقلانیت به راه انداخت! مطلبی که در ادامه خواهید خواند، آزمایش رانندگی کارانددرایور با هامر H1 در ژوئن ۱۹۹۷ است.

خودروی نظامی هاموی ستارهٔ جنگ خلیج فارس بود و این منجر به ساخت نسخهٔ غیرنظامی آن با نام هامر H1 شد که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. هامرهای اولیه اما روی آسفالت خودروهای بسیار ناخوشایندی بودند و به نظر می‌رسید برای ملاکین ساخته شده که به دنبال وسیله‌ای برای گشت زنی در زمین‌های هزار هکتاری خود هستند اما تحقیقات AM جنرال (سازندهٔ هاموی و هامر H1) نشان داده است که خریداران عمدهٔ این ماشین کسانی هستند که می‌خواهند جلب‌توجه کنند. درواقع، ۴۲ درصد از خریداران H1 همین افراد هستند که علاقهٔ چندانی به رانندگی‌های آفرودی با هامر ندارند.

تنها ۲۵ درصد از خریداران این خودرو گفته‌اند H1 را بیشتر به خاطر توانایی‌های آفرود آن خریده‌اند. درهرحال، آیا هامر طی چند سالی که تولید می‌شود اهلی‌تر شده یا همچنان همان غول بی‌شاخ‌ودم سابق است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، یک هفته را با هامر H1 مدل ۱۹۹۷ گذراندیم. خودروی آزمایشی ما یک مدل پیکاپ هاردتاپ دو کابین با قیمت ۶۳,۸۲۷ دلار است. قیمت مدل محبوب‌تر واگن از ۶۷,۱۱۱ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که پیکاپ تک کابین با قیمت ۵۲,۵۹۷ دلار ارزان‌ترین نسخهٔ H1 است. با سفارش آپشن‌های ضروری مثل وینچ، صفحهٔ محافظ قوای محرکه و سیستم مرکزی خالی و پر کردن باد تایرها، این ارقام به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند که قیمت ۸۴,۵۰۲ دلاری خودروی آزمایشی ما این موضوع را نشان می‌دهد.

یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری توربودیزل جدید که از ون‌های فول سایز جنرال موتورز گرفته شده نیز با قیمت ۴,۵۲۳ دلار به لیست آپشن‌های H1 اضافه شده است. این موتور ۱۹۵ اسب بخار قدرت در ردلاین ۳,۴۰۰ rpm و ۵۸۳ نیوتن متر گشتاور در ۱,۸۰۰ rpm تولید می‌کند. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو یک ۶.۵ لیتری دیزلی تنفس طبیعی با ۱۷۰ اسب بخار قدرت است و پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری بنزینی هم حذف شده است. در موتور ۶.۵ لیتری جدید، توربوشارژر در قسمت V نصب شده و برخلاف موتورهایی که توربوشارژر آن‌ها در کنار قرار دارد، امکان جای گرفتن بین ریل‌های شاسی باری H1 را دارد.

این موتور با سروصدای زیادی روشن می‌شود و ۱۵.۲ ثانیه طول می‌کشد تا هامر را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. البته این رقم نسبت ۱۸.۱ ثانیه در هامر بنزینی و ۲۱.۷ ثانیه در موتور ۶.۲ لیتری دیزلی قدیمی بهبود پیدا کرده و حالا رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی بجای یک ماه فقط یک هفته طول می‌کشد. حداکثر سرعت خودرو نیز به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و هرچند مصرف سوختی که در طول آزمایش ما ثبت شد رقم وحشتناک ۲۶ لیتر در هر صد کیلومتر بود اما به لطف باک سوخت کمکی ۶۴ لیتری، H1 با هر بار سوخت‌گیری می‌تواند بیش از ۵۶۰ کیلومتر را طی کند.

برای H1 همچنین پکیج عایق سروصدای جدیدی هم در نظر گرفته شده که سروصدای کابین را نسبت به هامرهای دیزلی قبلی کمی کاهش داده است اما هنگام حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت با وجود ۸۳ دسی‌بل صدا، سرنشینان هنوز هم باید با صدای بلند باهم صحبت کنند. آخرین بهبود این شاسی‌بلند زمخت هم بازطراحی صندلی‌ها برای بهبود دوام و راحتی است که البته هنوز هم در سواری‌های طولانی ناراحت خواهند بود.

فرمان هامر مثل حلقه‌ای از میلگرد فولادی است که با فوم پوشیده شده و ذره‌ای از اطلاعات سطح مسیر را منتقل نمی‌کند. با چرخاندن فرمان نیز H1 بلافاصله نظریهٔ نیوتن در مورد مقاومت یک مکعب ۳.۵ تنی برای تغییر جهت را یادآوری می‌کند. اگر با سرعتی کمی بالا وارد پیچ شوید نیز لاستیک‌های بزرگ هامر که تنها ۰.۶۳ جی شتاب جانبی را تحمل می‌کنند، کم‌فرمانی شدیدی از خود نشان می‌دهند. همچنین هنگام رانندگی، همیشه صدای کوبش سیستم تعلیق از زیر صندلی‌ها شنیده می‌شود و وجود چاله‌ها و دست‌اندازها را به سرنشینان اطلاع می‌دهد. دید راننده از لاین سمت راست نیز اصلاً خوب نیست که رانندگی را دشوار می‌کند.

البته هامر H1 برای خارج جاده طراحی شده و خودرو با خروج از آسفالت می‌تواند توانایی‌های خود را نشان دهد. در این قسمت از آزمایش، وقتی تنها ۳۰ سانتی‌متر از جاده فاصله گرفتیم، در گل‌ولای خیس که با برف ترکیب شده بود گیر کردیم و حتی با کمی فشردن پدال گاز، چرخ‌ها فقط هرزگردی می‌کردند. ازاین‌رو، ضریب سنگین را درگیر کردم، دیفرانسیل مرکزی را قفل کردم و دکمه‌ای روی داشبورد را فشار دادم تا فشار باد تایرها را به ۱۵ psi برسانم. همچنین پدال گاز را خیلی اندک فشار می‌دادم تا چرخ‌ها بیشتر داخل گل فرو نروند و سرانجام پس از چند دقیقه عقب و جلو کردن خودرو، پادشاه ماشین‌های آفرودی توانست خود را رها کند.

به‌طورکلی، هامر H1 هنوز خودرویی بسیار بزرگ، پرسروصدا، ناراحت و غیرکاربردی است که هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای شاسی‌بلندهای لوکس باشد؛ بنابراین، در پایان این آزمایش چندروزه به پاسخ سؤال ابتدایی رسیدیم. ۷۰ درصد خریداران هامر دیوانه هستند.

مشخصات فنی

۱۹۹۷ Hummer H1

پیشرانه ۶.۵ لیتری V8 توربودیزل
قدرت ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۳ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۱۵.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۹.۹ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۷۳.۴ متر
شتاب جانبی ۰.۶۳ جی
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۸۳۹ میلی‌متر
عرض ۲,۱۹۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۰۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۳۰۲ میلی‌متر
وزن ۳۴۳۸ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
قیمت پایه ۶۳,۸۲۷ دلار
قیمت تست‌شده ۸۴,۵۰۲ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1591 ديدگاه)

    کلا یه چیزی بین کامیون و suv هست 😂😂😂😂

    موافقم 85
    مخالفم 2
    1. X

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      اگر بخوای مالک این ماشین رو اذیت کنی باید توربو شارژشو قایم کنی

      موافقم 43
      مخالفم 2
  2. Viper

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    هامر H1 الانم تولید میشه ؟

    موافقم 4
    مخالفم 28
  3. علی

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    چطوری صدی ۲۶ تونسته ۵۶۰ کیلومتر با یه باک بره ۶۴ لیتری بره ۳۰۰ تا بیشتر نمیتونه بره یا من دارم اشتباه میکنم یا اون 🤔

    موافقم 54
    مخالفم 3
    1. مهردادکمال

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1828 ديدگاه)

      ترکیبی اش نزدیک ۱۶لیتره اونجور حساب کرده ۲۶تا تو ترافیک شهریه

      موافقم 26
      مخالفم 3
  4. علی یوسفی

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت هامر h1 عالی اما بنظر من هامر در مدل h2 به یک پختگی و تکامل رسید که ترکیبی از جذابیت های بصری و عملکرد جاده ای و آفرود عالی بود و ای کاش هیچگاه بعد از h2 مدل h3 تولید نمیشد.

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. مازیار

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      هامر با اون افراط‌گری بود که هامر شد یعنی همون H1

      موافقم 30
      مخالفم 1
    2. Amir Ali

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      H2 هم فرق چندانی با H1 نداره

      فوق العاده سنگین و تنبل

      پر استهلاک و بدون امکانات

      و بدتر از همه!!! آفرود خیلی ضعیف

      طوری که از FJ Cruiser عقب میمونه

      موافقم 10
      مخالفم 40
      1. x.01

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (44 ديدگاه)

        اتفاقا H2 آفورد خیلی قوی داره

        از نظر ساختاری طوری هست که توانایی آفرودی بالایی بهش داده مثل زوایای ورود و خروج بالا و توانایی صعود از شیب بالا و…

        تو یک کلیپ مقایسه اش با آفرودر های مطرح رو دیدم از اون چالش های آفرودی همه رو عبور کرد ولی بقیه گیر می گردنیا به سختی عبور می کردن.

        اگه با افتر مارکت هم ارتقاء داده بشه یا بروز رسانی بشه که تازه کارش شروع می شه.

        موافقم 37
        مخالفم 2
      2. x.01

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (44 ديدگاه)

        اتفاقا H2 آفرود خیلی قوی داره

        از نظر ساختاری طوری هست که توانایی آفرودی بالایی بهش داده مثل زوایای ورود و خروج بالا و توانایی صعود از شیب بالا و…

        تو یک کلیپ مقایسه اش با آفرودر های مطرح رو دیدم از اون چالش های آفرودی همه رو عبور کرد ولی بقیه گیر می گردنیا به سختی عبور می کردن.

        اگه با افتر مارکت هم ارتقاء داده بشه یا بروز رسانی بشه که تازه کارش شروع می شه.

        موافقم 33
        مخالفم 1
  5. بردیا

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (140 ديدگاه)

    جلب توجه بعلاوه ی آفرود اندازه ی یک مانستر تراک میشه این ….

    موافقم 14
    مخالفم 6
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    لقب پادشاه آفرود هم گرفته

    موافقم 25
    مخالفم 8
    1. Kato

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (449 ديدگاه)

      طعنه زده…

      موافقم 5
      مخالفم 26
    2. x.01

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      در زمان خودش پادشاه آفرود بود ولی در زمان حال جانشین این غول آمده که اون خودش غول تشن وحشتناکه اسمش آشکاش هست واقعا اون چیزی که من دیدم لقب پادشاه آفرود برازنده اش هست
      از کل اروپا مگر یک چیزی مثل بنز یونیماگ رقیب آشکاش باشه که آن هم خودش یک پاشاه آفرود قهار هست

      موافقم 22
      مخالفم 0
    3. x.01

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      در زمان خودش پادشاه آفرود بود ولی در زمان حال جانشین این غول آمده که اون خودش غول تشن وحشتناکه اسمش آشکاش هست واقعا اون چیزی که من دیدم لقب پادشاه آفرود برازنده اش هست
      از کل اروپا مگر یک چیزی مثل بنز یونیماگ رقیب آشکاش باشه که آن هم خودش یک پاشاه آفرود قهار هست

      موافقم 18
      مخالفم 0
      1. Mohammad hasan

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (41 ديدگاه)

        اسمش اوشکوش ( اشکاش درست نیست ) سری تی وی است که در دو سری جی ال تی وی و ام آی تی وی شناسایی میشن و توانایی های متفاوتی دارن و وزن پایشون ۱۰ تن هست

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. x.01

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (44 ديدگاه)

          نه دوست گرامی اوشکوش نوشته می شه و ما به این اسم میخونیم.
          ولی تلفظ صحیح انگلیسی که خودشون میگن آشکاش هست.
          من تلفظ درستش رو نوشتم

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. x.01

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (44 ديدگاه)

          اون مدل که شما فرمودید وزن پایه ۱۰ تن داره نسخه امر‌پ آشکاش هست ام ای تی وی نام داره که قبلا ساخته شدهو در افغانستان ومناطق دیگه هم بکار گرفته شده.
          این مدل هم که در موردش صحبت شد وزن پایه ۵ تن داره ال ای تی وی یا جی ال تی وی که جانشین هاموی می شه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. Yasin

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    ستون گنگ 💣

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. 18:45

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (471 ديدگاه)

    تست جذابی بود مثل همیشه
    ممنون امیر جان بابت تست های کلاسیک 🙏🌹🌹🌹
    ولی واقعا اگه این ماشین هم نسخه جاده ایش ساخته نمیشد کسی از صنعت خودرو ایراد نمی‌گرفت!
    در اصل یه تانک هستش که چرخ های غیر زنجیری و یکم صندلی های راحت تر داره و قابلیت آوردن تو جاده که البته هزار بار تو دلت احساس پشیمونی میکنی که چرا آوردیش تو خیابون!! 😂

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. شروین

    ۳۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید میگم به همگی یه قسمت از مطلب بد جور ذهن منو درگیر کرد اونجاش که نوشته مصرف H1 هر صد کیلومتر ۲۶ لیتره خب تا اینجاش درست و ظرفیت باکش هم ۶۴ لیتره خب باز تا اینجاش هم مشکلی نیست ولی در ادامه نوشته با هر بار سوخت گیری باک با یک باک مسافت ۵۶۰ کیلومتری را طی می‌کند خب این اگه صدی ۲۶ بسوزه دویستاش میسوزه ۵۲ لیتر و ۶۴ لیتر ظرفیت باکش هم میشه چیزی تقریبا حدود ۲۵۰ کیلومتر با یه باک میره اونوقت اون ۵۶۰ کیلومتر یا اون ۳۰۰ کیلومتر باقی مونده رو با چی حرکت میکنه حتما با هوا حرکت میکنه هاااا ادمین ناموس قسمت دادم اینو بچاپ تو نظرها که من هر روز میام چک میکنم و ببینم باقی ملت چه نظری گذاشتن و اگه این نظرمو نبینم میام زیر نظر دیگران اینو میذارم و لینک خبر رو هم ارسال میکنم واسه شماره ی خودم و هر روز روش کلیک میکنم تا نظرمو ببینم پس خواهش میکنم نظرمو بذار ممنون و تشکر فدایی داری ادمین گل و با مرام😘

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. جواد عقیلی

      ۳۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      سلام. اون باک 64 لیتری جدید، کمکی هست و به ظرفیت مخزن اضافه شده.

      موافقم 2
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا