اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید جی‌ام‌سی یوکان دنالی، خاص‌تر و متمایزتر

چهارشنبه 30 مهر 1399 - 10:30
مطالعه 11 دقیقه
2021-gmc-yukon-denali-101-1
چندین دهه است که مهندسی نشان در صنعت خودروسازی وجود دارد و منطقی هم هست چون از این طریق می‌توان یک خودرو ساخت و آن‌را برای قیمت‌های مختلف بهینه...
تبلیغات

چندین دهه است که مهندسی نشان در صنعت خودروسازی وجود دارد و منطقی هم هست چون از این طریق می‌توان یک خودرو ساخت و آن‌را برای قیمت‌های مختلف بهینه کرد؛ اما مشکل وقتی ایجاد می‌شود که خودروهای گران‌تر احساسی مشابه مدل‌های ارزان‌تر را پیدا می‌کنند. مصداق بارز این موضوع جی‌ام‌سی است یعنی برندی که کاملاً به شورلت‌های ارزان‌تر متکی است. باور نمی‌کنید؟ «GMC Yukon» را در ویکی‌پدیا جستجو کنید تا ببینید به صفحهٔ شورلت تاهو هدایت می‌شوید. سری دنالی حتی توهین‌آمیزتر است زیرا همان کاری را انجام می‌دهد که جی‌ام‌سی با شورلت انجام می‌دهد، یعنی حفظ 99 درصد خودروی ارزان‌تر، افزودن کمی زرق‌وبرق و افزایش قیمت.

اما نسل جدید یوکان دنالی مدل 2021 این‌گونه نیست و سرانجام با طراحی متمایز کابین و سطح جزئیات، شخصیت شورلت کرومی را در خود از بین برده است. کاری که حتی کادیلاک هم نتوانسته تمام و کمال آن‌را انجام دهد. جنرال موتورز به‌آرامی طراحی اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ خود را از هم جدا کرده است. بیست سال پیش تنها تفاوت واقعی میان یوکان و تاهو نشان‌های آن‌ها بود. دَه سال پیش این خودروها از چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ مختلف برخوردار شدند و امروز ایجاد تمایز میان این دوقلوهای همسان تا حد زیادی کامل شده است. البته هنوز هم یوکان و تاهو در پروفیل جانبی شباهت زیادی باهم دارند (به‌جز پنجرهٔ خاص جی‌ام‌سی روی گلگیرهای جلو و یک نوار کرومی در پایین درها) اما از هر زاویهٔ دیگری از هم متمایز هستند.

اقدام تیم طراحی یوکان برای بخشیدن زیبایی و تمایز بیشتر به نسل جدید یوکان قابل‌احترام است. جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ یوکان، باابهت‌ترین ویژگی طراحی آن است که از پیکاپ‌های فول سایز جی‌ام‌سی گرفته شده است. این جلوپنجره با چراغ‌هایی احاطه شده که به‌طور ظریفی امضای طراحی C شکل چراغ‌های جی‌ام‌سی را نشان می‌دهد. در پایین هم چراغ‌های مه شکن از همان شکل ایستاده و تریم کرومی ظریف برخوردار هستند. به‌طورکلی، یوکان جدید خودروی خیلی زیبایی نیست اما تأثیرگذار بوده و در نسخهٔ دنالی لوکس‌تر هم به نظر می‌رسد.

در عقب خودرو گرافیک C شکلی که درون چراغ‌های عمودی با یک دنبالهٔ اضافی در بالا کار شده، کراس‌اوور تراین را به یاد می‌آورد. در اینجا چهار سر اگزوز دایره‌ای که مثل تاهو و سابربن از زیر سپر بیرون آمده‌اند نشان می‌دهند زیر کاپوت دنالی به‌صورت استاندارد موتور 6.2 لیتری V8 قرار دارد درحالی‌که طراحان با استفاده از یک نوار کرومی پهن با نشان GMC در بالای پلاک سعی کرده‌اند تا حد ممکن نمای عقبی یوکان را از اس‌یووی‌های شورلت متمایز کنند.

در داخل خودرو هرچند طراحی کلی داشبورد کاملاً با تاهو متفاوت است اما این واقعیت که در اینجا از همان صفحه‌نمایش 10.2 اینچی لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همان صفحه آمپر با نمایشگر 8 اینچی تاهو استفاده شده را چندان کتمان نمی‌کند. انتخاب‌گر دنده، پانل عمودی پایین نمایشگر مرکزی و کنترل‌های سیستم تهویه نیز از شورلت گرفته شده‌اند و مثل تاهو، همان لباس پلاستیکی را بر تن دارند اما این اشتراک قطعات قابل‌چشم‌پوشی است خصوصاً با توجه به شیوهٔ هوشمندانه برای طراحی متفاوت داشبورد که موجب شده یوکان دنالی کمی خاص‌تر از یک تاهوی «های کانتری» با قیمت مشابه باشد. نوار چوبی پهنی که در سمت سرنشین روی داشبورد کار شده نیز از چوب واقعی بوده و به گفتهٔ جی‌ام‌سی با دست ساخته می‌شود.

برجسته‌ترین ویژگی کابین یوکان اما داشبورد خاص در نسخهٔ دنالی است که کل طراحی آن متفاوت است و موجب می‌شود یوکان دنالی منحصربه‌فردترین محصول در تاریخ جی‌ام‌سی باشد. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا این داشبورد دنالی برای کل خانوادهٔ یوکان ارائه نمی‌شود تا تیپ‌های دیگر هم کمی بیشتر از برادران شورلتی خودشان متمایز شوند؟ آیا ارائهٔ دو طرح مجزا برای شورلت و جی‌ام‌سی بهتر از ارائهٔ دو طرح مجزا برای شورلت/جی‌ام‌سی و دنالی نیست؟ البته شاید پاسخ این سؤالات را مدیر بازاریابی جی‌ام‌سی قبلاً داده باشد زیرا به گفتهٔ وی، نیمی از یوکان‌هایی که فروخته می‌شوند از نوع دنالی هستند و خریداران دنالی خواهان چیز خاص‌تری هستند و مایل‌اند کمی بیشتر برای آن بپردازند.

با همهٔ این‌ها، تعجبی ندارد که قسمت‌های مکانیکی یوکان دنالی و شورلت‌های تاهو و سابربن کاملاً یکسان هستند و بنابراین شیوهٔ رانندگی جی‌ام‌سی با آن‌ها تفاوتی ندارد که این چیز خوبی است. تیپ دنالی به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 عرضه می‌شود اما در آیندهٔ نزدیک یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. مثل شورلت، این موتور 6.2 لیتری در اینجا هم 420 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور دارد و به گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. این ترکیب، شتاب کاملاً بدون مشکل و بسیار دلپذیری را فراهم می‌کند تا جایی که اندازهٔ بسیار بزرگ و وزن 2.7 تنی یوکان دنالی احساس نمی‌شود.

گیربکس، پیشرانهٔ هشت سیلندر و سیستم مدیریت سیلندر هوشمند برای کاهش مصرف سوخت به‌خوبی در کنار هم کار می‌کنند اما خودروهای بزرگی مثل این هنوز هم بسیار تشنه هستند به‌گونه‌ای که یوکان در بزرگراه 12.4 لیتر و به‌صورت ترکیبی 14.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. یوکان همچنین مثل تاهو و سابربن «های کانتری» به‌صورت استاندارد از همان سیستم تعلیق مستقل عقب، سیستم تعلیق بادی و جدیدترین نسخه از کمک‌فنرهای مغناطیسی برخوردار است. به همین دلیل، دنالی هم در بزرگراه‌ها به‌اندازهٔ پسرعموی شورلتی خود راحت و ساکت است. نه بیشتر، نه کمتر. البته این موضوع ممکن است برخی خریدارانی که انتظار تجربهٔ رانندگی لوکس‌تری را از جی‌ام‌سی دارند ناامید کند اما نمی‌توان این انتقاد را خیلی وارد دانست زیرا هم یوکان و هم تاهو و سابربن در سرعت‌های بزرگراهی نسبت به اسلاف خود سواری کاملاً دل‌پذیرتر و راحت‌تری دارند.

بالاترین نسخهٔ نسل جدید یوکان ممکن است در رانندگی مشابه تاهو باشد اما در برابر قیمت بیشتر خود، برندی نزدیک به پریمیوم، طراحی متمایز و کابین جالب‌تر را ارائه می‌کند که غیر از کادیلاک اسکالید، از همهٔ اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ جنرال موتورز بالاتر قرار می‌گیرد. در همین حال، اختلاف قیمت نیز بسیار ناچیز است. قیمت یوکان دنالی از 68,400 دلار در مدل دیزلی آغاز می‌شود که حتی 1200 دلار از قیمت تیپ بالا ردهٔ تاهو یعنی «های کانتری» کمتر است. البته با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 مثل نمونهٔ مورد آزمایش ما، قیمت پایهٔ دنالی به 71,400 دلار می‌رسد که کمی بیشتر از شورلت است. البته وقتی برای جی‌ام‌سی همهٔ آپشن‌ها سفارش داده شود، اختلاف قیمت آن بیشتر می‌شود.

قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما با پکیج 11 هزار دلاری اولتیمیت به 83,720 دلار رسیده که 2900 دلار بیشتر از تاهو «های کانتری» فول آپشن است آن‌هم علیرغم اینکه تفاوت آشکاری میان تجهیزات آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین بله خریداران برای یک جی‌ام‌سی در تیپ بسیار محبوب دنالی هزینهٔ بیشتری نسبت به شورلت مشابه پرداخت می‌کنند که همیشه هم همین‌طور بوده است اما این قیمت بیشتر دیگر آزاردهنده نیست چون یوکان دنالی جدید احساس متفاوتی دارد حتی با وجودی که قسمت‌های مکانیکی، تجربهٔ رانندگی و تجهیزات آن همگی با شورلت یکسان است. در نسل جدید جی‌ام‌سی یوکان دنالی، آنچه برای اولین بار ارائه شده، خودرویی است که احساس می‌شود کمی خاص‌تر و منحصربه‌فردتر است.

 

کپی لینک

مشخصات فنی

GMC Yukon Denali 2021

پیشرانه

6.2 لیتری V8

قدرت

420 اسب بخار

گشتاور

623 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

6.0 ثانیه

مسافت 400 متر

14.5 ثانیه

حداکثر سرعت

180 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

14.7 لیتر ترکیبی

طول

5,334 میلی‌متر

عرض

2,057 میلی‌متر

ارتفاع

1,943 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,070 میلی‌متر

وزن

2725 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

7 نفر

حجم صندوق بار

720 تا 3480 لیتر

قیمت پایه

68,400 دلار

قیمت تست‌شده

83,720 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.