در محصولات آینده جنرال موتورز و تسلا خبری از اپل کارپلی نخواهد بود

شنبه 19 فروردین 1402 - 04:30
مطالعه 3 دقیقه
5 - 2019-Kia-K900-Apple-Carplay
به گزارش رسانه «اتوموتیو نیوز»، مدل‌های برقی آینده جنرال‌موتورز فاقد سامانه‌های اندروید اوتو و اپل کارپلی خواهند بود. این فناوری به مالکان اجازه...
تبلیغات

به گزارش رسانه «اتوموتیو نیوز»، مدل‌های برقی آینده جنرال‌موتورز فاقد سامانه‌های اندروید اوتو و اپل کارپلی خواهند بود. این فناوری به مالکان اجازه می‌دهد تا اطلاعات و داده‌ها را میان تلفن هوشمند خود و سیستم اطلاعات سرگرمی خودروشان به اشتراک بگذارند. جنرال موتورز قصد دارد از سیستم جدیدی که در همکاری با گوگل توسعه داده خواهد شد، استفاده کند؛ این سیستم اطلاعات سرگرمی تازه بر پایه پلتفرم اندروید ساخته خواهد شد.

امروزه اندروید اوتو و اپل کارپلی محبوبیت زیادی در میان خودروسازان و مشتریان دارند بنابراین تقریبا تمام خودروهای تازه‌وارد بازار ایالات‌متحده به این دو سیستم مجهز هستند. این سیستم‌ها در روزهای ابتدایی توسعه خود نیازمند اتصال سیمی میان گوشی و خودرو بودند اما امروز و به‌لطف پیشرفت فناوری، به‌شکل بی‌سیم هم اتصال برقرار می‌کنند.

خودروسازان کمی در بازار هستند که رغبتی به استفاده از این سیستم‌ها در محصولاتشان ندارند و حتی آن‌ها را به‌عنوان یک گزینه و آپشن جداگانه نیز در اختیار مشتریانشان قرار نمی‌دهند؛ ازجمله این خودروسازان می‌توان به تسلا و ریویان اشاره کرد که هر دو خودروهای تمام برقی تولید می‌کنند. این تصمیم باعث نارضایتی مالکان عاشق فناوری این خودروها شده اما هیچگاه آن‌ها را از خودروهایشان دل زده نکرده است.

سوال اینجاست که چرا جنرال‌موتورز هم باید تصمیم مشابه تسلا و ریویان بگیرد و دو سیستم محبوب خریداران را از سبد محصولاتش حدف کند؟ هیچ کدام از سازندگان این سیستم‌ها، اپل و گوگل، بابت استفاده از این سیستم‌ها در خودروها هزینه‌ای را طلب نمی‌کنند. درست است که هر دو غول فناوری در حوزه هزینه‌ها بدنام هستند اما سودهای دیگری از استفاده عموم از سیستم‌های خودرویی رایگان می‌برند.

ممکن است حفظ حریم خصوصی کاربر و عدم دسترسی این دو سیستم به اطلاعات راننده یکی از احتمالات حدف این سیستم در خودروهای جنرال‌موتورز (که شامل تعداد زیادی مدل نیز می‌شود) باشد. خود جنرال‌موتورز می‌تواند از این اطلاعات برای بهبود رهیابی خودروهایش و سامانه‌های متعدد دیگر استفاده کند؛ حتی می‌تواند مانند سایر شرکت‌های فناوری، اطلاعاتش را به شرکت‌های سوم‌شخص بفروشد! البته این مورد هنوز در جنرال‌موتورز تایید نشده و شواهدی نیز مبنی‌بر آن وجود ندارد.

این تصمیم تازه غول خودروسازی آمریکا باعث می‌شود سهم اپل از بازار سیستم‌های اطلاعت سرگرمی کمتر از گوگل باشد چراکه درهرصورت، گوگل سیستم اطلاعات سرگرمی این خودروها را توسعه خواهد داد. محصولات دیجیتالی خود گوگل چون گوگل مپ و دستیار گوگل به‌همراه مجموعه کاملی از نرم‌افزارهای سوم‌شخص مانند اسپاتیفای، اودیبل و... به‌صورت یکپارچه در این سیستم تازه حضور خواهند داشت.

نخستین خودروی جنرال‌موتورز که تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرد، شورولت بلیزر 2024 خواهد بود. درست است که اندروید اوتو و اپل کارپلی همچان در مدل‌های درون‌سوز این شرکت حضور خواهند داشت اما تولیدشان تا سال 2025 به اتمام خواهد رسید. نظر شما درباره تصمیم جنرال‌موتورز چیست؟ آیا انحصار گوگل بر تعداد زیاد خودروهای این شرکت به نفع مشتری خواهد بود؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.