دلیل دستیابی کامیون‌ها به کارکردهای چند میلیون کیلومتری چیست؟

جمعه 17 مرداد 1404 - 18:00
مطالعه 5 دقیقه
پیشرانه کامیون‌ها
یک کامیون سنگین به راحتی توانایی رسیدن به کارکردهای چند میلیون کیلومتری را دارد اما علت چیست؟
تبلیغات

سفر در هر بزرگراه اصلی در سراسر جهان، منظره‌ای آشنا را پیش روی شما قرار می‌دهد: دسته‌ای از کامیون‌های نیمه سنگین که با سرعت می‌گذرند یا به‌آرامی حرکت می‌کنند، پر از کالاهایی که ما در فروشگاه‌های موردعلاقه‌مان خریداری می‌کنیم. این کامیون‌ها ستون فقرات زنجیره تأمین زندگی مدرن ما در مرحله نهایی هستند، از تخلیه بار در بنادر تا انتقال آن به مراکز توزیع. اهمیت این ناوگان کامیون‌ها و تعهد رانندگان آن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا بیش از پیش آشکار شد، زمانی که نقاط انسدادی زنجیره تأمین بسیاری از مصرف‌کنندگان و سیاستمداران را آزرده‌خاطر کرد. این روزها شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشته، اما باید این واقعیت را تحسین کرد که این کامیون‌های بزرگ که هزاران و هزاران کیلومتر یا بیشتر طی می‌کنند، از قابلیت اطمینان زیادی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید کامیون دست دوم در 1404؛ بهترین انتخاب کدام است؟

بسیاری اغلب کنجکاو هستند بدانند که چگونه، درحالی‌که موتور یک خودروی معمولی ممکن است تنها چند صد هزار کیلومتر دوام بیاورد اما کامیون‌های نیمه سنگین میلیون‌ها کیلومتر در جاده‌ها باقی می‌مانند؟ کارکردهای بالا برای مالک یک خودرو به‌عنوان معیاری عادی تلقی می‌شود، درحالی‌که برای مالک یک کامیون نیمه سنگین، این میزان کارکرد کاملاً طبیعی است، زیرا آن‌ها به‌خوبی فراتر از این اعداد پیش می‌روند. در اینجا، دلایلی را بررسی خواهیم کرد که چرا کامیون‌های سنگین به نظر می‌رسد توانایی شگفت‌انگیزی در کارکردهای بسیار بالاتر را دارند و به راحتی از مرزهای یک میلیون کیلومتر هم عبور می‌کنند.

دلايل طول عمر افسانه‌ای کامیون‌های سنگین، تصادفی یا صرفاً بر اساس شانس نیست؛ بلکه به‌طور عمدی برای دوام طولانی مهندسی شده‌اند. استفاده سنگین وظیفه اصلی تراکتور تریلرها است و به همین دلیل، مهندسان بر طول عمر و قابلیت اطمینان تأکید دارند که به پیشبرد کارکرد وسیله نقلیه به محدوده باورنکردنی بیش از یک میلیون کیلومتر کمک می‌کند. دلیل دیگر کارکردهای کلان آن‌ها، سهولت در پیمایش بیشتر مسیرهای بزرگراهی در مقایسه با رانندگی شهری خشن و توقف‌ و حرکت مکرر است. برای درک بهتر باید دانست، ویلیام کو جونیور، اهل فلوریدا، بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۹، با کامیون خود کارکرد شگفت‌انگیز حدود 4.8 میلیون کیلومتر را ثبت کرد که به‌عنوان یک رکورد جهانی شناخته می‌شود.

با این حال، مقایسه کامیون‌های نیمه سنگین با خودروها مقایسه دقیقی نیست. خودروها به‌طور خاص برای کنار گذاشته شدن به دلیل هزینه‌های بالای تعمیر طراحی شده‌اند، درحالی‌که موتورهای آن‌ها به اندازه کافی دوام نمی‌آورند. یک موتور بنزینی با حجم ۲.۰ لیتری که مثلاً در هوندا سیویک بکار رفته است هیچ‌گاه به قدرت و دوام یک موتور دیزلی ۵۱۰ اسب بخاری با حجم ۱۲.۹ لیتری نزدیک نمی‌شود و البته هزینه آن نیز به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است. در موتور دیزل، میل‌لنگ و میل‌سوپاپ‌های بزرگ‌تر وجود دارد که نیاز به فاصله بیشتر دارند که این امر به نوبه خود اجازه می‌دهد تا روغن بیشتری جریان یابد و فرسودگی را کاهش دهد. در ادامه، مکانیسم‌های دنده‌ای به جای تسمه تایم سبک موتور خودرو، همراه با جت‌های خنک‌کننده پیستون که به‌طور مداوم روغن را به زیر پیستون‌ها می‌پاشند، به روان کار کردن کمک می‌کنند. در نهایت، دور کلی پایین‌تر موتور دیزل، به دلیل خروجی قدرت و گشتاور در دورهای پایین‌تر، به معنای فرسودگی کمتر بر روی یاتاقان‌ها، پیستون‌ها و سوپاپ‌ها است و همه این‌ها به طول عمر بیشتر موتور کمک می‌کنند.

نکته کلیدی این است که فراتر از مهندسی برای طول عمر و عملکرد ذاتی موتور دیزلی صنعتی، نگهداری اصولی دلیل اصلی دوام ابدی کامیون‌های نیمه سنگین به نظر می‌رسد. شرکت‌های حمل‌ونقل با ناوگان بزرگ کامیون‌ها به برنامه‌های تعمیر و نگهداری سخت‌گیرانه پایبند هستند، زیرا در راستای منافع آن‌ها است که مایعات را پر نگه دارند و فیلترها را به‌طور منظم تعویض کنند. این امر در نهایت بازده سرمایه‌گذاری آن‌ها را به حداکثر می‌رساند، جایی که کامیون‌ها را برای مدت طولانی‌تر در جاده نگه می‌دارند و اطمینان می‌دهند که می‌توانند نیازهای مشتریان را برآورده کنند. رانندگان تشویق می‌شوند تا آنچه را که می‌توانند بررسی کنند. این عوامل زمانی که شرایط رانندگی فصلی، به‌ویژه با آب‌وهوای نامساعد که می‌تواند عملکرد کامیون را تحت تأثیر قرار دهد، در نظر گرفته می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مالکان کامیون‌های سنگین تشویق می‌شوند از قطعات جایگزین باکیفیت که استانداردهای سازنده را برآورده ساخته یا از آن فراتر می‌روند، به‌ویژه برای پیستون‌ها، واشرها و لوازم جانبی استفاده کنند. صرفه‌جویی در قطعات ارزان، بیمه‌ای علیه خرابی‌ها است و به موتورهای دیزلی کامیون اجازه می‌دهد تا در سخت‌ترین شرایط مقاومت کنند. پر نگه داشتن سیستم‌های خنک‌کننده، استفاده از روغن مناسب، یا حتی در نظر گرفتن روغن مصنوعی برای شرایط سخت مانند گرمای شدید یا بارهای عظیم، می‌تواند قلب کامیون را بیشتر محافظت کند. در نهایت، استفاده از سوخت باکیفیت در طول سفرها توصیه می‌شود. این امر، همراه با داشتن تیمی بااستعداد و توانمند از تکنسین‌ها که در صورت بروز مشکلات آماده باشند، همه به دستیابی به محدوده بیش از یک میلیون کیلومتر منجر می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.