بررسی کشنده FD525؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت مدل تک محور و جفت محور
کشندههای FD525 از فردا دیزل، محصول گروه اقتصادی و میانردههای سبد خرید این شرکت داخلی به شمار میروند که پس از تامین قطعات توسط «جیانشانگ» چینی، در ایران در دو نسخه تکمحور FD525-I و جفتمحور FD525-II مونتاژ شده و به فروش میرسند. هر چند که نام میانرده باعث دستکمگرفتن یک محصول میشود اما این محصولات چندمیلیارد تومانی هم حرفهایی برای گفتن دارند. مسئله آن است که تا چه اندازه بهتر از سایر رقبا عمل کردهاند؟
مشخصات فنی کشنده FD525 فردا دیزل
هر دو نسخه کشنده FD525 از یک پیشرانه یکسان ۱۳ لیتری «Deutz» آلمانی مدل «D13C5-52532» استفاده میکنند که امکان دستیابی به ۵۲۵ اسب بخار قدرت را در دورهای فراتر از ۱,۹۰۰ rpm در اختیار راننده قرار میدهد. این موتور ۶ سیلندر خطی توربو که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ هم بهرهمند شده است، حداکثر ۲,۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی خود را از طریق یک جعبهدنده برند فست به چرخها منتقل میکند.
مسئولیت کنترل مسیر وزن 7,550 کیلوگرمی بدنه FD525 تکمحور بر دوش سیستم فرمان تمام هیدرولیکی با پمپ برقی کمکی و سیستم تعلیق چندلایه قرار گرفته است که در جلو از آرایه تخت ۳ لایه مجهز به کمکفنرهای هیدروتلسکوپی دوطرفه و استابلایزر و در عقب از فنرهای تخت ۵ لایه برند «Tangchen» استفاده میکند.
تفاوت گیربکس FD525 تک محور و جفت محور
درحالیکه نسخه تکمحور، نیروی خود از طریق یک جعبهدنده فست خودکار مدل «F12JZ26A» با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب به چرخهای محور عقب میرساند، نسخه جفتمحور با تکیهبر نسخه دستی فست «12JSDX240TA» با تعداد دندههای مشابه، نیروی پیشرانه را به هر دو محور محرک جلو و عقب منتقل میکند. البته هردو نسخه FD525 از ریتاردر هم استفاده میکنند که یک امتیاز مثبت به شمار میرود.
امکانات رفاهی کشنده FD525 فردا دیزل
کشندههای فردا دیزل FD525-I و FD525-II به یک اندازه از تجهیزات درونی و بیرونی کابین راننده بهرهمند شدهاند اما در برخی جزئیات کوچک با یکدیگر تفاوتهایی دارند. برای مثال جهت قرارگیری ادوات روی داشبورد، جهت قرارگیری نمایشگر مرکزی و شمایل صفحه کیلومترشمار در این دو مدل یکسان نیستند. اما فهرست تجهیزات مشترک این دو شامل موارد زیر میشود:
- یخچال
- کولر و بخاری درجا
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور باران
- روشنایی خودکار چراغها
- دوربین ۳۶۰ درجهای
- سیستم گرمکن هوای موتور
- اتاق مجهز به ۲ تختخواب
- فلاپ بادگير سقفی و كناری
- صفحه نمايش مركزی ۱۲.۱ اينچی با درگاه USB
- آينهبغلهای برقی مجهز به گرمكن
- فرمان با كليدهای كنترلی و تنظيم بادی
- خروجی برق 220 ولت
- روکش لوکس چرمی صندلی تنظیمشونده راننده در ۶ جهت
- گرمکن و سردکن صندلی راننده
- ماساژور صندلی
- رینگ آلومینیومی (FD525-I)
- رینگ فولادی (FD525-II)
امکانات ایمنی کشنده FD525 فردا دیزل
سازنده کشندههای FD525-I و FD525-II در استفاده از تجهیزات ایمنی کم تبعیض قائل شده است؛ درحالیکه هر دو مدل برای توقفچرخهای 315/80R22.5 خود از ترمزهای دومداره مستقل مجهز به ABS و ترمزهای دیسکی جلو سود میبرد، در محور عقب FD525-II از ترمز کاسهای استفاده شده است. از دیگر امکانات ایمنی این دو کشنده میتوان به فهرست زیر اشاره کرد:
- ریتاردر موتور
- سیستم کمکی برقی فرمان
- ترمز الکترونیکی
- ضربهگیرهای بادی ۴ نقطهای
- سیستم ترمز هوشمند خودکار
- هشدار خروج از خط
- رادار کمکی هشدار برخورد از جلو
- سیستم کنترل الکترونیکی پایداری
- کروز کنترل
- دارای تاییدیه حمل بارهای خطرناک
قیمت کشنده FD525 فردا دیزل
متاسفانه فردا دیزل در عرضه منظم و ارائه طرحهای فروش مناسب مانند رقبای خود ناکام مانده و به همین، دسترسی به کشندهها و سایر محصولات خود را برای متقاضیان محدود کرده است. با این وجود و با در نظر گرفتن گستره قیمت پرچمدار فردا دیزل، FD550 جفتمحور، و نرخ رقبای چینی دیگری مانند کشندههای فاو J6P 460 (که مانند FD525 در دو نسخه تک و جفت محور به فروش میرسند) میتوان محدوده قیمت این کشنده را از ۷ تا ۷.۴ میلیارد تومان ارزیابی کرد.
کشنده FD525 فردا دیزل برای چه کسی مناسب است؟
کشنده FD525 فردا دیزل بهویژه در نسخه تکمحور از امکانات مناسبی چون جعبهدنده خودکار، پیشرانه قدرتمند ۵۲۵ اسب بخاری و تجهیزات بهروز ایمنی سود میبرد که میتوان آن را به یک جایگزین اقتصادی مناسب برای مدلهای گرانقیمت اروپایی تبدیل کند؛ درحالیکه در مقایسه با فاو J6P چیزی کم ندارد و در از کشنده پرچمدار بهمن دیزل، امپاور BD500 و BD560، هم قیمت کمتری دارد اما یک نکته منفی بزرگ دارد که روش عرضه آن محسوب میشود؛ مسئلهای که روی محبوبیت بازاری آن هم تاثیر بهسزایی گذاشته است.
جدول مشخصات فنی کشنده FD525 فردا دیزل
مدل | فردا دیزل FD525 تکمحور / FD525 جفتمحور |
|---|---|
پیشرانه | ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی «Deutz» مدل «D13C5-52532» توربوشارژ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
تجهیزات پیشرانه | اینتر کولر، سیستم SCR، پیش گرمکن هوای موتور |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار در ۱,۹۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲,۵۵۰ نیوتن متر |
جعبه دنده | فست «F12JZ26A» خودکار/ فست «12JSDX240TA» دستی (هر دو با ۱۲ دنده جلو + ۲ دنده عقب) |
ریتاردر | دارد |
فرمان | هیدرولیکی با پمپ برقی کمکی |
نوع و مخزن سوخت | آلومینیومی ۴۰۰ + ۸۰۰ لیتری/ آلومینیومی ۸۰۰ لیتری |
مخزن ادبلو | 60 لیتری |
ترمز | دو مداره مستقل تمام دیسکی/ دو مداره مستقل دیسکی جلو و کاسهای عقب، هر دو مجهز به ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و AEBS (ترمز اضطراری پیشرفته) |
تعلیق | تخت ۳ لایه با کمکفنر و استابلایزر در جلو و تخت ۵ لایه در عقب |
وزن خالص | ۷,۵۰۰ کیلوگرم/ ۱۰,۱۲۰ کیلوگرم |
وزن ناخالص ترکیبی | ۴۴,۰۰۰ کیلوگرم/ ۸۰,۰۰۰ کیلوگرم |
وزن مجاز وارد بر محورها | ۱۳,۰۰۰ کیلوگرم برای محور عقب/ ۱۶,۰۰۰ کیلوگرم برای محور عقب و ۷,۵۰۰ کیلوگرم برای محور جلوی هر دو مدل |
طول/ عرض و ارتفاع | ۶,۴۶۵، ۲,۵۴۵ و ۳,۹۴۰ میلیمتر/ ۶,۹۶۵، ۲,۵۴۵ و ۳,۹۹۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۴,۰۰۰ میلیمتر/ ۳,۳۰۰ + ۱,۴۰۰ میلیمتر |