بررسی کشنده اسکانیا 500S؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

شنبه 4 فروردین 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
60a4b181c445b
اسکانیا 500S جزو شاخص‌ترین کشنده‌های وارد شده به کشورمان است و می‌خواهیم آن را معرفی نماییم.
تبلیغات

شرکت سوئدی اسکانیا به عنوان تولید کننده معتبر انواع کامیون، کشنده، اتوبوس و پیشرانه‌های دیزلی در کشورمان شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1900 تأسیس شده و هم‌اکنون یکی از زیرمجموعه‌های تراتون به شمار می‌رود. در حقیقت گروه فولکس‌واگن با در دست داشتن بیش از 70 درصد سهام اسکانیا بزرگ‌ترین سهامدار شرکت موردبحث به شمار می‌رود. شرکت‌های عقاب افشان و تیتان دیزل نیز محصولات این برند را در کشورمان عرضه می‌کنند.

همچنین بخوانید:

یکی از برجسته‌ترین محصولات اسکانیا را می‌توان کشنده سری 500S دانست که اولین بار در سال 2017 رونمایی شد و اخیراً در کشورمان نیز عرضه شده است. تا همین چند سال پیش تولید محصولات اسکانیا در کشورمان انجام می‌شد اما با شدت گرفتن تحریم‌ها این امر متوقف شد ولی با واردات مجدد کامیون‌ها و خودروهای سنگین به کشور، شرکت تیتان دیزل واردات کشنده سری 500S را آغاز کرده است. به‌طورکلی محصولات سری S اسکانیا را می‌توان قوی‌ترین و مدرن‌ترین محصولات این کمپانی دانست. نکته جالب اینکه تاکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از این محصول پرچم‌دار و لوکس وارد کشورمان شده است.

کپی لینک

بررسی کشنده اسکانیا 500S

کپی لینک

طراحی ظاهری

از همان برخورد اول می‌توانیم عناصر مشهور محصولات اسکانیا را در کشنده 500S تشخیص دهیم. طراحی با ابهت کشنده اسکانیا که ترکیبی از خطوط افقی جلوپنجره به همراه چراغ‌های نسبتاً ساده اما شیب‌دار است نظرها را به خود جلب می‌کند. همچنین ابعاد 500S به دلیل ارتفاع زیاد سقف نیز کاملاً به چشم می‌آید. طراحان اسکانیا در طراحی این کشنده اهمیت زیادی به آیرودینامیک داده‌اند و خطوط مختلف روی بدنه کاملاً جریان هوا را به اطراف هدایت می‌کنند. در مجموع طراحی ظاهری این کشنده لوکس و پرچم‌دار را می‌توان ساده، با ابهت و کاملاً آشنا برای دوستداران کامیون و خودروهای سنگین دانست.

کپی لینک

طراحی داخلی

از آنجایی که اسکانیا 500S جزو شاخص‌ترین محصولات این برند سوئدی به شمار می‌رود بنابراین بخش داخلی آن جزو شاخص‌ترین ویژگی‌های آن خواهد بود. هنگام ورود به کابین شاهد صندلی راننده خواهید بود که از تنظیمات کامل به همراه گرم‌کن و سردکن سود می‌برد. نکته بعدی ارتفاع بسیار بلند سقف خواهد بود که راحتی زیادی را در بر دارد. کف کابین نیز به‌صورت مسطح و تخت طراحی شده و راننده با آزادی کامل در داخل کشنده حرکت خواهد کرد.

اسکانیا 500S دو تخت خواب بزرگ و راحت دارد که برای استراحت راننده و سرنشین کاملاً مفید خواهند بود. این شرکت همچنین از متریال باکیفیت در کابین استفاده کرده که نظر را کاملاً جلب می‌کند. طراحی داشبورد این کامیون نیز برای رانندگان خودروهای سنگین آشنا خواهد بود. طراحان در طراحی داشبورد جزئیات زیادی را رعایت کرده‌اند، چیزی که کاملاً برازنده این محصول لوکس و گران‌قیمت خواهد بود.

کپی لینک

تجهیزات و امکانات

اسکانیا 500S وارد شده به کشور از تجهیزات بسیار مناسبی سود می‌برد که ذکر کامل آن‌ها از حوصله این مطلب خارج خواهد بود و ما به برخی از شاخص‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. سیستم هشدار انحراف از مسیر، فرمان دی شکل با تنظیم در دو جهت، کروز کنترل تطبیقی، چراغ جلوی خودکار، یخچال، بخاری و کولر درجا، گرم‌کن و سردکن صندلی، دریچه سقفی، آینه‌های برقی گرم‌کن دار، تهویه مطبوع خودکار، قفل مرکزی، نمایشگر و تاخوگراف دیجیتال، چراغ‌های روز روشن، پروژکتورهای سقف و جلوپنجره، فلاپ بغل و... جزو تجهیزات و امکانات این کشنده به شمار می‌روند.

کپی لینک

قوای محرکه

اما به یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسیم. اسکانیا 500S به پیشرانه 6 سیلندر 13 لیتری با 500 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتون متر گشتاور مجهز است. قلب تپنده این کشنده استاندارد آلایندگی یورو 6 را پاس کرده و البته از ادبلو استفاده می‌کند. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس دارای 12 دنده جلو، 2 دنده‌عقب و 2 دنده کرال راهی چرخ‌ها می‌شود.

سیستم تعلیق کشنده اسکانیا 500S در جلو از نوع پارابولیک به همراه دو لایه فنر و میل موج گیر و کمک‌فنر است و در بخش عقب نیز سیستم تعلیق بادی با دو بالن بکار رفته و امکان تنظیم ارتفاع آن از داخل کابین وجود دارد. با توجه به این نوع طراحی سیستم تعلیق، 500S سواری بسیار خوبی در جاده دارد؛ اما از نظر قدرت توقف و سیستم ترمز هم سوئدی‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند و از ترمزهای جلو و عقب دیسکی به همراه ترمز هوشمند و ضد قفل، سیستم ضد لغزش، ترمز اضطراری و کنترل پایداری استفاده کرده‌اند.

ترمز کمکی اسکانیا 500S هم شامل ریتاردر 5 مرحله‌ای است که طبق گفته سازنده گشتاور کاهنده 4100 نیوتون متری را ارائه می‌کند. خفه کن اگزوز این کشنده نیز قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک را دارد. هدف از به‌کارگیری این نوع ترمز را می‌توان حفظ ترمز اصلی در شیب‌های سنگین و طولانی و افزایش طول عمر ترمز اصلی دانست. در نهایت باید به ظرفیت مجاز 7500 کیلوگرمی محور جلو و همچنین وزن مجموع ناخالص مجاز 44000 کیلوگرمی اشاره کرد که حکایت از توانایی‌های بالای 500S دارد. با توجه به مصرف سوخت مناسب این کشنده، استفاده از مخزن سوخت آلومینیومی با ظرفیت مجموع 1200 لیتری نیز شعاع حرکتی قابل‌توجهی را فراهم خواهد کرد.

در همین زمینه بخوانید:

کپی لینک

قیمت و رقبا

بر اساس شنیده‌ها تنها 4 دستگاه از این کشنده وارد کشور شده و طبیعی است که قیمت بسیار بالایی داشته باشد. ظاهراً قیمت اسکانیا 500S در زمان عرضه حدود 10.5 میلیارد تومان بوده است اما شاید در حال حاضر قیمت آن حتی بالاتر هم باشد. شاخص‌ترین رقیب این کشنده در کشورمان را می‌توان ولوو سری FH دانست که آن‌هم کشنده معتبر و قابل‌اعتنایی به شمار می‌رود؛ اما شاید مهم‌ترین چالش این محصول پرچم‌دار اسکانیا در کشورمان مربوط به خدمات پس از فروش و قیمت بسیار بالا باشد که با توجه به میزان واردات انگشت‌شمار به کشور طبیعی خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.