هوندا سیویک تایپ R وارداتی؛ بررسی مشخصات فنی، قیمت و امکانات

سه‌شنبه 14 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Honda-Civic-Type-R-1
بررسی تخصصی، مشخصات فنی، ارزش خرید، تجربهٔ راندگی و مزایا و معایب هوندا سیویک تایپ R وارداتی آذریوردسال را در پدال بخوانید.
تبلیغات

هوندا سیویک تایپ R یکی از بهترین و جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های داغ جهان محسوب می‌شود. پیشینهٔ این خودرو به سال 1997 بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون، سیویک تایپ R طی پنج نسل تولید و در سراسر جهان عرضه شده است. حال در دور جدید واردات خودرو، پای این هاچ‌بک تحسین‌شدهٔ ژاپنی به کشورمان هم باز شده است. شرکت آذریوردسال که اقدام به واردات خودروهای مختلف هوندا کرده، سیویک تایپ R را هم به ایران آورده که قرار است از طریق سامانهٔ جانبازان عرضه شود.

همچنین بخوانید: هوندا سیویک در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی آذریوردسال

کپی لینک

طراحی بدنه و ویژگی‌های آیرودینامیکی

نسل قبلی سیویک تایپ R ظاهری بسیار تهاجمی و شلوغ داشت که شاید به مذاق برخی خوش نمی‌آمد ولی در نسل کنونی، هوندا ظاهری ساده‌تر و ملایم‌تر را ارائه کرده که لوکس‌تر هم به نظر می‌رسد. بااین‌حال، اسپویلر جلو، گلگیرهای برجسته و بال بزرگ عقب به‌اندازهٔ کافی حال و هوای تهاجمی به تایپ R اضافه کرده‌اند تا از سیویک معمولی متمایز شود. دیفیوزر بزرگ با سه سر اگزوز در وسط و رینگ‌های 19 اینچی مشکی‌رنگ با کالیپرهای ترمز قرمزرنگی که از پشت آن‌ها خودنمایی می‌کند هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های ظاهری این سیویک اسپرت هستند که هرچند شاید به‌اندازهٔ رقبایی مثل تویوتا GR کرولا تهاجمی و چشمگیر به نظر نمی‌رسد ولی ظاهر قابل‌توجهی دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی هوندا سیویک تایپ R

سیویک تایپ R با پیشرانهٔ عالی، فرمان تیز و گیربکس فوق‌العاده، خودرویی درخشان برای رانندگی محسوب می‌شود. زیر کاپوت این ماشین یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که نسخه‌ای بروز شده اما همان موتور نسل قبلی است. این موتور به توربوشارژر جدیدی مجهز شده که سریع‌تر دور می‌گیرد و پاسخگویی موتور را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، در سیستم خنک‌کنندهٔ موتور و سیستم اگزوز هم تغییراتی صورت گرفته است. درنتیجه، تایپ R حالا 325 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف 5.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خودرو را با وزن 1480 کیلوگرم به حداکثر سرعت 275 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی تایپ R هم 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که برای یک هاچ‌بک داغ رقم قابل‌احترامی محسوب می‌شود.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی هوندا سیویک Type R 2.0 VTEC Turbo

مشخصه

جزئیات

پیشرانه

2.0 VTEC Turbo

سیستم سوخت‌رسانی

PGM-FI (Programmed Fuel Injection System)

حجم موتور

1996 سی‌سی

حداکثر قدرت

325 اسب بخار

حداکثر گشتاور

420 نیوتن‌متر

شتاب 0 تا 100 km/h

5.4 ثانیه

سیستم تعلیق

جلو: مک‌فرسون دو محوره - عقب: مالتی‌لینک

گیربکس

6 سرعته دستی (6MT)

ترمزها

جلو: دیسک خنک‌شونده - عقب: دیسکی

سیستم انتقال نیرو

4X2 (دیفرانسیل جلو)

ابعاد تایرها

265/30 ZR19

حداکثر سرعت

275 km/h

حجم باک بنزین

47 لیتر

وزن خودرو

1480 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

410 لیتر

ابعاد خودرو

مشخصه

اندازه (میلی‌متر)

طول

4564

عرض

1890

ارتفاع

1401

فاصله بین محوری

2734

فاصله چرخ‌های جلو

1625

فاصله چرخ‌های عقب

1623

مصرف سوخت بر اساس استاندارد WLTC

شرایط رانندگی

مصرف سوخت (L/100 km)

سرعت کم

11.4

سرعت متوسط

8

سرعت زیاد

7.1

سرعت خیلی زیاد

8

ترکیبی

8.2

کپی لینک

تجربه رانندگی

برخلاف دیگر رقبا، سیویک تایپ R فقط با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی تولید می‌شود که این یعنی تعویض دنده‌ها به‌اندازهٔ گیربکس‌های دوکلاچهٔ رقبا سریع نیست ولی تایپ R روی درگیری و لذت رانندگی تمرکز دارد یعنی همان چیزی که همیشه بوده است. کیفیت تعویض دنده‌های این گیربکس مثل نسل قبلی عالی است و دیفرانسیل لغزش محدود جلو نیز این پکیج بی‌نقص را تکمیل می‌کند. پیشرانه نیز حالا پاسخگویی بهتری دارد و برای ارائه قدرت کمی بیشتر خود مشتاق‌تر احساس می‌شود. البته هنوز هم کمی تأخیر احساس می‌شود و خودرو شتاب گیری موشک مانند رقبای چهارچرخ محرک آلمانی خود را ندارد. تایپ R در حالت رانندگی R+ کنترل بهتری دارد اما حالت کامفورت، سواری راحت‌تری را فراهم می‌کند و باعث می‌شود خودرو با وجود شخصیت اسپرت، روی جاده‌های پردست‌انداز ایران سواری راحتی داشته باشد. خوشبختانه در حالت رانندگی شخصی می‌توان این تنظیم تعلیق را حفظ کرد و درعین‌حال تهاجمی‌ترین حالت موتور را انتخاب کرد.

کپی لینک

طراحی کابین هوندا سیویک تایپ R

این ماشین در داخل همچنان از همان ویژگی‌های دوست‌داشتنی تایپ R مثل دسته‌دندهٔ فلزی جالب، صندلی‌های اسپرت قرمزرنگ آلکانترا، موقعیت رانندگی عالی و غربیلک فرمان خوشایند بهره می‌برد ولی فضای کلی کابین بسیار لوکس‌تر از نسل قبلی شده و حالا حتی از فولکس‌واگن گلف هم بهتر است. دریچه‌های تهویهٔ افقی، متریال باکیفیت و داشبورد دیجیتالی هم به این موضوع کمک شایانی کرده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تایپ R شاید به‌اندازهٔ رقبا شگفت‌انگیز به نظر نرسد ولی به‌اندازهٔ کافی هوشمند است و ویژگی‌های ضروری که یک خودروی خانوادگی نیاز دارد را ارائه می‌کند. این نمایشگر 9 اینچی که در بالای داشبورد قرار گرفته به‌صورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد. علاوه بر این، مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.2 اینچی قرار گرفته است که می‌توان آن را متناسب با رانندگی در جاده یا پیست تنظیم کرد. صندوق بار سیویک با ظرفیت 410 لیتری، بزرگ است و سرنشینان عقب از فضای پای زیادی بهره می‌برند ولی تایپ R خودرویی چهارنفره است.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات هوندا سیویک تایپ R

لیست امکانات و آپشن‌های سیویک تایپ R وارداتی آذریوردسال شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای و زانو
  • کنترل پایداری
  • ترمز اضطراری خودکار
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • هشدار برخورد
  • هشدار نقطه کور
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم تشخیص علائم رانندگی
  • کروز کنترل تطبیقی
  • حالت‌های رانندگی راحت، شخصی، R+ و اسپرت
  • صفحه آمپر دیجیتالی 10.2 اینچی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • دوربین دید عقب
  • نورپردازی داخلی
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی
  • بلوتوث
  • سنسور نور و باران
  • آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
  • شیشه‌های عقب دودی

و...

کپی لینک

مزایا و معایب هوندا سیویک تایپ R

کپی لینک

مزایا

  • رانندگی هیجان‌انگیز
  • هندلینگ عالی
  • کابین لوکس
  • کارایی چشمگیر برای استفاده‌های روزمره
کپی لینک

معایب

  • قیمت گران و غیرقابل‌دسترس در ایران
  • شتاب کمتر از رقبا
  • سروصدای زیاد در داخل
  • باک سوخت کوچک
کپی لینک

قیمت و رقبای هوندا سیویک تایپ R

قیمت سیویک تایپ R در بازارهای جهانی از حدود 46 هزار دلار آغاز می‌شود و به خاطر همین قیمت بالا، در ایران از طریق طرح ویژهٔ جانبازان وارد می‌شود ولی اینکه چرا برای جانبازان باید خودرویی با گیربکس دستی وارد شود علامت سؤال بزرگی است. درهرحال، با توجه به نرخ ارز، تعرفهٔ واردات و دیگر هزینه‌ها، تایپ R که در بازارهای جهانی هم خودروی نسبتاً گران‌قیمتی محسوب می‌شود، در ایران قیمت بسیار گزافی پیدا خواهد کرد که احتمالاً بیش از 7 میلیارد تومان خواهد بود؛ بنابراین، تایپ R به‌احتمال‌زیاد در تعداد محدودی وارد خواهد شد و قطعاً خریدار زیادی نخواهد داشت. همچنین ازآنجایی‌که هیچ‌کدام از رقبای مستقیم این خودرو مثل فولکس‌واگن گلف R یا تویوتا GR کرولا در کشورمان حضور ندارند، تایپ R در بازار ایران رقیب مستقیمی را مقابل خود نخواهد دید ولی از لحاظ قیمتی احتمالاً با خودروهایی مثل آئودی A3 وارداتی نادین خودرو و ب‌ام‌و 120i پرشیا خودرو مواجه خواهد بود.

هوندا سیویک تایپ R چه تفاوتی با نسخه استاندارد سیویک دارد؟

تایپ R به پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ بسیار قوی‌تر با 325 اسب بخار قدرت مجهز است، شخصیت اسپرت‌تری دارد و فقط با گیربکس دستی تولید می‌شود.

مصرف سوخت هوندا سیویک تایپ R چقدر است؟

مصرف سوخت این خودرو به‌صورت ترکیبی حدود 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر است که این رقم در سرعت‌های بزرگراهی به حدود 7.1 لیتر می‌رسد.

چرا هوندا سیویک تایپ R فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شود؟

هوندا در سیویک تایپ R لذت و درگیری راننده را در اولویت قرار داده و به همین دلیل، برخلاف رقبا، گیربکس اتوماتیک را ارائه نمی‌کند.

شتاب و سرعت نهایی سیویک تایپ در مقایسه با رقبا چگونه است؟

ازآنجایی‌که سیویک تایپ R از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک بی‌بهره است، در شتاب اولیه از رقبا کندتر است ولی در عوض لذت رانندگی بالاتری دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.