درگ نسل جدید سیویک تایپ R با هاچبکهای داغ مرسدس، بیامو، آئودی و گلف
نسل جدید هوندا سیویک تایپ R بهتازگی راهی بازار شد و بنابراین اولین کاری که باید انجام داد، قرار دادن این هاچبک داغ ژاپنی در برابر رقبای اصلی در مسیر 400 متر درگ است. کارواو در جدیدترین ویدئوی خود دقیقاً همین کار را انجام داده و سیویک تایپ R را به مصاف چهار رقیب قدرتمند برده که همگی آلمانی هستند.
مت واتسون پشت فرمان فولکسواگن گلف R نشسته که از نسخهٔ ویژهٔ جشن بیستسالگی است و قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ معمولی دارد. موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکسواگن در این نسخه 333 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرغتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود تا این گلف 1480 کیلوگرمی را حرکت دهد.
رقیب بعدی پسرعموی لوکس و شیکپوش گلف یعنی آئودی S3 است. مثل هاچبک فولکسواگن، زیر کاپوت این ماشین هم یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. بااینحال، این موتور در اینجا با تولید 310 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور از گلف R ضعیفتر بوده و S3 با وزن 1500 کیلوگرمی کمی هم سنگینتر است.
بااینحال، آئودی روی کاغذ نسبت به بامو M135i برتری دارد زیرا هاچبک باواریاییها نهتنها با وزن 1525 کیلوگرمی، خودروی سنگینتری است بلکه قدرت کمتری هم دارد. موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بامو 306 اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور 450 نیوتن متر آن از همهٔ خودروهای این جمع بیشتر است. انتقال نیرو نیز در اینجا بجای گیربکس دوکلاچه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی صورت میگیرد.
قدرت موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس A35 AMG دقیقاً با M135i برابر است اما 50 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به رقیب باواریایی دارد و با وزن 1555 کیلوگرم، سنگینترین عضو گروه هم محسوب میشود. انتقال نیروی موتور در اینجا مثل هاچبکهای گروه فولکسواگن توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه انجام میشود و طبیعتاً سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.
و درنهایت به خودرویی میرسیم که کل این درگ به خاطر آن ترتیب داده شده است. برخلاف چهار هاچبک آلمانی این رقابت، سیویک تایپ R جدید از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند که نیرو را فقط به چرخهای جلو میفرستد و خبری از لانچ کنترل هم نیست؛ بنابراین حداقل در آغاز درگ، هاچبک هوندا قطعاً ضعیفتر از رقبا عمل خواهد کرد اما پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آن با 329 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور، قویترین نمونه در این جمع محسوب میشود. تایپ R همچنین با وزن 1429 کیلوگرمی، سبکترین خودروی این رقابت هم بهحساب میآید.
بنابراین، آیا سیویک تایپ R جدید به لطف قدرت بیشتر و وزن سبکتر میتواند حریف رقبای چهارچرخ محرک خود شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.