فولکس واگن

مروری بر نسل‌ های فولکس واگن گلف R، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید

نسخه‌ی R از فولکس واگن گلف، یکی از سریع‌ترین هاچبک‌های دنیا است که اصولا مخصوص بازار آلمان تولید می‌شود اما به تعداد محدود در بعضی کشورهای خارجی نیز وجود دارد. این مدل در نمونه‌های متنوعی که ۲۰ سال اخیر ارائه کرده، فناوری‌هایی ویژه داشته است که در خودروهای هاچبک، مرسوم نیست. گلف R از سال ۲۰۰۲ تا امروز، به صورت محدود در بازارهای برگزیده‌ی فولکس‌واگن عرضه شد. مجموع فروش این خودرو، ۲۶۰ هزار دستگاه گزارش شده است.

فولکس گلف R مدل 2022

روز گذشته، نسخه‌ای ویژه از نسل جدید گلف R به مناسبت بیست‌امین سالگرد تولید این خودرو رونمایی شد. این مدل، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ دو لیتری است اما قوی‌تر از گلف GTi عمل می‌کند و ۳۱۵ اسب بخار قدرت دارد. به بیان بهتر، گلف R جدید، قدرتمندترین نسخه‌ی استاندارد گلف در تاریخ ۴۸ ساله‌ی این خودرو است. همچنین رینگ‌های ۱۹ اینچ آبی-مشکی و چهار اگزوز دوقلو در عقب، مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری گلف R 20 Years edition هستند.

فولکس گلف R مدل 2002

اولین گلف R با کد مدل R32 در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. این خودرو، براساس نسل چهارم (MK4)  به تولید رسد و از نظر فنی، اشتراکاتی با آئودی TT داشت. پیشرانه‌ی ۳/۲ لیتر VR6 با قدرت ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر، همراه سیستم دو دیفرانسیل و تجهیزات کنترل کشش، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۶ ثانیه فراهم می‌کرد.

گلف R32، نخستین خودروی دنیا است که مجهز به گیربکس دوال کلاچ (DSG) تولید شد. این مدل، در ابتدا مخصوص بازار آلمان بود اما از سال ۲۰۰۴ در امریکا و استرالیا نیز فروش محدود داشت.

فولکس گلف R مدل 2006

دومین مدل گلف R براساس نسل پنجم گلف  (MK5) تولید شد و بازهم R32 نام داشت. این خودرو نیز، موتور ۳/۲ لیتر VR6 داشت اما ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت؛ ضمن اینکه می‌توانست تا ۷ هزار دور بردقیقه، محدوده‌ی کارکرد مجاز ارائه دهد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۲ ثانیه فراهم کند.

گلف R32 دوم بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ تولید شد و فناوری‌های ویژه، مثل سیستم دو دیفرانسیل اختصاصی فولکس واگن ۴Motion، گیربکس دایرکت شیف (دوال کلاچ اتوماتیک برقی)، تجهیزات کنترل کشش ساخت هلدکس (Haldex) سوئد داشت.

فولکس گلف R مدل 2010

نسل ششم فولکس واگن گلف MK6، میزبان سومین گلف R بود. از سال ۲۰۰۹، پیشرانه‌ی دو لیتری جای‌گزین موتور ۳/۲ لیتری شد و به همین دلیل، کد R32 به تاریخ پیوست.

به لطف پیشرانه‌ی توربوشارژ دو لیتری، ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برای گلف R سوم فراهم شد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۵/۵ ثانیه بود و خریدار می‌توانست گیربکس اتوماتیک دوتل کلاچ یا جعبه‌دنده‌ی دستی را انتخاب کند. همچنین گلف R دودر نیز تولید شد.

فولکس گلف R مدل 2014

با رونمایی از نسل هفتم گلف در سال ۲۰۱۲ و تفاوت‌های چشمگیر این خودرو با مدل‌های قبلی، انتظارات از گلف R نیز افزایش یافت. این خودرو، سال ۲۰۱۳ با پیشرانه‌ی دو لیتر توربوشارژ به تولید رسید؛ درحالی‌که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کرد.

چهارمین مدل گلف R، بعد از ۴/۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت داشت. فناوری کنترل دینامیک شاسی (DCC) یکی از آپشن‌های انتخابی برای این خودرو بود که در واقع، سیستم تعلیق و ترمزها را برای بهبود رانندگی در پیست و فرمان‌پذیری، مدیریت می‌کرد.

فولکس گلف R مدل 2022

جدیدترین نسل گلف با کد MK8، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. نسخه‌ی R از این خودرو نیز مشابه مدل‌های قبل، موتور دو لیتر توربوشارژ دارد؛ اما همراه فناوری‌هایی مثل سیستم انژکتور TSI ارائه می‌شود. گلف R امروزی، با قدرت ۳۱۵ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر، در آزمایش رسانه‌ی Car and Driver سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه داشته و برتر از هوندا سیویک تایپ R فعلی بوده است. این هاچبک آلمانی، حالت رانندگی مخصوص دریفت نیز خواهد داشت.

در بازار جهانی، قیمت نسخه‌ی استاندارد فولکس واگن گلف GTI  با پیشرانه‌ی دو لیتر ۲۴۱ اسب بخار، ۳۱ هزار دلار است. این خودرو، می‌تواند ۵/۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. مدل پایه از گلف، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. برای گلف R مدل ۲۰۲۲، آستانه قیمت ۴۵ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

ویدئوی منتشر شده از تست جاده‌ی فولکس واگن گلف R مدل ۲۰۲۲، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۳ تا ۴/۵ ثانیه را نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب‌تر اینکه، هاچبک مجهز به موتور دو لیتری، نهایت سرعت ۲۹۰ کیلومتر برساعت ثبت می‌کند و تعادل بسیار خوبی در سرعت‌های بالا دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    از بهترین هاچبک‌های جهان !

    اما اگر به کسی بَر نمیخوره مثل فلاکتی که صاحبان خودروهای‌ کره‌ای در ایران میکشند و من میگویم و برخی‌ها گُر میگیرند !!!!! علی آقا بخردی یه گلف GTi آبی خوشگل داره که کارکرد پائینی داره اما جالب اینجاست که گیربکسش شروع کرده به روغن ریزی ، چرا واقعاً ؟!
    موضوع چیه که برندهای مطرحی که روزگاری نماد اعتماد و اطمینان بودند به چنین روزی رسیده‌اند که مثل آب خوردن مشکل پیدا میکنند و به گارانتی خودشون میبالند !
    گارانتی در صنعت خودروی امروز برای خودروسازانی چون کره‌ای‌ها و برخی آلمانی‌ها مثل فولکس یا bmw مثل این میمونه که طرف با مُشت بزنه دندون هر کسی که دِلِش خواست را بشکونه و بگه مگه چیه دیه‌اَش را میدم !

    جز محصولات ژاپنی و بخصوص تویوتا ، حقیقتاً دیگه به کدامشان میشه اعتماد کرد که سال‌ها خراب نشوند و رفیق صاحبش باشند !

    حالا باز هم به آلمانی‌ها یه پرفورمنسی دارند و بیشترین مشکلشون به روغن‌ریزی هست که از فشار بالای اویل‌پمپ و کارکرد دقیق موتورها و گیربکس‌هاشون هست و فشاری که راننده‌ها با دور موتور بالا سَرَش می‌آورند !
    اما کره‌ای‌ها چی ، هر چی هم که نازشون را بکشید و آرام رانندگی کنید و روغن عوض کنید ، باز یاتاقان شاطون میزنند و مالکش را میفرسند دنبال نخود سیاه !

    موافقم 18
    مخالفم 20
    1. s.k.power

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (223 ديدگاه)

      آها.

      چرا همه فکر میکنن آقای بخردی خدای ماشین باز ها و فردی به دور از خطا در بررسی و نظر دادن در مورد ماشین هاست؟

      واقعا نمیدونم این قدیس سازی چیه

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        من خودم مدت زیادی هست صفحه آقای بخردی در اینستاگرام دنبال می کنم
        ایشون در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک تخصص داره
        به نظرم از نظر مهندسی خودرو در سطح بالایی نیست اما قطعا از شخص من بیشتر اطلاعات داره :)
        یک نکته دیگه اینکه آقای بخردی به شدت تعصبی و مغرضانه حرف می زنه، اصلا بی طرف نقد نمی کنه
        ایشون نسبت به ایرانی های موفق امریکا و کانادا حسادت داره و پست یا استوری توهین آمیز براشون منتشر می کنه
        ضمنا از نظر وضع مالی، آقای بخردی شرایط بسیار خوبی داره و همیشه دو یا سه تا ماشین با قیمت 50 تا 150 هزار دلار برای رانندگی خودش و همسرش استفاده می کنه. مثل انواع پورشه 911 و رنجرور و مرسدس S کلاس
        به عنوان یک ایرانی موفق مقیم امریکا شایسته احترام هست

        موافقم 21
        مخالفم 7
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۵ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          بله موافقم با شما

          اما علی آقا بخردی از اول ادعایی نداشته و فقط تجربیات و درک شخصی خودش از خودروها و بازار آمریکا را مستند نشان میدهد تا هیچ شک و شُبهه‌ای هم وجود نداشته باشه !

          اشخاصی هستند مثل علی آقا یا جناب سِرژیک ( متخصص تعمیر گیربکس در آمریکا هستند ) که هم بر حثب علاقه و هم بیزینس ، با خودرو زندگی میکنند و نفس میکشند و من به شخصه کاملاً با آن‌ها موافقم چون شکم سیر دارند و روک و پوسکنده نظراتشان را بیان میکنند !

          علی آقا که بارها به تویوتا تاخته و توپیده و با اینکه من طرفدار این برند ژاپنی هستم ، نقدش را به جان میخرم و نظر ایشون و همه برایم محترم هست !

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. Navid_A.J

          ۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (3691 ديدگاه)

          اگر منظور مانی خوشبین هست، که درسته فرد موفقیه اما از نظر شخصیتی، حق با جناب بخردیه

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. HamiD

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      داداش زخم کردی کره ای های بدبخت رو …
      واقعا حس میکنم طرفدار کره ای ولی میخوای با این حرف ها ژاپن رو خراب کنی …
      کره ای ها واقعا خودرو های بسیار بهتری از ما میسازن پس به جای توهین بهتره ازشون الگو بگیریم و متوجه بشیم پیشرفت در زمان نسبتا کوتاه کاملا امکان پذیره …
      درسته کره خودرو های اسپورت جذابی نداره و برای شخص من به اندازه ژاپن دوست داشتنی نیست اما این دلیل نمیشه شما ماشین کره ای فرودگاه مدل 2012 رو با 400 هزار تا کار ببینی و بگی بدرد نخوره!

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        الگو بگیریم ؟!!!

        خودروسازی ما اگر میخواست اُلگوگیری کنه ، تا حالا کرده بود !

        کره‌ای‌ها فقط در ظاهر خودرو هستند و اگر نه در باطِن فقط میشه گفت پا به پای چینی‌ها در حرکت هستند !

        چیکار به ژاپنی دارم ، بحث ژاپن جداست و خودشون را ثابت کردن !

        شما میگی ۲۰۱۲ فرودگاهی ۴۰۰ هزارتا کارکرد !

        اما من میگم نرسیده به ۱۰۰ هزارکیلومتر شاتون یاتاقان و … !
        مشکلات برقی که پیشکششان !

        موافقم 2
        مخالفم 2
  2. Jdm باز

    ۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    خیلی ممنون از اقای اشتری بخاطر این مقاله مفید و جذاب
    خیلی این جور مقاله ( حداقل برای من) جذابه
    قشنگ تمام اخبار زباله های ایرانیو میشوره میبره

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      سلامت باشید انجام وظیفه است

      موافقم 6
      مخالفم 1
  3. Black Ferrari

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    من از نسل دوم این ماشین خیلی خوشم میاد خیلی زیباست اگه پول داشتم و خارج بودم حتما می خریدمش ولی حیف که … 💔

    نسل سومش رو هم که تو سطح شهر میبینم کیف میکنم

    از آقای اشتری عزیز هم برای تهیه این گونه مطالب تشکر میکنم

    موافقم 8
    مخالفم 2
      1. Sina10

        ۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        لطفا بازم بیشتر کار کنید و با عمق بیشتر
        اینجور مطالب عالی و بسیار مفیدن
        ممنون

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. Hadi

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    این مقاله ها واقعا خیلی جذابه قشنگ توسعه خودرو هارو نشون میده 👌🏼
    ممنون از سایت خوب پدال👌🏼…

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. Alan.r

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    ممنون آقای اشتری مقاله‌ی بسیار جالب و آموزندست
    فولکس گلف جزو بهترین هاچبک های جهانه ولی اگه بخوام یه Hot Hatch انتخاب کنم Mercedes AMG A45 رو انتخاب می‌کنم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. TML BN

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    مبارک مبارک تولدت مبارک
    من خودم عاشق اینم که یک نسل اول یا دوم برداری و تا سر حد مرگ تیون کنی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. محمد هادی

    ۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2143 ديدگاه)

    بهترین و آتشی ترین نسخه فولک گلف
    بنظرم همین نسخه نهایی خفن ترین نسخه ی کنونی شه
    عالی عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا