تجربه و آزمایشهوندا

رانندگی با نسل اول هوندا NSX، اسطوره‌ای از سرزمین آفتاب تابان

هوندا NSX که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، خودرویی بود که به جهان نشان داد سوپراسپرت‌ها هم می‌توانند راحت و قابل‌استفاده باشند.

خریداران سوپراسپرت هیچ‌گاه به‌اندازهٔ امروز دوران خوشی نداشته‌اند. سوپرکارهای مدرن معمولاً خودروهای قابل‌اعتمادی هستند و حتی در برخی موارد سواری بسیار راحتی هم دارند. در گذشته اما این‌طور نبود. به‌عنوان‌مثال لامبورگینی کانتاش را در نظر بگیرید که ورود و خروج به آن دشوار بود، دید رو به عقب نداشت و کنترل آن در هر شرایطی سخت بود؛ اما هوندا با شگفتی موتور وسط خود همه‌چیز را تغییر داد.

پیشینهٔ این پروژه به اوایل دههٔ ۸۰ بازمی‌گردد. از همان ابتدا، خودروی اسپرت هوندا قرار بود موتور وسط باشد که در آن زمان عرصهٔ کاملاً جدیدی برای این شرکت محسوب می‌شد. استفاده از فولاد می‌توانست گزینهٔ آسانی باشد اما خودرو را سنگین می‌کرد و درنتیجه به پیشرانه‌ای بزرگ‌تر از آنچه هوندا می‌خواست نیاز داشت درحالی‌که گنجاندن تجهیزات رفاهی مثل تهویه مطبوع و پنجره‌های برقی را هم دشوار می‌کرد. به همین دلیل، هوندا آلومینیوم را انتخاب کرد و خودرو ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر شد. البته هوندا مجبور شد برای ساخت پانل‌های بدنه از آلومینیوم، فرایند کاملاً جدیدی را توسعه دهد.

یک خودروی نوآورانه با نامی مناسب نیاز داشت و NSX که مخفف New Sports car Experimental به معنای خودروی اسپرت جدید آزمایشی بود انتخاب شد. یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سبک و جمع‌وجور هم این خودرو را به رقیبی برای مدل‌های رده پایین فراری تبدیل کرد و پورشه ۹۱۱ را به نگرانی انداخت. در اینجا اما باید به آیرتون سنا هم اشاره کنیم. این قهرمان سه دورهٔ فرمول یک نقش کوچک اما مهمی در توسعهٔ NSX ایفا کرد.

هنگامی‌که NSX دورهٔ آزمایشی یک‌ماهه‌ای را پیست سوزوکای ژاپن می‌گذراند، سنا هم در این کشور در حال آزمایش خودروی فرمول یک مک‌لارن با پیشرانهٔ هوندا بود. تیم توسعهٔ NSX فرصت را غنیمت شمرد و مؤدبانه از او درخواست رانندگی با یک خودروی جاده‌ای جدید و بیان بازخورد خود را کرد. سنا قبول کرد اما چیزی که در مورد NSX گفت خیلی مثبت نبود: «من مطمئن نیستم که واقعاً بتوانم در مورد یک خودروی تولید انبوه توصیهٔ مناسبی داشته باشم اما احساس می‌کنم خودرو کمی سست و شکننده است».

وی به استحکام ضعیف NSX اشاره داشت و بنابراین هوندا خودرو را از نو تنظیم کرد و آزمایش‌های بیشتری را در نوربرگ‌رینگ انجام داد تا NSX از لحاظ هندلینگ تکمیل شد. هوندا پس از عرضهٔ نمونهٔ تولیدی این خودرو یک نمونهٔ قرمزرنگ از آن را به سنا هدیه داد و وی با حفظ این خودرو درواقع مهر تأیید خود را روی سوپراسپرت ژاپنی‌ها زد.

با گذشت بیش از ۳۰ سال از زمان عرضهٔ NSX در سال ۱۹۸۹، این خودرو هنوز هم درخشان به نظر می‌رسد. این خودرو با کابینی حبابی مانند که از جت جنگندهٔ F16 الهام گرفته، هدفمند به نظر می‌رسد. ویژگی بعدی این ماشین کارایی روزمرهٔ آن است. هرچند هوندا اهداف پرفورمنس جدی برای NSX داشت، به این موضوع هم توجه داشت که خودرو باید بسیار قابل‌استفاده‌تر از سوپراسپرت‌های موتور وسط آن زمان باشد. پشت فرمان، دید رو به بیرون عالی است و ستون‌های A باریک به این موضوع کمک می‌کنند. بااین‌حال، طراحی داخلی خودرو بی‌نقص نیست و به‌عنوان‌مثال، برخی قطعات مثل غربیلک فرمان بسیار ساده شبیه خودروهای معمولی آن سال‌های هوندا هستند.

اما بزرگ‌ترین مشکل این NSX گیربکس اتوماتیک است. البته گیربکس‌های اتوماتیک امروزه در سوپراسپرت‌ها بسیار معمول هستند ولی اکثراً به نمونه‌های دوکلاچهٔ سریع و تندوتیز مجهز می‌شوند درحالی‌که چنین گیربکس‌هایی در زمان ساخت NSX وجود نداشتند. به همین دلیل، سوپرکار هوندا از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند که تعویض دنده‌های آن را در بهترین حالت می‌توان آرام و بدون عجله توصیف کرد. بدتر اینکه نسخهٔ اتوماتیک قدرت کمتری نسبت به نمونهٔ دستی دارد و ردلاین پیشرانهٔ آن ۵۰۰ rpm کمتر است. همچنین گیربکس عادت آزاردهنده‌ای دارد که حتی در حالت تخته‌گاز هم زود دنده‌ها را عوض کند و به همین دلیل خیلی اوقات اجازهٔ رسیدن موتور حتی به این ردلاین کاهش‌یافته را هم نمی‌دهد.

البته نمی‌خواهیم از این مشکل خیلی گلایه کنیم زیرا با نسخهٔ فیس‌لیفت و گیربکس دستی NSX هم رانندگی کرده‌ایم. آن خودرو با عملکرد چشمگیر گیربکس، تجربهٔ رانندگی را بسیار هیجان‌انگیزتر می‌کرد. در آن مدل، به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، ردلاین با افزایش قابل‌توجه ۲ هزار rpm به ۸ هزار rpm رسیده و تعویض دندهٔ دستی با دسته‌دندهٔ کوتاه باعث می‌شد کار با این شش سرعته جذاب و لذت‌بخش باشد. بااین‌حال، صرف‌نظر از گیربکس می‌توان از شاسی فوق‌العادهٔ NSX لذت برد که با گذشت بیش از سه دهه هنوز هم عملکرد دقیقی دارد.

البته قطعاً در سرعت‌های پایین سواری کمی سفت است ولی با افزایش سرعت خیلی زود نرم‌تر می‌شود. فرمان خودرو طبق استانداردهای امروزی کند عمل می‌کند و بنابراین عبور از پیچ‌های تنگ می‌تواند دشوار باشد اما با کمی تلاش، NSX با دماغهٔ بسیار چابک خود پاسخ می‌دهد. همچنین با وجود قدرت و گشتاور نه‌چندان زیاد، در مورد انحراف عقب خودرو هم نگرانی وجود نخواهد داشت.

اما با همهٔ این‌ها، هوندا کمی بیش از آنچه باید NSX را روی خط تولید نگه داشت. این خودرو در ابتدا رقیبی برای فراری ۳۴۸ بود اما اهالی مارانلو در طول حیات NSX سه جایگزین جدید (F355، F360 و F430) برای آن سوپراسپرت موتور وسط ارائه کردند. همچنین در دوران تولید NSX، دیگر خودروسازان فهمیدند که سوپراسپرت‌هایشان می‌توانند رانندگی بسیار راحت‌تری داشته باشند و بدین ترتیب روزبه‌روز قابل‌استفاده‌تر شدند و خیلی زود هوندا را پشت سر گذاشتند. نهایتاً تولید این سوپراسپرت ژاپنی در سال ۲۰۰۵ پس از ساخت حدود ۱۸ هزار دستگاه پایان یافت. سپس خیلی طول کشید تا نسل دوم NSX معرفی شود و این خودرو تا سال ۲۰۱۶ به بازار نیامد. عمر نسل دوم NSX نسبت به نسل اول کوتاه‌تر بود و اصلاً محبوب نشد و هرچند از بسیاری جهات خودروی خوبی بود اما هیچ‌گاه اثر نسل اول را از خود به‌جای نگذاشت.

مشخصات فنی

Honda NSX 1990

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6
قدرت ۲۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۹ لیتر ترکیبی
قیمت هم‌اکنون از ۵۰ هزار پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. MILADZM

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (345 ديدگاه)

    نسل دومش که هرگز خودروی موفقی نشد و از همون اول به حاشیه رفت و ازش خیلی هم استقبال نشد
    شاید به این دلیل بود که الکی پیچیده بود و جالب اینکه در قبال اونهمه پیچیدگی فنی و فناوری که هوندا هی ادعاش رو میکرد پرفورمنس خوبی هم نداشت یا شاید برچسب قیمتی ش برای یک ماشین از برند هوندا خیلی گزاف بود
    اما بنا به شنیده ها نسل اولش ماشین قابل قبولی بود .

    موافقم 7
    مخالفم 69
    1. فورد

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (856 ديدگاه)

      فقط جای زاپاسش حی میگم این چیه وسطش

      موافقم 4
      مخالفم 8
    2. مجتبی .

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      نسل اول قابل قبول؟! میبینی که تیتر چی زده؟ اسطوره جناب ابرکارشناس

      موافقم 18
      مخالفم 5
    3. بهزاد

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2407 ديدگاه)

      زد ام هوندا زمان معرفی این نسل پیش بینی تولید ۳ هزار دستگاهی داشت.
      بزار برات بیشتر روشن کنم مدیر نشسته و گفته این مدل حداکثر تولیدش نباید بیش از ۳ هزار دستگاه باشه و قرار هم نبود بیش از ۳ هزارتا تولید بشه و بازم بزار روشنت کنم تولیدش ۳۰۰۱ نمیشد.
      NSX با تولید و فروش 2908 دستگاه به کارش پایان داد تا نسل بعدیش که معرفی بشه.
      بازهم اگر میبینی نمیتونی هدف یا پیش بینی را به خوبی جذب کنی بگو بیشتر توضیح بدیم.
      تمام قطعات و ملزومات ساختش برای ۳ هزار دستگاه تعیین شده بود.

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. علی

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (71 ديدگاه)

        نهایتاً تولید این سوپراسپرت ژاپنی در سال ۲۰۰۵ پس از ساخت حدود ۱۸ هزار دستگاه پایان یافت.!!!!!😐

        موافقم 9
        مخالفم 1
  2. Kamy

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (687 ديدگاه)

    فراری اف ۴۰ فقرا

    موافقم 42
    مخالفم 3
  3. Kamy

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (687 ديدگاه)

    اگه گیربکس دستی یا دوکلاچه داشت به نظرم عملکرد خیلی بهتری میتونست داشته باشه

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. sina

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    عشق خالص

    موافقم 33
    مخالفم 1
  5. harry.potter

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    نصف بازی ماشینای دهه ۹۰ میلادی ازین برای کاور بازی استفاده کردن

    موافقم 41
    مخالفم 1
  6. AMANTE

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    دو ماشینی که اگه روزی بشه مجموع خودرویی خودم رو جمع کنم، توی مجموع ام خواهد بود.
    هوندا NSX و هوندا S2000 هست.
    اولین بار پوستر اش رو خریدم و بعد توی GTA SA با عنوان Infernus سوار اش شدم.

    موافقم 28
    مخالفم 0
    1. R/T

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      آره داخل GTA SA یادش بخیر

      موافقم 15
      مخالفم 0
      1. محمدهادی

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2133 ديدگاه)

        خیلی قبل تر از جی تی ای،این نازنین خوش دست توی بازی گران توریسموی همون سری اول حضور پیدا کرد(۱۹۹۷)
        حتی قبل از گران توریسمو هم در بازی های ماشین خیلی ابتدایی تر هم وجود داشت که انقد قدیمیه ماجرا که اصلن اسماشونو یادم رفته
        ولی خودم در دوران خردسالی باچشم دیدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Shahrum

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      S2000 که دگ یک کلکسیونی کمیابه.. بنظرم زیباترین ماشین ژاپنیه

      موافقم 8
      مخالفم 0
  7. JDM سابق

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (374 ديدگاه)

    ان اس اکس. سوپرا. اسکای لاین GT-R
    مثلث خوفناک JDM در دهه نود میلادی

    موافقم 26
    مخالفم 1
  8. Siyavash

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (657 ديدگاه)

    اسطوره واقعی…اما حیف و صد حیف که نتونستن جانشین لایقی براش بسازن…نسل دوم nsxماشین خوبی بود ولی مثل نسل اول نبود که بتونه یقمه تمام هم دوره هاشو بگیره…مثلا سه تا موتور الکتریکی با یه موتور ۶سیلندر توئین توربو نهایتا ۵۷۰اسب قدرت تولید می‌کرد در حالی که..gtr با همون موتور ۶ سیلندر و در نسخه پایه ۵۷۰اسب رو تولید می‌کرد یا مک‌لارن ۵۷۰اس همین طور یا پورشه یا بقیه رقباش…به نظرم همون سالم که معرفی شد باید دست کم ۶۵۰ اسب ازش قدرت میگرفتن و در نسخه تایپsهم بالایه ۷۰۰ اسب…تا حداقل میتونست یه رقابتی با بقیه داشته باشه…ولی بدبختانه هم شرکت هوندا هم شرکت نیسان..دوتا از بهترین ماشین هایه تاریخ رو به مسخر ترین روش کشتن..اول gtr که وقتی معرفی شد تا ۵ سال هیچ رقیبی نمیتونست شکستش بد ولی الان یه بی ام و m3به نظرم شکستش میده…دوم همین nsx که سرشو بریدن با این نسل جدید….جفتشون بائو یه فکر چاره ای بکنن

    موافقم 14
    مخالفم 1
  9. Hadi

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    مونالیزای ژاپنی 😍

    موافقم 16
    مخالفم 1
  10. علی جردن

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1027 ديدگاه)

    توی متن از سادگی فرمان انتقاد شده و نوشته که مثل فرمان بقیه محصولات هوندا است! درحالی که ژاپن ۳۰ سال پیش روی فرمان دکمه گذاشته بودند ایران خودرو از سال ۹۹ روی فرمان ۲۰۷ فیس لیفت دکمه گذاشته و با قیمت ۱ میلیاردوبیشتر!!!! هم قیمت یک سوپر اسپرت میده دست امت

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      بنظر منم اتفاقا طراحی غربیاک فرمون بسیار زیبا و حرفه یی انجام شده،و یکی از زیباترین ها در دهه ی نوده
      شما کافیه شکل فرمون رقبای این هوندای حرفه یی رو نگاه کنید،اصن حال بهم زن بودن،خیلیاشون که اصن چهار پر بودن،اتفاقا فرمون های چهار پر هستن که در خودروهای خانوادگی استفاده میشدن از اول،نه سه پرهای اسپرتی که در این جا هم برای هوندا طراحی شد
      واقعا چرا به یکی از برترین ویژگی هاش این مقاله گیر داد؟!!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. مجتبی .

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    آقای میلاد zmبابت کلمه آخر پاسخم عذرخواهم.🙏

    موافقم 0
    مخالفم 2
  12. BMW

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1194 ديدگاه)

    به خاطر موتور ویط بودنش وزن به صورت ۵۰ به ۵۰ تقسیم میشد و راحت تر از بقیه ماشین ها بود تو نوع موتور اون زمان و بهتره انیمهInitial D این رو ببینید مخصوص همه ماشین های ژاپنی و خیلی لذت بخش هست از تویوتا و هوندا بگیر تا جی تی ار و لنستر کلی ماشین کلا ژاپنی بازها فکر کنم دیده باشند

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. دانیال

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. محمدهادی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2133 ديدگاه)

    عججب کاکپیت جذذذابی داشته واقعا در اون زمان!!
    حتی برای همین الان هم مدرن بنظر میرسه لامصصب

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا