بررسی هیوندای ولستر، ریزنقش جذاب

پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 - 15:30
مطالعه 11 دقیقه
هیوندای ولستر
در این قسمت از بررسی خودروهای اروندی، به سراغ هیوندای ولستر می‌رویم. هاچبکی محبوب از دیار چشم‌بادامی‌های کره‌ای. کشوری که صنعت خودروسازی خود را...

در این قسمت از بررسی خودروهای اروندی، به سراغ هیوندای ولستر می‌رویم. هاچبکی محبوب از دیار چشم‌بادامی‌های کره‌ای. کشوری که صنعت خودروسازی خود را هم‌زمان با ایران‌خودروی خودمان آغاز کرد و اکنون پس از گذشت کمتر از چهل سال، در دنیای رقابتی خودروسازی، برای خود جا بازکرده و مشتریان خود را دارد.

کمتر کسی یا بهتر بگوییم کمتر جوانی است که ولستر را نشناسد. خودرویی که پس از طراحی و ساخت، جسارت و بلندپروازی مهندسین هیوندای را به همگان ثابت کرد.

مشتریان اصلی هیوندای ولستر، همان‌طور که از ظاهر اسپرتش پیداست، جوانانی هستند که با بودجه‌ای کمتر از قیمت هاچ‌بک‌های آلمانی، به دنبال خودرویی جذاب هستند. باید بگوییم این شرکت به هدفش رسید! ولستر واقعاً خوب از آب درآمد!

کپی لینک

نمای بیرونی هیوندای ولستر

با نگاهی گذرا به نمای خودرو تفاوتی آشکار بین طرفین آن به چشم می‌خورد و آن هم عدم تقارن است! سمت راننده یک درب و طرف مقابل دو درب وجود دارد. همچنین درب سمت راننده کشیده‌تر است و ستون خودرو عقب‌تر قرار دارد. این عدم تقارن برای به‌نوبه خود عجیب می‌نماید و ممکن است به مزاج برخی خوش نیاید ولی نمی‌توان این را انکار کرد که درب عقب واقعاً کارآمد است. تصور کنید با دوستان خود، خودروی کوپه‌ای دو درب سوارید و هر بار برای سوار یا پیاده شدن سرنشینان عقب، شاگرد مجبور باشد از خودرو پیاده شده و اهرم را بکشد و صندلی را خم و راست کند! تجربه‌اش را داشته‌ام! واقعاً کلافه کننده است!

در قسمت پیشین، جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی که خط‌مشی تولیدات هیوندای است، با فرم قرارگیری چراغ‌های بزرگ آن که گرافیک داخلی زیبایی دارند، به‌خوبی هماهنگ است.

دو ورودی هوایی که در کاپوت خودرو دیده می‌شود (صرفاً جنبه تزئینی دارند) به همراه خطوط تیز و شکستهٔ بدنه، المان‌هایی هستند که هدف بر عضلانی نشان دادن خودرو دارند.

در نمای پسین می‌توان شیب نسبتاً زیاد سقف را به‌خوبی مشاهده کرد. چراغ‌ها با انحنای بدنه متناسب‌اند و گرافیک جذابی دارند. خروجی اگزوز دوگانهٔ متصل‌به‌هم که در وسط سپر تعبیه شده‌اند نیز از شاخصه‌های تفاوت طراحی این هاچ‌بک زیباست. رینگ‌های 17 اینچی بزرگ به نظر می‌رسند و در وسط هر پره، نواری باریک بارنگی متناسب با بدنه دیده می‌شود. ارتفاع یا به عبارتی فاق لاستیک‌ها همانند دیگر خودروهای اسپرت چهره، کوتاه است. این امر گرچه سبب زیبایی ظاهری می‌شود، اما کوبش خودرو را بالا می‌برد. خصوصاً برای سرنشینان عقب که می‌توانند تک‌تک پستی بلندی‌های آسفالت با کیفیت شهر را با تمام وجود احساس کنند! ولی از انصاف دور نشویم، خودروی اسپرت هر کارش که کنند همین است! نمی‌توان راحتی رانندگی در یک سدان هم قیمت را در آنها یافت. گرچه برخی این امر برایشان در رانندگی اسپرت خوشایند است.

کپی لینک

نمای درونی هیوندای ولستر

پس از باز کردن درب عقب با دستگیره‌ای که معلوم نیست در کجا واقع شده! وارد خودرو می‌شویم. در هیوندای ولستر نیز مانند هر کوپهٔ دیگری به فضای صندلی راننده و شاگرد اهمیت زیادی داده شده و درصورتی‌که دو نفر در خودرو باشند، اصلاً کمبود فضایی احساس نمی‌شود.

طراحی داخلی واقعاً زیباست و ازآنجاکه خودروی مورد بررسی ما سفارش خلیج‌فارس است، با انبوهی از امکانات مواجه می‌شویم. سقف پاناروما حس خوبی به سرنشینان القا می‌کند. خصوصاً در ولستر سرنشینان عقب با پاناروما احساس محبوس بودن در فضایی تنگ و تاریک را کمتر خواهند داشت! همین‌جا پیشنهاد می‌کنم اگر قصد خرید ولستر را دارید به این آپشن نگاهی ویژه داشته باشید!

صندلی‌های عقب برای شخصی با جثهٔ نسبتاً بزرگ، کافی نیست و در مسافرت‌های طولانی خسته‌کننده خواهد بود. دید سرنشینان عقب نیز به اطراف محدود است. علی رقم فضای کم سرنشین عقب، فضای بار صندوق عقب بسیار مناسب است و با خواباندن صندلی‌ها به فضایی واقعاً مناسب برمی‌خوریم

صندلی‌های جلو بزرگ و جادار اند و پوشش چرمی جلوه زیبایی به کابین می‌دهد. جنس مواد بکار رفته در داشبورد نیز به نظر با کیفیت می‌رسند. نمایشگر ۷ اینچی امکانات خوبی را فراهم می‌کند. کیفیت سیستم صوتی نیز مطلوب است و ضعفی در آن مشاهده نمی‌شود.

کپی لینک

ویژگی‌های فنی هیوندای ولستر

ولستر برخلاف ظاهر تند و تیزی که دارد، از پیشرانه‌ای وحشی برخوردار نیست. نمی‌توان گفت ولستر تنبل است و به‌شخصه ترجیح می‌دهم بگویم "پیشرانهٔ ولستر به‌اندازه ظاهرش اسپورت نیست"

برخی این مقوله را چنین توجیه می‌کنند که اصولاً هدف از طراحی و ساخت ولستر، صرفاً هاچبکی درون‌شهریست که ظاهر اسپورتی دارد و نباید از آن انتظار قدرتی چشمگیر را داشت. چراکه در کلاس خودروهای درون‌شهری کوچک، کم‌هزینه و کم‌مصرف بودن بیشتر مِلاک است تا شتابگیری و سرعت بالا.

به‌هرحال پیشرانه ۱.۶ لیتری آن توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتون بر متر گشتاور را دارد. مصرف آن نیز ۸.۱ و ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر به ترتیب در شهر و جاده گزارش شده که با میانگین مصرف ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، ولستر را می‌توان خودرویی کم‌مصرف دانست

سیستم انتقال قدرت، نقطه عطفی از نظر فنی برای ولستر است. گیربکس شش دنده اتوماتیک دو کلاچه آن که به حالت دستی نیز قابل کنترل است، اصلاً کند عمل نمی‌کند و می‌توان گفت کمبود قدرت موتور را جبران می‌کند. در کل شتابگیری ولستر در حد خودش خوب است و در مقایسه با رقیبی چون کیا سراتو ۱۶۰۰ عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد.

کپی لینک

سخن آخر

اگر قصد خرید ولستر را دارید، پیش از هر چیز نیاز خود را از خودروی انتخابی مشخص کنید. اگر به دنبال خودرویی برای مصارف شهری و مصرف سوخت پایین هستید، امکانات رفاهی و ظاهر را اولویت می‌دانید و صدالبته فضای سرنشینان عقب برای شما از اهمیت کمتری برخوردار است، ولستر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

ولستر بازار خرید و فروش مناسبی دارد و هنگام فروش با افت قیمت شدید مواجه نخواهید شد. مطمئناً به‌اندازه یک سدان خانوادگی یا کراس اوور شهری خواهان ندارد، ولی بین خودروهای کوپه که متأسفانه در کشور ما متقاضی کمتری دارند، هیوندای ولستر مشتری خود را دارد و فروش آن راحت‌تر است

قطعات مصرفی به‌راحتی در بازار پیدا می‌شوند و قیمت معقولی دارند. اگر از خودرو به‌درستی نگهداری شود و به سرویس‌های دوره‌ای آن اهمیت بدهید، تا چندین سال شاهد مشکلات فنی آن نخواهید بود.

در کل با توجه به صحبت‌های مالک این ولستر مسی رنگِ ۲۰۱۵ با ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، از محاسن خودرو می‌توان ظاهر زیبا، امکانات بالای کابین ازجمله سیستم مالتی مدیای کارآمد و سقف شیشه‌ای، گیربکس هوشمند، مصرف سوخت پایین، قیمت بسیار مناسب در منطقه آزاد و بازار مناسب را برشمرد

عملکرد متوسط پیشرانه خودرو، خشک بودن سواری هیوندای ولستر به‌خصوص برای سرنشینان عقب، فضای محدود سرنشینان عقب به خاطر شیب نسبتاً زیاد سقف، همچنین دید کم عقب به علت کوچک بودن بیش‌ازحد شیشه عقب از معایب خودرو هستند. اگرچه هنگام پارک کردن، دوربین دنده عقب با دیدی وسیع، این کار را برای راننده آسان می‌کند

و در آخر نیز واجب دانستیم تشکری ویژه از مالک خودرو آقای سروش زیبایی و عکاس همیشگی ما، آقای سروش مسیحی پور به عمل آوریم.

نظر شما راجع به این هاچ‌بک محبوب چیست؟

نویسنده: حسین قنبری

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.