پشت فرمان جنسیس G80 اسپرت مدل 2022، تغییراتی جزئی، نتیجهای عالی
جنسیس G80 سال گذشته با نسل کاملاً جدیدی به بازار آمد. نسل سوم سدان میان سایز لوکس کرهایها با دو گزینهٔ پیشرانهٔ توربوشارژ پرتوان و جدیدترین نسخه از زبان طراحی جنسیس، حرفهای زیادی برای گفتن داشت و تنها چیزی که از آن میخواستیم حس اسپرتی بیشتر بود. حال دقیقاً همین خواستهٔ ما در قالب نسخهٔ جدید G80 اسپرت برآورده شده است. این نسخه هندلینگ بهتری دارد و در تیپ پرستیژ یعنی همین نمونهٔ آزمایشی ما، از تنظیم خاص سیستم تعلیق تطبیقی هم بهره میبرد که کمکفنرهای جلو و عقب را به ترتیب 4 و 12 درصد سفتتر میکند. همچنین با سفارش لاستیکهای تابستانی جدید با قیمت 500 دلار نیز G80 اسپرت به خودروی واقعاً سرزندهای تبدیل میشود.
با عبور از جادهٔ پرپیچوخم در سواحل مرکزی کالیفرنیا، چابکی این جنسیس جدید در پیچها را تحسین کردیم. بخشی از این چابکی به خاطر سیستم فرمان گیری چرخهای عقب در تیپ پرستیژ است که در سرعتهای بیش از 60 کیلومتر بر ساعت به چرخهای عقب زاویه میدهد تا هندلینگ بهتری را فراهم کند. در کمتر از این سرعت هم چرخهای عقب در جهت مخالف چرخهای جلو تا 2 درجه زاویه پیدا میکنند و درنتیجه شعاع چرخش حدود 60 سانتیمتر کمتر میشود و دایرهٔ کامل چرخش به 11 متر میرسد.
تغییری که خواهان آن نبودیم، ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد در تمام تیپهای G80 اسپرت است و ازآنجاییکه حالا موتور V6 فقط در نسخهٔ اسپرت ارائه میشود، کسانی که خواهان یک G80 محرک عقب هستند باید به موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر 300 اسب بخاری بسنده کنند. از نظر ما، وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک میتواند حال و هوای اسپرت خودرو را کاهش دهد. البته حداقل جنسیس تلاش کرده است تا مقداری از وزن G80 اسپرت را کاهش دهد و حالا وزن 2040 کیلوگرمی این خودرو 74 کیلوگرم نسبت به آخرین G80 چهارچرخ محرک شش سیلندری که در سال 2018 آزمایش کردیم کمتر شده است.
پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربوی 375 اسب بخاری G80 همچنان شریک قدرتمند و سرزندهای است. حداکثر گشتاور 530 نیوتن متری این موتور از دور 1,300 تا 4,500 rpm در دسترس است و در عمل در هر شرایطی کشش مطمئنی را ارائه میکند. به همین دلیل، خودرو در شتاب گیریهای میانی واقعاً خوب عمل میکند و ظرف 2.7 ثانیه از سرعت 50 به 80 کیلومتر بر ساعت میرسد. این موتور در صورت نیاز قدرت کافی را ارائه میکند که با غرش خوشایندی همراه است. صدای موتور بهصورت مصنوعی از طریق بلندگوها تقویت میشود و خوشبختانه امکان خاموش کردن آن وجود دارد (قابلتوجه بامو). در آزمایش سروصدا، در داخل خودروی آزمایشی در حالت تختهگاز 72 دسیبل و در سرعت کروز 110 کیلومتر بر ساعت 66 دسیبل صدا را ثبت کردیم که 2 تا 3 دسیبل نسبت به نسخهٔ قبلی کمتر است.
هرچند به خاطر از دست دادن یک مدل محرک عقب واقعی متأسفیم ولی حداقل سامانهٔ چهارچرخ محرک جنسیس میتواند تا 100 درصد گشتاور را به چرخهای عقب منتقل کند. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم سریع پاسخ میدهد اما پدالهای تعویض دنده کوچک بوده و به انگشتان بلندی نیاز دارند. بهطور اختصاصی فقط در تیپ پرستیژ حالتی بنام اسپرت پلاس هم ارائه میشود که تعویض دندههای تهاجمیتر، یک حالت دستی واقعی و دخالت کمتر سیستم کنترل پایداری را به همراه دارد. G80 اسپرت با لاستیکهای چهارفصل پیرلی چسبندگی خوب 0.88 جی را ثبت کرد که 0.04 جی از قبل بیشتر است ولی از چسبندگی 0.91 جی نسخهٔ چهار سیلندر محرک عقب کمتر است. این سدان جدید جنسیس از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت هم در 51.8 متر متوقف میشود که 3 متر از نسل قبلی کمتر است.
کسانی که خواهان شتاب سریع در خط مستقیم هستند نیز در G80 اسپرت راضی خواهند بود زیرا این خودرو به لطف اضافه شدن لانچ کنترل، ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که 0.2 ثانیه از نسل قبلی مدل 2018 سریعتر است. مسافت 400 متر هم حالا در 13.2 ثانیه طی میشود که 0.3 ثانیه بهتر شده است. بااینحال، G80 اسپرت کمی از رقبای آلمانی عقب میافتد زیرا مرسدس بنز E450 چهارچرخ محرک ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت 400 متر را در 12.9 ثانیه طی میکند. اوضاع مصرف سوخت جنسیس هم چندان جالب نیست زیرا G80 اسپرت طبق تخمین EPA در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 11.7 لیتر بنزین مصرف میکند که 1.5 لیتر از مرسدس E450 و 2.3 لیتری از آئودی A6 شش سیلندر بیشتر است.
طراحی زیبای G80 در نسخهٔ اسپرت تغییراتی جزئی را در جلو و عقب تجربه کرده است. در جلو حالا ورودی هوای داخل سپر کمی بزرگتر شده است تا نمای عضلانیتری پیدا کند درحالیکه طراحان روی سپر عقب هم کمی کار کرده خروجیهای هوای عمودی باریکی را در طرفین آن تعبیه کردهاند. برای این نسخهٔ اسپرت همچنین رنگهای بیرونی جدیدی هم ارائه شده است که از بین آنها، رنگهای تیره مثل همین خاکستری مات 1500 دلاری نمونهٔ آزمایشی ما، خطوط بدنهٔ خودرو را زیباتر جلوه میدهند.
در داخل نیز رنگها و متریال جسورانهتر، حال و هوای اسپرت را ادامه دادهاند. زیر پای راننده پدالهای آلومینیومی قرار گرفتهاند و تریم آلومینیومی یا فیبر کربنی هم جایگزین طرح چوبی در سراسر کابین شده است. علاوه بر این، غربیلک فرمان دو پرهٔ قبلی هم جای خود را به یک نمونهٔ جدید سه پره داده است. هرچند صفحهنمایش مرکزی لمسی خودرو برای کنترل ویژگیهای معمول کمی دور از دسترس است اما کنترل دوار روی کنسول مرکزی کاملاً دم دست راننده قرار دارد. موضوع عجیب اما اینکه در G80 هنوز هم خبری از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم نیست درحالیکه این ویژگی در مدلهای رده پایین هیوندای ارائه میشود.
بااینحال، در دیگر قسمتها تجهیزاتی که قبلاً سفارشی بودند حالا بهصورت استاندارد ارائه میشوند. ازجملهٔ این تجهیزات میتوان به گرمکن غربیلک فرمان و صندلیهای عقب، دوربین دید فراگیر و سیستم صوتی عالی Lexicon با 21 بلندگو اشاره کرد. درنتیجه، قیمت پایهٔ G80 اسپرت حالا به 64,795 دلار رسیده است که هرچند این رقم کمی از رقبای آلمانی بیشتر است اما قیمت 72,595 دلاری نمونهٔ آزمایشی فول آپشن ما از قیمت نزدیک به 80 هزار دلاری نمونههای تقریباً فول آپشن مرسدس بنز و آئودی ارزانتر است.
ارائهٔ نسخهٔ اسپرت G80 با ارتقاءهای نهچندان بزرگ ممکن است در بازاری که تحت سلطهٔ شاسیبلندها قرار دارد بینتیجه به نظر برسد زیرا مدلهای GV70 و GV80 در همین مدت کوتاهی که در بازار حضور داشتهاند حدود 60 درصد از کل فروش جنسیس را به خود اختصاص دادهاند. بااینحال، نمایندگیهای جنسیس معتقدند که شاسیبلندهای جنسیس موجب جلب نظر خریداران جدید به دیگر محصولات این شرکت هم میشوند و سدانها بخش مهمی از سبد محصولات جنسیس بهحساب میآیند. در همین حال، این نسخهٔ اسپرت جدید جرقهٔ ارزشمندی را به پکیج چشمگیر G80 اضافه کرده است که میتواند آن را به گزینهٔ جذابتری برای خریداران تبدیل کند.
مشخصات فنی
Genesis G80 Sport 2022 | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 375 اسب بخار |
گشتاور | 530 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 4.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.2 ثانیه |
توقف از 110 | 51.8 متر |
شتاب جانبی | 0.88 جی |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی |
طول | 4,996 میلیمتر |
عرض | 1,925 میلیمتر |
ارتفاع | 1,465 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,010 میلیمتر |
وزن | 2040 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 370 لیتر |
قیمت پایه | 64,795 دلار |
قیمت تستشده | 72,595 دلار |