تست و بررسی هیوندای سوناتا 2018 هیبرید LF وارداتی به ایران

سه‌شنبه 11 مرداد 1401 - 08:30
مطالعه 13 دقیقه
2018 hyundai sonata hybrid (2)
بررسی و تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا هیبریدی مدل 2018 وارداتی، مشخصات فنی، تجهیزات، معایب، قیمت و رقبا و هر آنچه درباره این خودرو باید بدانید.
تبلیغات
کپی لینک

تاریخچه حضور تویوتا سوناتا 2018 LF در ایران

در سال 1983 بود که شرکت خودروسازی هیوندای تصمیم گرفت، محصول خودش استلار، که از پلتفرم فورد تانوس، موتور و گیربکس میتسوبیشی بهره می‌برد، به بازار عرضه کند. پس از گذشت دو سال اولین نسل هیوندای سوناتا با موتورهای  میتسوبیشی و پلت فرم استلار معرفی شد، اما هیوندای در تلاش بود تا سوناتا را نمونه لوکس‌تر استلار نشان دهد.

در سال 2005 شرکت هیوندای نسل پنجم سوناتا را معرفی کرد و از سال 2006 این خودرو به بازار ایران به‌صورت گسترده راه پیدا کرد. در سال 2008 بر روی این خودرو فیس‌لیفتی نسبتاً جزئی انجام شد که ظاهرش را بسیار جذاب کرد. سوناتا که از همان اول در بازار ایران محبوب واقع شد، در نسل بعد هم فروش مناسبی را در ایران تجربه کرد.

داستان اصلی از سال 2015 شروع شد؛ هنگامی‌که سوناتا LF با ظاهری زیبا اما نسبتاً ساده و با دو موتور بنزینی و الکتریکی به بازار ایران عرضه شد.

در سال 2018 هیوندای متوجه اشتباه خود در طراحی شد و با انجام فیس‌لیفتی سنگین بر روی سوناتا LF توانست ظاهر خودرو را دگرگون کند. این امر سبب شد برای طراحی جذابش در ایران محبوبیت بالایی یابد. این روزها که قیمت بنزین سر به فلک گذاشته، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سهم کمتر در آلودگی هوا، مشوق خوبی برای خرید خودروهای هیبرید است. البته که خودروهای هایبرید از بدو ورود به بازار ایران به دلیل بهره بردن از گیربکس  CVT و برخی مشکلات از طرفداران زیادی نداشتند. از لکسوس CT200H، که اولین خودروی هیبریدی بود، تا تویوتای کمری و لکسوس NX، هریک با این مشکل مواجه بودند. اما سوناتا نسبت به باقی هیبریدی‌ها جذاب‌تر شد.

کپی لینک

مشخصات هیوندای سوناتا هیبرید 2018

مشخصات

جزئیات

پیشرانه

موتور 2 لیتری هیبرید

قدرت

207 اسب بخار

گشتاور

193 نیوتن‌متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

شتاب 0 تا 100

9.3 ثانیه

ظرفیت باتری

1.76 کیلووات‌ساعت

محل نصب باتری

صندوق عقب

مصرف سوخت (ترکیبی)

4.7 لیتر در 100 کیلومتر

پیمایش با یک باک

1200 کیلومتر (کاتالوگ) / 1000 کیلومتر (واقعی)

ظرفیت باک بنزین

60 لیتر

آپشن‌ها

گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، صندلی برقی با مموری، اتوهلد، رادار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، گردش چراغ در پیچ، گرم‌کن فرمان، سقف پانورامیک

سیستم صوتی

400 واتی اینفینیتی با 10 بلندگو

رنگ صندلی‌های داخلی

مشکی (GLS) / موکا (GLS+ 2018) / سرمه‌ای (2017)

تجربه رانندگی

شتاب اولیه خوب، کوبش در دست‌اندازهای کوچک، فرمان کمی گیج، ترمزهای مناسب اما هندلینگ متوسط

کپی لینک

طراحی ظاهری سوناتا 2018

نسل هفتم سوناتا LF در سال 2014 معرفی شد. شرکت هیوندای در سال 2017 توانست با انجام فیس‌لیفتی سنگین بر روی این محصول و ایجاد ظاهری بسیار جذاب فروش خوبی را تجربه کند. جالب است بدانید سوناتای LF فیس‌لیفت برای اولین بار در ایران معرفی شد تا جایی که برخی تصور می‌کردند نسل جدیدی از این خودرو معرفی شده است.

هنگامی‌که به سوناتا 2018 از جلو نگاه می‌کنید، متوجه تغییرات زیادی نسبت به نمونه قبل از فیس‌لیفت می‌شوید؛ مثلاً کاسه چراغ، فرم سپر، جلوپنجره و برخی از خطوط جلوی خودرو در نمونه فیس‌لیفت تغییر پیدا کرده و از ظاهری بروزتر بهره می‌برد. در سوناتا ظرافت‌های خاص طراحی هیوندای، مانند جلوپنجره معروفش به کار رفته. خطوط کرومی که در وسط جلوپنجره استفاده شده، نمای زیبایی به خودرو داده است و لوگوی هیوندای در وسط جلوپنجره به زیبایی خودنمایی می‌کند. هنگامی‌که به طراحی سپر دقت کنید، متوجه  می‌شوید پنج عدد دیلایت (چهار عدد کوچک و یک عدد بزرگ) در طرفین سپر به کار رفته است. وقتی به چراغ جلو می‌نگرید، متوجه خط کرومی می‌شوید که از زیر چراغ جلو شروع شده، دور فریم درها کشیده شده و در آینه جانبی تمام می‌شود. در سال 2020 این خط روی چراغ به دیلایت تبدیل شد، اما برخی سلایق به آن انتقاد می‌کنند.

نمای جانبی سوناتای فیس‌لیفت با نمونه قبل از فیس‌لیفت هیچ تفاوتی ندارد و فقط در طرح رینگ سوناتا 2018 خطوط فلزی کمتری به کار رفته است. در نمای عقب تفاوت بسیاری میان سوناتا 2017 و 2018 احساس می‌شود؛ از نوشته بزرگ سوناتا روی در صندوق گرفته تا کاسه چراغ جدید و سپر و در صندوق، که صدالبته نمای زیبایی هم به خودرو داده! طراح سوناتا فیس‌لیفت بسیار به جزئیات توجه داشته، مثلاً برای باز کردن در صندوق باید بر روی قسمت بالایی لوگوی هیوندای فشار بیاورید. شرکت هیوندای سعی داشته در نسخه LF 2018 عیب‌های نسخه قبل از فیس‌لیفت را بپوشاند. به‌عنوان‌مثال در سوناتا 2017 چراغ دنده عقب بر روی سپر نصب شده بود و هنگامی‌که دنده عقب می‌رفتید، خودروی عقبی متوجه نمی‌شد و ممکن بود با شما برخورد کند، برای همین در نسخه فیس‌لیفت چراغ دنده عقب را بر روی در صندوق نصب کردند.

کپی لینک

کابین و امکانات هیوندای سوناتا هیبرید 2018

این خودرو با سه تیپ به بازار ایران عرضه شد که عبارت‌اند از: GLS و GLS+ و GL که این خودروی مورد نظر ما تیپ GLS است. اما تفاوتی که میان آن‌ها وجود دارد ازنظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی است؛ مثلاً در تیپ GLS+ سیستم صوتی اینفینیتی، کنترل کشش و کنترل پایداری، سردکن صندلی، شارژر وایرلس، تریم رنگ صندلی و مواردی این‌چنینی وجود دارد. اما در تیپ  GL و GLS خبری از این امکانات نیست.

در ردیف جلو فضای بسیار مناسب و البته جذابی داریم. نکته جالب این است که فرم داشبورد این خودرو مانند هیوندای النترای 2018 است و مثل اینکه همان داشبورد را بزرگ‌تر کردند و کمی بر روی جزئیاتش کار کردند و درست بر روی این خودرو قرار داده‌اند. جدای از آن، فرم صندلی‌ها بسیار زیبا و راحت است و مواد استفاده شده در کابین کیفیت مناسبی دارند، ولی به‌رسم خودروهای هیوندای و کیا جنس مواد استفاده شده برای دور فرمان اصلاً مناسب نیست و در کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر شاهد براق شدن آن می‌شوید. از آنجا که سوناتای مورد بررسی ما تیپ GLS است، رنگ صندلی‌های کابین مشکی است. اما در تیپ   GLS+ مدل 2018 رنگ صندلی‌های داخلی موکا و در مدل 2017 سرمه‌ای رنگ است.

در بحث ابعاد کابین باید گفت این خودرو فضای بسیار مناسب و بزرگی دارد و به گفته صاحب خودرو، سرنشینان ردیف عقب سوناتا فضای خوبی برای پا و سر خود دارند. این فضا همچون تویوتای کمری است، اما در ردیف عقب افزون بر فضای کافی از امکانات نسبتاً مناسبی مانند گرم‌کن صندلی و شارژر دوازده ولت هم برخوردارید.

اما امکانات سوناتای 2018  GLS عبارت‌اند از: گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، صندلی برقی به همراه مموری صندلی، اتوهلد، رادار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، گردش چراغ در سر پیچ، گرم‌کن فرمان، تنظیم حالات رانندگی، سقف پانارومیک و... . گفتنی است این امکانات برای یک خودروی دو و نیم میلیاردی در ایران مناسب است.

کپی لینک

مشخصات فنی سوناتا 2018

شرکت هیوندای برای سوناتا سه موتور بنزینی یک موتور هیبرید و یک موتور پلاگین هیبرید در نظر گرفته است.

هیوندای سوناتا که رقیبی برای تویوتا کمری است، از موتوری مشابه آن بهره می‌برد، اما چیزی که این خودرو را از باقی هیبریدها جدا می‌کند، گیربکس آن است.

هیوندای سوناتا دارای یک موتور 2 لیتری هیبرید است که قدرت 207 اسب بخار و 193 نیوتن‌متر گشتاور را به شما تحویل می‌دهد. این موتور متصل به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است و می‌تواند در 9/3 ثانیه از صفر به صد برسد.

سوناتا یک باتری پلیمر با ظرفیت 76/1 کیلووات ساعت دارد که در صندوق عقب نصب شده که مقداری از حجم صندوق عقب را کاهش داده است. گفتنی است شما با داشتن این خودرو، مانند تمام خودروهای هیبرید، بعد از کارکرد 200 هزار کیلومتر و یا پس از چند سال باید حدود 200 میلیون تومان برای خرید باتری هزینه کنید که مبلغ واقعاً قابل توجهی است.

اما مصرف این خودرو بر اساس کاتالوگ 4/7 درصد کیلومتر و با یک باک 60 لیتری عدد مناسبی است و یعنی با هر بار بنزین زدن می‌تواند هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما بر اساس گفته مالک به‌صورت ترکیبی و با رانندگی نسبتاً پرگاز با هر باک بنزین می‌تواند پیمایش هزار کیلومتری داشته باشد.

کپی لینک

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا 2018 هیبرید

هنگامی‌که دکمه استارت را فشار می‌دهیم، خودرو با کم‌ترین میزان صدا روشن می‌شود و این به دلیل هیبرید بودن خودرو است؛ اما هنگامی‌که خودرو میزان کمی شارژ داشته باشد، صدای گوش‌خراشی ایجاد می‌کند.

سوناتا 2018 از یک سیستم صوتی 400 واتی اینفینیتی با 10 بلندگو بهره می‌برد که صدای بلند و باکیفیتی تولید می‌کند. در تیپ  GL و  GLS از بلند گوی بدون مارک بهره می‌برید که نسبت به هزینه‌ای که برای خرید این خودرو صرف کرده‌اید، صدای بی‌کیفیتی به شما ارائه می‌کند.

اما بهترین قسمت رانندگی با این خودروی هیبرید جعبه دنده شش سرعته اتوماتیکش است که عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد و هرگاه به پدال گاز اشاره کنید، به سرعت شتاب می‌گیرد و از شتاب اولیه بسیار مناسبی برخوردار است.

با اینکه سواری سوناتا در مقایسه با تویوتا کمری راحت نیست، اما بسیار خوب و قابل قبول است و تنها مورد آزاردهنده کوبش در دست‌اندازهای کوچک است. البته ایراداتی مانند گیجی فرمان هم دارد که تحمل‌کردنی است. سوناتا ترمزهای خوبی دارد، ولی از هندلینگ مناسبی مانند رنو تالیسمان و یا فولکس پاسات برخوردار نیست، اما برای یک سدان خانوادگی راضی‌کننده است.

در مورد هزینه‌های نگه‌داری هم بنا به گفته مالک تا امروز (کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر) به‌جز سرویس‌های دوره‌ای هیچ هزینه اضافی برای این خودرو نشده است. ظاهراً مالک در میان هر سرویس دوره‌ای  سه باک اکتان به خودرو زده و تا امروز برای خودرو اتفاقی نیفتاده.

تنها نکته مربوط به کیت پنچرگیری است که برای مالک خیلی دردسرساز بوده، چون برای هر بار استفاده باید چند بار به نمایندگی مراجعه کنید تا محلول کیت پنچرگیری شما را از لاستیک خارج کنند و پر کنند.

کپی لینک

سخن پایانی

شاید سوناتا بلندگوهای هارمن کاردون کیا اپتیما، آپشن‌های رنو تالیسمان، کم استهلاکی تویوتا کمری و یا هندلینگ  فولکس پاسات را نداشته باشد، اما قدرت بیشتری نسبت به اپتیما دارد؛ طراحی زیباتری نسبت به کمری دارد؛ استهلاک پایین‌تری نسبت به تالیسمان دارد و از پاسات قیمت پایین‌تری دارد.

سوناتا یک خودروی خانوادگی با آپشن‌های کاربردی است و از طرفی استهلاک نسبتاً پایین‌تری دارد. می‌تواند لذت رانندگی با خودرو هیبرید را به دلیل گیربکس شش سرعته به شما ارائه کند.

خوشبختانه در بازار ایران از استقبال خوبی برخوردار بوده و سامانه خدمات پس از فروش گسترده‌ای هم دارد.

در پایان از جناب آقای عماد کازرونی بابت همکاری با وب‌سایت پدال تشکر می‌کنیم.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.