تجربه رانندگی با هیوندای توسان 2023: یک محصول هیبریدیِ عالی با فضای کابین زیاد!
شما باید برای طراحان هیوندای توسان 2023 اعتبار خاصی قائل شوید. آنها واقعاً کار خوبی انجام دادهاند. در کلاسی خودرویی که به خاطر ناشناس بودن و سادگی شناخته میشد، توسان انفجاری از خیزهای تیز، برآمدگیهای عجیب و جلوپنجرهای خندان محسوب میشود که تولدش همانند جرقهای در یک شب تاریک بود. قوسهای چرخ این خودرو بجای آنکه واقعاً قوس باشند مربعی و زاویهدار هستند و در سپر عقب نیز شکلهای الماسی بکار رفته است. چراغهای LED عقب نیز شبیه هیچیک از رقبای این کلاس نیستند. اتوبلاگ معتقد است چیزهای زیادی برای گفتن درباره طراحی این خودروی کرهای وجود دارد.
و مهمتر اینکه تمامی ویژگیهای بالا در کلاس بسیار رقابتی شاسی بلندهای کامپکت شاخصههایی مناسب ارزیابی میشوند. هیوندای توسان 2023 فضای داخلی زیادی داشته و از نظر فضای بار بهتر از تویوتا راو 4 و هوندا CR-V جدید ظاهر میشود و در بحث فضای کابین نیز شانهبهشانه آنها میتازد. قوای محرکه توسان نیز یک ستاره بوده و ترکیبی منحصربهفرد از پیشرانه توربو، واحد الکتریکی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را ارائه می کند. قوای محرکه این خودرو بهطور سورپرایز کنندهای قدرتمند و آرام بوده و برای سواری نرمال کاملاً لذتبخش است. توسان پلاگین هیبریدی حتی یک پله بالاتر میرود ولی متأسفانه پیشرانه پایه هیوندای توسان 2023 اصلاً خوب نیست و بدتر اینکه تنها راه دستیابی به مدلهای خاصتر N Line و XRT محسوب میشود. ما احتمالاً شاسیبلند کامپکت دیگری را به توسان بنزینی ترجیح خواهیم داد اما نسخه هیبریدی توسان چه؟ قطعاً ما این خودرو را مدنظر قرار میدهیم و اگر میخواهید گزینه دیگری هم داشته باشید کیا اسپرتیج 2023 هم وجود دارد که از نظر فنی و مکانیکی ارتباط نزدیکی با توسان دارد.
موارد جدید برای مدل سال 2023
هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل تطبیقی با عملکرد توقف و حرکت بهصورت استاندارد در تمامی تریم های هیوندای توسان 2023 وجود دارند و همه نسخهها به جز مدل پایه بهصورت استاندارد با درب پشتی هندزفری و شارژ بیسیم گوشی هوشمند عرضه میشوند. همچنین برای اولین بار است که مدلهای پلاگین هیبریدی، توسان N Line اسپرت تر و توسان XRT خشنتر با چنین آرایشی روانه میدان میشوند.
اوضاع کابین توسان از نظر تکنولوژی چطور است؟
در کلاسی که بسیاری از رقبا زیباییشناسی کاربردی را مدنظر قرار میدهند، هیوندای توسان کابینی شیکتر، مدرنتر و لوکستر را ارائه می کند. ما بهطور ویژه ورودیهای هوای روی داشبورد و تریم پارچهای این خودرو را دوست داریم. پلاستیکها و دکمهها نیز کیفیت بالایی دارند. البته برخی تفاوتهای کلیدی در بین تریم ها دیده میشود. جدای از تریم های روی صندلیها و رنگهای مختلف، کنترلهای کنسول مرکزی متفاوت هستند. مدلهای SE و SEL هیوندای توسان 2023 با نمایشگر لمسی 8 اینچی عرضه میشوند درحالیکه تریم های بالاتر بهصورت استاندارد از نمایشگر 10.25 اینچی سود میبرند. اینترفیس کاربری پایه مشابه یکدیگر بوده اما نمایشگر بزرگتر کارکرد بهتری دارد. نکته غیرعادی اینکه نمایشگر 8 اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم در دسترس بوده درحالیکه نمایشگر بزرگتر نیازمند ارتباط کابلی است. این موضوع درباره محصولات اخیر هیوندای دیده میشود اما در آینده نرمافزار جدیدی برای نمایشگر 10.25 اینچی در نظر گرفته خواهد شد تا این مشکل رفع شود.
هیوندای کنترل صدای سنتی و دیگر کنترلهای فیزیکی را حذف کرده که از نظر ما یک نقطهضعف است. نمایشگر 8 اینچی برای تنظیم صدا و ایستگاههای رادیویی از یک جفت دکمه گردان استفاده می کند که اساساً بهتر از لمس کردن چندباره نمایشگر برای افزایش یا کاهش صداست. کنترلهای حساس به لمس نیز محل خوبی ندارند و در زمان رانندگی نمیتوان خیلی روی آنها ترمز کرد. وجود تریم پیانو بلک نیز به معنی باقی ماندن اثرانگشت راننده و سرنشین روی قطعات داشبورد خواهد بود.
صندلیهای جلوی هیوندای توسان 2023 راحت هستند و از بدن حمایت میکنند و تنظیمات بسیار خوبی در تریم های بالاتر دارند. صندلی مدل پایه تنها از تنظیم دستی در 6 جهت برخوردار است. صندلیهای عقب بهصورت استاندارد تا میشوند و مدل فول لیمیتد نیز میتواند با صندلی عقب گرم شونده سفارش داده شود.
بیشتر بخوانید: بررسی هیوندای توسان 2024 وارداتی
توسان 2023 چقدر بزرگ است؟
برای محصولی که شاسیبلند کامپکت نام دارد، هیوندای توسان بسیار بزرگ به نظر میرسد. با کمک پلتفرم جدید و بزرگتر، توسان از نظر فضای کابین نسبت به مدل قبلی بهبود قابلتوجهی را نشان میدهد. این خودرو هماکنون ابعادی مشابه تویوتا راو 4 و هوندا CR-V دارد و به همراه کیا اسپرتیج میتواند جزو بزرگترین خودروهای کلاس خود باشد. جدای از ارائه فضای کابین زیاد برای بزرگسالان، به راحتی میتوانید یک صندلی کودک را نیز در کابین قرار داده و درعینحال فضای زیادی برای راننده و سرنشین جلو داشته باشید.
هیوندای مدعی میشود فضای بار این خودرو با خواباندن صندلیها به 1096 لیتر میرسد که آن را در جایگاهی بین هوندا CR-V و تویوتا راو 4 قرار میدهد. هیوندای توسان 2023 به راحتی میتواند وسایل زیادی را حمل کند. البته نکتهای وجود دارد. اگرچه هیوندای توسان هیبریدی در روی کاغذ همان فضای بار مدل بنزینی را دارد اما برخلاف CR-V هیبرید یا راو 4 هیبرید خبری از لاستیک زاپاس نیست؛ بنابراین شما یک ویژگی را به خاطر افزوده شدن باتری از دست میدهید.
مصرف سوخت و مشخصات عملکردی توسان چگونه است؟
توسان بهصورت استاندارد با پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری که قدرت 187 اسب بخاری و گشتاور 241 نیوتون متری تولید می کند در دسترس است. تستهای شتاب گیری مختلفی از این خودرو موجود بوده و نشان داده که شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت هیوندای توسان 2023 بیشتر از 9 ثانیه است که آن را به یکی از کندترین خودروهای کلاس خود تبدیل می کند. EPA فعلاً مصرف سوخت توسان را تخمین نزده اما احتمالاً تفاوت چندانی با سال قبل وجود نخواهد داشت. این خودرو سال قبل مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب 9/7.1/8.1 لیتر در هر صد کیلومتر برای مدل دیفرانسیل جلو دارد. این میزان مصرف در مدل چهار چرخ محرک به 9.8/8.1/9 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
هیوندای توسان هیبرید 2023 بهطور قابلتوجهی گزینه بهتری نسبت به نسخه پایه مربوط میشود زیرا از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت بهتر ظاهر شده است. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو، واحد الکتریکی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک سود میبرد و قدرت 226 اسب بخاری و گشتاور 350 نیوتون متری دارد. وقتی پشت فرمان این خودرو بنشینید تفاوتش با مدل پایه را کاملاً حس خواهید کرد. این مدل بهصورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد و برخلاف تویوتا راو 4 شاهد سیستم مکانیکی هستید که از پیشرانه الکتریکی اضافی برای نیرو بخشیدن به چرخ های عقب استفاده می کند. مصرف نسخه پایه هیبریدی توسان در مدل سال قبل به ترتیب برابر با 6.3/6.5/6.3 لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.
هیوندای توسان 2023 در مدل پلاگین هیبریدی مشابه نسخه هیبریدی بوده اما از باتری بزرگتر و پیشرانه الکتریکی قویتری استفاده می کند. این مدل قدرت 261 اسبی و گشتاور 350 نیوتون متری دارد اما در حالت تمام الکتریکی شعاع حرکتی 53 کیلومتری را ارائه می کند. اگرچه این عملکرد به پای تویوتا راو 4 پرایم و فورد اسکیپ پلاگین هیبریدی نمیرسد اما اگر ترددهای کوتاهی در روز دارید میتوانید حالت تمام الکتریکی را استفاده کنید.
سواری توسان چگونه است؟
پیشرانه پایه توسان را میتوان کافی اما بیانگیزه داشت که احتمالاً تعریفی سخاوتمندانه از آن است. این مدل پاسخ ضعیفی به پدال گاز داشته و برای حفظ سرعت مجبور به معکوسهای مکرر میشود که رانندگی در شهر را به وضعیت عجیبی تبدیل می کند. بهطور ساده باید گفت نسخه پایه هیوندای توسان 2023 کند است حتی برای کلاسی که انتظار شتاب گیری قوی را نداریم. متأسفانه دو تریم متمایز این خودروی کرهای یعنی N Line اسپرت و XRT متمرکز روی آفرود فقط با پیشرانه پایه عرضه میشوند.
به همین خاطر توسان هیبریدی را توصیه میکنیم. این مدل نه تنها قوای محرکه بهتری نسبت به نسخه پایه دارد بلکه یکی از بهترین گزینهها در بین رقباست. گیربکس سنتی و پیشرانه توربو سواری آرام تر و نرمالتری نسبت به دیگر شاسی بلندهای هیبریدی دارند و ترکیب پیشرانه توربو و واحد الکتریکی باعث میشود سواری با توسان در شهر و بزرگراهها لذتبخشتر باشد. توسان پلاگین هیبریدی حتی نرمتر بوده و بهصورت تمام الکتریکی نیز میتوان چند کیلومتری را راند.
اما درباره تجربه رانندگی، سواری از پیشرانهها باید گفت چیزی خاطرهانگیز وجود نخواهد داشت. تکان های بدنه به خوبی کنترل شدهاند و فرمان نیز دقت کافی را دارد و اگرچه سواری خودرو میتواند برای برخی افراد خشک تلقی شود اما در کل توسان خودروی ناراحتی نیست. اساساً شما توسان را برای سواری خشن یا اسپرت نمیخرید و تا زمانی که عجله نداشته باشید با آن رانندگی پرشتابی نخواهید داشت. اگر اینطور میخواهید بهتر است سراغ خودرویی همچون تویوتا راو 4 در تریم SE و همچنین مزدا CX-50 بروید.
قیمت هیوندای توسان 2023 چقدر است؟
متأسفانه فعلاً قیمت مدل 2023 این خودرو مشخص نیست. تریم پایه SE فقط با پیشرانه بنزینی در دسترس بوده و تریم بلو مدل هیبریدی با مدل SEL قابلمقایسه است. مدل پلاگین هیبریدی نیز فقط بهصورت SEL و لیمیتد عرضه میشود. این تریم ها معمولاً از فرمت نردبانی برای تجهیزات رفاهی و ایمنی سود میبرند و هرچه تریم فول تر تجهیزات بیشتر.
البته مدلهای N Line و XRT فرق میکنند. هر دو نسخه فقط با پیشرانه پایه در دسترس هستند اما از نظر استایل و طراحی تفاوتهای جالبی دارند. N Line ظاهر اسپرتی دارد و از رینگهای 19 اینچی، جلوپنجره و نشانهای مشکی، بخش پایینی بدنه متفاوت، قوس چرخ های همرنگ بدنه، دستهدنده خاص و صندلیهای اسپرت با تریم های متفاوت سود میبرد. از نظر فنی تفاوتی وجود ندارد. مدل XRT نیز روی آفرود تمرکز داشته و از قوس چرخ های مات، نمای جلو و عقب کمی متمایز، رینگهای 19 اینچی، میلههای سقف و قلاب تریلر استفاده می کند. با توجه به اینکه ارتفاع هیوندای توسان XRT از زمین افزایش نیافته بنابراین نباید انتظار آفرود چندانی را از این خودرو داشته باشید.
عملکرد ایمنی و سیستمهای کمکراننده توسان چگونه است؟
تمامی تریم های هیوندای توسان 2023 دارای هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری با تشخیص عابران و موتورسواران، هشدار نقاط کور و ترافیک پشتی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار توجه راننده، هشدار خروج ایمن از خودرو و کروز کنترل تطبیقی با عملکرد توقف و حرکت هستند. مدلهای لیمیتد همچنین از ترمز خودکار عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم دوربین نقاط کور، دوربین پارک محیطی و دستیار رانندگی بزرگراه هیوندای سود میبرند. کروز کنترل مدلهای XRT، N Line و لیمیتد پیشرفتهتر است زیرا از سیستم ناوبری برای افزایش قابلیت سیستم کمک فرمان در جادههای پیچ در پیچ استفاده می کند.
توسان در تستهای ایمنی NHTSA توانسته 5 ستاره ایمنی را کسب کند. همچنین IIHS نیز بالاترین امتیاز ایمنی را به این خودرو برای بهترین عملکرد داده است. چراغهای جلوی استاندارد این خودرو توانستهاند امتیاز پذیرفتنی را کسب کنند درحالیکه مدلهای لیمیتد امتیاز خوب را به دست آوردهاند.
نقاط قوت: قوای محرکه هیبریدی بسیار خوب، تکنولوژی عالی، فضای بار زیاد، کابین با کیفیت
نقاط ضعف: پیشرانه پایه کند و ضعیف، برخی کنترلهای عجیب در کابین، سواری معمولی و نه چندان هیجانانگیز