رانندگی با هیوندای اینستر، هاچبک برقی ارزانقیمت و کاربردی
هیوندای اینستر، خودروی الکتریکی مقرونبهصرفه با قیمت زیر 30 هزار پوند، طراحی جسورانه، کابین جادار و برد مناسب است که تجربهای کاربردی و جذاب ارائه میدهد.
آیونیک 5 N را فراموش کنید، اینستر، شاید هیجانانگیزترین محصول الکتریکی هیوندای باشد. خودروهای الکتریکی پرقدرت همهجا هستند اما مدلهای منطقی با برد مناسب و قیمتی کمتر از 30 هزار پوند کمیاباند. از هر خریدار بالقوهٔ خودروی الکتریکی بپرسید چه چیزی مانع خریدشان شده، اولین پاسخ معمولاً قیمت است. اینستر با قیمت پایه 23,495 پوند برای مدل 42 کیلووات ساعتی و 26,755 پوند برای مدل 49 کیلووات ساعتی که تست کردیم، لحظهای کمسروصدا اما مهم برای خودروهای الکتریکی است.
طراحی و ویژگیها
اینستر در کره با نام کاسپر عرضه میشود، جایی که از سال 2021 با موتور بنزینی موجود بوده است. این خودرو در کارخانه گوانگجو هیوندای ساخته میشود و با طول کمتر از 3,600 میلیمتر و عرض کمتر از 1,600 میلیمتر، از مشوقهای مالیاتی و نرخ پارکینگ ارزانتر برخوردار است. اینستر روی پلتفرم K1 هیوندای ساخته شده، نه پلتفرم اختصاصی E-GMP که در خودروهای آیونیک استفاده میشود. نسخهای که برای بریتانیا عرضه میشود، فقط الکتریکی است و با طول 3,835 میلیمتر، 230 میلیمتر کشیدهتر از کاسپر بنزینی است. از نظر ظاهری، اینستر با ابعاد کاربردیاش چندان پویا به نظر نمیرسد، اما نقش خود را خوب میداند. با گلگیرهای پلاستیکی برجسته، کاپوت صدفی، ریلهای سقف و چراغهای عقب بزرگ که مثل چشمان عنکبوت به نظر میرسند، خودنمایی میکند.
مشخصات و عملکرد
مدل پایه این خودرو با باتری 42 کیلووات ساعتی، 95 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مدل شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در 11.7 ثانیه طی میکند، حداکثر سرعتش 140 کیلومتر بر ساعت است و بردی 300 کیلومتری طبق استاندارد WLTP دارد. مدل بالاتر با باتری 49 کیلووات ساعتی، 113 اسب بخار قدرت، شتاب 10.6 ثانیهای و حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. برد این نسخه به 360 کیلومتر میرسد. هر دو مدل از معماری شارژ 400 ولتی با نرخ شارژ 120 کیلووات بهره میبرند، به پمپ حرارتی برای کارایی بهتر در هوای سرد مجهزند.
تجربه رانندگی
اینستر در ترافیک شلوغ سئول عملکرد خوبی داشت، اما خوشبختانه در بریتانیا هم به همان اندازه خوب عمل میکند. این خودروی الکتریکی جمعوجور و چابک با هندلینگ دقیق، در نسخه 49 کیلووات ساعتی قدرت کافی برای دور زدن آسان در میدانها، سبقتگیری و عبور از چهارراهها دارد. در جادههای سریعتر هم عملکرد بدی ندارد و تنها در سرعتهای حدود صد کیلومتر بر ساعت کمی کم میآورد، اما همچنان برای سبقت از ترافیک کند کافی است. فرمان و ترمزها قابلاعتماد و پیشبینی پذیر هستند. فرمان، هرچند سبک و مناسب رانندگی شهری، دقیق و پاسخگو است. با مرکز ثقل پایین، ابعاد کوچک و دید خوب، اینستر برای شهر ساخته شده است.
ترمزهای اینستر هم نقطه قوت دیگری هستند. شاید قویترین نباشند، اما حس ترمزگیری در تمام طول پدال قابلاعتماد است و در ابتدای حرکت نرم یا ضعیف نیستند، مشکلی که در برخی خودروهای الکتریکی به دلیل انتقال بین سیستم احیای انرژی و ترمزهای اصلی دیده میشود. اینستر همچنین مصرف انرژی چشمگیر 6.8 کیلومتر بر کیلووات ساعت را ارائه کرد. روی جادههای بریتانیا، اینستر با تعلیق متعادل مجهز به سیستم مکفرسون در جلو و تیر پیچشی در عقب، حرکات ناخواسته بدنه را کنترل میکند. دستاندازهای بزرگ گاهی به کابین منتقل میشدند، اما سواری در کل راحت بود و حس خودروی کارتینگ مانند و چابک آن حفظ شد.
کابین و امکانات
با باز کردن درها، کابینی میبینید که ترکیبی از قدیم و جدید است. صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر 10.25 اینچی سرگرمی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو وجود دارد، اما خوشبختانه دکمهها و کلیدهای فیزیکی هم فراواناند. جزئیات مدرن مثل محفظه شارژ بیسیم گوشی و فضایی برای گجتهای دیگر هم دیده میشود. طراحی هوشمندانه در جاهای دیگر هم دیده میشود. صندلیهای جلو میتوانند به نیمکت تبدیل شوند، سرنشینان عقب به لطف فاصله محوری کشیدهتر و مکانیزم خوابیدن صندلی فضای بیشتری دارند و حتی میتوان صندلی سرنشین جلو را تا کرد و بهعنوان میز استفاده کرد.
دو صندلی عقب با تقسیم 50:50 بهصورت جداگانه جلو و عقب میروند تا فضای پا یا بار را از 280 به 350 لیتر افزایش دهند. با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا به 1060 لیتر میرسد و اگر بخواهید، هر چهار صندلی برای فضایی کاملاً تخت جمع میشوند. البته زیر کاپوت فضایی برای بار وجود ندارد. کف جلو و عقب کاملاً تخت است و حس جاداری را تقویت میکند. برخی پلاستیکها خشک هستند اما نقاط تماس کلیدی با روکشهای پارچهای طراحی شدهاند.
مقایسه با رقبا
بازار خودروهای الکتریکی سگمنت B جذابتر شده است. در یک سو، خودروهای بسیار ارزانقیمتی مثل داچیا اسپرینگ و در سوی دیگر، محصولات لوکستر مثل بیوایدی آتو 2 با امکانات کامل قرار دارند. اینستر جایی در میانه است. تنها چند دقیقه پشت فرمان کافی است تا بفهمید چرا اینستر 5,500 پوند گرانتر از اسپرینگ است. تجهیزات بهتر، کابین جادارتر، شارژ سریعتر، برد بیشتر و عملکردی بهمراتب بهتر از داچیای کند دارد. سیتروئن e-C3 با ترکیب متعادل قیمت، راحتی و برد رقیبی جدی است. آتو 2 هم چشمگیر است اما فناوریهایی ارائه میدهد که شاید نیازی به آن نداشته باشید. اینستر نقطه تعادلی بین سادگی مقرونبهصرفه و لوکس بودن است و این جایگاه را بهخوبی پر میکند.
مشخصات فنی
Hyundai Inster 2025 | |
قوای محرکه | الکتریکی تک موتوره |
قدرت | 113 اسب بخار |
محور محرک | جلو |
باطری | 49 کیلووات ساعت |
شتاب صفرتاصد | 10.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 150 کیلومتر بر ساعت |
برد | 360 کیلومتر |
وزن | 1350 کیلوگرم |
طول | 3,825 میلیمتر |
عرض | 1,610 میلیمتر |
ارتفاع | 1,575 میلیمتر |
قیمت پایه | 26,755 پوند |